Na jaren lange vage darmklachten (vanaf mn achtste jaar), ben ik ervan overtuigd te weten waar ik last van heb; candida in mijn darmflora. De klachten waren nooit ernstig genoeg om naar de dokter te gaan, ze zijn gewoon erg vervelend (opgeblazen gevoel, borrels, vage klachten, moeizame stoelgang. Het hoorde inmiddels gewoon bij mij). Na het stoppen met suiker eten viel het me na een poosje op dat een van mijn vervelendste en meest kenmerkende klacht weg was ("borrelende keel"). Het schijnt met gisten te maken te hebben. Inmiddels ben ik erachter dat ook zoet fruit, koffie, yoghurt, alcohol en (volkoren) brood iets in mijn darmen veroorzaken. Ook heb ik regelmatig last van schimmelinfecties op mijn huid en hoofdhaar en ben er dus al 'gevoelig' voor. Nu heb ik ontzettend veel informatie hierover gevonden en bezoek de meest vreemde sites met dure boeken en vrolijk bewegende plaatjes. Jammer genoeg ondersteund de reguliere medische wereld de behandelingen niet. Zij zeggen eigenlijk dat je dikke pech hebt en dat het niet overgaat door geen suiker meer te gebruiken. (maar toch, mijn klachten zijn zooooo aanzienlijk verminderd). De alternatieve praktijken (mesologen) komen bij mij een beetje erg zweverig over, ze praten zichzelf erg mooi en ik probeer door de positieve reacties heen te lezen en daardoor durf ik die stap niet goed te nemen. Ik weet namelijk niet zo goed wat ik ervan moet denken. Er is zoveel kwakzalverij in die wereld, maar lijkt tot nu toe mijn enige middel te zijn. Daarom wil ik weten of hier meiden zijn met die ervaring? Heeft iemand zo'n streng dieet gevolgd? (maanden tot een jaar lang geen suikers, geen brood, geen gistende voeding, geen alcohol, geen zuivel, pinda's, etc.) en heeft het geholpen? Ik twijfel ook een beetje tussen een candida dieet en een detox programma (innerwave schijnt ook een positieve werking te hebben), maar ook dat zet me een beetje aan het twijfelen...
Ja ongeveer, ik volg alweer een aantal jaren het endometriose-dieet. Lijkt op candida-dieet. Het is voor mij een levensstijl en ik zou niet meer zonder willen, want voel me er veel en veel beter bij. Gewoon doen dus!
Ik heb het ook een tijdje geprobeerd, maar hield het niet vol. Nu laat ik veel suikers weg en eet minder brood en aardappels, en is het opgeblazen gevoel ook minder/weg. Verder eet ik met name zuur fruit, en juist wel yoghurt. En ik drink heel veel water
Ik ben uiteindelijk ook wel uitgekomen op een vorm die het beste bij me past. Sommige dingen worden in het dieet verboden maar ik verdraag die gewooon goed en andersom. Uiteindelijk heb ik dus mijn eigen dieet ontwikkeld.
Ikzelf heb het niet gedaan, maar mijn zusje wel. Die had dezelfde vage klachten als jij. Het is een vorm van levensstijl / eet stijl die je moet veranderen. Mijn zus kreeg toen ze net startte ook echt last van afkickverschijnselen zoals rillerig, hoofdpijn, buikpijn. Na een week was dit voorbij en kon zij dit makkelijk volhouden. Zij volgt dit ''dieet'' niet meer intensief, maar zij is zich er een stuk beter door gaan voelen en de klachten zijn goed als weg. Het is wel zo als zij zich een keertje laat gaan op een grote zak M&M of zo dat de klachten direct terug zijn.
Bedankt voor jullie reacties. Dit komt voor mij betrouwbaar over, ipv alleen maar positieve reacties op die site's. Zo'n endometriose-dieet is helemaal heftig, novaa! Ik vraag me dan toch af wat je nog wel mag eten? Dat is dan ook het enige wat me moeilijk lijkt, dat je niet meer even snel iets makkelijks kan maken of laten bezorgen. In mijn ogen is 'makkelijk' eten toch snel iets met suiker. Deze levensstijl behoeft echte hardcore planning. Voor de afkickverschijnselen ben ik niet bang. Ik eet al nauwelijks meer suiker (alleen m&ms in de bios of lasagne uit pak en ik ga zeker niet elke week naar de bios ). Het enige waar ik wel moeite mee zou hebben is geen pasta meer (ik leef op Italiaans eten) en rode wijn. Kan me ook heel goed voorstellen dat het niet constant voor te houden is. Maar wat ik ervan begrepen heb is dat het een paar maanden streng is en je daarna steeds weer wat meer mag? Tot bepaalde hoogte natuurlijk. En jullie zijn bij een mesoloog voor een dieet gegaan?