Het bovenstaande komt puur door de andere tijden waarin wij leven. In de tijd waarin bijbel geschreven was werd niet tot 25-30 jaar gewacht met trouwen. Op je 30ste was je destijds bijna bejaard.
femkes, daar ben ik het mee eens hoor. Met name het zeer krampachtige omgaan met intimiteit vind ik erg tenenkrommend om naar te kijken. Voor mij komt het in ieder geval erg onnatuurlijk over. En het is allemaal geen garantie of verklaring, maar inderdaad zijn verhoogde risico's dan wel aanwezig. Ik heb ook stukken gelezen over hoe zij worden onderwezen thuis wanneer het gaat over seksueel misbruik en ernstig genoeg wordt hiervoor ook een grote verantwoordelijkheid bij het slachtoffer (de meiden) gelegd. Niet zedig genoeg gekleed, te strakke blouse etc. Persoonlijk vind ik dat ieder persoon hoort te leren dat de volledige verantwoordelijkheid van misbruik bij de dader ligt. Zelf vind ik het dan ook een hele nare les die kinderen (volgens de stroming die de Duggars volgen) geleerd wordt. Doortje81, jammer genoeg is hem helemaal geen therapie aangeboden. Moeder heeft later aangegeven dat hij een aantal maanden bij een familievriend heeft meegewerkt.
Klopt, en daarom begrijp ik ook niet waarom mensen anno 2015 een boek als lijdraad gebruiken dat in een geheel ander tijdperk geschreven is.
Ja of bedenken hoe erg het met de wereld gesteld is anno 2015 dat men bepaalde normen en waarden (geen seks buiten het huwelijk) niet belangrijk meer vinden.
De wereld is nooit anders geweest Mensen zijn gewoon beesten...en deze jongen bewijst het maar weer. Een slaaf van zijn hormonen en door een kronkel gaat hij dan maar aan zijn zusjes en een 4 jarige zitten. Met 14 jaar is het normaal om te experimenteren...alleen een normale 14 jarige doet dit met leeftijdgenoten uit de omgeving en niet met zusjes. Ik geef zeker hier ook het geloof de schuld. Door bekrompen waarden en normen speel je zoiets in de hand.
Haha dat is écht niet iets van de laatste jaren hoor. Honderden en duizenden jaren geleden waren ze daar ook al niet vies van. Sic, ik ben het helemaal met je eens. Ik vind ze dus ontzettend hypocriet. En dan die rare Amerikaanse republikeinen die dan ook nog eens openlijk hun steun uit spreken. Bah! En al die reacties ' pray for Josh ' ' stay strong Josh' BAH! Om te kotsen.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten! Ik kan een hele discussie gaan voeren Maar verwacht niet dat het heel veel zin gaat hebben en dan gaan we teveel afwijken van het onderwerp. Wat ik nog wel kwijt wil is dat als je volgens de bijbel zou leven is dat er echt veel en veel minder ellende zou zijn in de wereld. Het zijn wel verboden, maar het is niet zo dat je dan vervolgens niets mag. Het is juist goed voor je om je daaraan te houden, want het scheelt je verdriet en pijn! Maar blijkbaar is dat tegenwoordig ouderwets En moet alles maar kunnen.
Zolang er meerdere geloven zijn blijft er ellende in de wereld. Niet per se door dat specifieke geloof, maar door een aantal de mensen die erachter staan. Daarbij denk ik dat er een heel groot deel is dat onbewust (deels) al leeft volgens de bijbel. Misschien niet qua geen seks voor het huwelijk, maar die gewoon op een goede manier leven. Het is niet zo dat wanneer je de bijbel niet leest of niet gelooft je per definitie een "slecht" mens bent natuurlijk, of dat "alles maar moet kunnen"
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Alle oorlogen die zijn geweest en er nu zijn, die zijn veroorzaakt door verschillende geloven. Ik vind dat iedereen moet geloven in wat hij/zij wil, maar dat lekker voor zichzelf moet houden.
Maar al die verkrachters die rondlopen dan, die grotendeels echt niet streng Christelijk zijn opgegeroeid? Aan wie kunnen we dan de schuld geven?
