Hier ook een juf die het zat is! De kinderen zijn top, maar alle rompslomp er om heen bah bah bah. Alles noteren, ouders die het liefst dagelijks op de stoep staan, POP invullen, cursussen, vergaderen om het vergaderen, commissies, handelingsplannen, rapporten, Cito's invoeren etc. etc. Er is voor mij bijna nooit tijd om 'gewoon' les te geven. Ik ben blij als ik een keer een normale dag heb (zonder voorleesontbijt, gastspreker, voorstelling, biebbezoek etc.). Ik zit 's avonds nog regelmatig te werken en nog erger; in vakanties toch nog even naar school. Ik heb altijd het gevoel dat de dagen te kort zijn. Gelukkig heb ik leuke collega's en de vakanties maken veel goed. Toch zoek ik naar iets anders. Maar de vastigheid die ik nu heb, wil ik niet zomaar opgeven. Dilemma. Zucht...
Wat heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt! Ik werk momenteel halve dagen vanwege mijn bekkenklachten en vind het heerlijk om niet meer zo gestresst te zijn. Ik zie collega's om me heen er weer helemaal doorheen zitten vanwege cito's, rapporten schrijven, rapportgesprekken, cursussen etc, etc. Ik ben blij dat ik daar nu even niet aan mee hoef te doen. Maar ik zie er als een berg tegenop om dat wel weer te moeten. Ik verlang vaak zo terug aan de tijd op kantoor. Dat je gewoon even tijd hebt voor een praatje met je collega's. Nu heb ik zo'n twintig minuten per dag waarin ik even zit met collega's en dan nog gaat het over het werk, omdat er anders gewoon geen tijd is om te overleggen. Tijd voor een geintje is er gewoon niet. Maarja, ik ben zo bang dat ik, als ik mijn baan op zou zeggen, niks anders kan vinden. En nu heb ik een vast contract, wat nou als ik straks geen werk heb? Of dat het stukken minder betaalt? De lasten gaan allemaal door... Ik wou wel eens dat ik nog zo onbezorgd was als vroeger. Gewoon je baan opzeggen, iets nieuws vinden en vrolijk verder gaan. Maar nu doe ik dat gewoon niet meer zo makkelijk met een koophuis en bijna twee kinderen... Ik ben ook bang dat kantoorwerk lang niet zoveel oplevert als werk in het onderwijs. Alhoewel ik dat helemaal niet zeker weet, maar dat houdt me ook tegen. Zucht.
Owww wat vreselijk herkenbaar! Alles, van de handelingsplannen tot en met de studiedagen, van de oudergeprekken tot en met je POP, de Sinterklaascommissie of de Kinderboekenweek; zoveel dingen die erbij komen waardoor het echte uitgebreide lesgeven er bij inschiet! Want als je dan nog een klas hebt van bijna 30 leerlingen , van hoogbegaafd tot rugzakje, van gedragsprobleem tot huiselijk geweld, dan wordt er idd wel erg veel van ons gevraagd vind ik ook! Tuurlijk zijn de vakanties leuk, maar als je dan eerst een week bij moet komen van alles stress van de tijd ervoor en je ook al weer een week bezig bent met de voorbereidingen voor het jaar erop, is dat ineens stukken minder. Ook ik heb er wel eens aan gedacht om te switchen; niet in het werken met de kids want die zijn top! Maar idd om bijvoorbeeld de hulpverlening in te gaan of in een ziekenhuis les te geven. Maar ja...studeren, stage lopen en een gezinnetje daarbij, is niet eenvoudig, we kunnen mijn inkomen ook niet missen. En die vakanties die je dan alsnog overhoudt, zijn wel fijn... Dilemma dus...
hmm heerlijk dit! Ik vind het ergste nog dat het altijd in pieken komt. Dan heb je even rustig en dan opeen kan je het allemaal niet meer behappen! Alles komt altijd tegelijk. Ik werk in het pro en heb dit jaar wel een heel andere functie, maar stiekum zou ik wel gewoon weer terug voor de klas willen (heb nu nog 12 lesuren met een fte van 0,6). Mn nieuwe functie leek me een ernome uitdaging maar heeft ook echt z'n nadelen hoor! Ik heb toch wel echt een passie voor het onderwijs en zou in de toekomst wel door willen groeien naar een leidinggevende positie. Ik heb sinds dit jaar het vak textiel en kan daarmee 3 middagen heerlijk creatief bezig zijn. Dat heb ik de laatste jaren echt ENORM gemist. Dat vak geef ik echt niet meer makkelijk op!
