Sinds de zomer heb ik verhoogde tsh waarde (schildklier)eerst was het 4,1in juni en nu is het sinds november en december 4,7. De huisarts vindt het voor nu niet zorgelijk over ong twee maanden moet ik weer prikken. De huisarts gaf aan dat het nog kan zakken naar onder de 4,wie heeft er ervaring mee dat dit dus ook is gebeurd? Ik maak mij toch wel zorgen,vooral ben ik erg bang dat ik in gewicht hierdoor zal aankomen (ik ben nu erg slank maar sport ook 2x pwk,wandel elke dag,eet gezond en eet ook niet elke dag iets lekkers). Hopelijk heeft iemand zo iets gelijks mee gemaakt.
Inprincipe is je tsh waarde gewoon binnen de marge zoals ze hem in Nederland graag zien, dus niet verhoogd. In het buitenland zien ze hem graag rond de 2. Je tsh waarde fluctueert ook, dus deze kan zeker iets zakken maar ook stijgen. Het is inderdaad mogelijk dat je iets aankomt in gewicht maar dat hoeft helemaal niet. Waarom maak je je zo’n zorgen, ik proef dit namelijk nogal in je berichtje?
Klopt hoor,ik maak mij idd wel zorgen. Ik zou het echt heel erg vinden als ik hierdoor aan zou komen. In het verleden meer dan 20 jaar geleden heb ik nl ook een eetstoornis gehad. Waardoor dat altijd nog op de achtergrond speelt. (vandaar ook mijn leefstijl),en ik kan zelf weinig doen aan mijn tsh waarde. Ik heb er geen invloed op.En als je dan verhalen op internet leest dat sommige mensen 20 kilo in een half jaar aankomen..zomaar..dan schrik ik wel.Ik ga er vanuit dat hun dan wel veel hogere tsh waardes hebben.. Wat ik begreep is in Nederland alles boven de 4 te hoog ( dus traagwerkend)en tot 6 is het nog niet zorgelijk. Maar goed ik maak mij dus wel zorgen en juist met de feestdagen in het verschiet wil ik wel genieten van kerstdiner of de hapjes etc en niet dat er nu telkens een stemmetje in mijn hoofd zegt.."Zou je dat nu wel doen?".
Zolang je ft4 gewoon normaal is zijn deze waardes echt totaal niet zorgelijk. Je schildklier kan zelfs fluctueren door stress etc.
Afhankelijk van de waardes van je lab is dit net een beetje boven normaal. Zou me er totaal niet druk om maken. Als het wel de verkeerde kant opgaat, want dat is een kans, dan ben je er op tijd bij en dan kun je daar ook prima wat aan doen. En uit ervaring gesproken door iemand die heel veel gewicht is aangekomen (19 kilo in 2 jaar) door oa een trage schildklier en ervaring heeft met een eetstoornis, het gewicht is eigenlijk wel het minst van mijn zorgen nu. Vind de rest wat erbij komt qua schildklierproblemen veel vervelender. En ja gaat echt niet een paar kilo aankomen doordat je met kerst wat lekkere hapjes eet.
Ligt dat niet een beetje aan de situatie? Mijn zusje wordt niet geholpen in de donorkliniek met deze waardes bijvoorbeeld.
Mocht het wel uitdraaien op een traagwerkende schildklier. Hier begonnen met een tsh van 23 en nooit aangekomen.
En ik kwam al aan bij een tsh van 8 (ft4 van 6.7). Zegt dus helemaal niks. Zou me er dus ook echt niet druk om maken. Mijn moeder had een waarde van in de 40 en is ook nooit aangekomen.
Dat verschild volgens mij ook weer per ziekenhuis en poli. Maar een ander voorbeeld je hebt ook medicijn geïnduceerde verhoogde tsh en dan accepteer je zelf tot 10 met een normale ft4. Maar een gezond persoon ga je met de waarde van ts en die geen vruchtbaarheidsbehandeling aangaat in bepaalde ziekenhuizen nog geen medicatie geven.
Ik heb ook wel wat andere klachten,anders had ik natuurlijk nooit hoeven bloedprikken. Maar ik denk door mijn eetstoornis van vroeger zijn dit soort dingen voor mij wel erg pittig..gewoon afwachten.. Tuurlijk snap ik dat je van een paar dagen meer eten je normaal gesproken niet direct aankomt of iig dat het er daarna weer snel af is. Maar juist omdat mijn waarde iets is verhoogd sta ik er nu anders in zeg maar..
Fijn om te weten! En tuurlijk,ik snap dat het per persoon verschillend is..maar het is ook fijn om te lezen dat niet iedereen aankomt door een traagwerkende schildklier.En ik snap dat het voor veel mensen misschien een "bijzaak" zou zijn..maar voor mij is het nogal een "ding".
Mijn TSH is ooit >125 (buiten de meetwaarden) geweest en toen ben ik ook niet aangekomen. Moest wel meteen langskomen in t ziekenhuis, de assistente van de internist was enigszins in paniek en ik had nergens last van eigenlijk (was toen paar maanden ervoor bevallen dus wel moe enzo maar dacht dat dat door de slapeloze nachten kwam). Ik heb overigens wel een schildklierziekte (Graves).
Oh dat was ongeveer 10 jaar geleden. Slik nog steeds schildklierhormoon want anders schiet die waarde dus meteen omhoog. Maar goed, ik heb dus wat onderliggends.
Gewoon opletten wat je eet en niet te veel mee bezig zijn (ja ik weet dat dat moeilijk is). Je zult niet kilo's in een maand aan gaan komen. En het kan er ook weer af. Ben dit jaar zelf ook 18 kilo afgevallen. Volgend jaar moet de rest, maar ook al denk je nu anders, dat aankomen is niet het einde van je leven. Echt niet.
Ik zou me pas zorgen gaan maken over aankomen als je daadwerkelijk (en dan niet een dagje, maar langere tijd) aankomt. Want volgens mij is dat nu nog niet aan de orde?
Nee dat klopt,ik let er natuurlijk altijd wel op.En ben nu absoluut niet te zwaar. Maar goed,stel dat je aankomt door een traagwerkende schildklier dan kun je er niet direct wat aan doen het schijnt dat afvallen dat veel minder makkelijk gaat. Ik probeer het nu maar in mijn hoofd om te zetten dat ik mocht het nog hoger worden de waardes ik erop tijd bij ben. En niet direct kilo's aan ga komen.