Juf blaast op buik peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hummeltje5, 24 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hoi allemaal,

    ons zoontje van bijna 3 vroeg me gister op zn buik te blazen. Hij vertelde daarna dat juf T. dat ook doet bij hem.
    Ik was een beetje flabbergasted. Wist even niet zo goed wat ik daar nou precies van moest vinden..
    In de 24 uur erna zei hij opnieuw, wederom uit zichzelf, dat juf T. weleens op zn buik blaast.

    Ik weet dat peuters een levendige fantasie kunnen hebben, maar het kwam op mij de eerste keer al over alsof het geen verzonnen verhaal was. En toen hij het later nog eens herhaalde werd dit (onderbuik)gevoel voor mij alleen nog maar bevestigd.
    Toch ben ik wel van mening dat ik gezien zn leeftijd, én gezien het feit dat we de juf nog niet erover hebben gesproken, ik (nog) niet voor 100% op ons zoontje zn woorden kan vertrouwen in dit geval. We willen de juf dan ook zeker de ruimte geven om haar verhaal te doen.

    Inmiddels ben ik erachter wat ik van zn mededeling vind: Ik begrijp dat je kinderen met wie je veel samen bent, soms in je hart sluit en ze (on)bewust zou willen behandelen als je eigen kinderen. Ik begrijp ook dat als je met kinderen werkt, dat daar je hart ligt en dat de grens tussen professioneel blijven en genegenheid tonen, erg dun is en dus makkelijk overheen te gaan.
    Maar vind wel dat -áls het zo is wat zoontje zegt- dit toch net een stap te ver is.

    Goed, lang verhaal kort: we willen de juf dus de gelegenheid geven om hier wat over te zeggen en te horen of het wel of niet klopt wat zoontje zegt. Klopt het wel dan weten we nog niet wat we gaan doen. Zover zijn we nog niet. First things first.

    Ik ben ermee bekend dat je het beste vanuit de ik-vorm kunt praten en beter niet verwijtend.

    Weten jullie nog goede ingangen voor een gesprek en/of kunnen jullie nog vragen bedenken zodat ik weet hoe ik dit woordelijk het beste aan kan pakken?
    Bedankt alvast.

    O, en nog een vraag.. ze werken daar met zn 2-en. Kunnen we beter eerst in gesprek gaan met de andere juf, of zal dat geen toegevoegde waarde hebben?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik doe dit ook bij mijn neefje van 4, tijdens een beetje stoeien/kietelen. Ik kan wel begrijpen dat je het liever niet hebt van een leidster, maar ik vind dat je het nu erg zwaar maakt door bv te overwegen eerst met de andere leidster er over te praten. Ik zou gewoon aangeven dat je zoontje heeft gezegd dat ze soms op zijn buik blaast, dat hij dat super grappig vond en er thuis ook naar vroeg, maar dat jij je er niet prettig bij voelt als zij dit doet.
     
    Marleen31, RoIn en Evanesco vinden dit leuk.
  3. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik neem aan dat de juf dat doet als ze net zijn luier heeft verschoond? Ik kan me geen andere setting voorstellen namelijk.
    Blazen op het buikje kriebelt en een kind moet er vaak om lachen . Ik zie eigenlijk niet helemaal wat daar verkeerd aan is? Buikje zoenen , wat je bij je eigen kind zou kunnen doen, zou mij ook te ver gaan, maar blazen?
     
    RoIn vindt dit leuk.
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind dat je het erg groot maakt.
    ALS het zo is, dan kun je toch gewoon aan de juf zeggen dat jullie dit erg vervelend vinden?
    Geen ingang ‘zoeken’, geen derde partij erbij. Gewoon horen wat ze te zeggen heeft en als het jullie niet aanstaat, aangeven dat jullie daar niet van gediend zijn. Klaar.
     
    RoIn vindt dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik begrijp niet waarom dit een probleem is.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Zo zou ik het ook doen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Oei ik eigenlijk ook niet.
     
    suus1983 en Shakes vinden dit leuk.
  8. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.770
    4.733
    113
    Vrouw
    Dat je het niet fijn vind, dat kan. Maar dan zou ik dat gewoon aangeven en er verder geen heel ding van maken. Ik schrik een beetje van de uitspraak dat je nog niet weet wat je gaat doen als het waar blijkt te zijn...
    Ik zie echt niet in waarom je hier stappen oid in zou nemen en waarom dit eerst met een andere juf besproken moet worden.
    Ik zie zelf het probleem niet zo, vind het gewoon een vorm van stoeien en genegenheid tonen. Maar nogmaals, het kan dat je het niet fijn vind.. En dat mag ook gewoon, maar ik zou er geen groot ding van gaan maken.
     
