Ik zit er echt n beetje doorheen. Ons dochtertje is 3 maanden en drinkt eigenlijk al vanaf dat ze een paar weken is regelmatig heel onrustig aan de borst. Ze drinkt en kronkelt ondertussen met haar lijfje. S nachts was dit niet, dan drinkt xe altijd rustig. We hebben ook spruw gehad. Veel gehannist met medicijnen maar helemaal weg krijg ik het niet. Al dacht ik dat we een eind waren. Slapen doet ze ook niet graag, maar wel sliep ze altijd goed op schoot, wat meestal ook wel prima was. Maar toen we 3 weken geleden corona kregen werd ze nog veel onrustiger. Ze viel niet meer op schoot in slaap. Ging s avonds bij het naar bed brengen steeds heel erg huilen. Toen kreeg ik haar een keer stil door een flesje gekolfde melk te geven en dacht ik, o misschien is mijn productie gewoon erg naar beneden gegaan en heeft ze steeds een beetje honger. Veel gaan voeden toen en na een paar dagen voelden ze weer voller en kon ik weer makkelijker meer kolven. Ik gaf haar ook 1 flesje kunstvoeding van 60ml erbij elke dag. Voor de zekerheid en omdat ik het handig vind dat ze daar ook wat aan gewend is. Dat leek ook goed te gaan, ze krijgt dit nu een week. Maar toen kwam het volgende, ze weigert nu heel vaak de borst. Ze begint echt te krijsen als ik het aanbied. En gisteravond deed ze dit ook bij de fles nadat ze wel even had gedronken, maar dat ging veel te snel leek het. Het leek daarna ook echt of ze pijn had. Ze word s nachts ook vaak onrustig, en dan komen er uiteindelijk n hoop scheten. Ze zit ook de hele tijd met dr handen in dr mond en gezicht te wrijven. Ik vergeet vast nog dingen maar ik vind het zo moeilijk. Ik slaap weinig en peins de hele tijd over wat het kan zijn en wat ik eraan kan/moet doen. Hebben jullie ideeen of adviezen?
Wat vervelend dat je er zo mee aan het worstelen bent! Ik weet uit ervaring hoe lastig borstvoeding soms kan zijn en hoe onzeker het je kan maken. Eigenlijk heb ik maar 1 echte tip: schakel hulp in van een lactatiekundige. In een live consult kan zij je zoveel beter helpen dan de tips die je hier online kunt krijgen. Ze zal, als het goed is, je kindje onderzoeken om te zien of er bijvoorbeeld in haar mondje iets te zien is wat het drinken moeilijk maakt. En ze observeert een voeding aan de borst en/of met de fles om je concrete hulp en tips te kunnen geven. Via de website van de NVL (Nederlandse Vereniging voor Lactatiekundigen) kun je een lactatiekundige bij jou in de buurt zoeken. Héél veel succes!
Inderdaad beginnen bij de basis en een lactatiekundige inschakelen. Dat is de eerste stap. Pas daarna gaan kijken naar andere zaken. https://www.nvlborstvoeding.nl/locaties/
Drinkt je dochtertje wel door, of stopt ze met drinken? Denk je dat ze voldoende melk uit je borst haalt? Geef je beide borsten? Toen mijn zoontje met 6 weken veel moeite had met drinken (door pijn/kramp), ben ik koemelkvrij gaan eten. Dat heeft wel geholpen toen.