Jouw ervaring met narcose.

Discussie in 'De lounge' gestart door Anna84, 7 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Hoi dames,

Graag zou ik willen weten wat jouw ervaring is met narcose. Volgende week word ik geopereerd.. Ik vind vooral het onder narcose moeten gaan erg akelig. Hoe heb jij dit ervaren? Ben je ziek geweest erna? (Heb je bloed in je maag gekregen? Werd je daar ziek van?) heb je van tevoren een geruststellend pilletje gehad? Hielp dit? Hoe heb je het wakker worden ervaren? Was je echt helemaal 'out'? Of kun je je nog dingen herinneren uit de OK?

Een hele hoop vragen dus..

Alvast bedankt!

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Afgelopen jaren 2x onder narcose.. Valt mee hoor! Vind het zetten van het infuus veeeeeeeeeele malen erger (ze kunnen bij mij nooit een goede ader vinden..) Na het bijkomen een beetje misselijk maar voor de rest valt het mee. Belangrijk is dat je rustig aan doet, accepteren dat je even bij je positieven moet komen zogezegd. Niet te snel weer van alles willen.

Succes!

3. Koeka90

Koeka90 Lid

15 sep 2012
    90
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier 2 keer in in 3 mnd tijd een volledige narcose gehad.... Was totaal niet ziek! Zorgde ervoor dat ik voor de bepaalde tijd geen eten, drinken ect op had..... Kreeg bij me blindedarm ontsteking van te voren een infuus met antibiotica en pijnstilling. Bij oor operatie kreeg ik pas infuus op de o.k.
    Voelde me wel lamlendig na de narcose.... Het spul blijft een half jaar in je bloed..... Dus moest langzamerhand conditie opbouwen....

4. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik ben altijd direct weer helemaal bij als ik uit de narcose kom. Vorig jaar voor het eerst direct via het infuus een middel gekregen tegen misselijkheid en dat was een zaligheid. Als je nog nooit eerder onder narcose bent geweest en dus niet weet of je misselijk wordt daarna: direct aangeven zodra je merkt dat het wel zo is. Er zijn uitstekende middelen tegen en anders kun je maar zo de rest van de dag spuugmisselijk blijven.

De nawerking van de narcose duurt bij mij altijd wel een tijdje (een paar weken): vooral mijn geheugen heeft even nodig om weer op gang te komen.

5. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    10 jaar geleden zijn mijn amandelen verwijderd. De narcose werkte bij mij goed, dwz: ik was echt binnen 10 sec. out. Na het wakker worden nog de hele dag steeds weer in slaap gesukkeld (dus 's nachts niet kunnen slapen :p ).
    Ik ben heel misselijk geweest, hele dag overgegeven, maar volgens mij kwam dat vooral door het bloed idd van de amandelen.

6. Metire

Metire Niet meer actief

Toen ik 1e x de narcose kreeg (dus wanneer ze de vloeistof inspoten) voelde ik mezelf heel goed wegzakken, en werd toen ineens weer wakker! helemaal niks meegekregen. maar had bijzonder genoeg wel een liedje in mijn hoofd die ik nog nooit gehoord had, alicia keys - sleeping with a broken heart. ik hoorde later dat die op de ok gespeeld werd! (het was voor een miskraam dus best toepasselijk)

De 2e x was voor amandelen verwijderen en toen had ik veel bloed ingeslikt en morfine gekregen dus toen was ik heel misselijk en werd ik ook heel onrustig wakker.

over het algemeen geldt: hoe rustiger je in slaap valt, hoe rustiger je wakker wordt (en andersom hoe onrustiger..)

Ik vind de narcose zelf wel lekker, alsof je even heel diep geslapen hebt! (is ook zo ;))

7. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.089
    2.590
    113
    Limburg
    Bij mij hebben ze 3 jaar geleden de keelamandalen verwijderd dus ik heb een korte narcose gehad. Voor mij was dat de eerste keer en wist ook niet wat ik kon verwachten maar ben er wel redelijk nuchter onder gebleven.
    Ik vond het allemaal erg meevallen. Ik weet nog, toen ik dat kapje op mijn mond kreeg, dat ik dacht: dit gaat toch niet werken, en weg was ik haha.
    Nadat ik bij kwam was ik ook vrij snel weer wakker, later een beetje misselijk geweest.
    2 dagen later heb ik wel flink moeten overgeven maar dat kwam denk ik voornamelijk door bloed in de maag.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ben nu 5x totaal onder narcose geweest, ben elke keer vreselijk zenuwachtig geweest haha maar eigenlijk is het wel lekker alleen zodra je wakker begint te worden heb je die slang nog in je strot zitten dat vond ik het ergste en die halen ze er dus uit als je al wakker begint te worden, maar gewoon ontspannen dan komt alles goed. Ik kan er eigenlijk absoluut niet tegen dus krijg altijd iets tegen de misselijkheid en idem dito met morfine krijg altijd iets anders. Maar dit weet je nog niet van jezelf denk ik?

9. Doula

Doula Fanatiek lid

24 mei 2010
    1.158
    1
    38
    NULL
    NULL
    Heeeerlijk... Zal er geld voor betalen:p

Het moment dat je de bijna in slaap valt vind ik heerlijk. En ik wordt heel uitgerust wakker. Normaal droom ik altijd.. Tijdens narcose niet.. Dus droomloos slapen.. Alleen dat vind ik al..

Ben 3x onder narcose geweest. Helemaal niet misselijk. Dus hier alleen goede ervaringen.

10. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik ben meerdere keren onder narcose geweest en ik kan me niets herinneren van het wakker worden, volgens mij viel ik meteen terug in slaap. Ik heb de dagen daarna vaak nog last van vermoeidheid, houdt best lang aan. Verder niet ziek van geweest e.d. (ja, toen mijn amandelen werden geknipt, maar dat kwam door het bloed wat ik had ingeslikt)

11. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik heb twee x een narcose gehad een X voor curratage en tweede x nog een curratage omdat er restweefsel was..
    Het in slaap vallen ging prima maar de eerste x had ik een bijzondere droom ik liep in een groot veld met allemaal moeders en kindjes en daar was een moeder die mijn kindje overnam en zei dat het goed was. Dit was geen vervelende ervaring maar juist heel bijzonder.. Toen ik wakker werd ruim 1,5 later zei men dat het min of meer kritiek is geweest omdat ik een fikse bloeding kreeg die moeilijk te stoppen was..

Maar de narcose opzichte is goed gegaan en had er geen last van gehad!

12. Humava

Humava Niet meer actief

Ik ben afgelopen november een paar uur na mijn bevalling onder narcose gebracht omdat ik opnieuw gehecht moest worden. Ik ben heel snel weg. Maar ik was dan ook al 30 uur wakker. Na mijn narcose was ik helemaal niet misselijk gelukkig.

13. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben al vaker onder narcose geweest..vooral in mijn jongere jaren. Ben erna vrijwel altijd misselijk. Maar verder merk je er niks van ;)

14. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Hoi!

Ik ben vanwege m'n rugoperatie volgens mij een uur of zeven onder narcose geweest. Ik kreeg eerst twee paracetamol met een piepklein beetje water (om de pijn tegen te gaan van het prikken ofzo), en was onwijs zenuwachtig/bang dus heb ook een geruststellend pilletje gekregen.. Rustiger werd ik er niet van, maar kon bijna niet meer op m'n benen staan, moest wel nog bijna naar beneden lopen omdat de lift het niet deed, dus wiebeldewiebel, maar toen deed gelukkig een ander het en kon ik weer terug op het bed kruipen. :p

Ik wilde via een infuus onder narcose gebracht worden, vind kapjes zo'n eng idee, dus infuus erin, ik zeg 'Jullie krijgen me lekker toch niet weg, hahaaaa' (was al erg suffig hahaha), en toen gaven ze een kapje voor 'extra zuurstof', was dus gewoon extra spul om me in slaap te brengen, stiekemerds. :p

Toen ik wakker werd was ik best suf, maar vroeg wel van alles, hoe laat het was (geen ramen, dus wist niet of het middag of avond was), of het normaal was dat ik zo trilde, of het 'nu al' voorbij was (het ging echt zo snel, net gewoon slapen ;)), en daarna riep ik 'Oooooh gelukkig, ik voel m'n benen nog!' (Heel klein risico dat ik verlamd zou raken)

Ben er verder niet ziek van geweest, meer van het herstel van m'n rug zelf. Wel een hele tijd heel suffig en moe geweest, en veel concentratieproblemen gehad, kon ook niet zoveel meer onthouden..

Succes meid!

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Twee keer onder narcose geweest voor een curettage. Eerste keer eigenlijk nergens last van gehad: snel weer wakker, geen klachten daarna.
    Tweede keer was een half jaar later en toen ben ik lang onder zeil geweest, werd moeizaam wakker en ben een aantal dagen erg misselijk en duf geweest.

Maar alle enge dingen die jij aanhaalt: niks van gemerkt hier. Niet te veel stressen, het stelt echt niet zoveel voor :)

16. Islah

Islah Niet meer actief

1e keer ging alles super.

2e keer: duurde lang voordat ik wakker was en ben er 2 weken flink ziek van geweest.

17. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Nee, geen idde.. Alleen als heel klein meisje een keer onder narcose geweest, maar daar weet ik dus niets meer van..

Ik moet een dubbele kaakoperatie ondergaan.. Veel bloed dus.. De anesthesist heeft preventief medicatie tegen misselijkheid en een morfinepomp voorgeschreven.. Dus ik hoop wel dat ik die morfine kan verdragen.. Ik heb verder geen allergieën, maar geen idee of dat verder nog iets uitmaakt..

18. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik ben 1 keer onder narcose geweest een uur of 4 duurde de narcose

Het " inslapen" was totaal niet eng ofZo dat viel me zo reuze mee ! Ging ook echt heel vlot

Het wakker worden duurde wat langer, ik kwam bij en zag dat het 2 uur maar ik viel ook Zo weer weg om 4 uur was ik weer echt helemaal bij

Ik ben er echt Ziek van geweest, ik heb 2 dagen oud bloed moeten spugen en daarna nog 2 dagen moeten spugen zonder oud bloed, ik voelde me ook nog wel een week heel slap en futloos en na enkele enkele weken kreeg ik weer mijn oude energie terug

Nee bij mij heeft het wel even ingehakt ik wou altijd buikwandcprrectie maar door deze ervaring zie ik daar echt vanaf

Ik zal alleen nog onder narcose gaan wanneer dit echt noodzakelijk is

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nou als je iets tegen de misselijkheid krijgt zal het met morfine misselijkheid wel meevallen , maar ik werd er echt stoned van ben je dat ooit geweest? Zo voelt het :p

20. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Haha, nee, nog nooit! Maken we dat ook nog eens mee!

Deel Deze Pagina