oordelen over hoe goed iemand het heeft!

Discussie in 'De lounge' gestart door marilouise, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Het valt me op niet alleen hier maar zeker ook in onze omgeving dat men tegenwoordig heel makkelijk oordeelt over hoe "goed " iemand het heeft.

wij komen het zelf regelmatig tegen, bij onszelf ja wij verdienen leuk. als we alles konden gebruiken was het nog mooier geweest maar wij hadden beiden bagage uit het verleden mee en als je dan ruim 500 euro per maand weg moet "geven" is het niet zo heel veel meer hoor ! maar hier loop je natuurlijk niet zo mee te koop zijn maar weinig mensen die dit weten en krijg je nog wel eens rare opmerkingen van ja waarom ga je 2-3 supermarkten af ach die aanbiedingen, nou ik vindt het al belangrijk maar nog belangrijker ik vindt het fijn om ook nog wat weg te kunnen zetten en soms moet daar een etentje voor schieten!

ik merk dat daar heel makkelijk over gedacht wordt zelf deed ik dit ook in zekere zin vriend van mijn man kindje uit een eerder huwelijk opnieuw getrouwd werken beiden nou ja alimentatie weet je ach moet dat toch kunnen tot bleek dat ze nog een schuld hebben van een halve ton, ja dan is het wat minder leuk. sindsdien denk ik maar ach ik kan niet in andersmans portomonnee kijken net als zij niet in de mijne !

2. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ooit geleerd dat je echt niet bij een ander in de portemonnee kan kijken.

We gingen ooit met vrienden op vakantie. Het was niet erg duur want mijn vriend had een eigen bedrijf en we zaten nogal krap. Wel wisten we dat een aantal debiteuren had beloofd die week te betalen.

Om problemen te voorkomen hebben we het eerlijk gezegd. We konden eventueel onze creditcard aanspreken maar wilde dat liever niet doen. De vrienden hebben geknikt en aangegeven dat ze het helemaal niet erg vonden.

Die week elke keer dat we gingen boodschappen doen viel het me op dat er veel werd gekocht. Diegene die elke keer haar portemonnee mocht trekken was ik met mijn studiefinanciering. Er werd niet echt zuinig aangedaan. Op een gegeven moment heb ik mijn vriend aan zijn mouw getrokken en gezegd dat mijn bankrekening hiervoor niet toereikend was, zeker als we nog het huisje moesten betalen.

De dag erna hebben we via internet bankieren gezien dat er weer geld was gestort. Wel was ik halverwege die week er chagrijnig omdat die vrienden(eigenlijk vooral de man) met ieder een baan steeds weer ons lieten betalen.

Een paar jaar en een scheiding later bleek dat die man veel schulden had gemaakt en dat hun financiële situatie toen waarschijnlijk beroerder dan die van ons was. Helaas hebben ze er toen niets van gezegd. Dat terwijl mijn man en ik vinden dat je het ook gezellig kan maken zonder luxe dingen.

Wel heeft het me dus geleerd dat schijn je kan bedriegen en je van de buiten kant niet kan zien wat er in iemand zijn portemonnee zit.

3. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Sja, ik hoop niet dat mensen het bij ons ook doen.
    Mijn dochter loopt vaak in merkkleding dus mensen zouden kunnen denken dat we het "erg goed" hebben. Nu hebben we het ook niet superslecht maar ik koop haast nooit wat nieuws voor mezelf. En we bezuinigen op andere dingen. (en ik koop doorgaans alleen in de uitverkoop).

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Er zijn genoeg mensen die zich rijk voordoen en totaaaal niet zijn.

( zie het topic over degene die haar kinderkleertjes weggaf aan mensen die het minder breed hebben, maar er wel uitzien als een gooische vrouw en aan komen rijden in een dikke BMW)

er zijn genoeg mensen die de duurste BMW serie rijden en alleen de duurste merkkleding dragen, maar vervolgens bij de voedselbank hun eten halen.

