Ik laat mijn kinderen altijd wat tekenen of knutselen. We kopen geen cadeautje voor de juffen. Dat gebeurt gezamenlijk. Het lijkt er soms op dat de ene ouder de ander wil overtroeven met het cadeautje. Dat vind ik zo'n onzin, daar wil ik niet aan meedoen.
Hier ook eens gehad, dochterlief helemaal verdrietig omdat zij als enige geen cadeautje gaf. Echt voelde me zo piep dr onder. Volgende keer laat ik haar gewoon ook ene tekening maken. Wil niet dat zij als enige niets heeft/geeft.
Heeft niet altijd met overtreffen te maken, Mijn zoon zit in groep 3 en hij loopt ver boven het gemiddelde zij voelt hem aan en zij bied werk op maat, ze blijft het uitdagen en motiveren De juf ziet hem soms meer dan ik want na school gaat hij voetballen of spelen bij en met vriendjes, ze heeft een jaar lang een belangrijke rol in het leven van onze zoon, Net zoals de juffen van mijn dochter in groep 2 ( zij loopt wat achter maar bieden juist weer geen werkjes op maat) Mijn zoon is dol op zijn juf en geeft daarom zelf aan graag haar een cadeautje te willen geven voor haar verjaardag, en om bovenstaande reden ben ik het helemaal met hem eens, het hoeft niet duur te zijn maar gewoon een kleinigheidje met een tekening. Juffen van mijn dochter krijgen trouwens ook gewoon een kleinigheidje hoor
@Hippo: het is dan alleen wel handig om met je zoon & eventuele klassenmoeders af te spreken dat een beetje 'discreet' te geven. En niet ten overstaan van de hele klas. Het is iets tussen hem en de juf. Dan hoeft niet de hele klas erop te kijken hoe hij wel een cadeautje geeft en zij niet.
Waarom zou hij in he geheim een cadeautje aan de juf moeten geven ? Hier hebben ze trouwens 3 jaar geleden 1 malig geprobeerd om Een gezamenlijk cadeau te doen maar iedereen kwam alsnog met cadeaus en zeiden de hele school meteen dat dit niet ging werken Hier krijgen we een briefje mee, een week voor de juf jarig is, kinderen mogen verkleed naar school en een klein cadeautje voor de juf kopen maar met een tekening of een knutselwerkje is de juf ook blij en ook als je niets mee neemt behalve goede zin is het helemaal prima. Als mijn zoon nu de enige was die steeds cadeautjes voor de juf mee neemt op een verjaardag kan ik er nog inkomen maar als 90% van de klas het doet dan hoeft mijn zoon dat niet met enige discretie te geven.
Ik vind op zich het geven van een cadeautje heel normaal. Ik geef de leidsters van het kdv / de huishoudelijke hulp / de bezorger of wie dan ook waar ik voordeel bij heb dat hij of zij zijn of haar werk goed uitvoert een extraatje met de feestdagen, verjaardagen (als ik ze weet) of speciale andere dagen. Het maakt mij dan echt niet uit of de andere moeders / klanten / buurvrouwen ook cadeautjes uitdelen. Dat lijkt mij niets afdoen aan mijn intenties: ik waardeer wat je doet en ik hoop dat je zo door blijft gaan. Ik geef voor de kdv leidsters zo'n 5 per keer uit. Geen gekke dingen dus Ik begrijp dat je met een gezamenlijk cadeau je niet geroepen voelt om zelf nog wat te kopen, maar aan de andere kant begrijp ik de moeders ook die om bovengenoemde reden alsnog zelf wat willen geven. Een gezamenlijk cadeau is natuurlijk heel onpersoonlijk, terwijl je juist wil aangeven dat je persoonlijk waardering hebt voor de juf. Ik zou misschien als mijn zoontje op school zit helemaal niet meedoen aan zo'n gezamenlijk cadeau, of anders toch zelf ook nog wat meegeven als er geen persoonlijke touch aan het cadeau is gegeven (bv. foto's van de deelnemende kinderen).
@hippo, dan is het wat anders. Maar het topic gaat over een school waar wel een gezamelijk cadeau wordt gegeven. En dan een enkeling daar bovenop nog iets extra's. Als dat uitgebreid 'in beeld' moet, is dat gewoon vervelend voor andere kinderen die het gevoel hebben 'niks' te geven, terwijl ze gewoon mee hebben gedaan aan het gezamelijke cadeau. Dan hoeft alsnog niet geheim, maar er hoeft ook geen publiek bij. Een vadeau geven is toch iets tussen gever en ontvanger? Daar hoeft dan geen hele klas aan publiek bij.
Mee eens. En doordat andere moeders dan toch hun kinderen apart iets laten geven, creëren zij onbewust en (hopelijk) onbedoeld lastige situaties zoals deze.
Hier altijd een gezamenlijk cadeau en er wordt ook echt met klem gemeld geen extra cadeaus te kopen. Dat is voor het einde van het jaar. Ben er wel blij mee hoe dat gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat een juf veel blijer is met een gemeend compliment bv tijdens het oudergesprek, dan weer het zoveelste theeglas e.d.