Jouw mening! Minimale leeftijd alchohol, rookwaren en drugs!

Discussie in 'De lounge' gestart door sill, 10 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja ik ben zelf ook puber geweest natuurlijk dus weet van hoe of wat. Maar hoop nooit zover te mogen komen dat mijn kind mij durft uit te lachen wanneer hij of zij iets fout heeft gedaan. Moest ik zelf thuis ook niet doen, en bij mijn man thuis had je toen ook echt een groot probleem. We moeten het nog zien natuurlijk, maar denk dat mijn man dit wel zal oplossen mocht mijn zoon mij dit toch ooit flikken.

2. Bri

Bri Niet meer actief

In de puberteit heb je je kinderen gewoon niet meer helemaal in de hand, is mijn overtuiging. Opvoeden doe je zo goed als je kunt daarvoor. Vanaf de puberteit gaan ze steeds meer hun eigen weg, en moet je hopen dat ze je lessen goed hebben begrepen en accepteren.
    Ze hebben het nodig, in hun ontwikkeling, om zich af te zetten van hun ouders. Sommige doen dit heel mild, anderen doen dit veel extremer. Het lijkt me verdomde moeilijk om je weg daarin te vinden als ouder; steun te bieden als ze het nodig hebben, ruimte te geven om hun eigen ik te ontdekken en ontwikkelen, en bijsturing als ze grenzen over gaan. Want natuurlijk kun en mag je ze niet helemaal los laten, je blijft verantwoordelijk voor ze!

Ik denk eerlijk gezegd dat je er moeilijk over kunt oordelen, als je eigen kinderen nog maar peuters zijn.

3. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik denk dat je als ouder meer te zeggen hebt dan de overheid.
    Dus lekker zo laten en de ouders meer het werk laten doen!

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

wat zou je doen dan? dat was mijn vraag. of wat zou je man doen dan?
    niet moeten flikken is een vaag begrip.wat als ie het toch doet, wat zouden jullie dan concreet doen?

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

meer werk voor de ouders! nog zo'n naieve reactie. ik heb god weet wat voor ze gedaan en ermee bezig geweest. met mij 50 hulpverleners (in en extern) als het er geen 60 zijn. op het moment komt er zelfs weer iemand bij ons in huis. meer werk voor de ouders? we zijn vaak 22 uur per dag met hem bezig.hoeveel meer had dat moeten zijn dan?
    weet je wat de realiteit is je kunt je best doen, meer dan je best maar uiteindelijk moet je gewoon geluk hebben dat ze het oppikken en belangrijk genoeg vinden, om voor zichzelf zulke keuze niet te maken. helaas gaan daar veel pubers de mist in.

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

;) is dat zo?

Jij zegt als ouder nee.

Je kind zegt ik ga de overheid zegt kom maar hier en weg is je kind;) En lang leven de lol zeker als ze rond de 15/16 zijn dan is het ouderlijk gezeg weg! Op schrift heb je het nog maar in de praktijd;)

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik oordeel ook niet, maar wat ik zelf heb meegemaakt en hoe het bij mijn man ging in vergelijking met hoe het bij vriendinnen ging etc. Mijn vader was van de oude stempel en mijn man komt uit een andere cultuur, en merk gewoon dat dit vaak enorm verschilt itt andere leeftijdsgenoten. Wij hebben ook veel dingen gedaan als puber, maar je moeder uitlachen of nog erger.. dat moesten wij echt niet doen thuis en hoop toch ook zo mijn kinderen op te kunnen voeden.

8. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind 21 voor sterkte drank wat sommige hier zeggen wat overdreven hoor ik ben nog niet eens 21 maar wel volwassen en alles en dan geen alochol drinken maar wel een eigen huisje(hypotheek) dus vind dat erg korm net als in amerika wel auto rijden maar alchol pas 21 nee sorry hoe het nu is is goed zat..

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik bedoelde ook niet per se jou, met dat oordelen.

Maar ik denk wel dat velen die geen pubers hebben, er te makkelijk over denken. Mijn ouders waren enorm van de oude stempel, zeker mijn vader, en als ik ook maar iets naars tegen of over m'n moeder zei had ik een heel groot probleem met hem. Maar dat neemt niet weg dat ik als puber (en net daarna) van alles heb geflikt wat hij écht niet goed had gevonden. Je wordt gewoon heel erg goed in stiekeme dingen doen, als je bang bent voor je vader.

Overigens vind ik het zelf ook heel moeilijk en dubbel. Want enerzijds denk ik dat je geen grip meer op ze hebt, maar ik heb ook weer gelezen (ik ben gek op onderzoeken) dat ouders hun eigen invloed veel te laag inschatten. Blijven bijsturen dus, en hopen dat het effect heeft....?

