Even in het kort mijn verhaal. Sinds 9 mei dit jaar weet ik dat ik diabetes type 2 heb. Vond het al zo raar dat ik 10 kilo af viel zonder reden. Ben door een achtbaan gegaan, begonnen met metformine 500 mg begon na 2 weken te werken, maar epte snel weg. Moest over op tolbutamide 1 tablet gehad en mijn diabetes verpleegkundige had advies gevraagd aan een andere arts wegens vakantie eigen huisarts en omdat mijn suiker waarde te hoog was 20.9. Van die beste man moest ik overgaan naar 2 metformine per dag en stoppen met tolbutamide. 2 dagen erna ben ik op de eerste hulp beland met een suiker waarde van 23.8 moest aan het infuus en ben naar huis gegaan met een waarde van 17.8. Moest van de Internist overgaan naar 3 maal daags metformine 500 mg. uiteindelijk sloegen ook 3 tabletten niet aan en zit ik nu sinds 4 weken ook aan de gliclazide 30mg 1 maal daags. Nu eindelijk voel ik me beter en is me suikerwaarde nuchter inmiddels 8.9 hba1c van 81 was 83 die moet 53 zijn. Nu mijn vraag, mijn behandelend arts weet dat wij samen al anderhalf jaar bezig zijn voor een kindje en het niet wil lukken. Wij mochten en mogen nu ook nog absoluut niet zwanger worden. Zijn er hier meiden die het zelfde mee maken als mij/wij of meegemaakt hebben? Hoelang duurde het bij jullie voor jullie zwanger mochten worden, hoe zijn de voorbereidingen gegaan hoe is de zwangerschap gegaan de geboorte enzovoorts? Hoop toch echt dat wij weer snel bezig mogen gaan voor een kindje (mits mijn gezondheid het toelaat en het verantwoord is) Alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden.
hee naatasja, Ik heb helaas geen ervaring met zanger zijn, geboorte enz. maar wel met diabetes type 2 en zwanger willen worden. Ik zat eerst ook op metformine tabletten, die bij mij erg goed hielpen. Ik had al snel mijn bloedsuiker onder controle. Echter voor een zwangerschap is metformine niet goed, en moet je overstappen op insuline. Dat heb ik gedaan en dan duurt het even voordat je goed ingesteld bent. 4 keer per dag spuiten en regelmatig controles zijn dan nodig. Pas als je nuchtere waardes en je hba1c goed genoeg zijn krijg je groen licht om zwanger te mogen worden. Ivm ivf behandelingen (door vervroegde overgang) zit ik daarom al 3,5 jaar aan de insuline. Mijn suikers zijn prima en de doktoren zouden me het liefst weer op metformine zetten, maar onze zwangerschapswens blijft tot nu toe onvervuld helaas. Daarom ga ik door met insuline tot een eventuele zwangerschap of totdat mijn behandelingen klaar zijn en we met lege handen weer terug kunnen op de tabletten.