Geen idee... dat is wat er bij hun is gebeurd... iedereen heeft een eigen omgeving en verleden. in het geval van de Duggers zijn er hele andere normen en waarden dan in de meeste westerse gezinnen ( duidelijk helemaal op het geloof gericht) en die jongen krijgt die waarden mee. Ik denk dat ook het thuis les krijgen voor een groot deel mee speelt is het grijpen naar de zusjes. Hij heeft geen echt eigen leeftijdgenootjes in de buurt dan zijn zusjes. Ik zeg niet dat als je gelooft je eerder zoiets gaat doen.....dus als je het zo las dan is dat dus niet de insteek die ik bedoel. Maar ik kan en wil verder niks over het geloof zeggen. Ik wil namelijk niemand kwetsen.
Ik denk echt dat je normen en waarden niet DE schuld kunt geven. Want er zijn ook genoeg andere gezinnen in hun gemeenschap die zo leven waar het niet gebeurd, en ook genoeg jongens die dit ook gedaan hebben die ook niet uit zo'n gezin komen etc. Het zal echt een combinatie van (vele) factoren zijn, waarvan dit er één kan zijn.Ik denk dat je de 'schuld' eerder kunt leggen bij een bepaalde stoornis, dan bij hun leefwijze.
Mijn man komt uit Zuid-Afrika en ik stond echt perplex toen ik langs de kant van de weg een bord zag met zoiets als: bescherm jezelf, onthoud je van seks. Uhm ja, dat is echt zo'n boodschap waar niemand iets mee kan. Dat is een van de grootste oorzaken dat hiv daar zo welig tiert. Leg dan uit dat je condooms gebruikt wanneer je met elkaar vrijt. maar het is een heel Christelijk land en dus mag je het niet doen voor het huwelijk, maar doet iedereen het wel. Onveilig uiteraard, want er wordt niet over gesproken. Dus ja, ik denk dat het wel degelijk aan religies ligt, de normen en waarden die daaruit voortkomen spelen gewoon niet in op de gevoelens van echte mensen van vlees en bloed. Nu over misbruik. Dat Josh als 14-jarige dit deed vind ik moeilijk om over te oordelen. Ik denk dan al snel dat hij zelf misschien ook misbruikt is. Maar hoe zijn ouders en het hele gezin er nu mee omgaat vind ik echt schokkend. Vooral hoe er over niet-gelovigen gepraat wordt, alsof atheisten het gevaar zijn! Ik als atheist heb geen bijbel nodig om te weten wat goed en slecht is, daar kan ik zelf namelijk ook heel goed over oordelen. Net zoals ook heel veel wel gelovigen dat kunnen overigens. Maar door het niet bespreekbaar te maken, blijven zaken als dit doorgaan. Zo erger ik me dood aan waarschuwingen aan meisjes om verkrachtingen te voorkomen. Kleed je degelijk, ga niet alleen over straat, ga niet met een man mee etc. Terwijl we het om moeten draaien: nee, is nee. Maak geen misbruik van een ander, zeker niet wanneer diegene niet in staat is om toestemming te geven (kinderen, maar ook dronken mensen bv, of gehandicapten). Dat mis ik echt in de opvoeding en het onderwijs van seksuele voorlichting. Jongens en mannen moeten leren dat je zoiets niet kunt doen, wat de gevolgen zijn voor de ander. En er voor hen ook strengere gevolgen aanhangen! Maar dat, het recht, is weer een heel andere frustratie van mij
En ik snap heel goed dat zijn slachtoffers, of welke slachtoffers van misbruik dan ook, daar niet over praten. Ik las laatst dat veel mensen denken dat het verzonnen is, er is geen adequate hulp en als je naar de politie gaat wordt je verhoord alsof je zelf een crimineel bent en vervolgens gebeurt er niets De schaamte (geheel onterecht natuurlijk), het verdriet, die deel je niet zo snel. Zeker niet in die kringen, want dan ben je niet puur meer en zie dan nog maar aan de man te komen, aangezien dat hun hoogste doel lijkt te zijn, opnieuw voortplanten.