Juf dwingt kinderen om te eten.....!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Be Happy, 12 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ppfff, wat lastig, en voor mijn gevoel absoluut onacceptabel om een kind te dwingen om te eten, en vooral niet om deze regel voor alle kinderen door te voeren..

En toch heb ik aan school gevraagd om mijn dochter te verplichten om te drinken op school.. want anders drinkt ze van 8.30 tot 15.30 geen slok.
    Want ze drinkt bijna nooit uit zichzelf, al vanaf de geboorte niet, en vooral in de zomer is dat op school een probleem als de juf niet oplet. Dus MOET ze 1 beker op tijdens de schooldag, ook al is dat ook minimaal maar beter dan niks.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik mag toch hopen dat ze hier op school kinderen niet dwingen alles op te eten...dwangvoeden lijkt me niet gezond. Stimuleren daarentegen wel. Mijn kinderen mogen ook zelf bepalen hoeveel ze eten, ik weet toch niet hoeveel honger ze hebben? Maar ik probeer er wel meer in te krijgen dan twee hapjes (behalve als ze ziek zijn natuurlijk).

3. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Hier juist andersom. Zoonlief komt met soms een volle tas weer terug...
    manlief had laatst om de reden gevraagd en als antwoord kreeg hij dat er gewoonweg geen tijd voor was:$:x Dus deze moeder gaat a.s maandag direct even met juffie praten, want vind het niet normaal!

Ook het dwingen vind ik echt niet kunnen

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier is het zo als oud bepaal je wat je kind moet eten. De beker en trommel moeten leeg aan de juf worden getoont dan mogen ze buiten spelen zijn de trommel en beled niet leeg mogen ze ook niet naar buiten

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Grote kans dat ze pas buiten mogen spelen als ze klaar zijn met eten en dat je zoontje daarom weinig eet. Of hij treuzelt teveel. Is met onze oudste namelijk ook zo maar ze moet van ons alles opeten (fruit 1 kleine appel en lunch 1 boterham, wat cherrytomaatjes en een stukje pure chocola). Dat doet ze over het algemeen wel maar goed ze is al 8.

6. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn jongste (net vijf) had er ook moeite mee om twee boterhammen weg te werken. (omgeving is natuurlijk ook erg leuk);) Ze vond het zelf niet leuk als haar bakje niet leeg was...

Thuis eet ze nu brood met korsten en op school in bakje zonder korst en wat kleinere stukken. Dit eet toch wat beter weg. Het bakje is altijd schoon leeg...incl extra's stukje komkommer, paprika, wortel oid;)

7. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Maar als kindje die dag niet zo lekker is en niet zo veel eet als normaal? Dan ga je het toch niet dwingen om op te eten? Stimuleren wel en als ze roepen dat ze niet lekker zijn, dan hoeven ze van mij niet alles op te eten.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja juist daardoor krijg je zulke regels als verplicht alles opeten denk ik.

Hier ook het eerste jaar vaak een hongerig kind uit school
    Ze was veel te druk met alles om zich heen om te eten.. En als je op tijd klaar was met eten mocht je mee naar de speeltuin. Dus tja.. Die keuze was altijd snel gemaakt.
    En deze dame had aan het ene verplichte boterhammetje duidelijk niet genoeg.
    Die at dus op weg naar huis de overgebleven boterham op.

Maar goed, helemaal niks is wel een beetje gortig.

9. misa

misa Niet meer actief

Ik zou ook met de juf gaan praten en afspreken wat jij vind dat je zoontje wel of niet moet eten. Ik vind dit namelijk niet gezond klinken, al weet ik dat er kinderen zijn die heel moeilijk eten. Heb ik in mijn opvang ook. Moeilijk doen over fruit en als erna een lekkernij is, dat dan wel willen.

Dus praten en misschien ook gewoon eens binnenlopen tijdens lunchtijd....

10. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Je leest in dit topic al de verschillende kampen, ouders die naar de juf gaan omdat het brood niet wordt opgegeten( weggegooid zag ik ook vaak op stage) en ouders die naar de juf gaan omdat het brood op gegeten moet worden.
    Met overblijf is het vaak zo druk, kinderen worden zo snel afgeleid en komen dan vaak niet aan het eten toe.
    Ik denk dat trommel leeg een hele normale regel is, als de kinderen gewoon hebben ontbeten is die trek er echt wel. Zoals het iemand anders opmerkt, zodra er dan wat lekkers wordt uitgedeeld is er geen probleem.

En tuurlijk is een ziek kindje wat anders,maar dat is soms natuurlijk ook lastig in te schatten, of een kind "buikpijn" heeft of echt ziek is.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het wel gek eigenlijk dat ik nu meermaals lees dat trommel leeg niet te veel gevraagd is en dat dat moet kunnen. Maar als het over avondeten gaat roep men masaal: nee niet dwingen hoor en bord leeg doen we niet aan. Willen ze maar 2 hapjes, dan maar 2 hapjes.
    Waarom geldt dat voor brood dan niet?
    Ik heb 2 sublieme warme maaltijdeters maar 1 houdt absoluut niet van brood.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Beetje off topic... Maar je zou natuurlijk iets anders mee kunnen geven ipv brood.

Maar on topic: goed punt :)

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Nog even weer een update. Andere ouders gesproken intussen. Dat jongetje wat vorige week ook steeds huilde om het brood eten, wordt gedwongen zijn korstjes op te eten. Anders mag hij niet buiten spelen!

