Ik vind de huidige leeftijdsgrenzen prima. Ik heb niet het idee het hier in Nederland gigantisch mis gaat met de 'jeugd' qua drugs en drank gebruik. Als ik kijk naar ( bijvoorbeeld ) de VS of Engeland, dan vind ik dat wij het hier goed doen.
Ja, het kan altijd erger. Al wist ik niet dat alcohol in de VS zo'n gigantisch probleem was, maar goed, dat kan best. Maar ik zou niet durven zeggen dat het hier best goed gaat, als er al ziekenhuizen zijn met een speciale poli voor kinderen met een alcoholvergiftiging. Al vraag ik me af of het nou echt erger is dan vroeger (toen ik 15-20 was, dronk ik ook echt schrikbarend veel, en heel veel mensen in mijn omgeving ook. De meesten zijn goed terechtgekomen, maar dit geldt niet voor allemaal.) Ik dacht dat roken een beetje op z'n retour is, maar dat kan ik mishebben. Ik ken weinig rokers dus ik zit niet in die 'scene'.
Mijn ouders hebben nooit gezegd je mag niet roken/drinken tot 'die' leeftijd Ze zeiden altijd ik heb liever niet dat je rookt of drinkt, maar als je dat wel doet koop dan je eigen sigaretten en je eigen drank, en als je drinkt doe dan niet je eigen 'dronken' drinken 1of 2 drankjes is genoeg. Ik heb wel stiekem gerookt toen ik 15 was nu nog steeds. Stiekem omdat ik wist dat ze het liever niet wilden en nu rook ik nog steeds niet bij mij ouders of oma's/opa's enz. Maar ze weten het wel. Gedronken heb ik nog nooit ja 1 drankje met uitgaan maar daar bleef het bij. Drugs heb ik nog nooit gebruikt maar dat mocht ik ook gewoon echt niet! Ik heb er ook nooit behoefte aan gehad Mijn nichtje heeft toen zij 15 was een pilletje geslikt en lag vervolgens in het ziekenhuis. Je kunt ze toch niet tegen houden als ze het echt willen, maar krijgen ze niet juist meer de behoefte als je zegt tot 18 jaar en dan mag het pas?
Ja maar dat is toch een uitzondering dan? Het is laatst zelf onderzocht en de overheid komt nu ook met campagnes.. dus laat mij lekker die mening hebben.. want zo naief is die niet. Dat jij 22 uur per dag met je kind bezig bent is uitzonderlijk. Hoe erg het ook is.. en hoe vervelend dat ook is..
Even een aanvulling op mijn reactie en ook de nieuwsberichten die ik erbij heb gelezen.. ik vind dat ouders te snel naar de overheid wijzen. Hoe pak jij dat aan.nl En natuurlijk zijn er weer uitzonderingen.
Je hebt wel gelijk dat ouders niet moeten denken dat ze totaal geen invloed meer hebben op hun puberkind, zeker op het gebied van drinken en roken. Maar dat wil niet zeggen dat wanneer je het als ouder 'gewoon goed' doet, je kind nooit een sigaret zal opsteken of nooit dronken zal worden. @Mama van milano: nee, jongeren gaan niet méér of onverantwoorder drinken als ze het van hun ouders tot hun 18e niet mogen. Het is eerder andersom; ze zullen eerder echt de fout in gaan met drank als ze het thuis ook al mochten.
Totaaal offtopic.. maar ik vind altijd dat je alles heel open bekijkt!! Kunnen velen een voorbeeld aan nemen!! *complimentzondernationalecomplimentendag*
Helemaal mee eens! Ik begon met roken op mijn 15e en op mijn 14e dronk ik wel eens safari. Ben na mijn 16e wel gestopt met drank,ben toen een aantal keren echt dronken geweest (incl overgeven) en heb toen de drank een aantal jaren afgezworen. Nu drink ik gewoon af en toe een wijntje, maar niet om te zuipen. Blowen heb ik ook gedaan, maar ook niet veel of lang, ben een paar keer out gegaan en vond het toen wel mooi geweest.
