Dag allemaal, De hele zwangerschap heb ik al last van veelvuldig overgeven en daardoor is aan het begin van de zwangerschap al geconstateerd dat ik Hyperemesis Gravidarum heb. Medicijnen werkten niet en ik was er inmiddels aan gewend om 5-10 keer per dag over te geven. Helaas werd ik eerste kerstdag erg ziek en werd het alleen maar erger, waardoor ik zondag zo'n 20-15 keer per uur moest overgeven. Toch maar naar de huisartsenpost gegaan, waarna ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bleek dat ik was uitgedroogd, dus ik werd opgenomen. Vandaag is dus dag 3 in het ziekenhuis, maar ondanks al het vocht en de voedingsstoffen die ik binnenkrijg via het infuus, blijf ik mij maar beroerd voelen en houd ik nog geen slokje water binnen... Er zitten gelukkig geen ketonen meer in mijn urine, maar zelf voeding binnenhouden lukt me niet. Er is 3 keer bloedgeprikt en het blijkt dat mijn infectiewaarden zijn verhoogd, maar gelukkig niet dusdanig hoog dat ik aan de antibiotica moet. Ik wil liever ook zo min mogelijk medicijnen slikken ivm de baby, dus dit vind ik ook niet erg. Verder is er bloed op de kweek gezet, waar ik nog de uitslag van moet krijgen. De verpleegkundige had het vanmorgen over proberen of ik vandaag naar huis kon, waarna ik meldde dat ik nog geen slokje water binnenhoud en dus niet zelf voeding kan nemen. Met een infuus naar huis laten gaan lijkt me onwaarschijnlijk, dus dat zou betekenen dat wanneer ik word ontslagen ik binnen de kortste keren weer zal worden opgenomen met uitdrogingsverschijnselen, aangezien alles wat ik eet of drink er meteen weer uit komt. Zij zei vervolgens dat ze gingen overleggen en dat het inderdaad onwaarschijnlijk is dat ik naar huis kan, voordat ik mijn eten binnen kan houden. Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk naar huis, maar niet wanneer de kans groot is dat ik de volgende dag weer wordt opgenomen. Nu is mijn vraag aan jullie: zijn er meer mensen die dit mee hebben gemaakt? Hoe lang duurde de opname uiteindelijk en hoe lang duurde het voordat je weer iets kon eten of drinken? Ik vind het behoorlijk frustrerend allemaal en hoop dan ook dat het allemaal snel over is. Alvast bedankt voor jullie reacties! Liefs
Wat een ellende Ik heb er geen ervaring mee dus kan je niet helpen. Maar ik mag toch hopen dat ze je op deze manier nog niet naar huis sturen. Hopelijk voel je je vlug wat beter. Veel sterkte!!
Hier een ervaringsdeskundige. Krijg je al medicatie, bijvoorbeeld primperan/metoclopramide? Of had je dat al geprobeerd? Zofran wordt niet snel voorgeschreven, maar kan echt een wondermiddel zijn. Ik mocht trouwens pas naar huis toen ik 24 uur van het infuus af was, en geen ketonen had na die 24 uur.
Ik spuugde 60 keer per dag, ben 5 keer 1 week opgenomen geweest ivm uitdroging, met 17 weken kreeg ik op eigen verzoek zofran voorgeschreven en hierdoor hoefde ik nog maar 15 keer per dag te spugen en kon ik beter dingen binnen houden, Mij werd aangeraden veel fruit te eten met vocht, druiven peer appel kiwi, ook bouillon met beschuit of 1 aardappel met heel veel jus, vla yoghurt danoontje, ik hield het niet binnen maar ben toch blijven eten en drinken want ik merkte dat door het niet eten en drinken ik maagzuur en gal ging spugen hierdoor raakte mijn maag en slokdarm geïrriteerd waardoor ik bloed moest spugen Sterkte !
Er zijn trouwens wel zwangeren met hg die naar huis gaan met een infuus. Vraag om een picc lijn (infuus die lang kan blijven zitten en je dus niet de hele tijd opnieuw geprikt hoeft te worden) en een grote thuiszorg die deze zorg kan leveren. Een transferpunt in het zkh moet hier mee kunnen helpen. Welk zkh lig je? Ik werk bij een bedrijf die infuuspompen voor thuis levert, genoeg ervaring dus Oh ja en naast een vochtinfuus (event sondevoeding of totaal parenterale voeding) ook goed aan de anti misselijkheidsmedicatie! Succes!
ik lag ook in het ziekenhuis vanwege extreme misselijkheid. alleen ik dronk niks meer omdat ik bang was over te geven (angst is nu zo goed als weg) uiteindelijk kokhalste ik al bij 1 slokje drinken. ik kreeg een infuus. 4 liter vocht, daarna was mijn urine weer schoon. moest ik met het infuus nog in mijn hand naar huis en de volgende ochtend kon weer terug komen voor urine controle. de eerste keer moest ik 3 dagen achter elkaar vocht hebben. als het de 4e dag nog steeds slecht was dan moest ik sonde voeding. zo ver is het gelukkig nooit gekomen.
Bedankt allemaal voor de reacties en de handige tips! Ze hebben me naar huis gestuurd, zonder infuus... En zonder dat ik ook maar een beetje eten of drinken binnen kan houden zonder meteen gal te spugen. Ik heb al emesafene en primperan gehad, maar deze werkten niet bij mij. Zofran heb ik ze niet over gehoord, dus dat zou ik inderdaad nog even kunnen proberen! Ik kreeg ook al omeprazol om mijn maag een beetje te beschermen. Het is nu dus maar de vraag wanneer ik weer word opgenomen, want als ik helemaal geen eten of drinken binnenhoudt ben ik binnen de kortste keren weer uitgedroogd. Ik vind het maar bagger allemaal... Natuurlijk wil ik graag naar huis, maar zo op deze manier ben ik er niet gerust op. Liefs!
Ik heb naast het overgeven door de zwangerschap obstipatie ontwikkeld met uiteindelijk een darmontsteking. Heb bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen. En sinds vandaag weer niet kunnen eten en drinken. Beetje bang nu
Hi, naar dat je ook HG hebt! Echt vreselijk! Hier Steunpunt hyperemesis gravidarum staat veel info. Op facebook is ook een besloten groep voor vrouwen die HG hebben of hebben gehad (als je zoekt op praatgroep steunpunt hyperemesis gravidarum vind je hem). Hebben ze het bij jou al over sondevoeding gehad? Dat zou nog een optie kunnen zijn. Is niet prettig, maar je krijgt dan wel wat binnen.
Ik heb ook hg gehad tijdens mijn tweede zwangerschap. Eerste keer dat ik was opgenomen hebben ze me ook vrij snel naar huis gestuurd. Dag erna alweer opgenomen en bijna twee weken later met sondevoeding naar huis gegaan. Hele nare tijd. Heel veel sterkte!
Misschien naar huis met een duodenumsonde of anders tpv voeding. Zo doen ze het innet ziekenhuis waar ik werk tenminste