Gelukkig kies ik ervoor om overal open en eerlijk over te zijn, van mij mag iedereen weten dat we redelijk te besteden hebben, zal mij een zorg zijn :D maar als we niets te besteden hadden ga ik echt geen dure dingen kopen en op vakantie gaan etc en zou ik dat ook eerlijk tegen mijn omgeving vertellen, ga ik niet stiekem over doen. Ben altijd heel open over dat soort dingen

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij verdienen goed maar kopen ook gewoon groente ed wat in de aanbieding is.
    Ik haal ook rustig met de suv van mn man kleding voor mn dochter van mp op.
    En ja, ik krijg daar veel commentaar op, maar blijkbaar snappen mensen niet dat wij geld overhouden omdat we het niet over de balk smijten.(nee, ik zeg nu niet dat mensen die het niet overhouden, het over de balk smijten ;) ) Iedereen denkt maar, oh das makkelijk, je verdient goed dus let je nergens op. Ik vind dat zo dom..

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wat gaat het iemand eigenlijk aan vind ik.

Ik denk er zelfs nooit over na hoeveel iemand nu wel of niet te besteden heeft.

7. SeaShell

Inderdaad! Wij hebben ook zeeeeker geen topinkomen, maar wij hebben wel veel merkkleding en veel duren spullen/electronicazaak/gadgets, maar wij bezuinigen weer op andere dingen. Wij gaan bijv niet op vakantie maar kopen er een bult speelgoed van voor de kleine en gaan dagjes weg naar de dierentuin / Efteling etc en kopen er nieuwe meubels van en nieuwe dingen zoals een iMac of Wii of 3DS ofzo. Veel mensen denken daardoor " wow, die geven veel uit, zullen vast veel geld hebben of een lening". Nou, niet dus! Ligt er maar net aan waar je de voorkeur aan geeft.

1) of een vakantie in bijv Spanje
    2) meubels/electronica voor in huis en dagjes weg en speelgoed/dure kleren voor de kleine

8. SeaShell

Ook gratis? Het topic ging over iemand die gratis kleding van haar kindje weggaf aan mensen die het erg slecht hebben. Toen kwam er ineens een gooische vrouw bij haar aan de deur met een zeeer dure auto. Zou mij ogen uit mijn kop schamen om de kleding gratis en voor niks op te gaan halen met een auto van rond de 50.000! Geen kleding kunnen kopen voor je kind maar wel een auto van zo duur rijden gaat er bij mij niet in.

Dat je tweedehands kleren koopt en een dure auto rijd dat kan, maar gratis kleding vind ik echt bedoelt voor mensen die echt op een houtje moeten bijten. Diegene die gratis kleren op komt halen met een dikke BMW kan er ook voor kiezen om de auto in te ruilen voor een oude krakkebak zodat ze wél kleding kunnen kopen (1e levensbehoefte) voor hun kind

9. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ow ik kom het bijna dagelijks tegen.. En ik betrap mezelf er ook wel eens op hoor, dat zulke gedachtes door mijn hoofd schieten.
    Zo ken ik een vriendin van vroeger van school en in mijn ogen had zij het helemaal voor elkaar..
    Pas koophuis gekocht in de buurt waar wij zo graag willen wonen, 2 gezonde mooie kindjes, mooie man, leuke hond, beide leuke baan, veel vakanties naar het buitenland etc..
    En opeens van de een op de andere dag (zo leek het dus voor ons als buitenstaander) was zij weg bij der man en woont nu weer bij der ouders met der 2 jonge kindjes. Hond weg, gaat scheiden van der man..
    Bleek dus dat er al een aantal jaar wat goed mis was in die relatie.

Dat was zeker voor mij een eye opener, dat het dus voor de buitenwereld heeeeel anders kan zijn als het werkelijk is.

