Hoi. Het is nog augustus en ik zit in het zonnetje me heerlijk te voelen. Maar..... ik zie nu alweer als een berg tegen de herfst en winter op. Ik heb altijd al last gehad van winterdip. En nu ik juist terug ben van long covid ben ik heel bang voor een terugval in de herfst. Wie heeft hier ook last van? Ik denk erover een daglichtlamp aan te schaffen. Wie heeft er 1? Wat is je ervaring? En welke zijn goed? Waar nog meer op letten behalve voldoende lichtintensiteit?
Ik heb een oude philips, die is prima. Als ik nu een nieuwe zou aanschaffen, zou ik een draadloze (als die er zijn) willen, zodat ik hem makkelijk kan verplaatsen, want het grootste nadeel vind ik van die van mij, dat je op dezelfde plek moet blijven zitten. Verder is hij ook groot en lomp, maar dat was toen standaard (pre-ledlamp).
Ik zou dit niet zonder hulp van een professional doen. Het lijkt iets simpels en onschuldigs. Maar als lichttherapie voor het eerst gaat gebruiken moet je hier in goed begeleid worden ene kant omdat je er ook bijwerkingen van kan krijgen en anderzijds om goed te evalueren of het werkt. En er zijn ook contra-indicaties waarbij je de therapie niet kan doen.
Ik zou sowieso zo’n bril doen die je op kunt zetten en waarmee je rond kunt lopen. Bij mij werkte zo’n lamp op 1 plek totaal niet omdat ik gewoon de tijd niet had om een half uur stil achter die lamp te gaan zitten ‘s ochtends vroeg. En het moet dus bij voorkeur wel z.s.m. na het opstaan. Enige optie was om de wekker een half uur eerder te zetten maar dat was i.v.m. vermoeidheid en slaaptekort toen eigenlijk ook geen optie.
Ik gebruik het al een jaar of 20 net als mijn moeder. Eerst zo'n grote lompe van philips. Deed het prima maar niet zo praktisch. Nu heb ik een Litebook. Klein, handzaam en je hoeft bij deze niet meer elke halve bladzijde direct in de lamp te kijken. Ik zet hem zo neer dat het goed op m'n ogen komt terwijl ik even een half uur een boek lees. Gewoon als het me uitkomt, belangrijkste is dat je het doet als het buiten ook licht is. En dan wel elke dag rond ongeveer hetzelfde tijdstip, vijf dagen achter elkaar. Na drie dagen voel ik heel duidelijk dat het werkt en knap ik zienderogen op. Als ik dan netjes de 5 dagen volmaak kan ik er weer maanden tegenaan. Mijn dochter heeft dezelfde afwijking van ons geerft. Bij haar zijn we niet meer via de huisarts gegaan (mijn moeder en ik wel 20 jaar geleden). Inmiddels kennen we de symptomen wel en herkende we het direct bij haar.
Sinds ik vitamine D slik heb ik veel minder last van een winterdip (de afgelopen 8 jaar oid) Daar zou ik dus ook zeker naar kijken ter aanvulling.
Vitamine d al eens gecheckt? Die moet minstens 80 zijn. Liefste tussen de 100 en 150. Bij een vitamine d tekort kan je last krijgen van o.a. depressies, hormoonschommelingen, slaapproblemen, concentratieproblemen enz. Sinds ik vitamine d slik in hoge waardes heb ik geen last meer van depressies en dips.
Hoi. Dank voor jullie reacties. Ik ga denk ik wel eerst bespreken met de huisarts idd. D checken: denk dat dat nu in de zomer weinig zinvol is, gezien de hoeveelheid zo'n die ik vang. Extra bijslikken in de winter ben ik wel van plan. Ook om de weerstand optimaal te houden ivm virussen (ik ben doodsbang voor nog een keer long covid) Een bril gaat niet werken voor mij. Plan is om de lamp op mijn werkplek te zetten en dan draag ik al mijn beeldschermbril. @Siepie85 Wat voor bijwerkingen en contra-indicaties doel je op? Ik kan me daar niet echt iets bij voorstellen.