  9. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik zie voor me dat dat blazen is dat het dan zo prrrt scheetjes maak geluid maakt, Dat zou van mij ook niet hoeven maar ik zou niet aan je zoontje laten zien dat je zulke dingen verkeert vind want hij is nu nog zo open en eerlijk. Ik werk op een opvang en daar stoeien ze ook weleens denk dat het gewoon afleiden stoeien is .Oja en inderdaad gewoon tegen haar vertellen of vragen wat bedoelt mijn zoontje met op zijn buik blazen want hij vraagt daar telkens om misschien valt het allemaal wel heel erg mee en als je het dan eerst aan een andere leidster vraagt dan lijkt het net of je vraagt of het mogelijk is dat er seksueel misbruik voorkomt op de groep.
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Ik vind ook dat t nu overkomt in de richting van verdenking op seksueel misbruik hoe je t aan moet gaan pakken.
    (in dat geval lijkt t je toch wel handig om vantevoren te weten wat je gaat doen bij een 'ja' op je vraag....).
    Ik vind t iets onschuldigs waarvan je uiteraard wel iets mag vinden. En dit kun je gewoon aangeven. Niet moeilijk doen, niet via omwegen, en het zeker niet opblazen als iets heel groots, gewoon dat zoontje zegt dat ze dit doet en dat je dat niet wil.
    Zou overigens voor mij alweer een verschil zijn als ze dit op z'n blote buik deed of op z'n shirt, want dat kan natuurlijk ook nog eens.
     
    RoIn vindt dit leuk.
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Liever een betrokken leidster met hart voor de kinderen dan een ijskonijn... Een kdv is geen inrichting he. Knuffelen en lichamelijk contact is juist goed voor kinderen.

    Ik zie dit werkelijk niet als iets verkeerds aangezien ze hem op die leeftijd ook moet verschonen of wassen etc.

    Je kind is 3 geen 13....
     
    MinnieMouse94, Bellybell, MaMa en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Aanoniemous

    Aanoniemous Fanatiek lid

    15 feb 2016
    1.546
    962
    113
    Vrouw
    Wow er word over geschreven door je alsof ze hem aanrand:|

    Je kan aangeven dat je het niet fijn vind
    Maar ze doet toch zeker niks fout. Ik blaas ook op mijn kind zijn buik als ik zijn luier verschoon.. En ik zou er totaal geen probleem mee hebben al doet elke leidster dat o_O
     
    Bellybell, RoIn en Mammielove vinden dit leuk.
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    En dat je dit achter haar rug om eerst met die ander wilt bespreken is echt niet ok! Als jullie dit soort gedachten hebt wees dan ook zo stoer om dit in alle openheid met haar zelf te bespreken!
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou ik schrik er ook van. Er zijn al nauwelijks mannen in de kinderopvang omdat ze continue bang zijn iets verkeerd te doen, en dat is echt een gemis hoor voor de kinderen.
    Maar om dit soort topics zou je als vrouw zijnde je ook zorgen gaan maken. Ik doe dat soort stoeispelletjes ook hoor en zou mij heel bezwaard voelen als iemand hier een opmerking over zou maken.
     
    amdaa, RoIn, Oceanna en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik zou aangifte doen als het waar is. :thumup:



    Sorry, maar moet gewoon moeite doen om hier serieus opnde reageren. Ik zou juist erg blij zijn als een leidster dat zou doen. Dat doet een leidster namelijk niet bij ieder kind en het betekent oog dat de band tussen hen erg goed is. Geniet daarvan zou ik zeggen ipv doen alsof ze je kind aan t misbruiken is....
     
  16. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Sorry maar ik vind het schromelijk overdreven hoe jij reageert. En ik zie werkelijk.nietnwat het probleem is.

    Als je het perse niet wil dan moet je dat gewoon aangeven bij de juf. Normaal, gewoon en niet verwijtend. Ze deed imo niets fout.
    Nog even en dan moeten kinderen achter glas zitten en de hebben we robots die op onze kinderen passen. Want stel je voor dat echte leidsters van vlees en bloed aan onze kinderen zitten. Brrrr...
     
  17. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Het is denk ik even wennen, ze doet niks raars ofzo. Zo kuste de leidsters laatst mijn dochter op haar wang, ik dacht even van huh maar later dacht ik waarom ook niet de leidsters zien haar ook vaak en ze vind het fijn. Ze voelen zich blijkbaar vertrouwd bij elkaar dat het kan.
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dank je, ik heb veel aan je laatste zin :thumup:

    Vwb. 'in overweging nemen andere leidster erbij te betrekken': dat was dus niet mn eerste ingeving, kwam pas later in me op. Maar omdat ik zelf ook het idee had dat dit misschien niet helemaal de juiste weg is, vroeg ik ook om een kijk op mijn (tweede) visie. Dus ook dank voor je input daarin.
     
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik vraag me in deze situaties wel altijd af wat ouders nu precies van leidsters op een opvang verwachten. Zijn ze afstandelijk is het niet goed, zijn ze close, is het ook niet goed.
    Toen ik nog in de dagopvang werkte kwamen sommige kindjes vanaf dat ze 10/12 weken waren, 3 hele dagen bij mij op de groep. Daar bouw je vaak een band mee op. Met de ouders trouwens ook. En ja, sommige kinderen kon ik wel ‘opvreten’. Heerlijk toch! Gelukkig vonden die ouders dat helemaal héérlijk om te zien. Met enkele heb ik nu zelfs nog contact. Desbetreffend kind is nu 13 jaar :) Maar dr vader is nog steeds dankbaar voor die goede tijd toen.
    Misschien kan je, TS, dus meer die richting op gaan denken. Bekijk het van de positieve kant.
     
    RoIn en Shakes vinden dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Het is meer het punt dat ik het niet professioneel vindt.
    Zoals gezegd is er in het werk met kinderen een dunne scheidingslijn tussen wat wel en niet kan, en naar mijn idee zit op het buikje blazen aan de kant van 'beter niet'.
    Maar snap wel dat sommige wel en sommige er geen moeite mee hebben als een leidster dit bij hun kind zou doen.
     

Deel Deze Pagina