Ik kan me mijn amandelen knippen nog herinneren. Volgens mij was ik toen 3. Ik weet nog hoe de vrouw eruit zag waar ik bij moest blijven toen mijn ouders naar huis moesten gaan (Toen mochten ouders nog niet blijven) Ook weet ik nog dat ik een zwarte ballon op moest blazen en dat dat vies smaakte. (het onder narcose gaan) Ook weet ik nog dat er op de kinderafdeling een grote zon van papier aan de muur hing en dat ik onderweg naar huis al een ijsje mocht.
Mijn eerste herinnering is dat ik foto's moest laten maken van mijn heupen in het ziekenhuis. Ik was toen tussen de 6 en 12 maanden. En dan de volgende is ik die een trap op loop met mijn moeder, en mijn moeder (die gehandicapt is) moest met mijn rode fietsje sjouwen, omdat ik hem zo nodig mee moest nemen. Was naar soort creche. Even later was ik aan het prikken toen een ander kindje op mijn fietsje ging zitten, en toen heb ik dat kindje gebeten. Ik was tussen de 2,5 en 3. En dan heb ik nog een herinnering met mijn rode fietsje dat ik van een heuvel af wilde rijden, net zoals de grote kinderen... en dan onder had je stukje weg en dan weer naar beneden zo de sloot in... maar ik durfde niet en heb mijn fiets maar alleen laten rijden (de sloot in dus). Toen was ik 3.
Ik herinner behoorlijk veel en al van baby af aan. Al zijn die eerste herinneringen echt korte, vlagen. Mijn eerste herinnering is dat ik in de wieg lag en wat er om me heen lag, zal wel tussen de 6-12 maanden geweest zijn. Toen ik 1 was, zat ik in de box en liep de kat lang, ik wou hem aaien, maar hij liep steeds net te ver langs waardoor ik er niet bijkon. Hetzelfde jaar overleed hij, toen kwam mijn moeder hard huilend naar beneden gerend, ze had hem boven dood gevonden. Verder nog een idiote herinnering, op een warme dag had ik alleen een luier aan en een slaapje overdag gedaan. Toen ik wakker was, ging ik staan in bed, maar mijn luier zat niet goed en er viel zo een drol uit, mijn bed in, dat vond ik echt vreselijk! Zal wel ergens tussen de 1,5 en 2,5 jaar geweest zijn. @Amanthis, dat zijn wel dingen die indruk maken, ben je bij je moeder gebleven of bij haar weggehaald, klinkt niet echt als een stabiel persoon die in staat is een kind op te voeden/te verzorgen.
Mijn eerste herinnering is er eentje van de kleuterschool.. zat in de zandbak en ik was een beetje aan de dunne dus ik poepte zo een beetje in mijn broek. Ik durfde het niet te vertellen aan de juf dus heb de de rest van de ochtend met een poepbroek gelopen tot mn moeder me op kwam halen (volgens mij was dat maar een uurtje ofzo maar toch). Leuke herinnering... Ook knipte ik expres in mijn gebreide trui op de kleuterschool dus ik naar de juf: jaaa ging per ongeluk zij die trui weer fixen met wol haha. Verder terug gaan ze niet hoor.. lijkt me ook niet echt dat je je zo ver terug dingen kan herinneren?
wat een leuk topic! Ik weet niet precies hoe oud ik was, nog geen 4 in elk geval omdat we voor mijn 4e zijn verhuisd naar een andere woning.. maar wat ik me kan herinneren is dat ik met mn speelgoed-buggy met mijn lievelingspop erin "op de brug stond te wachten". (Lees: op de grens tussen de woonkamer en de keuken stilstond, waar de vloerbedekking van de woonkamer overging in het vinyl van de keuken. De koelkast maakte een zoeemmmgeluidje, en zolang het zoemde was de brug open en kon ik er niet langs.)
