Ooit 1x een gaatje gehad. Dat was voordat ik kinderen kreeg. Verder heb ik nooit wat. 2x dgs electrisch poetsen en 2x per jaar controle bij de tandarts. Wel gevoelig tandvlees dat snel ontstoken is. Dus wel regelmatig mijn tanden stoken. Was de stokers vergeten mee te nemen op vakantie. En had daarna echt flink ontstoken tandvlees.
Dat is nu dus de vraag. Implantaten of een frame. Kosten lopen nog al uiteen. En dan de vraag wanneer. Dan zou je gelijk alle kiezen moeten trekken of al ast een deel. Aangezien ik heel bang ben voor alles wat met tanden te maken heeft durf ik er niet eens over te denken
Ik heb altijd problemen gehad met mijn gebit, viel niet tegen de gaatjes op te poetsen. Elke controle had ik wel een gaatje, vaak meerdere. De tandarts was ook niet echt begripvol en die hield vol dat ik niet goed deed poetsen, waardoor ik steeds minder vaak naar de tandarts ging. Uiteindelijk naar een angsttandarts gegaan (na jaren niet te zijn geweest) en zij wist me te vertellen dat ik afwijkend tandglazuur had en daardoor zovaak gaatjes. Inmiddels heb ik een kunstgebit en daar ben ik zo blij mee, eindelijk van alle ellende af.
Ooit wel eens een gaatje, misschien 2 gehad. Mijn 2 onderste verstandkiezen zijn er uit gesneden, dat was verschrikkelijk. En een beugel, ik heb nog een half spalkje achter mijn voortanden zitten, omdat deze steeds afbreekt. Ik laat het nu maar zo. Ik ga 1x per jaar voor controle, soms een beetje tandsteen, maar verder niets. Ik poets electrisch 2x per dag en gebruik zoń 2x per week ragertjes tussen mijn tanden.
Krijg je daar geen vergoeding voor omdat het oplossen van de wortels iets medisch is? heel begrijpelijk met jouw angst. Ik moet echt zeggen dat het implantaat mij 300% is meegevallen. Het verwijderen van mijn tandsteen is een vervelender gevoel en zou ik nu mee tegenop op zien dan nog een implantaat. Ik heb het in Doetinchem laten doen en de mensen daar zijn ontzettend kundig en voelde me meteen op mijn gemak.
Zou hij kijken maar nooit gedaan. Zal volgende keer vragen. Fijn dat het bij jou zo goed is gegaan! (Hou ik in mijn achterhoofd)
Weet je nog wat je implantaat (inclusief kroon) heeft gekost? On topic: hier ook altijd wat. Als kind nooit gaatjes trouwens, maar nadat ik een beugel had gehad wel ineens (kan ook met de puberteit te maken hebben gehad). Na/tijdens mijn zwangerschappen nog meer. Ik mis 2 kiezen (kun je niet zien, want achterste en 1 na achterste. Heb er ook geen last van omdat ze aan verschillende kanten missen en er dus nog voldoende kiezen zijn voor kauwen). Ik heb nu een kies waar de vulling uit blijft komen en de kies daarachter mist dus. Waarschijnlijk ga ik daar een implantaat laten plaatsen (heb volgende week een afspraak om opties te bespreken, want de vulling is er alweer uit). Ik verzorg mijn gebit wel redelijk goed, poets 2 keer per dag grondig en stoker 1x per dag.
Ik ga keurig 2x per jaar naar de tandarts, 1x per jaar naar de preventie assistente. Tot jaar geleden plaatjesbeugel gehad en nu twee nachtbeugels. Ik krijg eigenlijk alleen maar complimenten over hoe goed ik mijn tanden verzorg. Heb wel eens een gaatje maar niet vaak. Poets 2x per dag elektrisch, gebruik goede tandpasta en gebruik dagelijks ragertjes.
Iedereen heeft het over hoe vaak ie z'n tanden poetst enzo maar ik zou vooral nieuwsgierig zijn naar iemand zijn eet en drinkpatroon. Dus wat je tussen de poetsbeurten door doet. Veel zoete dranken e/of zuren (zoals cola) zou dat veel uitmaken? Veel rauwkost eten..? (Dat ze daar juist sterker van zouden worden.. geen idee hoor)
Vanaf jongs af aan al een slecht gebit helaas. Ben er soms echt klaar mee! Ik poets 2x per dag en rag ook elke dag, drink vooral water en thee en 1 keer koffie op een dag. Eten doe ik weinig tussendoor. Ik geloof er dan ook niks van dat het eraan ligt hoe je je tanden verzorgd. (Werd mij vroeger altijd wijs gemaakt) Mijn zusje heeft echt een heel slecht eet/drink patroon. Gaat nooit naar de tandarts. Is ze tijdje terug een x geweest heeft ze na al die jaren maar 2 gaatjes. Dus nee, ik denk dat je in deze geluk of pech heb!
rond de 1500/1800 denk ik voor allebei. Het was duurder maar mijn verzekering heeft een deel van het implantaat vergoed en de tandartsverzekering de kroon. De kroon heb ik in het nieuwe jaar laten plaatsen zodat ik de hoogste vergoeding had. Nu zit er sowieso al veel tijd tussen het trekken/herstellen/plaatsen en uiteindelijk de kroon opzetten. Was een traject van ruim 8 mnd. Geen pijn gehad en ik ben er nu ontzettend blij mee!