Ik koop veel merkkleding op MP of in de opruiming want mijn buurvrouw werkt in een kinderkledingwinkel en houd me netjes op de hoogte van leuke sale! :)
    Wij wonen in een huurflatje en mijn man werkt op zaterdag nog bij zijn broer in het bedrijf en daar krijgt hij zakcentje voor waar wij elke week van tanken.
    Ik werk 2 dagen in de week en heb geen rijbewijs of iets.
    Wij hebben meubels vd Ikea of krijgers van manlief zijn (wat beter bedeelde) broers.
    Ik vind het prima, ik ben gelukkig! :D

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Tenzij ze een hele grote lening hebben op die auto en als ze die dan verkopen er helemaal niks voor terug krijgen bijna en dus alsnog met een dikke schuld zitten.

Je weet het nooit....

11. SeaShell

Dan zou ik hem nog aan de deur laten staan ook al kreeg ik er geen drol voor terug. En benzine voor zo'n grote bak is ool niet mis. Voor 20 km rijden in zo'n bak heb je ook een truitje bij de zeeman voor je kindje van €3,00. Laat staan wat de verzekering/wegenbelasting kost

Zou niet met mezelf kunnen leven als ik weet dat ik geen geld voor kinderkleding heb maar wel in een dure auto rijd of aan de straat heb staan. Dan maar op de fiets. Zou me echt schuldig voelen tegenover mijn kinderen.

Vaak houden die mensen de schijn op tegenover de buitenwereld. Wel een dure auto, boodschappen bij de appie doen,uit eten, in de kroeg rondjes geven,alles zodat iedereen ziet hoe goed ze het maar niet hebben,maar thuis wel de aanmaningen van het incassobureau hebben liggen of elke week de deurwaarder aan de deur en als niemand ze zoet gratis kleding ophalen bij iemand van MP. Dan leef je toch in 1 grote leugen?

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Nee nooit gratis, ben het nooit tegengekomen haha :D Maar als dat wel zo is zou ik wel even vragen wat voor mensen ze dan zoekt, want als je met een q7 aankomt zou ik ook schaamte voelen :D:D:D

Maar wij kopen ook gewoon in de winkel hoor, zeker nu ze zo een jaar met een spijkerbroekje doet (in het begin elastiek aantrekken en pijpen omslaan). Maar ik hou ook altijd mp in de gaten voor koopjes.

Ik ben de laatste tijd een beetje allergisch voor kritiek geloof ik, op de een of andere manier heeft iedereen altijd wat te zeuren over hoe wij het doen. Zo heeft mijn man een motor gekocht, hij zou er eerst 1 bij de dealer halen, maar heeft toch gekozen voor een motor van 2 jaar oud, scheelde 2900 euro. Nou je had zn maten moeten horen ;););) Dat vind ik gewoon echt bizar. Ten eerste, wat gaat hun dat aan, ten 2e, ik vind bijna 3000 euro gewoon echt veel geld, dus als je bijna dezelfde motor kan krijgen, alleen heeftie 8000 km op de teller, lijkt mij de keuze makkelijk.

Ga ik boodschappen doen, met mijn auto, een honda accord sport edition, mooie auto maar wel gewoon een station, niet echt een patserbak. Sta ik mn tassen in te laden, staat er zo'n ouwe vent naast me, "ja hoor, schuif de aanbiedinkjes er maar in hoor", met zo'n raar toontje. Ik zeg ja, ik moet die dikke velgen ergens van betalen he?

Grrrrrr!!!!!

Oke, ik ga uit *frustratiemodus*.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja misschien wel. Maar goed dat is aan die mensen. Misschien kunnen ze het nog niet loslaten.

Voor veel mensen is geld status en hun identiteit.

