Eens met tupp. Tegenwoordig mogen de kinderen alles en owee als een docent er iets van zegt.. Brrr Ik ben oprecht heeel benieuwd waarom dit is gebeurt. Als het 'zomaar' was vind ik het belachelijk en mag ze nooit meer lesgeven. Maar als het bot gezegd echt een rot kind was. Tja sorry maar dan is soms de maat vol. Goed? Nee Begrijpelijk? Ja
Ps. Eigenlijk vind ik dat scholen wat strenger moeten worden en dat ouders dat accepteren. Lolletje op zijn tijd prima! Maar stoelen door de klas gooien/ uitschelden/slaan blablabla dat is echt absurt!
Op een stoel vastbinden mag natuurlijk niet..maar ik geloof niet dat dit alles was...ze zag geen ander uitweg meer....dat klinkt voor mij niet alleen als niet luisteren.
En wat als je deze jongens een grote verantwoordelijkheid geeft? Dat ze een belangrijke taak krijgen en zich belangrijk voelen? Ik merk wel dat leerlingen die zich misdragen zich veel beter voelen wanneer ze serieus genomen worden en een leidende taak krijgen. Klinkt misschien dubbel maar het werkt wel vaak.
Carino, ik weet niet of dat al geprobeerd is. De jongens zitten niet bij mij in de klas. Ik zal het eens aankaarten, want het klinkt inderdaad wel als iets dat voor bepaalde kinderen kan werken. Ik heb zelf ook een bijzonder meisje in de klas die de boel nogal kan verstoren. Misschien is dat voor haar ook wel iets. Het blijft met deze jongedame ook nog steeds zoeken naar wat werkt. (En zulke kinderen krijgen we helaas steeds meer. Dan heb ik het niet over 'gewoon' ADHD of ASS, daar hebben we inmiddels veel ervaring mee en met die kinderen loopt het in de regel allemaal wel. Dat zijn vaak ook kinderen die wel willen, als je 'de juiste knopjes' weet te vinden. Maar er komen steeds meer kinderen bij met gedragsproblemen die niet te diagnosticeren zijn. Vaak dus opvoeding. En die willen vaak ook helemaal niet geholpen worden. Vaak vinden ze het wel best en beschouwen hun eigen gedrag als volkomen normaal en interesseert het niks dat een ander daar last van heeft.
Trieste situatie voor alle betrokkenen. Voor het kind triest dat dit de enige oplossing was die de juf kon bedenken. Voor de juf triest, omdat zij blijkbaar op het randje van haar kunnen functioneert. Voor de directie triest, wat heb je dan gemist bij je personeel vraag ik me af? Ik heb ook veel gedragsproblemen in de klas, kinderen die geen gezag accepteren, hondsbrutaal zijn en de boel continu verstoren. Ik merk dat je het soms gewoon echt niet meer weet. Ik keur vastbinden absoluut af, maar ik begrijp dat deze juf uit onmacht heeft gehandeld. Mijn redding is onze open sfeer op school, die ervoor zorgt dat ik goed gecoacht word en altijd kan aankloppen bij collega's. Ook heb ik geleerd los te laten en te relativeren, maar dat was een heel erg lang en moeizaam proces. Ik hoop dat deze mensen eruit komen met elkaar.
Op de middelbare school moest je bij ons een attentieformulier (officiële waarschuwing) gaan halen bij de directeur en dan kreeg je verbaal op je kop. Dat hielp vaak wel - na 3 van die formulieren werden je ouders gebeld en/of moesten op gesprek komen. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n juf wel tijd heeft om de school te doorzoeken naar touw, maar niet het kind bij de hand grijpt of optilt en bij de directeur neer kan zetten. En ja, de directeur heeft natuurlijk wel andere dingen te doen; maar dan had hij geen directeur moeten worden - dus los het maar op. Maar misschien denk ik wel iets te makkelijk? Ik zou hier in ieder geval onwijs uit mijn vel springen wanneer ik hoor dat mijn kind zo stierlijk vervelend is geweest dat de docent er geen raad mee wist. Dat wordt dan wel een paar weken straf als het niet langer is!