Heb je het tegen mij? Ik weet heus wel dat alle christenen/gelovigen niet zo denken hoor, maar de mensen die ik ken (wat uitzonderingen daargelaten oa een heel lieve vriendin van mij) denken helaas wel zo.
Ik vind het wel erg voorbarig om op basis van 1 billboard die conclusie te trekken Ik ken dat soort billboards ook uit Kenia (ook erg christelijk en in bepaalde delen streng islamitisch, en zoals vele Afrikaanse landen denk ik vanuit de cultuur vrij preuts als het op het bespreken van seks aankomt), maar daarentegen word in de supermarkt naast de kassa condooms verkocht en zijn er op tv vrij veel reclames die condoomgebruik promoten. Dat religie anti-seks/lichamelijke behoeften is, is echt een groot misverstand. Het is echt niet zo zwart-wit. Er word in de Bijbel heel mooi en open over seksualiteit geschreven en het word gezien als een belangrijk deel van het huwelijk. Er word wel gezegd dat seksualiteit kostbaar is, het meest intieme wat je met iemand kunt doen, en dat je dat moet bewaren voor in een 'veilige' relatie/het huwelijk. Juist uit respect voor jezelf en eerbied voor je lichaam dat God je gegeven heeft, dat je het niet 'zomaar' weggeeft aan iedereen.
Uiteraard trek ik die conclusie niet op basis van 1 billboard Ik vond het echter heel treffend voor de manier waarop de oudere generatie daar met seks omgaat. De jongeren zijn wat vrijer denk ik, maar ook daar kan ik me alleen baseren op de mensen die ik daar ken, vooral familie en vrienden van daar. Overigens kun je in ZA gratis condooms halen in het zkh! Wat ik heel erg toejuich, want laten we eerlijk zijn: seks gebeurt, ook buiten het huwelijk. En als je het dan doet, doe het veilig. Ik heb de bijbel gelezen, ik ben Christelijk opgevoed en weet wat er in staat. En ik ben het ermee eens dat seks iets moois en intiems is. Maar zeker niet dat het iets is dat alleen binnen het huwelijk of zelfs maar binnen een relatie hoeft te gebeuren. Ik zie het niet als iets weggeven, maar iets dat gewoon heel fijn en lekker is. Als je het ziet als iets dat je weg geeft, dan geeft me dat het gevoel dat als je waarde vermindert. En dat is niet zo.
Als christelijke ouders heb je de taak om het zo over te brengen op je kinderen en dat wordt niet altijd makkelijk gevonden. Veel ouderen zijn hier totaal niet mee opgevoed en hebben dit hierdoor niet aan hun eigen kinderen meegegeven. Daardoor is er een soort taboe op dit onderwerp gekomen. Ik merk (als insider) dat de laatste jaren hier veel verandering in komt. De huidige generatie en hun ouders is veel opener hier in. Dat verschil zie ik al tussen mijn ouders en mijn schoonouders (scheelt 10 jaar) Als je achter deze denkwijze staat moet je dat ook op een gezonde manier aan je kinderen mee willen geven. De manier van de Duggars vindt ik zelf erg beperkend. Of die manier van denken en doen het misbruik in de hand heeft gewerkt kan ik niet gelijk zeggen. Ik denk wel dat het lastig is om je eigen normen en waarden te blijven behouden in een wereld waar het er totaal anders aan toe gaat. En dan heb ik het niet gelijk over het andere uiterste. Ik blijf er overigens bij dat je al snel op een bepaalde manier wordt weggezet (bekrompen, preuts en ouderwets) als je iets anders denkt als de overgrote meerderheid. Ook snap ik het niet helemaal dat buitenstaanders precies weten hoe het er aan toe gaat in de 'streng christelijke' gezinnen.
Mooi gezegd Eliza, ben het met je eens! Ik kom dus zelf uit een Christelijk gezin, mijn grootouders zijn zelf heel streng Christelijk. Maar mijn ouders en wij zijn niet meer gelovig. Mijn man komt zelf uit een heel streng Christelijk gezin, zijn vader is zelfs pastoor. En hij wil er helemaal niets meer mee te maken hebben, kan er helemaal niets mee. Maar ik ken dus wel een paar mensen waarbij ik denk: zoals jij dat geloof belijd, dat is mooi. Dat ze er zelf gelukkig van worden, maar ook anderen gewoon in hun waarde laten. Homoseksualiteit, seksualiteit an sich, andere keuzes, allemaal prima, het is gewoon niet hun ding. Nou helemaal goed wat mij betreft. Maar andere mensen, die dus dicht bij mij staan, die hebben daar echt afkeer van en plaatsen daar steeds allerlei teksten over op bv fb. Dan word ik er niet heel blij van!