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    #30 Umm85, 10 jun 2011
    Laatst bewerkt: 10 jun 2011
    Nou wat jij zegt dat hij ontsnapt. Heb ik ook gedaan en kreeg dan thuis echt wel een flinke trap voor mn kont hoor. Computertijd inleveren en beloofde uitjes oid intrekken. Of werd gewoon compleet genegeerd en er werd geen eten voor me neergezet. Bij mijn man zit het respect voor de ouders en praktisch ingebakken, hij is nu 31 en toen hij nog rookte vorig jaar moest hij ook echt niet naast z'n vader een peuk opsteken, zulke dingen zijn bij hun gewoon not-done.

En ja ben redelijk hard in mijn opvoeding, nu al.

Overigens Blup, het is ook ontzettend moeilijk hoor. Moet eerst maar eens zien wanneer we zoven zijn.

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Daar is het dus de de criminele kant er mee op gegaan door het verbieden.
    Trouwens ze willen hier ook autorijden van af 17 jaar gaan doen. Wel met begeleiding... Maar toch!! Laat ze maar lekker wachten tot hun achtiende zo als de meeste van ons;)

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind het eigenlijk wel goed als je nog geen alcohol mag op het moment dat je auto mag leren rijden. Zou misschien een paar ernstige verkeersongevallen per jaar kunnen schelen (hoewel, als iemand stom genoeg is om met een paar glazen bier op achter het stuur te gaan zitten stoort die zich er vast ook niet aan dat hij volgens de wet nog helemaal geen alcohol mag).

Eigenlijk vind ik dat de grens vooral gekoppeld moet zijn aan de mate waarin het schadelijk is, en aan de mate waarin mensen in staat zijn om de lange termijn gevolgen van hun handelen te overzien. Je kunt niet iedereen afzonderlijk testen op dat vermogen, dus moet je uitgaan van een gemiddelde.

Volgens mij (maar nu weet ik het niet meer zeker) is dat vermogen voor een 16-jarige meestal echt minder dan voor een 18-jarige. Daarom zeg ik: naar 18 jaar. En als dat vermogen bij 21 nog véél beter is, vind ik dat het naar 21 moet.

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

het probleem is alleen dat slaan en trappen, schoppen bij wet verboden is in nederland.

en dan nog als ik dat zou doen (ik ga never nooit mijn kind trappen of slaan (trauma van vroeger uit van mezelf) maar goed, als...) zou mijn zoon gewoon voorgoed weglopen, zo goed ken ik hem wel. alle andere dingen hebben die jij opnoemd hebben we al 1000 keer gedaan. toen hij intern zat werd hij ook weleens ingesloten ( zonder dat wij het wisten trouwens, kom je jaren later pas achter) , kreeg ie ook amper eten (daar mag dat dus blijkbaar ) dat heeft ook niks geholpen. ja, dat hij nu een eetprobleem heeft, dat krijg je er nog bij. het is echt niet zo simpel als jij denkt.

en wat bri zegt, dan wordt je gewoon een kei in stiekem doen als je bang bent van je ouders.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik heb het nu ook niet over stiekem doen, want dat heb ik ook zat gedaan. En idd is het niet zo makkelijk. En aangezien je zoon zo te lezen ook opgesloten is geweest zal er vast nog wel meer spelen.

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

hij heeft adhdh en pddnos en heeft grote problemen met mensen die iets over hem te vertellen hebben in welke vorm dan ook. en nog andere ASS gerelateerde dingen maar da's een ander topic.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Veel sterkte met de gehele situatie blup!

17. Bri

Bri Niet meer actief

Nee klopt, je had het er idd alleen over dat ze je niet in je gezicht zouden moeten uitlachen - dat kun je moeilijk stiekem doen, heeft weinig effect ;)

Laten we het er maar op houden dat het opvoeden van een puber verdraaide moeilijk kan zijn, en al helemaal als er ook nog extra problematiek aan de hand is (zoals bij blup, want dat lijkt me ook geen modelpuber :(....). Laten we hopen dat we er zonder blijvende kleerscheuren doorheen komen, als onze kinderen zo ver zijn.

18. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    al die dingen moeten gewoon helemaal verboden worden, heb je niks aan.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Da's ook een mooie stelling!
    In theorie ben ik het met je eens, maar dan krijg je me toch een crimineel circuit erbij.... In de praktijk ben ik dus bang dat dit 'm niet gaat worden. Het is zo 'gewoon' in onze cultuur (en in vele anderen).

20. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    jammer dat zoiets nooit ingevoerd wordt, maar ik vind dat dat wel zou moeten. Een verbod op het brouwen/gisten van alcohol en tabak industrie boycotten. Weg met al die rommel, een crimineel circuit zal er altijd wel zijn. Maar tim van 12 gaat echt niet de onderwereld in om zijn eerste biertje zien te krijgen.

Maar goed dat is een utopie

Deel Deze Pagina