14. marilouise

Dat is de reden dat niet veel mensen er vanaf weten wij stellen ook prioriteiten,

ja vakantie vinden we redelijk belangrijk maar het is geen noodzaak nu zijn we naar spanje geweest 2 weken en we zijn verhuisd vakantie kon eigenlijk niet maar was een cadeautje van mijn moeder dus dat scheelt weer.

verder koop ik ook veel merkkleding voor de kleine maar alles in de uitverkoop en of via marktplaats ik betaal er wel gewoon voor.

wij rijden geen bijzondere auto ja wel een station maar ook van 7 jaar oud met 130000 op de teller 2e auto hebben we maar is via het werk beschikbaar gesteld dus ik niet van ons.

boodschappen doe ik altijd zo voordelig mogelijk niet zozeer omdat het moet maar ook omdat ik het leuk vindt zo goedkoop mogelijk uit te zijn,

en ieder 10tje extra gaat naar de spaarrekening.
    heb liever dat daar wat extra op staat,

ik hou van exclusief eten mijn mna totaal niet nu spaar ik mijn verdiende fooi op het werk op en daar ga ik eens per jaar van uit eten luxe je moet dan denken aan zo'n €200,- meestal gaat niet geheel op aan eten maar dat houd ik in eerste instantie daarvoor !

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat is het voor ons ook een beetje. Toen mijn man en ik elkaar leerden kennen zat ik nog op school en hij was verkoper binnendienst. Toen konden we net rondkomen.
    Nu gaat het allemaal als een speer en we genieten er ook echt van, maar we hebben het er wel eens over dat we er ook door veranderd zijn. Ik in de zin dat ik het moeilijk zou vinden om ineens weer heel erg op te moeten letten, maar mijn man zou echt balen als hij in een kleinere auto zou moeten rijden. Daar pest ik hem uiteraard mee, dat snappen jullie :D

Ach ja, oppervlakkig maar gelukkig denk ik dan maar, en als we het weer met minder moeten doen, moeten we er maar aan wennen. (waarschijnlijk volgend jaar al, want dan krijgen we waarschijnlijk zo weinig kdv toeslag terug dat ik moet stoppen met werken als onze 2e komt)

16. marilouise

misschien maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn en in elkaars portomonnee kunnen kijken.

ik ben blij met hoe we het doen, maar als iemand vraagt ga je mee uit eten en het komt financieel niet uit zeg ik ook wil wel mee maar volgende maand komt beter uit dan kijken ze wel eens raar hoezo, nou financieel,

als iemand verder vraagt zeg ik meestal niets is wat het lijkt.

voorbeeld vriend van manlief

houdt een bbq verjaardag voor 60 man kosten 700 euro niets is te gek alle soorten drank en alles a merk 15 kratten bier maar de 2 maanden erna moest die ongeveer op brood en bliksoep leven want dat "vinden ze zo lekker " helaas weten we van hun schulden.

nee hoor we geven uit wat we hebben maar oordelen over dikke auto's of wat dan ook doe ik niet mijn man komt in het werk nogal wat tegen en zegt vaak weer 1 van de bank.

17. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.815
    691
    113
    Vrouw
    Ik zou zelf eigenlijk nooit oordelen over andermans portmonnee anders krijg je inderdaad dat je het uiteindelijk mis hebt!

Tuurlijk zal ik soms wel eens denken van pfoee die geeft veel uit maar laterna denk ik dan ook wel weer zo van hmm misschien is het eenmalig ;P mijn gedachtens draaien altijd meteen om! ik zie alles altijd van twee kanten.

zelf hebben wij het de ene maand wel breed en de andere maand niet. we verdienen goed maar soms geven we iets teveel uit waardoor we op t eind van de maand iets krapper zitten (maar denk dat veel mensen dit wel hebben).

