Geen idee of dat bij volwassenen ook nog zo is, maar ik heb ooit eens gelezen dat het voor kinderen heel slecht is om zo te zitten....
Ik kan geen gezichten onthouden. Ik stel me soms 3x voor aan dezelfde persoon. Heeft niks te maken met desinteresse. Ik kan er niks aan doen
Mijn hemel. Ben jij mij? Vooral op die manier zitten op de grond word ik altijd op aangesproken. 1 van de oorzaken van mijn slechte knieën volgens de fysio
Mijn aandeel; Ik doe alles met lijstjes. Dat streep ik dan later af als het klaar is. Ook het huishouden gaat aan de hand van lijstjes. Als ik in de auto stap, moet ik kauwgom of mintsnoepjes eten, ook als ik maar 5 minuten hoef te rijden. De was moet in een bepaalde manier opgehangen worden. Mijn man hangt dus geen was meer op (stopt het wel in de machine). Ik praat tegen mezelf, zeker als ik advies nodig ben als ik ergens over twijfel. Dan weeg ik hardop mijn keuzes af. Als ik me s morgens aankleed, moet eerst mijn rechterbeen in mijn broekspijp. Anders zit het niet lekker.
Mijn (slechte) eigenschap is dat ik 's nachts altijd net zo lang op mijn telefoon zit totdat ik er mee in slaap val. Zoals nu dus bijna.
Gut, heb je even? Ik maak woorden van de letters van kentekenplaten. Bijvoorbeeld: kenteken is 'BVD 123', dan probeer ik een woord te maken waar die letters in voorkomen in die volgorde. In dit geval: 'bijvoorbeeld'. Liefst een zo kort mogelijk woord. Kan blij worden van een kentenplaat waar de letters al een woord zijn, zoals 'BUS' Mijn was moet op een hele specifieke manier opgehangen worden. Ik heb een gigantische hekel aan was opvouwen, dus ik hang de was op zo'n manier uit, dat ik het zo snel mogelijk opgevouwen kan hebben In dezelfde categorie als cijfers die kleuren hebben: de mijne hebben personaliteiten en een geslacht. De 1 is mannelijk en een beetje saai, 2 is vrouwelijk en trots, 4 is een bescheiden man. Geen idee wanneer dat begonnen is, ik doe het al zolang als ik me kan herinneren. Ik schrijf woorden uit in mijn hoofd, en heb een systeem om uit te dokteren of ze 'in balans' zijn (te ingewikkeld om uit te leggen). Ik tel altijd traptreden, ook al loop ik de trap 20x per dag op en af. Dat is nog weleens handig als ik ergens mee aan het sjouwen ben en ik kan mijn voeten niet zien. Weet ik tenminste of al boven/beneden ben
Ik slaap iedere nacht met de ventilator aan (zomer/winter) gewoon het hele jaar door. Omdat ik dat geluid zo fijn vind om mee te slapen. Als ik het koud heb richt ik hem gewoon naar de muur. Als ik drink, tel ik altijd de slokken die ik neem. + ik tel ook altijd alle traptreden. Ook als ik thuis ben.
Ja, dat las ik een paar jaar geleden ook. Maar toen kon ik het na 35 jaar niet meer afleren. Zoals andere mensen op hun knieën zitten -met hun onderbenen onder hun bovenbenen- zit voor mij juist erg oncomfortabel. Vooralsnog nooit knie- of heupklachten gehad. Misschien als ik straks 60+ ben gaat het zich wreken. Dat zou kunnen.
Mijn vriend en ik deden vroeger (vóór de kakafonie vanaf de achterbank) een spelletje, wie de mooiste, creatiefste, passendste kon maken op deze manier.
Kun je toch eens een poging doen? Vind het heel intrigerend klinken! Ik zie weken en maanden in een cirkel voor me. Bij de weken gaan we met de klok mee en zit maandag onderaan en vrijdag bovenaan. Bij de maanden gaan we tegen de klok in en zit januari beneden en juli/augustus bovenaan. Ik weet hierdoor wel altijd of een gebeurtenis rechtsonder in een jaar (maart of zo) gebeurde maar welk jaar dat dan was, geen idee. En als ik moet uitrekenen welke datum iets is dan beweeg ik mijn hand in de cirkel mee, superhandig maar het ziet er wel vreemd uit. Verder ben ik juist helemaal niet visueel ingesteld, kan ook nooit gezichten onthouden (meerdere malen je aan dezelfde persoon voorstellen, check). Namen kan ik wél onthouden (als ik weet hoe je ze schrijft).
