vanaf nu geen werkdagen van 8u meer in Zweden

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by sydneys, Oct 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Lijkt me zo heerlijk voor iedereen, vooral degenen die full time werken. Werkdagen van 6u en de lonen zakken niet :D

In Zweden, het land van Vikings, IKEA en ABBA zijn bedrijven overgestapt naar werkdagen van 6 uur.

Een aantal studies hebben aangetoond dat een werkdag van 8 uur ten koste gaat van de gezondheid, happiness en productiviteit van werknemers. De Toyota service centers in Göteborg hebben deze overstap zelfs dertien jaar geleden al gemaakt. Het bedrijf geeft aan dat het personeel veel gelukkiger is, productiever, heel weinig ziek en het winst van het bedrijf is sindsdien gestegen met 25%.

‘To stay focused on a specific work task for 8 hours is a huge challenge. In order to cope, we mix in things and pauses to make the work day more endurable. At the same time, we are having it hard to manage our private life outside of work.’

Meer energie
    Als een werkdag korter is blijkt het dat het personeel veel meer gemotiveerd is en meer (positieve) energie levert om het zelfde hoeveelheid werk te verzetten en voltooien. Daar zit ook een soort van logica in als je er goed over nadenkt. Het is ook niet ten koste van het salaris. Ze verdienen simpelweg gewoon meer per uur nu.

2. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    1,394
    1
    0
    Heel erg goed! Ik merk het aan mezelf ook, ik ben nooit 8 uur lang volledig productief. Van mij mag dit meteen worden ingevoerd. Veel beter dan dat 4x9-plan van de PvdA (nog meer uren maken in een dag = nog minder productief). Heel goed!!

3. skye81

skye81 Bekend lid

Aug 24, 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Wauw... Fantastisch zeg!

4. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

Feb 17, 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    lijkt me super! Ook voor de kinderen dat je sneller weer thuis bent.
    Maargoed in een ziekenhuis of huisarts is dat natuurlijk nooit haalbaar want dan zie je als arts nog minder mensen per dag = minder productie = minder omzet...

5. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ik heb een opdracht gedaan voor een Noorse supermarkt keten waar men dit ook al een jaar of 3 doet. Resultaten zijn ook erg goed!

6. Feilo2015

Feilo2015 Lid

May 22, 2015
    86
    0
    6
    NULL
    NULL
    Oooh, yes please! :D
    Lijkt me heerlijk!

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Leuk idee ... Lijkt me alleen wel dar de producten wel duurder worden, want de loonkosten gaan natuurlijk wel stijgen. Het werk wordt niet minder lijkt mij, en het aantal mensen zal ook hoger zijn. Leuk voor de werkgelegenheid, maar her leven wordt wel een stuk duurder.

Of alles wordt machinaal gedaan waardoor het weer negatief is voor de werkgelegenheid ...

En ons Hollanders bin zunig ...

8. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,835
    368
    83
    Female
    Maar wie komt er dan om 14.00 om mijn lessen af te maken? En wie bereidt de lessen van de volgende dag voor? Het zal vast werken, maar lang niet voor elke baan.

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Volgens mij is het een goed systeem. Iedereen werkt minder, zelfde loon, meer tijd dus je gaat toch sneller naar de winkel waardoor de economie ook weer wat groeit.
    meer werk want de overige uren moeten toch opgevangen worden.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Je loonkosten gaan omhoog, dat moet worden gecompenseerd he 😉 En dan gaan mensen opeens niet meer zo snel naar de winkel want alles wordt duurder.

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,178
    10,718
    113
    Het geldt denk ik maar voor een beperkt aantal banen dat het werk van 8 uur ook in 6 uur kan. Als ik poli heb, ben ik al 6,5 tot 7 uur bezig met patienten zien. En dat kan niet verder worden ingedikt. En dan moet ik nog voorbereiden, brieven schrijven, overleggen met collega's, patienten bellen, dingen regelen...

12. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik denk dat er overal wel een mouw aan gepast kan worden.
    In jou geval als je bijv. samen met 4 collega's 2 uren minder zou werken, zou er waarschijnlijk een extra werknemer in dienst komen om die uren weer op te vangen.

Ik vind het een heel goed idee, heb het sowieso altijd geen goed idee gevonden om om 8 uur al te moeten beginnen en daarbij 8 uur te werken. Ik ben sowieso al geen ochtendmens en heb altijd even nodig om wakker te worden:p Zou mooi zijn als de begintijden in de ochtend later worden ( bij standaard werktijden van 8 tot 5), maar dat zie ik in dit land niet zo gauw gebeuren. Verkorting van het aantal uren vind ik sowieso goed, ongeacht hoe laat je begint. Ik geloof dat het voor je lichaam beter is en ook voor de productiviteit.

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Ik merk het al in mijn huidige werk, vaak ochtenden of avonden van 4 uur dus nog minder dan die 6 uur. Heb mij nog nooit zo prettig gevoeld, voelde mij ook opeens een stuk vrijer. Werk dan wel vaak 6 dagen of ochtend en avond maar dit is zo veel prettiger. Als ik terug kijk naar de dagen dat ik 8 uur werk was vooral het laatste uurtje zwaar en ging het allemaal minder snel.

14. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Maar het bovenstaande is niet de bedoeling van deze aanpak.
    Uitgangspunt is dat mensen productiever worden, met andere woorden: dat ze evenveel werk verrichten in 6uur als wat ze in 8uur deden. In volksmond heet dat harder werken.

In ons bedrijf is dat eigenlijk al van toepassing op mensen die parttime gaan werken.
    Het wordt prima gevonden als je minder uren wilt werken, alleen je portefeuille wordt daar niet op aangepast.

15. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

Aug 17, 2012
    790
    116
    43
    Dan zou ik ipv 3 dagen, ineens 4 dagen opvang nodig hebben. Lijkt mij niet zo'n strak plan.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dat lijkt mij dan toch weer erg lastig van mijn werk of op het kdv. Als er kindjes van 7-13 komen en van 12-18 dan kan ik dat echt niet in minder uren doen;)

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,178
    10,718
    113
    Nee het mag niks extra kosten he, dus er is geen budget om zoveel mensen extra aan te nemen
    En op een poli maakt het minder uit, maar in de kliniek betekent kortere werkdagen nog meer overdrachten, dat is ook niet wenselijk!

18. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    De insteek van dit plan is om mensen productiever te laten werken.

Dus in banen waar je werk in resultaten ipv in uren te meten is, in veel beroepen moet je een bepaald aantal uren ergens aanwezig zijn idd, dan werkt dat niet.

Bij ons wilden ze ooit de Amerikaanse ideeën over goede werkbalans invoeren: s ochtends 4uur werken, dan 2uur pauze+sporten, dan 2uur werken, dan naar huis om te eten met het gezin en dan s avonds nog 2 uur werken. Zou ook erg productief werken.
    Mij niet gezien haha

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    prima. We hebben nu een dag, avond en nachtploeg.

Laten we daar:
    een ochtend 6-12
    Een middag 12-18
    een avond 18-00
    En een nacht 00-6 van maken.

Ik ben voor.

20. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    #20 Krabje, Oct 12, 2015
    Last edited: Oct 12, 2015
    Ik twijfel of het verhaal klopt...heb het even nagevraagd bij een vriendin die in Zweden woont....Daar is het niet zo

Share This Page