wat ik het belangrijkste vind is dat mijn kleine leuke kleertjes heeft (geen merkkleding hier (nah 2 dingetjes wel) omdat ik er zowieso geen waarde aan hecht om mijn kinder merkkleding aan te doen en punt 2 als je geen merkkleding koopt kun je veel meer kopen en vele leukere kleding vind ik :$). en ik wil altijd maury dr eten op voorraad hebben! (en eerst alle rekeningen betalen)

dan komt de rest pas. zoals vakantie of uitstapjes en dergelijke!
    wij gaan in augustus op vakantie voor 1 week naar frankrijk, en in september verhuizen naar ons nieuwbouw huisje, we hebben hier onderhand al 2 jaar voor gespaart. elk centje wat over was ging naar de spaarrekening.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, en nu oordeel je zelf ook over iemand inkomen ;) . Weet jij veel, hebben ze die auto, maar kunnen ze 'm niet verkopen (gekocht in betere tijden, maar inruilen geeft te weinig terug om er een andere voor te kopen), is het een leasewagen en betalen ze zich blauw aan lasten. Of hebben ze de auto van een vriendin geleend?? Weet jij veel ... daar kun je gewoon niet over oordelen.

En verders zou het me werkelijk niet interesseren wat andere denken over hoe "wij het doen" ... Ik weet dat er bij ons in de straat heel druk gespeculeerd is over dat punt. Man fulltime thuis (nu gelukkig niet meer), vrouw met een meer dan fulltime baan, 2 auto's voor de deur en een leuk koophuis .... "Waar doooeeen ze het toch van he??" En nu helemaal, man werkt en opeens staat er een nieuwe auto voor de deur ... *shock alom* want ... "waar doooeeen ze het toch van"... het begin een sport te worden hoor ;);)

19. SeaShell

Ja, en nu oordeel je zelf ook over iemand inkomen . Weet jij veel, hebben ze die auto, maar kunnen ze 'm niet verkopen (gekocht in betere tijden, maar inruilen geeft te weinig terug om er een andere voor te kopen), is het een leasewagen en betalen ze zich blauw aan lasten. Of hebben ze de auto van een vriendin geleend?? Weet jij veel ... daar kun je gewoon niet over oordelen.

Maar dan nog..ook al is het geleend geld. Ook al kunnen ze hem niet verkopen/ inruilen, weet je wat het rondrijden in zo'n bak per km kost?? Daarvan kan je HELE mooie kleertjes kopen om niet over de wegenbelasting/verzekering te praten. Ruil hem dan niet in maar ga op de fiets ;)

En stel die auto heeft 50.000 euro gekost en hebben daar een lening op = 50.000 schuld

Dan beter inruilen voor laat zeggen 25.000 en dus 25.000 schuld ( dus minder schuld per maand aflossen) ipv 50.000 schuld. Dan maar er minder voor terug krijgen zou ik zeggen. Heb je à) minder schuld
    B) geen benzine en kosten aan verzekering belasting en kan je
    Wél kleren kopen voor je kids

20. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    iedereen denkt dat wij het ook enorm goed doen..groot huis, 2 auto's etc... wat niemand weet is dat we huis erg goedkoop hebben kunnen kopen, met heel veel actie/opruiming de boel mooi en luxe hebben weten te renoveren.. mijn zoons lopen in hugo boss/hillfiger etc... allemaal gekocht door mijn broer die het zich kan veroorloven en een koopverslaving heeft. Wij gaan regelmatig uiteten/afhalen... maar we bezuinigen op andere dingen.. wij houden bv niet van vakantie, geven zelf geen drol om merkkleding etc.. ik hoor mensen vaak hoor zich afvragen waar wij het van doen.. nou, gaat hun geen ene ruk aan :)
    We doen het niet voor de buitenwereld.. maar de buitenwereld hoeft ook niet te weten hoe de financiele situatie is in huis.

mijn zwager doet het anders.. veel schulden.. maar altijd ht nieuwste van het nieuwste, grootste auto, luxe snufjes, nieuwste tv etc.. die leven dus wel erg voor buitenwereld.. want ze scheppen altijd op.. dat hun spullen nieuwer, duurder , luxer zijn... ik denk je doet maar.. eind van de maand sta je bij je pa je hand weer hoog te houden

Deel Deze Pagina