Ik had in het verleden toch een vitamine D tekort in de zomer, dus misschien heb je niet direct een tekort nu, maar als je vitamine D niveau bijvoorbeeld rond de 50 is nu, kun je vrij zeker stellen dat je in de winter een serieus tekort hebt. Mijn vitamine d was de laatste meting 101, dat was in het voorjaar wanneer deze op zijn laagst is, dus mijn conclusie is dat de 25 mcg die ik dagelijks slik, nu ook nog prima is (in de overgang, dan heb je vaak meer nodig). Als je in de overgang bent (ik weet niet wat je leeftijd is), dan wordt sowieso geadviseerd om 20 mcg per dag te slikken, het hele jaar door. Maar goed, bij mij helpt een hoog vitamine d wel wat voor mijn energieniveau, maar niet voldoende om een winterdip te voorkomen. Ik dacht trouwens dat je die brillen over je bril heen kunt dragen, daar had ik ook eens naar zitten kijken en ik heb een bril. Dat is wel een poos geleden, ik gebruik nog steeds mijn oude philips.
Sorry kon het niet laten om het even op te zoeken: Contra indicaties zijn bepaalde oogziekten, gebruik van bepaalde lichtgevoelige medicatie, diabetes, gevoeligheid voor manie en bipolaire stoornis.
Klopt idd zijn nog wat meer haken en ogen maar dit is de korte samenvatting. Maar echt ga dit voor een eerste keer ts niet op eigen houtje doen, laat je erin begeleiden.
Dankje. Die heb ik alvast niet. Wat ik mij afvraag. Mag je met deze aandoeningen in de zomer ook niet iedere ochtend een kop koffie doen in het zonnetje? Want is dat niet eigenlijk gewoon wat je doet? Gewoon een half uurtje in de zon zitten op een mooie ochtend (maar dan zonder vogeltjes, frisse lucht en leuk uitzicht). Ik heb ook zitten googelen. En dan lees is dat de therapie pas start als er (serieuze) klachten zijn. Maar die wil ik wel graag voor zijn. Over vitamine D. Ik heb het afgelopen jaar een paar keer bloedonderzoek gekregen op vermoeidheidsklachten. Daar staat geen D tussen. Of het moet een andere (medische) naam hebben die ik niet ken. Stonden genoeg termen die mij niks zeggen. Anyway.... genoeg te bespreken met de huisarts
Ik heb de bril gehad en droeg deze gelijk met opstaan smorgens over mijn gewone bril. Tijdens het ontbijt en dan was het klaar. Ideaal. Ik heb hem echter gedragen in onderzoeksverband, tegen de vermoeidheid en daar werkte het het voor mij niet tegen.
Zo werkt het helaas niet. Mensen met een winterdepressie kunnen niet genoeg uit het normale zonlicht halen. Zo'n lamp is ook veel sterker dan gewoon daglicht. En helaas is mijn ervaring dat je inderdaad eerst in een depressie moet schieten. Preventief onder de lamp gaan zitten helpt bij mij in iedergeval niet. Pas als ik echt in die depressie schiet helpt de therapie. Maar dan is het dus gelukkig wel heel snel weer over ipv dat je er maanden in zit.
Maar er zijn ook soorten en maten in toch...? Echt lichttherapie zal met begeleiding moeten. Maar gewoon een lamp die je overal online kunt kopen zegmaar, en die wat zonlicht nabootst... Dat is toch niet heftig ofzo, dat kan toch geen kwaad?
Die lampen zijn gewoon echt de lampen die je gebruikt voor lichttherapie. Kan je gewoon op bol.com kopen dus nee het is dan gewoon een echte lichttherapie lamp en niet een light therapielamp ofzo.
Mooie beeldspraak wel Maar ik blijf me dus afvragen hoe de bijwerkingen van een lamp zoveel heftiger zouden zijn dan van elke ochtend een half uurtje in de zon zitten (wat ik in de zomer dus dagelijks doe.) Lamp: 10.000 lux Zonlicht: 150.000 lux. Dus waarom zou je voor het aanzetten van de lamp een medisch traject in moeten?
Dat klopt dus niet: "De intensiteit van een daglichtlamp moet in ieder geval 10.000 lux zijn. Een lux is het licht van een kaars. Echt daglicht van de zon kan wel 150.000 lux zijn, dus deze lichtsterkte valt nog best mee." Uit: https://www.depsycholoog.nl/daglichtlamp/#:~:text=Echt%20daglicht%20van%20de%20zon,zeker%20of%20er%20bijwerkingen%20zijn.