Als ik een gebakken ei op brood eet dan moet de dooier heel blijven en eet ik eerst het eiwit om vervolgens de dooier in zijn geheel op te eten... Met als commentaar van partner: je lijkt wel een hamster Als ik scholiertjes eet dan eet ik eerst het randje. Ik wil een rond bedrag met tanken. Het volume van de autoradio moet op een even getal staan.
- Vanaf dat ik een baby was, voel ik overal aan. Later bleek dat mijn zenuwen veel slechter waren dan die van anderen, dat verklaard een hele hoop. Dat doe ik nu dus nog steeds. En sommige kleding stoffen daar walg ik dus echt van.(Wat heeft mijn moeder het vroeger zwaar gehad in winkels. ) - Ipv dat ik mijn nagels knip of vijl scheur ik ze eraf. Heeft waarschijnlijk met het eerste te maken. Gel nagels erop laten zetten? die krijg ik er dus binnen een week vanaf... - Hier mogen bepaalde lampen als wij weg gaan niet aanstaan ivm brandgevaar. Slaat dus ook helemaal nergens op. - Als we afspreken om 14.00 weg te gaan, mag het niet 13.59 zijn of 14.01 nee 14.00 was de afspraak dus dan sta ik met alles gewoon buiten. Heel vermoeiend soms. Als mijn man dan om 13.55 roept " We zouden al lang in de auto moeten zitten " zeg ik heel stoïcijns dat het nog geen tijd is.
Ik eet zelden brood als lunch, maar altijd restjes avondeten of iets van groente of rauwkost wat ik heb liggen. Het is altijd een chaos in mijn hoofd waardoor ik echt alles vergeet. Daardoor maak ik juist alles overdreven gestructureerd. Heb altijd lijstjes (boodschappen, to do) en ik zet op van alles een alarmpje in mijn telefoon. Ging er net weer één af... Ik ben altijd en overal te vroeg en moet dus altijd wachten. In de auto zet ik (als ik alleen ben) de muziek heel hard, zodat ik kan meezingen (blèren) zonder mezelf te horen. Het huis opruimen vind ik zwaar vermoeiend, omdat ik altijd afgeleid wordt door iets anders wat ook gedaan moet worden. Dan ga ik alles door elkaar heen doen, en vergeet dus weer de helft.
Als ik geconcentreerd ben, zit ik in kleermakerszit in mijn bureaustoel. Ik weet dat het er niet professioneel uit ziet, maar ik kan het niet laten. Ik ben altijd erg gevoelig voor geluid en geur en licht, maar als ik gedronken heb, of ik ben moe, is dat nog veel erger. Na een paar wijntjes gaan de meeste mensen harder praten en lallen, maar ik moet dan naar huis want ik kan ze wel de koppen inslaan met al dat geluid. Voelt echt alsof ik dan fysiek pijn krijg van geluid. Nog zoiets geks: ik ruik in kleur. Ik dacht eerst dat ik gek geworden was, maar dat kan dus echt en het heeft ook een naam, maar ik vergeet steeds hoe het heet. Als ik van de auto naar de voordeur loop check ik altijd de brievenbus, ook op zondag of maandag. Voor elke kop koffie drink ik een halve liter water. I.p.v. dat ik meezing met de muziek verzin ik er een tweede zangpartij bij. Maar alleen als ik alleen ben, want het schijnt nogal irritant te zijn Ik hou van hoofdrekenen en wil alles bij elkaar optellen en aftrekken wat ik aan getallen in het dagelijks leven tegenkom. Ik heb er een hekel aan om altijd dezelfde routes te lopen en/of te fietsen, dus ik probeer altijd een kleine afwijking in te bouwen. Tot frustratie van mijn autistische kind. Verder heb ik nog het e.e.a. een neuroses maar die schrijf ik hier maar niet op