Oh en ik vind het onderwijs ook weinig betalen! Ik krijg dan wel LB, maar mensen die hetzelfde werk doen als ik (ik doe PR) verdienen in het bedrijfsleven veeeeeel meer!
Mol81; ik ben het helemaal met je eens!! Pfff dames, wat een strijd zo hé! Idd de vakanties zijn ook heerlijk, maar een weekje vrij en dan toch weer naar school gaan om alles maar weer wat op regel te krijgen.. en ik ben dan alweer druk in mijn hoofd van dit moet nog en dat moet nog... Het is gewoon nooit af... en die drukte in je hoofd (terwijl ik een zeer gestructureerd iemand ben) wil ik eigenlijk wel van af. Want ik wil genieten van mijn kindjes, ze zijn maar even klein. Heb nu ook zwangerschapsverlof en ik zie er ook tegen op om weer te beginnen. Ach misschien moet ik toch maar een dag minder werken! haha!
Hééél herkenbaar. Ik hou de opleidingen van de lerarenbeurs ook in de gaten. Ik werk in het VO en op sommige dagen ben ik het echt zat. Maar ja, vast contract, leuke collega's en over het algemeen leuke kinderen houden me wel een beetje tegen. En de vakanties...
Dat weet ik eerlijk gezegd niet! Een kennis van me, die op het moment nog aan de Pabo studeert heeft dergelijke plannen. Ik kan haar wel eens vragen of ze meer weet als je wilt?
Ik heb al gekeken bij de plaatselijke ziekenhuizen maar helaas!! Geen vacatures! hahah! Het leek mij ook leuk om op een SPW een mentor te worden van leerlingen. Maar daar is ook niks voor en vaak nemen ze daar wat "oudere" mensen aan, niet die jonge meiden haha! En ik heb ook gehoord van mijn zwager, die woont in de drechtstreek dat daar een gat in de markt is; thuis bijles! Er zijn zoveel kinderen die het in het reguliere onderwijs niet meer "halen" en wel moeten presteren. De ouders worden steeds meer prestatiegericht en daar gaan de kinderen op woensdag middag naar bijles! En lekker vangen per uur.. ik geloof 30 euro ofzo, en het werd vergoed? (weet ik niet zeker!)
Het moet je liggen, maar als je iets aan huis wilt doen later, zou je bijv. kunnen denken aan een massageopleiding. Die heb je in verschillende soorten en vanuit verschillende visies. Zoals holistische massage (google Holos voor een idee, weet niet of het in je buurt ligt) Je kan een 1 jarige opleiding doen of een 4jarige, je kan het aanvullen met bijv. babymassage. Ja kan dan een praktijk aan huis voeren na 1 jaar. Maar het is wel iets wat je moet liggen natuurlijk. En iets als schoolmaatschappelijkwerker?
@ Julia, dat is prima, wat extra informatie kan geen kwaad ! @ Pina, thuis bijles geven is een optie, maar tegen de tijd dat je eigen kinderen naar school gaan wil je ook graag de tijd voor hen alleen hebben als ze uit school komen en niet nog het huis vol hebben zitten met kinderen die bijles willen hebben. Bijles onder schooltijd is moeilijk ... @ Leonizzi, dat is ook een leuk idee ! Dank je wel ! Dames, ik ben zo blij dat ik niet de enige ben die het gehad heeft hiermee ... 5-2 moet ik weer beginnen met werken, op school rommelt het, collega's zeggen "ben maar blij dat je nu verlof hebt", heerlijk ... als ik denk aan beginnen kan ik zo een potje janken ... mijn meisje voor het eerst wegbrengen ... ons zoontje gaat met me mee naar school, naar de PSZ. Ik ben blij dat ik het eerste jaar maar 2 dagen werk ... xxx Nikki F
oef op een mbo werken zou ik niet snel doen! De functie lijkt me super, maar die organisaties zijn zo groot! Echt de verhalen die ik daarover denk... Mijn school valt onder een grote mbo, dus zou makkelijk over kunnen stappen, maar ik doe het voorlopig toch maar niet hoor. Vind deze vastigheid ook wel weer lekker, kan tenminste mijn werk nog aardig in 3 dagen doen en houd deze dagen ook als vast. Op het mbo wisselt dat nogal hoor ik vaak.
