Beginnen met antidepressiva

Discussion in 'De lounge' started by YaelStone, Feb 18, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

Aug 5, 2019
    2,439
    4,367
    113
    Ik heb van de HA sertraline voorgeschreven gekregen. Ik vind het spannend om er mee te beginnen ivm de bijwerkingen.
    Heeft iemand hier ervaring mee? Wanneer neem je de eerste pil? ‘s Ochtends of ‘s middags?

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,797
    8,466
    113
    Female
    Mijn vrouw gebruikt al jaren sertraline. Zij neemt het altijd in de ochtend in.. en ze had in het begin wel wat bijwerkingen, vooral veel dorst en hoofdpijn maar dat was na een paar weken al zo goed als weg. Nu heeft ze er verder geen bijwerkingen van.

YaelStone likes this.
  3. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Ik stuur je een pb

Het lukt me niet je een pb te sturen

4. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

Aug 5, 2019
    2,439
    4,367
    113
    Volgens mij heb ik het aangepast.

5. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,561
    3,892
    113
    Female
    Ik neem al 5 jaar een ad, wel een andere (escitalopram), en ik neem het smorgens. Heb het eerst een hele periode savonds genomen maar na een tijd in de ochtend beginnen nemen en dat had om de een of andere reden toch een beter effect. Ook op mijn slaap.
    Ook geen bijwerkingen, wél afkickverschijnselen als ik het vergeet of probeer af te bouwen.
    Ook bij de start eigenlijk geen echte bijwerkingen ervaren voor zover ik me herinner.

YaelStone likes this.
  6. Mim89

Mim89 VIP lid

Jan 29, 2019
    10,271
    8,716
    113
    Female
    Ik slik ook sertraline. Slik het voor ocd. Heb meerdere doseringen gehad. Hele tijd 50mg maar toen ging ik weer in behandeling bij een psycholoog en psychiater en die zei dat 50 veel te weinig was voor mijn klachten. Toen opgebouwd naar 150mg. 's Ochtends 100mg en 's avonds 50mg. Nooit bijwerkingen gehad bij sertraline. Wel bij andere antidepressiva.

YaelStone likes this.
  7. Groen

Groen Actief lid

Apr 12, 2013
    443
    394
    63
    Het is heel verschillend per persoon, dus ook lastig te zeggen. Ik zou smorgens aanraden, dan kan je overdag kijken hoe t met eventueel bijwerkingen gaat. Ik kreeg eerste pil sertraline savonds in t ziekenhuis, maar daar was de ochtend arts niet over te spreken. Ik reageerde wel heel heftig, gevoel alsof er hele colones mieren over mn lijf liepen en zag allerlei gekke kleuren ed. Bleek dat ik niet tegen sertraline kon, maar citalopram ging heel goed. Wel bijwerkingen gehad met opbouwen, maar ik was net bevallen dus dan reageer je heftiger is mij verteld. Heb daarom met druppels de citalopram opgebouwd per 2mg, voelde me gelukkig na 10mg alweer ok. Bijwerkingen daarvan bij opbouwen waren bij mij vooral duizeligheid en moeheid en eerst versterkte angstklachten. Dus echt kijken hoe je erop reageert. Uiteindelijk heel blij dat ik met AD was gestart, hoe erg ik er eerst ook tegenop zag.

YaelStone likes this.
  8. littlestar

littlestar Actief lid

Dec 6, 2007
    116
    14
    18
    Ik slik Escitalopram,ik vind het een verademing,een dag of 3 bijwerkingen gehad,nu nergens meer last van. Ik gebruik het tegen piekeren en negatieve gedachten. Ik kan nu bijna niet meer piekeren,moet dan echt m’n best doen haha
    Ook voel ik me veel stabiele,gewoon zoals een normaal mens zich hoort te voelen.
    Succes

Bloem2310 and Athina like this.
  9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Hoe gaat het? ♥️

10. Zizzy

Zizzy Actief lid

Feb 16, 2021
    171
    94
    28
    Female
    Het is ook spannend om te beginnen! Maar het is toch een kwestie van proberen. Ik ben super blij met de escilatopram. Ik was niks meer en nu voel ik me redelijk normaal :cool:. Enige bijwerking die ik de eerste weken had is nachtelijk zweten. Maar ik lees hier dat je ook overdag kan slikken, ik dacht dat je de medicatie voor het slapengaan moet nemen. Juist ivm met eventuele bijwerkingen. Hopelijk heb je er baat bij!

YaelStone likes this.
  11. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

Aug 5, 2019
    2,439
    4,367
    113
    Tot nu toe goed, voel me soms extra gespannen maar het lijfelijke gespannen/angst hebben is tot nu toe weggebleven waardoor er ruimte is voor andere dingen, dat is erg prettig!

Athina and Lovieyou like this.
  12. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Ik lees jouw bericht en vind dit super interessant. Ik pieker ook ontzettend veel en dat kan echt mijn hele dag/humeur verpesten. Soms voelt zo'n dag echt als overleven. Ik ben bezig met therapie maar mijn klachten worden er niet minder van helaas. Hoe heb jij het aangepakt hij de huisarts?

13. Lilyofthevalley23

Mar 26, 2023
    33
    13
    8
    Female
    Ik slik 50 mg per dag en heb alle bijwerkingen er voor 1000% voor over gehad. Ik kan eindelijk weer leven zonder angst / piekeren.
    Heb vooral veel last van m’n darmen gehad, maar dit is ook wel m’n zwakke plek. Droge mond.

YaelStone likes this.
  14. Zizzy

Zizzy Actief lid

Feb 16, 2021
    171
    94
    28
    Female
    Je vraagt het niet aan mij maar ik herken het wel. Mijn psycholoog raadde het aan en de huisarts, die al op de hoogte was van alles, vond het ok.

Bloem2310 likes this.
  15. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Dankjewel! Misschien toch eens die stap zetten dan. Ervaar je wel gewoon gelukkige emoties of voelen die nu ook wat vlakker aan? (Daar ben ik wat huiverig voor)

16. Zizzy

Zizzy Actief lid

Feb 16, 2021
    171
    94
    28
    Female
    Ik had juist voor ik begon met ad geen gelukkige gevoelens, die werden zo erg overspoelde door angst, piekeren, schuldgevoelens dat daar niks van over was. Doordat die negatieve emoties beter onder controle zijn is er juist wel weer een beetje ruimte voor positieve gevoelens. :)

17. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

Aug 5, 2019
    2,439
    4,367
    113
    Ik ben nu een week begonnen en voel me wel iets mee down, maak me drukker om lichamelijke klachten en ben echt ontzettend moe.

18. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Ik slik ook sertraline 100 mg sinds oktober.
    Ik had hem gekregen voor mijn depressie. Achteraf bleek ik ook adhd te hebben. Bijwerkingen waren bij mij ook beetje diarree, heb gevoelige darmen. droge mond en ik had weinig eetlust. Nu heb ik natuurlijk nergens last van. Ik ben wel veranderd. Emoties afgevlakt. Minder boos of verdrietig. Nornaal gedrag tegen mijn kinderen etc.

Share This Page