schoonmoeder oppassen maar woont ver

Discussie in 'De lounge' gestart door camilito, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. camilito

camilito Nieuw lid

9 okt 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik heb een dilemma. Mijn partner is nu zwanger en wil graag dat haar moeder oppast op de baby, oma wil dit ook heel graag, maar ze wil dit wel bij haar thuis doen. Het probleem is, ze woont op een half uur rijden, zeker in de spits kan het zelfs iets langer zijn. Dit zou dus betekenen dat we elke ochtend een uur bezig zijn om de baby weg te brengen en ook een uur nodig hebben om het kind op te halen. Ze wil de baby meerdere keren per week daar brengen.
    Is het het nu onredelijk van mij om te zeggen dat ik dat niet zie zitten, en dat ik het eigenlijk ook niet in het belang van het kind vind om dit te doen. We moeten dan namelijk voor 7 uur op pad om de baby weg te brengen. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat je zeker de eerste maanden na de zwangerschapsverlof nog helemaal kapot bent van werken en dat je je kind het liefst ergens brengt, wat een beetje dichtbij is, of in elk geval op de route naar werkt ligt.
    Oma heeft moeite met de snelweg, en daarom is ze niet heel geneigd om naar ons te komen. Echter het is ook mogelijk voor haar om binnendoor te rijden. Ze wil heel graag oppassen.

Ik weet even niet wat ik moet doen.....Graag advies.

2. Jel

Jel Niet meer actief

Ik vind het zeker niet onredelijk van je om te zeggen dat je dat niet ziet zitten. Dat is ook best wel ver. Ik zou er geen vaste dagen van maken, maar wel haar af en toe laten oppassen op de kleine als het zo uitkomt. Als jullie bijvoorbeeld een keer lekker een dagje weg willen samen. Ik zou dan verder kijken voor andere oppas, bijvoorbeeld een gastouder of een kdv.

3. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Hoi,

Mijn moeder wil straks ook oppassen als het bij ons zover is.
    Ik heb al tegen haar gezegd dat ze hier dan heen moet komen, zodat wij na de eerste voeding de kleine terug in bed kunnen leggen ons zelf klaar maken, en dan wisseling van de wacht. Als de kleine dan wakker wordt is mama weg en is oma daar. Wat ze daarna doet vind ik prima. Als ik het dan savonds bij me moeder ophaalt ook goed, dan eten we daar wel na ons werk. En zo kan oma de kleine toch voor het grootste deel van de dag in eigen huis hebben.

Ik heb dit even goed afgekeken van een vriendin. Heel handig en zo behoud je je eigen routine, heel handig die omas

Suc 6

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mijn dochter wordt smorgens ook voor 7 uur weggebracht naar mijn moeder, door mijn man. Hij met 8 uur beginnen, maar moet dus eerst de andere kant op en vervolgens weer terug naar zijn werk. Tis maar net wat je wil denk ik. Waar een wil is is een weg.

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Je kan haar ook 2 vaste dagen in de week laten oppassen. Dan blijft jullie kleintje 1 nacht in de week daar slapen.

6. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Ik vind het ook te ver. Zou er absoluut niet aan beginnen, je noemt zelf al een aantal goede redenen.

Kan oma niet met het openbaar vervoer naar jullie toe komen als ze zo graag wil oppassen? En kan ze bv. blijven slapen de nacht van tevoren zodat ze dan niet zo vroeg op pad hoeft?

Verder net wat Jel zegt, prima dat er een gretige oma klaarstaat voor extra oppas als je los eens een dag of avond weg wilt, maar als vaste doordeweekse oplossing voor werk... geen goed idee.

7. ano

ano Fanatiek lid

12 jul 2009
    2.296
    351
    83
    je kan oma sochtends naar jullie laten komen en dat oma samen met jullie.kleine in de loop van de dag naar.haar.huis gaat.en.dat.jullie de.kleine daar ophalen.
    misschien is dat n optie??

8. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    ik denk dat als oma heel graag wil oppassen, ze ook wel bij jullie kan komen!
    ik zou er niet aan beginnen.. is geen doen om iedere keer zo ver te reizen met zon kleintje.
    moet je voor jezelf ook niet willen trouwens.. oppas aan huis is veeeeel gemakkeijker! :)
    mijn moeder komt hier oppassen, ze woont wel dichtbij maar ze vindt het zielig voor mijn dochter dat ze zo vroeg uit bed moet.. dus komt ze hier al vroeg heen en wacht tot mijn dochter wakker is! ideaal!

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Of oma blijft een nachtje slapen mits daar ruimte voor is natuurlijk. Lijkt mij dan handiger.

10. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn moeder woont ook op een 25 minuten rijden (excl. spits tijden) en onze dochter gaat daar al ruim 2 jaar 1x per week en om de week 2x per week heen voor oppas. Ik vind het geen probleem. We brengen haar om de week de avond van te voren heen. Dan blijft ze logeren, waardoor we niet 's ochtends eerst haar weg hoeven te brengen.

Ik heb er geen problemen mee. Ze is in goede handen en dochter is gek op haar oma, dus ik doe haar nog een plezier ook.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik zou het ook niet doen. Sterker nog, ik vind het van de zotte om alleen voor de opvang al een uur onderweg te moeten zijn. Die reistijd heb ik voor mijn werk nog niet over (en ik ben nog wel consultant!).

