Hai allemaal, Bij mijn zoon (net 3 jaar) is door de orthoptist bij beide ogen +2,75 vastgesteld. Wij kregen de mededeling dat er nu niks aan gedaan wordt omdat er kans is dat het vanzelf goed komt. Hij moet net voor z'n 4e verjaardag terugkomen voor een nieuwe controle. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe groot is de kans dat hij alsnog aan de bril moet? Gr. Stefanie
Bij Milan zagen ze op 1 jarige leeftijd dat hij een afwijkende sterkte heeft, we gingen destijds ivm scheelzien. Kon nog vanzelf verbeteren, jaarlijkse controle. Bij 3,5 nog steeds +2,5 en een hoge cylinder. Vanaf oktober heeft hij een bril. Het gaat perfect, hij geeft zelf aan beter te zien. Milan zal wrs een bril blijven houden, omdat de cylindrische afwijking niet zal herstellen. Succes ermee!
Hier ook zo. Vanaf 3,5 jaar elk half jaar controle. Zoon is nu 6 jaar, heeft nog steeds een afwijking van +2,5 / + 3 maar elke keer weer krijgen we te horen dat een bril niet nodig is, omdat hij het prima zelf kan corrigeren. Hij heeft ook nergens last van en kan prima lezen.
Hier ook een dochter met +sterkte, vanaf 1,5 een bril ze zit nu op links +5. en volgens onze oogarts is een bril wel nodig om zo verder achteruit gang te verminderen. Wij zijn destijds ook naar een speciale kinderoogarts geweest, die adviseerde hetzelfde. en we staan onder controle van elke 4mnd Succes en mocht je twijfelen een second opinion is zo ergens gedaan.
Mijn zoontje is getest toen hij net 3 was en had een afwijking van rechts +3 en links +4,25. De afwijking zelf was nog geen probleem, maar het verschil tussen de ogen. Daarom zijn we in eerste instantie begonnen met het afplakken van het goede oog. Het is namelijk zo dat het slechte oog zichzelf "uitschakelt". Daardoor blijft dat achter in ontwikkeling. Nu bleek afgelopen keer dat het afplakken niet voldoende resultaat heeft, dus toch een bril. Maar daarmee wordt niet volledig gecorrigeerd. Recht heeft hij een correctie van +1,25 en links +2,25. Toch gaf de oogarts aan dat Nathan er overheen kan groeien. Dus afwachten maar . Ik denk dat je je voorlopig dus niet heel veel zorgen hoeft te maken. Gewoon even afwachten hoe het de volgende afspraak is. Groetjes Mariska
Vind het wel een risico om bij deze leeftijd pas over 1 jaar terug te komen....... Onze dochter had met 14 maand +2,50 + 2,00. Met die leeftijd mocht dat nog aldus de oogarts ,maar met de leeftijd van 2/ 2,5 jaar mocht het niet meer zijn geworden . Wij zijn een klein jaartje later terug gekomen en ze heeft nu: +6,00 +4,50. Een flinke schok dus. Ze zal voor altijd brildragend blijven........
Bedankt voor jullie reacties! @Meis85: heb je ervaring met een second opinion? Is dat dan ook in het ziekenhuis en moet je daar ook weer oneindig voor op de wachtlijst? Op zich heb ik geen klachten over de manier waarop hij is onderzocht. Dat ging met heel veel geduld en op een leuke manier. Het is ook niet dat ik twijfel aan de uitslag, maar wel aan het advies dat we voorlopig het gewoon aan moeten kijken en pas volgend jaar terug moeten komen. We zijn bij de orthoptist beland omdat bij het CB de gedachte bestond dat mijn zoon een lui oog had (wat achteraf dus niet zo bleek te zijn, maar wel een gelijke +sterkte op beide ogen). Tot die tijd heb ik ook nooit grote zorgen gehad omtrent het gezichtsvermogen. Wat me wel opvalt is dat hij slecht onderscheid kan maken tussen groen en blauw en dat hij altijd heel dicht tegen de tv gaat staan. Geen grote ongerustheid, maar als ik dan die +sterktes hoor en op I'net lees dat het gemiddeld maar zo'n 0.5 punt afneemt per jaar, dan gaat hij de komende jaren niet op 0 komen. Daarnaast speelt mee dat hij al heel veel ziek is geweest en daardoor op andere gebieden al achterstanden weg te werken heeft en ik niet wil dat hij onnodig nog meer achterstanden op gaat lopen doordat hij slecht kan zien. @Appeltjes: dat is dan wel schrikken zeg, zo'n achteruitgang. Ik twijfel wat ik moet doen. Mijn gevoel zegt ook dat nog een jaar wachten echt te lang is, maar anderzijds kan dat ook mijn ongeduld zijn. Ik ben niet zo'n afwachtend type Ik ben eigenlijk wel benieuwd of alle orthoptisten hetzelfde advies zouden geven bij dit gezichtsvermogen.
