triskele tuurlijk laat je ze niet alleen. Maar het geeft wel meer veiligheid mochten ze in het water vallen.
Ik ben een groot voorstander van kunnen zwemmen. Schijnveiligheid of niet, je kind hoeft echt niet op olympisch niveau te zwemmen, om zelfstandig uit het water te kunnen komen. Ik ben met mijn zoontje gaan zwemmen toen hij 10 weken oud was. Gewoon omdat het leuk is. Ennuh, ik geloof dat ik inmiddels toch echt wel kan zeggen dat mijn zoontje zwemmen echt leuk vind. Door het gat duiken, door de hoepel springen, onder de mat door gaan, op de mat klimmen en er aan de andere kant afstuiteren, het maakt hem allemaal niks uit. En de jongste heeft ook al dikke pret in het water. Judo heb ik zelf niet zoveel mee. Sporten is sowieso goed voor kinderen (en ons ook). Vooral als ze er zelf lol aan hebben. Dat weegt voor mij een stuk zwaarder dan of ze er mondig van worden of goed van zich af kunnen bijten.
Ik weet niet of dat valse veiligheid is. Kinderen leren namelijk echt wel wat. Ik ben er geen voorstander van om je kind met 4 direct op zwemmen te doen. Elk kind is er op zijn eigen moment aan toe. Maar toch is het in Nederland echt slim om je kind te leren zwemmen. Er is gewoon veel water. En natuurlijk laat je je kind niet alleen...maar er kan altijd wat gebeuren.
Hier dus gewoon eerst zwemmen en in ieder geval zijn A diploma, als hij daarna iets anders wil dan vind ik dat prima. Schijnveiligheid, ja misschien voor sommige mensen die denken dat ze hun kind, als die eenmaal een diploma heeft, gerust alleen kunnen laten en dat ze dan niet meer kunnen verdrinken. Ik vind het gewoon belangrijk dat mijn kind zich in ieder geval zo kan redden in het water dat het zijn hoofd boven het water kan houden totdat ik bij hem ben.
Ook al heeft hij straks een A diploma dan nog zal ik hem niet alleen bij het water laten, een diploma wilt niet altij zeggen dat je veilig bent maar het is wel veiliger dan helemaal geen diploma te hebben. @Debby: Dat zou ik op zich wel kunnen missen maar ik wil dat hij zich nu eerst even hier op focust en dan kan hij straks altijd nog voetballen, we hebben nu de deal gemaakt dat als hij zijn diploma haalt zowieso naar voetbal mag.
Mijn dochtertje zat eerst op kleuterballet, maar is toen op zwemles gegaan, 2 sporten vond ik te druk naast school, speelafspraakjes en noem maar op, dus nu is ze van ballet af en heeft nog zwemles. Daarna zijn we inderdaad wel van plan haar op judo te doen, mijn man heeft dat jaren gedaan als kind, ik denk dat dat voor haar wel goed zal zijn, ze leren ook vallen enzo. Natuurlijk laat ik haar niet zomaar alleen bij water spelen ofzo, maar mocht ze onverhoopt toch in het water vallen ofzo, dan ben ik wel blij dat ze zichzelf waarschijnlijk boven water kan houden. Nederland is zo waterrijk.
over a diploma en veilig: Ik denk dat mensen sowieso moeten beseffen, dat A slechts een begin in. Dat eigenlijk minimaal b en en eigenlijk ook C nodig zijn, om écht veilig te zijn. Tegenwoordig leren ze een hoop bij A . Maar vooral kracht en uithoudingsvermogen (o.a met kleding) leren ze vooral bij B en C nog.
De oudste ging op zwemles met 3,5 jaar. Word vanuit school gedaan 1 x per week. Ze zit er niet op om haar diploma´s te halen maar meer voor de leuk en ja ze leer natuurlijk ook wat. Mocht ze volgend schooljaar iets anders willen doen dan mag dat gewoon. Kiezen tussen judo en zwemmen kan ik niks over zeggen ik zou naar je kind kijken en naar je eigen behoeftes....
hier moeten ze een c diploma. vind zwemmen gewoon mega belangrijk. en eigenlijk zie ik het verschil tussen mijn meisjes met zwemmen best heel goed. de oudste heeft 13 diplomas (ze vind zwemmen gewoon leuk), en die kan best in zee vallen en zich redden (liever neit), dat voelt gewoon veilig voor mij. ik had een a diploma, maar ik ben toen ik klein was wel bijna verdronken. wil dus echt wel meer. maar ik vind het wel belangrijk dat ze het leuk vinden. ik ben geen prestatie eisende mama. als ze er een paar jaar over doen, prima, als ze maar gaan en het leuk vinden.