Ik ben ook juf, en heb sinds vorig jaar onbetaald verlof genomen voor 2 dagen per week (werk fulltime) om uit te proberen hoe mij iets anders bevalt; ik ben bij- en nascholing gaan geven op techniekgebied aan leerkrachten in het basisonderwijs, maar na 1,5 jaar onbetaald verlof (=maximum) blijkt dat toch niet mijn ding te zijn. Ben waarschijnlijk nog niet zwanger, dus per mei ga ik weer fulltime terug voor de klas. Wel ben ik aan een management opleiding begonnen. Dan kan ik bijv. altijd ergens adjunct worden op parttime basis ofzo!
Ik werk als leerkracht in het praktijkonderwijs en af en toe dan denk ik ook wel eens..ik wil wat anders!! Dan word ik weer onrustig van binnen en wil dan een nieuwe uitdaging maar overal gaat het na een tijdje vervelen, werk je op de automatische piloot en heb je werkdruk.. Ik heb nu een vast contract, leuke collega's en de kids zijn (over het algemeen ) ook erg leuk alleen wat jammer is en wat ik hier meer lees zijn de bijzaken, vergaderen om het vergaderen, bijscholing, pop maken, iop's invullen enz enz Als je iets anders wilt zou je kunnen denken aan ib'er, adjunct directeur, kinderpsycholoog -> dat is nog een droom van mij maar ja..opleiding, stage, geld...
Wat een juffen hier zeg, zit zelf niet in het onderwijs maar ik herken het probleem wel. Ik ben zelf persoonlijk begeleidster in een woonvorm voor verstandelijk gehandicapten. Hele leuke baan, leuke clienten, maar ik merk dat ik niet altijd de uitdaging meer in mijn werk kan vinden. Er zijn veel veranderingen geweest en daar zitten we nu nog wel in.Dus dat maakt het werken niet altijd leuk en uitdagend. Ik weet ook gewoon van mezelf dat ik dit niet jaaaaaren zal blijven doen. Althans niet op deze locatie. Ik ben zelf begonnen met een cursus "kinderverhalen schrijven". Kinderverhalen schrijven heb ik altijd heel erg leuk gevonden. En ik heb eigenlijk wel grote wens op mijn werk uit te geven. Maar om toch wat meer diepgang in verhalen schrijven te vinden en te leren besloten deze cursus te gaan doen. Ook zou ik dolgraag willen studeren. SPH of pedagogiek... maar goed, nu een HBO studie is geen goede timing. We gaan dit jaar verhuizen, Esmee is 7 maanden, we willen eigenlijk nog wel heel graag een tweede kindje dus om nu met een studie te starten? Aan de ene kant wil ik het wel, en is het ook wel mogelijk en haalbaar, maar aan de andere kant.... waar moet ik tijd vandaag halen om te studeren? Wil ook gewoon blijven werken, en mijn werk en de zorg voor mijn meisje vraagt toch wel mega veel tijd. Dit jaar word het zowiezo niets. Maar in mijn hoofdje is het wel druk, druk met denken wat ik allemaal zou willen.
Het blijft zo moeilijk om er achter te komen wat je voor mogelijkheden hebt. Ik vind creatieve dingen erg leuk en ook muziek. Maar goed, het moet wel wat opleveren natuurlijk ... Ik zou mijn baan graag vaarwel zeggen, ondanks de lieve kids en de leuke collega's, maar dan moet ik wel iets anders in de plaats hebben en dat krijg je helaas niet zomaar ...
Het is jammer dat je financieel afhankelijk bent he, anders zou je op je gemakkie een opleiding kunnen doen of gaan baanhoppen maar ja, de vaste lasten blijven iedere maand terugkomen
Juist, zo is het. Hier is het ook nog eens zo dat ons huis verkocht is en we op zoek zijn naar een nieuw huis. Het ligt er ook aan hoeveel dat huis gaat kosten, daar hangt mee samen hoe ik mijn werk zal (moeten) voortzetten. Gelukkig heeft mijn man een goede baan, maar alleen van zijn inkomen denk ik niet dat we ons droomhuis kunnen financieren ... en je krijgt geen hypotheek als je geen vast contract hebt ... nu nog maar even blijven zitten waar ik zit. Ik denk dat ik iets ga doen naast mijn werk en op het moment dat dat goed loopt ik steeds wat uren ga inleveren. Eerst de woensdag en dan (mocht ik in de onderbouw blijven) wellicht de vrijdagmiddag ook. En dan maar afwachten ... Ik hoop dat deze "droom" ooit werkelijkheid zal zijn ... Groetjes, Nikki F
precies de helft, ma, di en om de week de woensdag. Heb ik de lasten met mijn collega (toevallig erg goeie vriendin!) mooi verdeeld. Om de week de woensdagmiddag voor achterstallig werk en overleg is ook ideaal!