Hier met net 3 ook +nog wat en geen goede samenwerking tussen de ogen...J. moest toen een half jaar later weer en nu moet ze als ze bijna 4 is nog een keer. Als je twijfelt of het niet vertrouwd, zou ik gewoon bellen dat je graag eerder al een controle wilt. Desnoods bij een ander ziekenhuis, maar ik zou geloof ik toch bij dit ziekenhuis beginnen.
Mijn dochtertje van 3 jaar en 8 maanden zag bij de oogtest met 3 jaar op het cb alleen de bovenste 2 regels. Bij de oogarts bleek ze +5,75 en een cylinderafwijking van -2,5 te hebben. Toen haar bril klaar was wilde ze hem niet op, ze zei dat ze er niet goed mee kon zien, ze wilde ''met haar eigen ogen kijken". Ze werd echt boos op de bril, het was een stomme bril, ze gooide hem op de grond als ik hem opzette. Ze vond/vindt de bril wel mooi, vooral omdat er hondjes op de pootjes staan, ze mocht hem zelf uitkiezen. Volgens de opticien was de sterkte te groot voor haar om in een keer te wennen, vooral door de cylinder, ik moest het vooral niet forceren. Eigenlijk dacht ik dat de meting misschien verkeerd was omdat ze zo'n afkeer van de bril had. Maar bij de controle bleek de sterkte toch wel te kloppen. Het hoofd van de afdeling [oogheelkunde van Sophia kinderziekenhuis] was er toen ook bij en hij zei dat ze de bril echt moest dragen anders zou ze later niet kunnen autorijden e.d. Ik moest weer proberen met bv. boekjes kijken haar aan de bril te laten wennen, een half uur per dag, dan zou ze hem op den duur vanzelf oplaten. En als dat niet lukte zou hij haar 3 weken opnemen en als ik haar dan terugkreeg zou ze de bril niet meer af willen. Dat geloofde ik natuurlijk niet, ik heb ook het oogziekenhuis gebeld en die hadden nog nooit van deze methode gehoord. Inmiddels staat het record op bijna 2 uur achter elkaar met bril op, en ze zegt dat ze blij is met haar bril. Het lastige is wel dat ze de bril afzet en dan ergens neerlegt en later niet meer weet waar, vorige week was hij zelfs een dag kwijt. En dat vond mijn dochtertje helemaal niet erg.
Alle kleine kinderen hebben een kleine plus toch? Dus de afwijking is dan relatief kleiner dan bij een volwassene. Mijn oudste heeft een kleine plus (maar dat mocht dus) en hij heeft in 1 oog een cilinder. Dat laatste zorgt ervoor dat hij op termijn een bril moet, maar nu gelukkig nog niet.
Ik ben gisteren met mijn dochter van bijna vier bij de orthoptist geweest en zij had bij beide ogen + 2.50. Over een half jaar moet ik terug komen maar zowel de orthoptist als de oogarts vonden het niet nodig om actie te ondernemen. Heb het nadrukkelijk gevraagd maar ik moest me echt geen zorgen maken. Daar ga ik voorlopig dan maar vanuit.
Is normaal. Kinderen horen wat plus te hebben; een plus oog is namelijk een te klein oog. Met de groei groeien de ogen mee richting de nul. Het is juist goed dat er nu nog wat groeiruimte is, anders groeit het oog te groot en krijg je minsterkte. Ik zou deze sterkte dus ook niet corrigeren als er verder geen klachten zijn en de gezichtscherpte goed is.