Allereerst: Hoe haalt die vrouw het in haar hoofd om jou dom te noemen? Ik vind haar zelf dom, door uitspraken te doen als dat ze als ze maar op judo zitten, ze vanzelf wel van zich af gaan bijten. Daar draait het niet om bij een zelfverdedigingssport. Judo is een sport waarbij een kind meer zelfvertrouwen krijgt en met een respectvolle manier met zichzelf en met zijn tegenstander omgaat. Het gaat er dus niet om dat ze 'van zich af leren bijten.' Daar is een verbale discussie goed genoeg voor. Ik vind het eerlijk gezegd belangrijker om eerst zwemdiploma's te halen en zoals eerder gezegd hier is het behalen van zowel A, B en C toch het verstandigste. Een andere sport an altijd nog en of het nou Judo is, voetbal of voor mijn part ballet, zolang het maar bij de behoeften van jouw kindje past, is het goed, dunkt me.
Hysterische stelling van die vrouw, maar goed. Judo, zou er nooit zelf voor kiezen. Als mijn dochter het graag zou willen, prima, of als het je aangeraden wordt door een professional vanwege bepaalde problemen/achterstand. Maar anders zie ik geen enkele noodzaak. Zwemmen daarentegen vind ik wel erg belangrijk. Niet zodat ze 'veilig' zelf kan zwemmen, zonder dat ik hoef op te letten. Maar dat wanneer er onverhoopt eens iets zou gebeuren (NL is een waterrijk land), ze een stuk meer kans maakt. Een kind dat in de sloot valt dat niet kan zwemmen, zal verdrinken. Zwemmen gaat ze dus sowieso (sinds 6 maanden al ouder&kind zwemmen) en daarnaast eventueel nog een tweede sport als ze wil.
zwemmen... normaal is het zo dat een kind vaker gaat zwemmen, dan dat het in elkaar geslagen wordt (om van je af te kunnen bijten).. dusja, zwemmen vind ik echt VEEL belangrijker.. ik vind eigenlijk dat ieder kind verplicht op zwemles moet..
Zwemmen, absoluut! Ik ben zelf bijna een x verdronken en de angst staat mij dicht bij. Daarbuiten hebben wij achter t huis een sloot en mijn so ook die oppassen.
Mijn zoon is wel eerst op judo gegaan, maar dat komt omdat hij motorisch niet helemaal ok is Bij judo leer je veel van je lichaamsbalans. Later is ie naast judo op zwemmen gegaan en ze krijgen hier gelukkig ook schoolzwemmen! Mijn oudste dochter ging eerst op turnen en met 5/6 op zwemmen. Mijn dochter is over een half jaartje 4, weet nog niet wat we doen met sporten...
Leren zwemmen is een essentie.. van je afbijten doe je met je mond en daar heb je dus niets aan om te judoën Wat een larie zeg... Judo is goed voor de lichaamsbewustwording, houding en weerbaarheid maar het is vooral leuk! Zwemmen is essentieel. Een A en een B diploma zijn gewoon basis onderdelen van de ontwikkeling. Met ongeveer 5 jaar je A halen is heel belangrijk. Oja, zwemles vind ik dus geen 'sport' maar 'school'... Met 4,5 jaar gaat meneer hier zwemles volgen en met 5 jaar mag hij op een sport
Nog een heel eind weg voor ons zoontje, maar ik denk dat hij eerst op judo gaat. Niets principieels aan, maar bij ons in de buurt mogen kinderen ingeschreven worden voor zwemles als ze vijf jaar oud zijn en komen ze vervolgens op een lange wachtlijst terecht. Dat is al jaren zo. Judo is ook vanaf vijf jaar en heeft geen wachtrij. Maar misschien is het dan al helemaal anders. Ik vind het een prettig idee dat onze zoon leert zwemmen en dat hij ook leert vallen. Zwemmen en vallen allebei voor zijn veiligheid. Als hij dat geleerd heeft, denk ik dat hij dan oud genoeg is om zelf een voorkeur voor een sport te hebben.
Hier eerst hun zwemdiploma halen en daarna mogen ze van mij op een andere sport.. Stijn is nu net begonnen met zwemles zwemmen en Lisa gaat op peuterzwemmen als ze 3 word.. Hebben we toen ook bij Stijn gedaan en willen dat nu graag weer..
Volgens gaat het meer om de houding van de moeder die met TS sprak dan over het echte verschil tussen judo en zwemmen. Ze zijn bijna niet met elkaar te vergelijken. Ik vind beide belangrijk, maar het ligt wel aan je kind. Je hebt kindjes die bijvoorbeeld judo echt niet nodig hebben. Aan mijn zoontje zie ik dat het wel goed voor hem zou zijn strakjes op judo te gaan. Hij kan dan zijn onbeholpen kracht misschien eens wat de baas . Zwemmen komt bij ons dan ook op de tweede plek, omdat je hier al kan judoën vanaf 3 jaar en zwemmen vanaf 5 jaar. Maar ik vind dat die moeder in het zwembad een ieder in zijn waarde moet laten. Lang niet ieder kind heeft er de behoefte aan om op judo te gaan. Hoe dan ook: wat je mening ook is. Ik vind dat de moeder in het zwembad niet het recht had TS hier zo op aan te spreken. Het moet toch niet gekker meer worden...
Dat ben ik helemaal met je eens! Ook al zou je kindje nooit op zwemles doen, daar heb je dan vast je redenen voor en daar moeten mensen maar gewoon respect voor hebben!