Pleegfamilie vast voor verdwijning Willeke Dost

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dahlia, 7 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

KOEKANGE (DRENTHE) - In de zaak van het in 1992 vermoedelijke vermoorde meisje Willeke Dost (15) zijn maandagochtend de toenmalige pleegmoeder van Willeke, Herna M. (66) en haar jongste zoon Bart M. (38) uit Arnhem gearresteerd. Het tweetal wordt momenteel door de Drentse recherche over de achttien jaar oude vermissingszaak verhoord.

Willeke verdween in de nacht van dinsdag 14 op woensdag 15 januari 1992 onder verdachte omstandigheden uit de boerderij van de familie M. aan de Koekangerdwarsdijk. Politie en justitie hebben de zaak altijd afgedaan als 'een gevalletje weggelopen tiener' en nooit een opsporingsonderzoek willen verrichten. Willeke werd na 14 januari 1992 nooit meer door iemand gezien.
    Sinds maandagmorgen wordt de boerderij van de vrouw door tientallen agenten doorzocht. De weg is afgezet, er is een politietent opgezet en er staat een kleine graafmachine.
    Hoofdofficier van justitie in Assen, Monte van Capelle, zei maandagmiddag in een persconferentie dat de verdwijning destijds werd gezien als een gewone vermissing in plaats van een misdrijf. Daarom heeft het Openbaar Ministerie (OM) aan andere onderzoeken die toen liepen meer aandacht besteed. Inmiddels zijn er wel voldoende feiten die erop wijzen dat er sprake is van een misdrijf en daarom heeft de onderzoeksrechter politie en OM toestemming gegeven de boerderij van de pleegouders en het erf daaromheen te doorzoeken.
    Het is volgens de autoriteiten niet uitgesloten dat het lichaam van Willeke in de grond bij de woning gegraven ligt. De politie maakt gebruik van een 'grondradar' om de bodem te doorzoeken. Dat onderzoek kan meerdere dagen in beslag nemen, aldus Van Capelle.
    Een team van het Korps Landelijke Politiediensten ondersteunt de regiopolitie Drenthe in het onderzoek. In totaal telt het onderzoeksteam nu dertig personen.
    Doodsbang
    De aanwijzingen dat Willeke destijds in de boerderij van haar pleegfamilie iets overkwam, zijn talrijk. Zo had het meisje pal voor haar verdwijning aan getuigen verteld dat zij doodsbang was voor haar pleegfamilie en werd begluurd als zij bijvoorbeeld onder de douche stond. De Telegraaf berichtte kort geleden nog dat het vermoeden bestond dat het stoffelijk overschot van Willeke wel eens op het terrein van de boerderij van de pleegouders begraven zou kunnen liggen. Getuigen zouden hebben gezien hoe zij daags na de verdwijning persoonlijke spulletjes van de tiener op het land zouden hebben verbrand. Volgens De Telegraaf waren er in mei 150 getuigen gehoord en bevond het onderzoek zich in een afrondende fase.
    In 2009 kreeg De Telegraaf tevens een briefje in handen dat Willeke in de maanden voor haar vermissing aan haar hartsvriendin schreef. Zij noemt een van haar pleegbroers daarin onder meer 'een viezerik en oversekst persoon'. De pleegbroer woonde ten tijde van Willekes vermissing nog thuis op de boerderij van zijn ouders in Koekange.
    Opvallend was ook dat het meisje juist pal voor haar vermissing aangaf dat zij zwanger was geraakt en niet wist wat zij moest doen. "Ik zou enkele dagen later met haar gaan praten. Zover zou het echter niet komen, want Willeke verdween spoorloos", aldus een getuige.
    Verdachte verklaringen
    Ronduit verdacht en belastend was het dat haar pleegouders zeggen de vermissing 's ochtends om zeven uur te hebben opgemerkt, maar pas vijftien uur later alarm sloegen. Al haar schoolboeken lagen nog in haar kamer, haar wekker was volgens de pleegvader niet afgegaan en Willekes eerste les op school begon pas om kwart over tien die ochtend. De pleegouders zeggen desondanks te hebben gedacht dat Willeke al op school was en ondernamen geen enkele actie om dit te checken.
    De pleegmoeder van Willeke bleef echter volhouden dat Willeke in haar huis niets was aangedaan. "Ze had waarschijnlijk allang een plan om weg te lopen. Wellicht kwam ze in handen van een gewelddadige loverboy. Ze zal wel in die flat in de Amsterdamse Bijlmer zijn beland, waarop later dat jaar een vliegtuig neerstortte", was de uitleg van de Drentse. Ook bleek in 2009 dat de inmiddels overleden pleegvader van Willeke in 2004 een ronduit bizarre verklaring had afgelegd bij het toenmalige landelijk team kindermoorden.
    Willeke kwam rond haar tiende op de afgelegen boerderij te wonen. Haar ouders verongelukten toen Willeke vijftien maanden oud was. Ze woonde enige tijd bij haar opa en oma, maar werd door de kinderbescherming weggehaald. Ook bij een tante mocht ze niet blijven wonen omdat de kinderbescherming oordeelde dat alleen een therapeutisch pleeggezin goed was voor het meisje. Ze belandde daarop in een kindertehuis en werd van daaruit overgeplaatst naar de pleegfamilie in Drenthe.
    Na Willeke Dorst zijn er geen andere kinderen meer in het pleeggezin geweest. Haar pleegvader is inmiddels overleden.