Maar dan vind ik het echt krom om te denken dat aids daar nu zoveel voorkomt vanwege het taboe op seks buiten het huwelijk. Alsof ze wel opeens condooms gaan gebruiken als het geen taboe meer is.
Er zijn natuurlijk meer redenen waarom hiv daar veel voorkomt. Zo vinden veel mensen het gezichtsverlies wanneer ze condooms gebruiken. Maar het komt wel degelijk door een gebrek aan voorlichting in sommige culturen daar. Het is het hele taboe rondom seks wat niet echt meewerkt.
Maar als je dan terug gaat naar de kern en je eigenlijk afvraagt waar soa's nou vandaan komen, tja.. een condoom is toch alleen maar een middel om het niet te laten verspreiden en je te beschermen. De verspeiding en het ontstaan van deze ziektes is niet de schuld van welke religie dan ook, hier zorgen de mensen toch echt zelf voor. Oa het Christendom schrijft toch juist voor om geen seks buiten het huwelijk te hebben, en deze ziektes zal er vast ook een reden van zijn.
En dat is grappig omdat? In het Engels zeg je pastor, is in dit geval van de pinkstergemeente (pentecostal). Dus als je hiermee wilt impliceren dat ik lieg of fout zit, dan is het nu hopelijk duidelijk. Het is niet overal hetzelfde, maar dat wist je denk ik al Overigens mag een pastoor hier ook gewoon getrouwd zijn en kinderen hebben.
Mag ik hier even smakelijk om lachen, dat als iedereen volgens de regels van de bijbel zou leven er minder ellende in de wereld zou zijn. De feiten die er liggen en de ervaringen uit het verleden spreken deze stelling namelijk tegen. Een groot deel van de oorlogen en de verdeeldheid onder mensen komt juist voort uit de manier waarop mensen de regels vanuit een heilig boek interpreteren en naleven. Ik heb nog niet zo heel lang geleden een docu gezien over homohaat in als ik het goed heb Oeganda. Heel,heel lang geleden was homoseksueliteit daar gewoon geaccepteerd tot de kerk zijn invloed begon uit te oefenen en wat denk je van christelijk Rusland ..???? Harstikke homofoob. Wat mij betreft moet niet alles maar kunnen , maar een hele natuurlijke drang onderdrukken of wegzetten als iets wat des duivels is en men alleen mag beoefenen binnen het huwelijk, dat druist pas tegen de natuur in. Het moge duidelijk zijn dat ik het niet heb over een puberjongen die niet met de tengels van zijn zusjes kan afblijven.
Dat zeg ik toch ook niet? Maar feit is dat als je seks weg zet als verkeerd, mensen niet zo snel naar een winkel zullen gaan om condooms te kopen. Dan komt er veel schaamte bij kijken. Waar soa's vandaan komen doet er mi niet meer zoveel toe. Feit is dat ze er zijn en dat je ze meestal kunt voorkomen met het gebruik van condooms. Maar als die kennis er niet is, omdat seks taboe is, dan sla je de plank als opvoeder volledig mis.
Alsof dat nieuw is, dat was eeuwen geleden ook zo, Umm. In dat op zicht verschillen wij niets van de levensvormen die wij als minderwaardig beschouwen: dieren.
Maar dat is dan toch meer iets cultureels blijkbaar. Een geloof schrijft niet voor dat je zulke dingen niet kunt bespreken.
Ik geloof niet dat het alleen cultureels is. Als jij bijvoorbeeld van je streng gelovige ouders geleerd hebt dat er in de bijbel staat dat homoseksualiteit ten strengste verboden is zul jij minder snel de veiligheid voelen om uit de kast te komen , dan wanneer jij in een atheistisch gezin bent opgegroeid . Zo heeft een van mijn vrienden zijn strenggelovige moeder nog steeds niet verteld dat hij biseksueel is en merk ik uit zijn opmerkingen dat hij oeen nogal vertekend beeld heeft van seksualiteit.
Maar er zijn alleen al in nl enorm veel botte boeren die zogenaamd over hun nek gaan van homo's en toch ook atheistisch zijn, en andersom ook streng gelovigen die niet hun kind afwijzen of het gevoel geven slecht te zijn wanneer ze homo zijn. Vaak ligt het maar net aan de gemeenschap waar je opgroeit, gelovig of niet gelovig. Vooral in kleinere dorpen. Veel schaamte.
Een Engelse pastor is ook hier een pastor. Een pastoor is katholiek en leeft celibatair .. Kan best vader worden natuurlijk maar is dan toch echt geen pastoor meer
Ik zie cultuur toch vooral voort komen uit religie. Dat is behoorlijk verweven met elkaar. En homoseksualiteit is verboden in veel religies. In sommige religies staat er zelfs de doodstraf op! Dus lijkt me dan niet dat je even op de thee gaat bij je gelovige ouders en dan uit de kast komt.