Andersom vind ik het ook niet redelijk dat je schoonmoeder zover moet reizen. Ik snap dat ze graag wil oppassen, maar met deze afstand vind ik het verre van praktisch en zelfs onlogisch om het op deze manier te doen. Zelfs als oma binnendoor rijdt.

Ik zou een andere oppas-constructie voorstellen, namelijk dat oma niet vast oppast, maar als jullie samen graag weg willen. Ik zou ook opvang in de buurt zoeken, het liefst op de weg richting werk. Geloof me, ook lang ná de zwangerschapsverlof heb je geen zin om nog een uur extra kwijt te zijn om je kind op te halen. Als je een beetje normale werktijden hebt, dan ben je echt laat om daarna ook nog te koken en eten. Je moet er ook rekening mee houden, dat brengen en zéker halen, niet 5 minuten werk is. Je blijft toch altijd even plakken om te vragen hoe het ging en of er bijzonderheden waren. Net zoals dat gebeurt op een kinderdagverblijf: De overdracht. Tenzij je al die dagen samen bij oma aan wil schuiven...

Misschien een beetje flauw, maar als je je partner echt niet om krijgt, dan kun je altijd nog aanvoeren: Goed, maar dan haal en breng jij de baby.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik vind dat je eerlijk moet zijn en moet kunnen zeggen hoe je er over denkt.
    Ik zou het ook niet zien zitten dus dan zou ze hier in huis moeten komen.

13. Jel

Jel Niet meer actief

Buiten dit alles kost het je ook nog eens een bult benzinegeld. Nee, ik zou het niet doen.

14. camilito

camilito Nieuw lid

9 okt 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allen,

Even ter verduidelijking, we hebben het hier over een baby, die dan net 3 maanden oud is, dus een nachtje overblijven is natuurlijk met de borstvoeding geen optie.....

15. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Kun je geen middenweg vinden?
    Bijvoorbeeld 1 keer wegbrengen naar oma en dan 1 keer oma bij jullie oppassen? Gedeelde last en toch oppas....
    Zo zou ik het doen.

Over hoeveel dagen gaat het eigenlijk?

Iemand opperde het laten slapen bij oma?!? Serieus?
    Ik zou een kleintje ook zeer zeker niet bij oma laten slapen! Mijn dochter wordt in januari 3 en zij heeft nog nooit ergens anders geslapen dan in haar eigen bedje. Zij snapt ook het idee van logeren nog niet dus pas als zij er klaar voor is gaan we die stap maken. Laat staan een baby van 3 maanden....die geef je toch niet af voor bijvoorbeeld twee dagen en een nacht?!?!
    Hoe wil je dat doen met voeding, met hechting, met ritme krijgen etcetc?

16. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Toen mijn moeder het idee opperde om op te passen woonde zij nog op 1,5 uur rijden. Ik woon in Den Haag zij toen nog bij de belgische grens. haar idee was ook dat ik het daar dan liet slapen, wij daar op zondag heen om het te bregen en zij dan op dinsdag terug brengen.

Heb haar even gezegd dat ik dan de moeder bent, en ik niet al zo lang bezig bent om het te dumpen bij haar. het is mijn kind en waar ik slaap, slaap het kind ook.
    Tuurlijk een logeerpartijtje is anders, of als we daar op visite zijn en het middag dutje dient zich aan oke. maar niet hele nachten iedere week.

hier is ze dan ook gelijk van terug gekomen en zei heel grappig; ach het viel te proberen;)...

iig nu woonte ze hier in een rand gemeente op een half uurtje in de spits, en weet ze de toekomstige regels.
    Ik zeg ook tegen haar dat het mijn kind is, en dat ze daarmee dient te handelen naar mijn regels. Ookal zou haar mening als oma/moeder daarin anders zijn. Mijn kind, mijn opvoeding, mijn regels. Kan ze daar niet mee instemmen is ze geen vaste oma oppas. Dan breng ik de uk naar de creche, daar betaal ik ze om mijn regels na te streven.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hoe vaak per week zal dit dan moeten?

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Pffff, ik zou er niet aan moeten denken hoor, zover weg. En dan vooral met het ophalen. Op mijn werkdagen is bij thuiskomen het in huis al spitsuur, laat staan dat je de spits op de weg nog moet trotseren.. Eer je thuis bent en dan nog boodschappen halen, eten maken en opeten, flesje, badderen in bed leggen en dan nog je dagelijkse opruim dingen in huis... Ik snap je vrouw wel hoor,het is haar moeder en voelt het veiligst, maar laat haar er gewoon nog even heel reëel naar kijken, gewoon naar het totaal plaatje, zonder haar eigen gevoel voorop te stellen. Is waarschijnlijk heel moeilijk voor haar (begrijpelijk), maar jullie moeten het natuurlijk wel sàmen eens worden....

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Logeren bij oma zou ook iets kunnen zijn vanaf een half jaar. Zelfs met bv zou dat te regelen kunnen zijn als je het zou willen. En dan bv de 1e 3 maanden oma naar jullie toe.

Maar het hangt ook allemaal een beetje af van de hoeveelheid dagen en welke precies. Persoonlijk zou ik met deze afstand kiezen voor max 1 dag...

20. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    een half uur serieus ??
    dacht minstens dat het anderhalf uur verderop was
    half uur vind ik echt nog wel te doen!!
    ik ben gewoon 3 uur bezig !
    dus ik zeg gewoon doen! tis maar een uurtje per dag en geen 3 uur
    ik zou er een moord voor doen om me moeder zo dichtbij te hebben