Totaal off topic terug: bloos dank je wel! ik doe m'n best (maar het lukt niet altijd hoor... soms heb ik een heel boos stukje getikt en nog somser (kan dat?) plaats ik 'm ook nog. meestal wis ik die voor ik op verzenden druk.)
ik weet dat mijn kind en uitzondering is. ik weet zelfs dat er kinderen zijn die het nog 20 keer zo bont maken. maar ik weet ook dat het gros die ertussen hangt echt niet allemaal zo gemakkelijk zijn als jij nu denkt. je hebt nog een ideaal plaatje voor ogen. (dat begint al in de peuterpuberteit, dan merk je al heel snel hoe moeilijk het werkelijk is om vat te krijgen op je kind wat dwars en opstinaat is. dan ervaar je aan den lijve hoe onmacht voelt en elke ouder komt ervoor te staan.) vraag het een willekeurige leraar op een willekeurige vmbo. dan krijg je een heel ander beeld. de overheid probeerd nu met de vinger de kant van de ouders op te wijzen. we hebben als ouder en als overheid (en ik vind ook als school) allemaal een taak de kinderen te sturen. maar degene die niet willen, die willen niet. en daar hoeven ze heus niet altijd wat voor te mankeren. dat is ook gewoon een stukje karakter op zich en hoe ze zich ontwikkelen en vooral met wie ze in die tijd omgaan en dat ligt heus niet altijd aan de inzet van de ouders.
ik vind 21 ook echt veel te laat. Ik woonde toen al samen (was 20), eigenlijk hetzelfde verhaal als bij klavertje, dan woon je daar in je koophuisje alles voor elkaar, goede baan, eentje nog aan het studeren en dan mag je niet eens een bessen ofzo drinken, nee dat vind ik echt belachelijk. Ik vind het wel prima hoe het nu is eigenlijk.
Ik dronk mijn eerste biertje dat ik ongeveer 13 was en mijn zusjes ook. Zelf ben ik nog nooit ziek geweest van drank en heb het goed onder controle. Mijn ex mocht nooit drinken en die is toen de fout in gegaan en nog steeds veeeel drinken, omdat hij altijd de ''schade" in wilde halen. Toen had ik al, later ga ik het mijn kind niet verbieden want dat kan het ook averechts werken. Het ligt er ook aan hoe beinvloedbaar je bent en of je nee kunt zeggen. Als mijn zoon een jaartje of 14/15 is en hij is nieuwsgierig, dan mag hij gerust een glas proberen. Wettelijk zou ik zeggen 16 jaar.....
Ik vind 16 voor alcohol eigenlijk wat je jong, maar vind het wel prettig dat jongeren hier eerst met alcohol kunnen gaan experimenteren, (In de VS is het andersom en daar zou ik niet graag in een buurt met veel jongeren wonen, om zo maar te zeggen....) voordat ze ook nog achter het stuur mogen. De meesten hebben de echte experimenten met alcohol dan al wel gehad tegen de tijd dat ze achter het stuur mogen. Dus dat mag van mij wel blijven. Roken en drugs moeten gewoon verboden worden Dat is alleen maar slecht, joints vallen dan officieel nog onder softdrugs, maar als er in bier ineens 25% alcohol zou zitten, zou het ook onder de sterke drank gaan vallen, dus waarom dat met joints nog steeds niet gebeurd is dat het harddrugs genoemd wordt, daar snap ik geen bal van.
Kinderen die willen roken of drinken doen het toch.. ( me as example ) Wij hebben besloten, dat als dominique bij die leeftijd komt, wij haar op de risico's wijzen en de consuquenties en dat zij het maar lekker zelf koopt, dus een krantewijk neemt.. en drinken. na de 16e en reken maar dat, dat gebeurt.. zoveel kinderen krijgen achterstanden door teveel drinken omdat de hersencellen nu al stuk gaan.. Nee.. daar zullen wij heel streng in zijn.. ook omdat mijn moeder een alcoholist is.
