Ik heb een vader en een stiefmoeder en waar ik me aan stoor, is dat als we (mijn man en ik) bij ze zijn, ze altijd wel roddelen over een familielid. Is het niet mijn broer, dan is het wel weer mijn zus. Of allemaal tegelijk. Ze zeggen echt dingen over ze die niet aardig zijn. Het schijnt dat mijn broer het helemaal laat afweten de laatste tijd bij ze. En krijgen we daar weer een heel verhaal over. Tegenwoordig denk ik altijd: als wij weer weg zijn, wat zullen ze dat tegen een ander wel allemaal niet zeggen over ons? Ze hebben ook al wel heel veel vrienden 'verloren' de afgelopen jaren. Maar zelf weten ze helemaal niet waardoor dat komt. Nou eigenlijk weet ik het wel. Als ze altijd maar vervelende dingen zeggen over de ander, dan houd je natuurlijk ook geen vriend over. Waarom kunnen ze nou nooit eens een aardig, vriendelijk woordje voor iemand over hebben? Waarom is iedereen altijd maar apart en raar en denken ze van zich zelf dat ze wel 'normaal' zijn? Sorry! Wou het effe kwijt, want het zit me soms best dwars. Voel me soms best onzeker als ik bij mijn bloedeigen vader en zijn vrouw ben. Denk er altijd bij na wat ze weer over ons zouden gaan doorlullen als we wegzijn. Zijn er mensen die zich herkennen in het verhaal en wat zouden jullie doen?
Hey Barbara, Ik heb zelf zo'n gruwelijke pest aan roddelaars:x zeg het dan gewoon in het gezicht zodat je er samen uit kan komen. Een roddeltje om bestwil mag, maar geen negativiteit. Ik ken zelf ook mensen die geregeld rodelen over een ander, en vooral over zijn levensstijl. Iedereen moet toch zelf wat wat hij/zij doet? Of heb ik het dan mis Grts Typje
Mijn moeder doet dit ook heel erg. Ik heb best een goede band met dr hoor, maar ze praat ook over ons tegen mijn broers/zussen. Vooral als ik ergens een hele andere mening over heb of lekker mijn eigen gang ga. Vroeger deed ik vooral netjes wat mn meoder zei maar dat is nu niet meer zo en daar kan ze blijkbaar niet altijd even goed tegen. Ik hoor dus van anderen dat ze dan iets over me gezegd heeft. Als ze over bv mijn zus roddelt dan vertel ik haar dat ze dat dan maar tegen mijn zus moet zeggen en niet tegen mij. Of ik vertel het gewoon door.
Ik kan er wel tegenin gaan maar ik heb een vader waar je beter niet mee in discussie kan gaan. Die kan vreselijk boos worden en gaat dan schreeuwen. Vroeger als kind moest ik altijd huilen als ik ruzie met hem had, omdat ik er gewoon bang van werd. En of het nu terecht is of onterecht. Dingen kloppen ALLEEN zoals mijn vader ze zegt en niet anders..... Dus moeilijk, moeilijk, moeilijk....... Wat ik ook lastig aan ze vind is dat ze dingen die je in vertrouwen met ze hebt gedeeld ook vertellen aan de ander. Ik kreeg uit hun mond te horen dat de uitslag van het uitstrijkje van mijn zus niet in orde was.... Ik mag toch hopen dat ze niet vertellen aan alle familieleden dat wij bij een gynaecoloog lopen om zwanger te worden. Dat heb ik ook in vertrouwen verteld. Maar misschien heb ik het niet duidelijk er bij gezegd dat ik liever niet wil dat iedereen het weet. Grrr..... familie!!!!