Mijn vroegste herinnering is dat ik in mijn wieg lag. Ik herinner me dat ik de witte gordijntjes zag van boven mijn ledikantje, en dat ik donkerblauwe gordijntjes had met clowntjes. En er hingen knijpbeertjes in verschillende kleuren langs de deurpost. Hier zijn echt geen foto's van, en toen ik mijn moeder een keer vroeg of ik vroeger toevallig gordijnen met clowntjes had sloeg ze bijna stijl achterover Ik heb tot ongeveer 14 maanden in dat kamertje gelegen. Ze kon bijna niet geloven dat ik een babytijd herinnering had. En van mijn peutertijd weet ik ook nog best veel, en vooral van de peuterschool. Ik vond mijn juf heel knap, speelde veel met een bepaald jongetje (heb ik later nog een jaar verkering mee gehad) en ik maakte graag van dat zand wat heel zacht was met een beetje harder zand door elkaar, mousse noemden we dat En ik weet nog dat ik (3 jaar ofzo) een keer een meisje op de buurt plaagden. Die gooiden we een emmer zand over haar hoofd En de keer dat mijn vader heel boos op me was omdat ik piepschuim bolletjes tot bloedens toe in mijn neus had gepropt. En dat mijn oma een beeld van een hert in haar tuin had die ik heel mooi vond. En dat mijn moeder mij een keer kwijt was in een dierentuin omdat ik terug gelopen was naar het stukje kinderboederij en daar een varken zat te aaien. Ze was heel boos! Pff en dat ik eindelijk mijn zijwieltjes van mijn fiets mocht. Nou ik kan nog wel even doorgaan haha. Het rare is dat ik me juist van mijn middelbare schooltijd veel dingen niet herinner. Mijn vriendin van toen verteld altijd van die verhalen dat het echt 3 kwartier duurt voor ik het me weer herinner. Terwijl ik juist over de tijd voor school veel weet. Lekker spelen met de buurtkinderen!
dat ik rechtop in mijn ledikantje mijn luier had volgescheten...hoe oud zou ik zijn geweest? 12 nee grapje.. 2/3
1je van toen ik 4 was.. ik dacht dat mijn moeder haar bril verkeerd op d'r neus stond.. Verder weet ik niet veel meer van mijn kinder- en pubertijd, alleen vlagen met emoties, het was dan ook niet zo'n leuke tijd.
Mijn eerste herinnering was dat ik in de tuin in de buggy zat en dat m'n moeder de plastic regenhoes eromheen deed. Dat vond ik zo raar! Daarna liepen we naar school om m'n broer op te halen. Ik was 2-3 jaar denk ik.
Mijn eerste herinnering is dat mijn neusamandelen werden geknipt. Zoals iemand eerder ook al schreef: in een grote kamer met allemaal andere ouders en kindjes wachten tot het zover was. Toen kwam er een 'zuster' die allemaal pilletjes bij zich had en vroeg wie er eerst wilde. Niemand durfde, dus ik ging heel stoer als eerste! Pilletje ingenomen en later dus ook het mondkapje en toen was ik weg. Het eerste wat ik daarna weer weet was dat ik op de achterbank van de auto lag met mijn hoofd op mama's schoot (mijn tante reed) en toen we thuiskwamen kreeg ik cadeautjes en heel veel ijsjes, want ik was zo dapper geweest Al met al best een coole herinnering!
De meest duidelijke is toen ik net 2 was. Ik ging met mijn moeder boodschappen doen en toen heeft ze een speelgoed telefoon voor me gekocht. Eenmaal thuis gingen we uiteraard met elkaar bellen. Ik kan me ook nog herinneren dat ik met mn moeder over de markt liep (of naja, ik zat in de buggy), toen was ik ook 2 denk ik. En zo herinner ik me heel veel van voor mn 3e. Dat ik op salontafel televisie keek, dat ik door die tafel heen bed gezakt (een glazen tafel), dat de badkamer eigenlijk gewoon de gang was op de bovenverdieping, dat mijn slaapkamer uitkwam op mijn moeders slaapkamer, dat mijn bedje links om de hoek stond, etc. En daar zijn geen foto's van Zal eens bij mijn moeder checken of deze herinneringen inderdaad kloppen.
dat is bij mijn overgroot oma was, kleine oma-tje is was toen 1,5 jaar!!! als ik dit tantes/neefjes en nichtjes van mijn vader vertel kijken ze altijd heel raar op, ik weet nog precies hoe de kamer er uit zag. er is een foto dat is daar ben, ik zit op het aanrecht en kan de kamer niet zien. het rare is dat ik niet meer weet hoe de keuken er uit ziet maar hoe de woonkamer er uit zag weet ik nog heel goed. ik kan totaal niet leren en vergeet alles maar herinneringen onthoud ik als de beste.
Dat ik met 3 jaar in zh was, omdat ik een buld om me amandelen had, waardoor ik niet goed kon amdel halen. en dat ik heel veel angst had, maar ook weer blij was dat ik erna heel veel ijs mogt eten.. en ik erna heel trots zei, dag ziekenhuis. ik weet nog precies hoe het bed stond, en dat ik toen een gele teddy beer bij me had, en ik het maar bezonder vond dat ik een wit bandje om me armen kreeg.
Wij hebben een tijdje bij mijn oma gewoond toen mijn ouders gingen scheiden en kan kan me nog heel goed de grote enge trap naar bovenherrineren, was toen een jaar of 1,5 of 2..