Ik zeg alles naar 18!!! ...16 is veel te jong om te drinken ( en dat geld overigens ook voor roken, en drugs) Of het nou thuis is of ergens anders Mijn zoon word binnenkort 16...maar hebben nu al hele gesprekken erover..hij weet hoe ik erover denk, en begrijpt ook wel dat ik me daar zorgen over maak, maarja..zijn reactie is *uiteraard* dat het van de wet mag...ze mogen verdorie niet eens stemmen maar van de wet wel "volwassen" genoeg geacht om lekker zuipen, stoned te blowen of een lekker peukkie aan te steken ??? ZOT ! Nou weet ik ook wel dat verbieden alleen maar uitlokt...maar ik hou me hart vast hoor ( en zeker na wat ik wel eens om mee heen zie en hoor van andere ouders), ik hoop maar dat hij verstandig genoeg is om zijn grenzen te kennen ...
Voor wie belangstelling heeft voor een onderzoek naar alcoholgebruik van jongeren en de rol van ouders daarin, is dit wellicht een interessante link: http://www.stap.nl/content/bestanden/het-gebruik-van-alcohol-door-jongeren-en-de-rol-van-ouders-het-resultaat-van-twee-metingen.pdf 't is een hoop leesvoer en niet allemaal even makkelijk leesbaar voor mensen die niet gewend zijn wetenschappelijke onderzoeken te lezen. Ik kopieer alleen even hun conclusie uit hoofdstuk 3 (de rol van ouders). Conclusie Er kan geconcludeerd worden dat een betere kwaliteit van communicatie over alcoholgebruik door de moeder samenhangt met het drinken van minder glazen alcohol door het kind twee jaar later. De frequentie van communicatie speelt hierbij geen rol. Het hanteren van regels over alcoholgebruik door ouders hangt eveneens samen met het drinken van minder glazen alcohol door het kind en tevens met een verlaagd risico op probleemdrinken twee jaar later. Het kind veelvuldig blootstellen aan alcohol thuis hangt echter samen met het drinken van meer glazen alcohol en met een verhoogd risico op probleemdrinken door het kind twee jaar later. Terwijl regels ten aanzien van het alcoholgebruik van het kind en goede, opbouwende gesprekken over alcoholgebruik een beschermend effect op het drinken van jongeren lijken te hebben, blijkt het in huis hebben van veel alcoholische dranken juist een risicofactor te zijn.
Wat ik wel vind dat ze mogen doen alchol onder jonger helemaal verbieden icm auto rijden.. Nog auto rijden geen druppel.. Want vind als je eentje drinkt dan blijf het daar mestaal niet bij vooral bij jonger rond de 18 t/m 23... zie ik in onze vriendengroep.. Overings drink ik eigelijk nooit dus 21 zou ik niet erg vinden maar wel onzin.
Als ik naar mezelf kijk; Ik dronk vér voor mn 16e al en heb daar nooit last van ondervonden, het heeft geen negatieve invloed gehad, ik heb er alleen maar meer lol door gehad. Als ik dan even luister naar de 13jarige puber in me die destijds geen alcohol mocht kopen in de winkel, vind ik 16 echt een belachelijk hoge leeftijd. Maarja, als ik als moeder moet gaan kijken naar wat ik een geschikte leeftijd voor Damien vind, dan zeg ik voor z'n 16e, doe nog maar even niet Sigaretten mogen ze van mij helemaal afschaffen
Daar zeg je iets.. Mijn zusje krijgt elke dag een pakje L&M van 6 euro.. En ze wordt kwaad als ze geen tweede pakje krijgt en dr sigaretten zijn op!! Bizar!! Het is niet alleen slecht, maar ook erg duur. Ik zal mijn kind van jongs af aan op de consequenties wijzen.. En mijn vriend en ik hebben gewoon de afspraak dat er niet gerookt/geblowed wordt waar de kleine bij is. (als die er is) De oudste van mijn vriend vind het heel normaal dat zijn moeder met een joint in de keuken zit.. ik vind dat echt bizar. Alleen daarin heb je al een grote invloed vind ik als ouder zijnde.