Het is wel een beetje herkenbaar.. Mijn ouders klagen over hun kinderen waar ze zelf niet bij zijn en ondertussen doen ze poeslief en klagen ze over ons als we er niet zijn.. Terwijl ik naast mijn gezin en baan ook nog bij hen het huishouden doe omdat mijn mams door de rug is gegaan.. Ik doe het uit fatsoen en omdat de rest het dus niet doet.. Ik wil een opa en oma voor Esmee dus leg het maar naast me neer.. Goed of niet voor mij werkt het nu.. Eerder werd ik boos en ging ik er tegen in en ging ik op alles letten.. is ook niet goed.. Ze doen soms ook stiekem over dingen of sluiten ons buiten. BIjv. Ik moet 2e kerstdag werken en dan zegt mijn moeder terwijl ik daar op de koffie ben.. We gaan met het gezin uiteten 2e kerstdag.. Dan moet ik echt slikken om niet te gaan brullen want hallo.. En ik dan? Hoor ik er niet bij? Wat doe ik allemaal wel niet voor jullie? Heb voorgesteld om 1ste kertdag te gaan maar daar werd niet op gereageerd.. prima dan niet.. Het zit me toch wel een beetje hoog.
heee,,kennen jullie toevallig mijn schoonfamilie??haha,zo erg irritant,als de een er is wordt er over de ander geluld en visa versa:x:x:xwordt daar zo moe vanhou er niet van,,laat mensen in hun waarde en let op jezelf,dan heb je het al druk genoeg!!!!!!!
Ja, ach, ik roddel ook wel eens hoor, maar wat ik over mijn familie zeg, heb ik ook allemaal al persoonlijk tegen ze gezegd als dat negatief is. Mijn schoonfamilie zegt gewoon nooit recht in je gezicht wat ze vinden, maar lullen erover met iedereen. Er doen daar steeds de raarste verhalen de ronde over ons. Misschien ook de reden waarom ze zelf werkelijk allemaal gescheiden zijn of aan hun zoveelste huwelijk, omdat ze nooit eerlijk zijn. Als ik op de verjaardag zit bij de een, zitten ze de ander af te zeiken en andersom. Ons lopen ze ook af te zeiken, die verhalen komen dan een half jaar later weer compleet verdraaid bij ons terug. We hebben ze er al vaker op aan gesproken dat als ze problemen met ons hebben, ze dat met ons moeten bespreken en niet met anderen. Tja, zijn ze het er dan nog niet mee eens, dan zal het me een zorg zijn of ze nog een wat daarover zeggen tegen een ander. Nu doen ze alleen alsof we alles uitgepraat hebben, maar gaan vervolgens nog klagen tegen iedereen. Het zit er zo ingebakken bij die mensen, dat gaat er volgens mij niet meer uit.
Ik geloof dat ik in zo'n geval heel vals een compleet onzinverhaal op zou hangen en als iemand anders jullie daarover spreekt, iets zeggen in de trant van: hoe komen ze daar nou weer bij?!?!?!
He wat vervelend zeg Moet zeggen dat ik er volgens mij geen ervaring mee heb, niet in mijn eigen familie en schoonfamilie iig. Maar wat ik zou doen is als je daar bent en ze roddelen weer een opmerking maken of ze ook zo over jullie praten als jullie er niet zijn.
Mijn vader is ook een echte roddelaar/kletskous. En daarbij heeft hij ook nog een eigen winkel...dus genoeg mensen om tegenaan te kletsen. Wij hadden een keer een woningbezichtigd, en dit had ik hem verteld. Een paar dagen later kom ik een kennis van mijn vader tegen...en die vroeg wanneer we de sleutel kregen. Terwijl we de woning alleen bezichtigd hadden. Had me vader er dus alweer een heel verhaal van gemaakt. En dit is al zovaak gebeurt...dus tegenwoordig vertel ik heel weinig. Hij is toch al zo vol van zichzelf dat hij weinig interesse toont in mijn leven.