Mijn vroegste herinnering is dat ik in mijn ledikantje sta te wachten tot mijn moeder me eruit komt halen. Het is schemerig in mijn kamer en ik zie het licht door het raam van mijn kamerdeur schijnen. Ik was hier nog heel klein, had ook nog kort haar en dat weet ik omdat ik daar aan stond te plukken haha! Nog een vroege herinnering is dat ik wakker word in de wandelwagen terwijl mijn ouders erachter lopen en mijn broer en zus ernaast. Ik zie dat we bijna thuis zijn, we lopen net de straat in en mijn moeder zegt iets tegen me over dat ik lekker geslapen heb. Ik denk dat ik een jaar of 2 was. Ook kan ik me herinneren dat we bij mijn moeder op bezoek in het ziekenhuis gingen, nadat zij was geopereerd aan haar blindendarm. Toen was ik geloof ik net 3 jaar. Wat ik me ook goed kan herinneren is dat mijn moeder altijd speeltjes bij de luiers kreeg waar ik altijd heel blij mee was, terwijl het hele simpele speeltjes waren haha. Toen moet ik ook nog heel jong zijn geweest, want ik was voor mijn derde jaar zindelijk. Ik kan me nog best veel herinneren van voor mijn vierde jaar. Vooral van mijn 3e tot 4e jaar weet ik op de een of andere manier nog veel. Maar mijn vroegste herinneringen zijn die van het ledikant, de kinderwagen en de operatie van mijn moeder.
Hier geen hele vroege herinneringen (tenminste, ik denk af en toe dat ik me dingen herinner, maar die blijk ik later gewoon op foto's te hebben gezien... telt niet he? ) Het eerste wat me echt bij staat is de zoveelste ruzie tussen mn ouders (gescheiden toen ik 4 was); ik vond dat zo beangstigend dat ik mn lievelingskleurboek heb gepakt en op elke bladzijde op mn eigen provisorische wijze mn naam heb geschreven.. met oprecht het idee dat ik op die manier iets creerde wat niemand van me af zou kunnen pakken. Daarna gelukkig ook nog heel veel leuke herinneringen hoor!!
Ik heb er 3 van ongeveer dezelfde periode van voor mn 2e levensjaar. Is erg vroeg en misschien zijn er die dat niet geloven maaarrrr...het kan NIET anders als voor mn 2e zijn want net voor ik 2 werd zijn we uit die flat verhuist en in een eengezinswoning komen te wonen met centrale verwarming. herinnering 1: Ik zit in n ijzeren bad op een zeil voor een gaskachel (zo'n oud ding van voor de centrale verwarming) En ik weet nog dat ik moet poepen maar wil niet uit bad want dan mag ik er misschien niet meer terug in....maarja weet ook dat als hij er uit komt in bad ik uit bad moet van mn moeder. En helaas ophouden ging ook niet meer... Herinner me die 2strijd nog ERG goed... Herinnering 2: Ik herinner me een bed met een oud roze sprei met ribbels. En direct daar naast zit een raam waar door ik een kamer in kijk (ik denk woonkamer) En het gordijn wat er voor dat raam hangt lijkt alsof het gehaakt is met grote vierkanten gaten erin. Naast dat raam zit de bruine deur naar die volgende kamer. Zie het zo voor me. En dit is zo vertelde mn moeder me mijn slaapkamer die grensde aan de woonkamer op de flat waar we woonden voor mn 2e levens jaar. Herinnering 3: Ik ben in een kamer en de deur staat open naar een soort halletje met lichte vloer bedekking en de andere deuren naar die hal staan ook open. En ik denk mn moeder, gooit propjes die hal in en de kat komt het terug brengen. Ook die hal zie ik zo voor me...het propjes gooien en de kat niet maar op de een of andere manier....soort gevoel ofzo? weet ik dat dat gaande was.
Dat we met mijn moeder hand in hand een gebouw uitliepen (weet niet meer waar het was) en dat me moeder grijnzend aan me vroeg of ik nog een broertje of zusje zou willen. Ik was toen 3 geloof ik. Ik denk dat we toen bij de verloskundige of de huisarts waren geweest en dat ze daar te horen kreeg dat ze zwanger was van mijn zusje
Mijn vroegste herinnering maar ook dierbaarste. Mijn moeder had nog 2 broertjes gekregen toen ze 16 was. zij was 20 toen mijn broer kwam. Even een indruk te geven dat leeftijdverschil heel klein was tussen mijn ooms. ( bij mij 15 jaar broer bijna 4 jaar) Mijn ooms kwamen heel vaak bij ons en was er erg gek mee. Het enige wat ik van 1 oom nog kan herinneren, ik zal een jaar of 3 zijn geweest is dat hij om het hoekje van de deur keek en ik na hem toe rende en in zijn armen sprong. Een jaar later is hij overleden....
Leuk om jullie herinneringen te lezen! En wat grappig dat er toch een aantal meiden hier vertellen dat ze herinneringen hebben aan hun ledikant en luiers en zo Dat kan ik me echt niet herinneren!