De kinderen worden dus een soort van gechanteerd. Eet je je eten niet helemaal op, dan mag je niet buiten spelen.

Ik word steeds bozer om deze gang van zaken.

Morgen een gesprek met die juf die boos werd omdat Aiden zijn eten niet helemaal op wilde eten.

Nog even en ik haal hem ondanks het continurooster gewoon op van school zodat hij in alle rust thuis kan lunchen!

14. Verox

Verox Niet meer actief

Ik vind het goed dat de juf oplet dat ieder kind voldoende brood eet.
    Een beetje chantage hoort wat mij betreft bij opvoeden. Zo leren ze dat hun actie (vrije keuze) gevolgen heeft.
    En misschien hebben de ouders van dat jongetje dat zijn korstjes niet opeet wel gevraagd om daar extra aandacht aan te besteden.

Ik zou vragen of ik eens mee mag kijken tijdens de lunch, omdat je wil weten hoe je kind zich gedraagt tijdens het eten. En daar misschien iets van te leren voor thuis.
    Ik zou beloven dat ik me nergens mee zal bemoeien, gewoon met een leesboek achterin de klas aanwezig zijn.

En als je het dan niet eens bent met de aanpak van de juf dan kun je het er later nog eens over hebben.

15. Be Happy

Dus jij eet ook altijd alles op ookal heb je geen trek meer? Een kind moet dus altijd alles opeten ookal is het met tegenzin, omdat het geen trek meer heeft? Met als mogelijk gevolg dat ie gaat spugen? Sorry, maar dat vind ik eerlijk gezegd zielig.

Ik vind dat eten iets leuks moet zijn en niet iets waar je tegenop moet zien. Dat je niet bang hoeft te zijn dat de juf boos op je wordt, omdat je niet alles opeet! Dat je niet met tegenzin alles naar binnen moet werken, omdat je anders niet buiten mag spelen.
    Je wordt dus gestraft, omdat je naar je lichaam luistert! Je lichaam zegt: ik hoef niet meer. Maar van de juf MOET je, want anders......!

Snap niet dat sommigen dit normaal vinden eerlijk gezegd.

Kijk, ik begrijp best dat je als juf zijnde oplet dat een ieder wel wat eet. Maar als een kind aangeeft genoeg te hebben gehad, ga je het toch niet dwingen om alles op te eten en boos worden!?!

16. Verox

Verox Niet meer actief

#76 Verox, 17 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2016
    Ik zeg niet dat ze altijd al hun brood op moeten eten.
    Maar ik vind het goed dat een volwassene hun eetgewoonte in de gaten houd, en ze motiveert wanneer ze vaak te weinig eten.
    Een leerkracht ziet je kind iedere dag eten en kan dus vast wel inschatten wanneer een kind niet eet omdat het daar gewoon geen zin in heeft, of dat het een incidenteel gebrek aan eetlust is.

Mijn eigen dochter heeft nooit zin in middag-eten.
    Na het eten gaat ze altijd naar bed.
    Dus als ze niet eet, zeg ik haar dat ze dan meteen naar bed mag.
    Dat is natuurlijk ook een vorm van chantage, maar iedere keer dat ik het zeg neemt ze snel nog een hapje, en voordat ze het in de gaten heeft heeft ze haar brood toch op.

In de avond doen we hetzelfde, maar stellen dan een beloning in het vooruitzicht als ze voldoende eet.
    Nog even een wandelingetje voor het naar bed gaan bijvoorbeeld.

Ik hou goed in de gaten of ze met haar eten zit te worstelen, en dan hoeft ze echt niet verder te eten.
    Maar dit is onze manier om haar te motiveren, en dat werkt heel goed.

Ik denk dat de leerkracht op dezelfde manier haar leerlingen motiveert en beloont.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Exact. Alsof kinderen ook zelf niet naar hun lijf kunnen luisteren.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier geen leerkrachten bij de overblijf, maar overblijfmoeders die wisselen.

19. Be Happy

Nou....

Ik geef toe.....trek nooit te snel conclusies. Zeker niet als je iets via via hoort of via je kind.

:)

Zojuist met de betreffende juf gesproken. Het blijkt wat anders in elkaar te steken. Vorige week maandag zat alles haar tegen. Er waren een aantal kleuters die in hun broek hadden geplast en omgekleed moesten worden, een meisje had dus tijdens het brood eten zichzelf onder gespuugd. Zij zat naast Aiden. Juf moest dat meisje omkleden, het werd haar allemaal even teveel en ze zei tegen Aiden op wat boze toon: ja, doe je trommeltje maar dicht en ga maar buiten spelen! Aiden dacht vervolgens dat ze boos op hem was.

Juf gaf toe dat ze dat niet op zo'n manier tegen Aiden had mogen zeggen. Ze zei ook dat ze Aiden altijd de hemel inprijst als hij alles op had gegeten.
    Ook zei ze dat we haar altijd mogen mailen of desnoods bellen als er iets is.
    Ze had het niet verkeerd bedoeld.

:)

Aiden zat er erg mee in zijn maag. Gisteravond moest hij alweer huilen, omdat hij vandaag naar school moest en bang was voor het brood eten.

We laten het hier dus bij.

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Is het voor hem dan nu duidelijk dat juf niet boos was op hem? Toch blijft het onprofessioneel van de juf...
    Ze heeft zich erg laten kennen!

Deel Deze Pagina