Bron: Arrestaties inzake vermissing Willeke - Binnenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [binnenland]

Ik ben benieuwd of ze wat zullen vinden. Wel een luguber idee.

2. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Jemig zeg.............arm kind.

Zeg, is dit ook niet eens bij dat parnanormale programma geweest. Waarin paranormaal begaafde mensen probeerden een zaak op te lossen.
    Gossie, hoe heet het nu. Het 6e zintuig, plaats delict?

3. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ik weet het niet zeker, ik dacht dat ik het bij Peter R de Vries voorbij heb zien komen. Maar kan inderdaad ook Het 6e zintuig zijn geweest.

Verschrikkelijk wat dat meisje in haar korte leven allemaal heeft mee moeten maken.

4. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Heel triest voor zo`n meisje; eerst op anderhalf jarige leeftijd je beide ouders verliezen. Dan weggehaald worden bij opa en oma
    En dan via via bij een pleeggezin komen. Wie weet wat er in dat gezin allemaal gebeurd is. Zo erg, dat de kinderbescherming in feite hier mede aan schuldig is.
    Dit meisje heeft echt een kort maar verschrikkelijk leven gehad.
    Eigenlijk moet iedereen met jonge kinderen het vast laten leggen,
    waar bij evt. overlijden van de ouders zij naar toe gaan.
    Ben benieuwd naar evt. bekentenissen, of zou het al verjaard zijn.

5. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
  6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    En de zoveelste fout van de kinderbescherming...
    Echt waar, mijn tenen krommen als ik lees dat de kinderbescherming het alleen goed achtte voor het meisje haar op een afgelegen therapeutische boerderij te stoppen.

Mochten wij overlijden dan gaan mijn kinderen naar mijn ouders en als die er niet meer voor kunnen zorgen naar mijn broertje, geen kinderbescherming die er een vinger naar moet uitsteken grrrrr

Arm meisje :(

7. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Heeft de familie ook zijn rust eindelijk. ( als de waarheid boven water komt )

8. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    #8 Daan78, 7 jun 2010
    Laatst bewerkt: 7 jun 2010
  9. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    omg! :$

10. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ja, nu ik dit bericht las moest ik daar gelijk weer aan denken. Freaky, niet?

Ze zeiden ook dat ze een jongeman en een oudere man 'zagen' of 'voelden'. Dat kon dus ook wel eens kloppen. Pleegvader/pleegbroer.

Ingomar en Tessa waren het. Ze kregen bijna exact hetzelfde door. Op hun aanwijzingen zijn ze nog gaan zoeken met speurhonden. Maar konden toen niets vinden.

Maar goed, dat kan je ook allemaal zien in de aflevering als je geïnteresseerd bent.;)

11. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    pffffffffff heavy vind ik dit hoor.......

12. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Lekker makkelijk om zo te denken zeg.. Enig idee wat er toen allemaal gebeurd is? Nee, precies.. Waarom is het altijd de fout van de kinderbescherming? Maar goed, on topic

Ik heb jaren vlakbij de familie gewoond, (mijn ouders nog steeds trouwens)... Ik kan me niet voorstellen dat haar (pleeg) ouders dit op hun geweten hebben.. Zou me ontzettend verbazen.. Maar goed, elk huisje heeft zn kruisje, maar vond haar altijd een leuke vrouw..
    Hoop zo dat ze gestraft wordt, als blijkt dat zij hier verantwoordelijk voor is.. Kan je vertellen dat er hier in het dorp nog elke dag gehoopt wordt dat ze terug komt, al is die kans klein natuurlijk..

13. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

'pfff :(

die uitzending van het 6e zintuig :$ bizaarrr

14. SandraK

SandraK Fanatiek lid

29 mei 2006
    3.282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Ja, die heb ik toen ook gezien!
    Vind het trouwens altijd een goed programma om naar te kijken...

15. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Me too!!

16. Writer

Writer Niet meer actief

jeetje krijg er kippevel van en ik hoop van harte dat ze snel te weten komen wat er echt gebeurd is , zo'n meisje zonder ouders opgegroeid en dan nog zo veel ellende mee maken

heb 6zintuig gezien en kreeg erg kippevel van :$
    wel goed dat ze nog een tante heeft die niet zomaar op geeft want anders heeft ze ook niet veel mensen die zo achter aan gaan , vooral de pleegouders die nemen gewoon aan dat ze weg gelopen is;) lijken wel verdacht, als om je eigen dochter gaat wil je toch echt zeker weten wat er gebeurd is en niet zomaar vanuit gaan dat ze weg gelopen is ,maar dat gevoel krijg ik niet bij ze :(

17. SandraK

SandraK Fanatiek lid

29 mei 2006
    3.282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Heb net die aflevering weer even terug gekeken...
    Wat ik zo vreemd vind is dat die moeder van dat vriendinnetje het er steeds maar over heeft dat Willeke zoveel huilde als ze bij hen was, en dat ze steeds maar aangaf dat die man aan haar zat enzo...
    Waarom heeft die moeder daar niets mee gedaan? Zou ze bang zijn geweest dat het toch niet zo was? Ze heeft in elk geval duidelijk aangegeven dat ze daar niet goed werd behandeld...

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nou ik blijf het raar vinden dat kinderbescherming besluit haar weg te halen bij de tante voor een hele nieuwe familie die ze niet kent.
    En natuurlijk ken ik de zaak niet maar ja, ik vind het gewoon raar.

En heb zelf een vriendin bij de jeugdbescherming zitten en die geeft zelf toe dat er veel te veel blunders worden gemaakt.

Deel Deze Pagina