Hier juist het tegenovergestelde van @JupitR . Bij mijn nieuwe tandarts heb ik elke afspraak wel iets. Ben er nu 2,5 jaar en alleen maar ellende. Vorige keer dus 3 beginnende gaatjes (dus vrees al voor de volgende keer), daarvoor 2 gaatjes etc. Voorheen had ik dus nog nooit (!) een gaatje gehad, en dus een andere tandarts. Dus vind het echt heel lastig. Ziet deze tandarts het juist goed/beter? Denk soms dat hij het maar verzint In die jaren doe ik namelijk hetzelfde: 2x poetsen, raggen, flossen en 2x per jaar tandarts en mondhygienist. Ik snap er dus maar weinig van.
Hier geen gaatjes nog, ik zeg tegen de tandarts ook dat het genetisch is en die zegt elke keer nee alleen poetsen gaat gaatjes tegen. Terwijl m’n moeder wordt niet goed van haar gebit en doet precies hetzelfde als m’n vader die geen gaatjes heeft en inmiddels 73 is. M’n zusje ook helemaal geen gaatjes. Hier heeft vriendlief echt super slecht gebit dus we poetsen ook heel keurig met de kinderen. En nu 2 jaar geleden heeft onze oudste wel een gaatje gekregen in een kies nadat ie eerst was afgebroken. Voordeel van naar de tandarts gaan die ging mij geruststellen dat het daardoor kwam stond al beschreven en er hoeft niks mee als we goed blijven poetsen en de tand zgn hard blijft.
Ah, ok. Ik heb geen tandartsverzekering. Maar je gewone verzekering heeft dus een deel van het implantaat vergoed? Was daar nog een specifieke reden voor of is dat normaal? Volgens mij kost 1 implantaat + kroon + alles erom heen zo’n 2000 euro bij mijn tandarts (een is implantoloog). Dat kan ik wel betalen, maar ik moest wel even slikken toen ik dat zag, want ik dacht eerder 1000 euro en vond dat ook al best prijzig.
Twee gaatjes, de eerste op mijn veertiende en de tweede zo’n twee jaar terug. Wel teruggetrokken tandvlees bij mijn onderste tanden, daar baal ik van! Maar niks rondom de zwangerschap. Twee keer per jaar tandarts en twee keer per jaar mondhygiënist. Wat mij helpt buiten het poetsen om, is met van die Tepe Easypicks tussen de tanden en kiezen schoonmaken en flossen.
Hier is ook 2000 euro genoemd. Het was tot 2, 3 jaar geleden inderdaad rond de 1000 euro, maar door alle prijsstijgingen van afgelopen jaren inderdaad ineens flink gestegen. M'n tandarts aarzelde ook om de nieuwe prijzen te noemen, omdat ze het ook een flinke stijging vond maar ja.... wel wat ze er voor vroegen
ik moet eerlijk zeggen dat ik de prijzen niet meer exact weet.. dan zou ik er echt in moeten duiken. Wij hebben een uitgebreide verzekering bij OHRA ivm orthodontie, dus dat kwam nu mooi uit. Er staat mij bij dat de totale kosten 2100 euro waren en dat er na vergoeding rond de 1500 overbleef maar kan ook meer zijn. Ik schrok ook van de prijs, maar deze kies zat echt op een plek die je zag bij uitgebreid lachen.. Ik moest het echt doen.
Ja ik geloof echt dat een goed/slecht gebit ook wel erfelijk bepaald is. Ik ben 35 en heb nog nooit in mijn leven een gaatje gehad. Ik poets gewoon 2x per dag. Ik heb een oom die heel veel snoept, en op zijn 45e pas zijn eerste gaatje heeft gehad. Mijn opa aan die kant van mijn familie heeft tot zijn dood (96) nog volledig zijn eigen gebit gehad zonder problemen. De andere kant van mijn familie daarentegen, niks anders dan ellende. Helaas heeft mijn zusje daar dus ook last van, het ene gaatje na het andere.
Je kan natuurlijk pech hebben. Maar als je altijd ontstoken tandvlees hebt en wel Goed poetst is er meer aan de hand. Hoe is je voedingspatroon?
Volgens de mondhygiëniste en tandarts heb ik aanleg voor tandsteen (samenstelling speeksel). Mijn grootste winst zat/zit in elke dag (ook net na mijn eerste bevalling, ik kon niet zitten van de pijn en me emotioneel een wrak voelde ) met een rager flossen en elektrisch poetsen (sinds een half jaar van Oral B pro overgestapt naar IO). Toevallig ben ik afgelopen vrijdag ontslagen bij de mondhygiënist: 2x per jaar langs de tandarts is nu voldoende. In mijn twintiger jaren heb ik ooit twee gaatjes gehad, maar sindsdien niet meer.