Vervelend dat je avond er zo door beinvloed word. Die mensen staan duidelijk heel negatief in het leven. Mijn opa en oma zijn ook zo, over iedereen klagen maar zelf geen stap teveel doen, zijn ook zoveel mensen om zich heen kwijt geraakt door hun eigen toedoen, maar ze hebben het nog steeds niet door. Tja je zegt dat je vader heel boos word als je er tegenin gaat, maar als hij dat doet in jou huis gaat hij toch vreselijk over jou grens heen? Je zou dan moeten laten merken dat je hier niet van gediend bent in jou huis en hij moet indimmen en anders vraag je hem weg te gaan. Dat zou ik doen tenminste! Jij mag toch ook wel zeggen wat je vind? Of je kan hem een brief/mail schrijven dat je je er erg aan stoort als ze zo roddelen waar jij bij bent, en dit je tegen gaat staan. Misschien begrijpt hij het beter als hij het rustig kan lezen dan in de heat of the moment...? Ik betrap mijn schoonfamilie ook wel eens op roddelen, en dan met name omdat mijn vriendin, die met mijn zwager gaat, het verteld aan mij. Slecht van ons misschien, maar ik ben toch blij om te weten hoe mensen echt in elkaar steken. Maar goed als ik het niet hoor van mijn vriendin hoort mijn vriend het wel van zijn broer van die zijn ook 2 handen op 1 buik, hahahaha.
@ Troeltje, in mijn huis? Ze komen hier haast nooit. In de maand oktober zijn ze toevallig twee keer bij ons geweest, maar daarvoor waren ze voor het laatst in januari bij ons. Dat vonden we ook zo belachelijk.
@barbera, jeetje...je schoonouders wonen toch helemaal niet ver bij jullie vandaan? Hebben ze jullie wel geholpen met verhuizen?
Ohhh dat wist ik niet! Ik dacht dat ze ook wel bij jullie kwamen. Nou ja misschien kan je het hem eens per brief uitleggen? Het is wel vervelend dat hij zo ontvlambaar is!
Nee dit gaat niet om mijn schoonouders, die komen best vaak hier. Dit gaat dus over mijn vader en stiefmoeder. Die komen zo weinig bij ons. Ze wonen wel 180km verderop, daar niet van. Maar dan nog, belachelijk toch om dan 10 mnd achter elkaar niet bij ons te komen. We zijn wel tussendoor bij hun geweest hoor, maar wij vinden het ook leuk als ze eens bij ons komen. En weet je waarom ze bij ons zijn geweest in oktober? Zodat ze zich eens lekker konden bemoeien met klussen in ons huisje.... We waren toen net verhuisd. Als er geen 'reden' voor was dan kwamen ze echt niet zomaar hoor.
Ik woon op een dorp, roddels genoeg.... Ik heb er alleen een grote hekel aan en sluit me buiten als men roddelt. Als alles waar was geweest had ik zelf 11 kinderen gehad, 4x in het ziekenhuis gelegen met zware verwondingen en wel tig mannen gehad. Heerlijk toch Zolang er nog over mij gepraat wordt leef ik nog zeg ik dan maar Je hoeft alleen maar naar Volendam te kijken "Ze heeft alles meegenomen, schoteltjes, dekbedden, 100 handdoeken enz" Oja, ik had ook eens een hele keuken op mijn plaats, bleek een afzuigkap te zijn die ik net had verwijderd. uche....Kwam ik dus bij de bakker achter dat er iemand op mijn plaatsje was geweest
ik heb ook een grote hekel aan roddelen, dus ik begrijp je heel goed! op mijn werk gebeurt dat ook nog al veel, vreselijk vind ik dat, blegh! dan weet je gewoon, zodra je wegloopt ga je over de tafel! roddelen is een cultuur, moeilijk te doorbreken.
Oeps....las het verkeerd, dacht dat het om je schoonouders ging. Maar echt vervelend dat ze zich zo gedragen...voelt net alsof je aldoor een trap na krijgt Moet zeggen dat ik zelf ook wel eens roddel....maar nooit over vrienden of familie. Bij mij gaat het meer van...heb je gehoord dat die zwanger is, of dat die in het ziekenhuis ligt. Dus wel dingen die waar zijn.
dat vind ik niet echt roddelen, roddelen is meer negatief over iemand praten als diegene er niet bij is.
Zullen wij later ook zo zijn als we hun lft hebben bereikt? Hier ook ouders die zo zijn dus kunnen gezellig bij die van jullie aanschuiven. Misschien eens een dagje inplannen voor ze en het leukste zal dan zijn dat ze dan zeggen, goh die en die roddelen ook veel zeg.