Juf zijn maar iets anders willen ... wie ook ?

Discussie in 'De lounge' gestart door NikkiF, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Dat vroeg ik me inderdaad ook af, op welke dagen werken jullie (en heb je al kinderen of ben je zwanger) en hoe bevalt het werken dan?
    Ik hoop heeeeel snel :):) zwanger te worden en werk nu nog fulltime. Maar welke dagen wil ik daarna gaan werken????? Nu denk ik aan woe, do,vr omdat ik vrijdag veel leuker vind als maandag, maar ..... ik ben benieuwd wat jullie doen en waarom?

2. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik heb een dochter en werk ma, di, do. Ma, di voor de klas en do ambulant. Dit bevalt prima.

3. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Ik heb een zoontje en de tweede is onderweg.
    Ik werk ma-di-wo-do best veel maar we hebben het geld nodig en gelukkig gaat het goed ( zowel met mij als de kleine man ;)

En iets anders? Ja ik werk 'pas' 6 jaar maar droom ook al wel eens van wat anders.

In eerste instantie een andere groep (heb nu 6 wil graag kleuters)
    En buiten het onderwijs:
    - een eigen boekwinkel lijkt me geweldig.

4. Mama1978

Mama1978 Actief lid

10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dit (ma, di, vri) eigenlijk zo uitgekozen omdat ik drie dagen achter elkaar toch wel zwaar vind. Niet voor mezelf, maar om de kleine drie dagen naar de oppas te brengen. Plus dat de woensdag minder oplevert dan de vrijdag. Nadeel is wel dat de meeste studiedagen op woensdag zijn en je dan terug moet komen op je vrije dag.
    Oja, ik had dit ook gekozen omdat het op zich wel aansluitend is, vrijdag sluit weer aan op maandag.

5. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Goh wel interessant om dit topic door te lezen zeg. Ik heb heel ander werk en heb juist altijd als 'stille droom' om in het basisonderwijs te gaan. Dat lijkt me zo leuk! Maar kan me ook voorstellen als ik het zo lees dat al die rompslomp eromheen het wel zwaar maakt. Toch blijft het mij heel erg aantrekken! Het is volgens mij ook heel dankbaar werk en heel concreet, je geeft die kinderen echt iets mee, en je ziet hun ontwikkeling. Dat lijkt me heel mooi. Maar ik zie het misschien veel te rooskleurig?!

6. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ondanks de rompslomp, blijft het voor mij een wereldbaan. Ik zou voorlopig niet anders willen. Ik ben 1 middag in de week vrijgeroosterd voor managementtaken, maar eerlijk gezegd sta ik liever voor de klas.

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Goh, hier had ik het donderdag nog met mijn man over...
    Ik werk zelf in het VO (onderbouw) en hoewel ik de kids geweldig vind, twijfel ik erg om door te gaan in het VO. Ik heb elk uur een andere klas voor mijn neus en omdat ik nu wéér op een andere school werk ben ik ook geen mentor terwijl ik dat nou juist leuk vind, even iets dieper met de leerlingen aan de slag.
    Daarom zat ik nog wel eens te denken om in het BO aan de slag te gaan'. Omdat je dan wel een eigen klas hebt en veel intensiever contact hebt, ook met de ouders.

Verder denk ik erover om de opleiding tot RT-er te doen en dan van het lesgeven zelf af te stappen maar meer individueel met een kind bezig te zijn. Of iets anders met leer- en gedragsproblemen.

overigens vind ik niet dat het slecht betaald. Met deze opleiding kan je niet veel anders dan in het onderwijs werken en iets anders doen zal al moeilijker zijn zonder bijscholing. en als je dat niet doet en dan bijv in de kinderopvang gaat werken dan verdien je een stuk minder.
    (nou ja, we verdienen wel meer, we krijgen het alleen niet :D)

ik hou dit even in de gaten! ben benieuwd

oh ik werk 3,5 dag, op dinsdag tm vrijdag maar ivm ziektewet nu alleen de dinsdag en donderdag, nog 4w tot mijn verlof :D

8. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ik werk donderdag en vrijdag en heb op woensdag ouderschapsverlof (vanaf 5-2 begin ik weer ... ik wil volgend schooljaar weer maandag en dinsdag werken als het kan)

Ik heb twee kids. Voordat Thijs geboren werd werkte ik 4 dagen (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag). na zijn geboorte maandag en dinsdag en het eerste jaar ouderschapsverlof op woensdag. Nu hebben we ook een meid gekregen en ik begin dus 5-2 weer te werken, hetzelfde aantal uren.

9. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    Ik heb twee kids, werk ma, di & woe.
    Zit te denken om de woensdag om de week te nemen. Vind het ook lekker om de ene week lekker 2 daagjes te werken! Ik hoop dat het kan!
    Maar ben benieuwd wat het minder in salaris zou zijn...

10. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Een collega van mij die is dankzij de lerarenbeurs bezig met zijn masters voor RT. Het schijnt erg leuk te zijn, maar de studie is wel intensief.

11. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    RT schijnt er toch ook uit te gaan?
    Bij ons in de buurt is er nergens meer een RT ´er te vinden, alleen IB´ers!

12. Tennes

Tennes Niet meer actief

Bij ons ook hoor! (of wonen we in dezelfde buurt? Haha) Er is gewoon geen geld meer voor RTers.

Wij werken met het principe "In de klas gebeurt het"
    Dat komt er gewoon op neer dat je als leerkracht van alle markten thuis moet zijn. In de klas heb je leerlingen met rugzakjes tot hoogbegaafde leerlingen en alles ertussenin met de bijbehorende problematiek.
    Er wordt van je verwacht dat iedereen een eigen programma heeft, een handelingsplan en zorg op maat. Een schitterend streven....maar onmogelijk met klassen van gemiddeld 27 leerlingen.

13. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Pina, laat me even weten of dat kan met die woensdag en wat het scheelt qua salaris ... ik vind het wel een leuk idee !

Wij moeten ook onze eigen RT doen. Alleen niveau 4 kinderen krijgen extr hulp buiten de groep en dan is het eigenlijk de bedoeling dat de leerkracht die hulp geeft en dat iemand anders even in de groep staat.

14. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Raar eigenlijk he, er wordt steeds meer van je als leerkracht verwacht, terwijl er steeds meer problemen in je groep komen en je voor een aantal dingen gewoon niet bent opgeleid...
    Ik heb "maar" 15 kinderen in groep 8, maar het is een hele heftige pittige groep qua gedrag & pesten. Als ik alleen al naar rekenen kijk: 1 leerling groep 6 niveau, 2 leerlingen groep 7 niveau, aantal zwakke groep 8'ers, aantal gemiddelde groep 8'ers en dan nog een sterke groep 8'er en 2 op 8+ niveau!

Dat is toch niet vol te houden als je dit bij alle vakken in "gewoon onderwijs" moet gaan doen??? En dan heb ik nog maar verhoudingsgewijs een heel klein klasje, maar je wilt niet weten hoe moe ik ervan wordt. Moest verplicht naar groep 8, omdat er een stevige en stabiele leerkracht heen moest, maar ik was veel liever in groep 2/3 van vorig jaar gebleven!!

En nee, RT hebben wij ook niet meer.

15. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ja, dat krijg ik ook steeds te horen "daar is een sterke leerkracht nodig en jij bent dat". Fijn, maar dat hoeft dan niet steeds tegen je gebruikt te worden, toch ! Dat ze blij zijn met goede leerkrachten en die ook een beetje koesteren ! Ik ben na 5 jaar nu eindelijk weg uit groep 8 en krijg nu groep 4.

16. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Wat fijn! Ik werk nu voor het 7e jaar en heb de volgende groepen gehad: 5/6 - 6/7 - 6/7 - 6/7 - 5/6 - 2/3 - 8
    Ik was groep 6 echt qua groep op een gegeven moment beu, vond het heerlijk toen ik naar groep 3 mocht, maar tja, dat heeft maar 1 jaar mogen wezen... nu groep 8 ... grrr En op zich heb ik niets tegen groep 8, maar wel tegen deze kinderen (heb ik twee jaar geleden in groep 6 ook al gehad en toen vond ik het al een pittige groep, dus vond eigenlijk dat ik met deze groep mijn portie wel had gehad...)

17. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ja, maar dan ook alleen omdat er dit jaar maar een groep 8 is en mijn collega die graag wilde. Ik heb die kans benut en kon gelukkig terecht in de middenbouw. Ik hoop hier nu een aantal jaren te kunnen blijven ... of natuurlijk een switch te kunnen maken ... dat hoop ik des te meer, maar dan moet ik wel weten wat ik wil ... en waarom is dat nou zo moeilijk ???

18. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ik heb vandaag ziekenhuizen in de buurt gemaild, of zij ook leerkrachten in dienst hebben. Ik ben benieuwd !

19. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Lijkt me ook leuk! Ik heb in het ziekenhuis eens een snuffelstage gelopen, maar toen gehoord dat er destijds bijna geen banen in waren.... Hopelijk nu wel voor jou!

Voor de juffen onder ons die zwanger zijn of al kinderen hebben, ik ben wel heel benieuwd hoe jullie het aan je klas hebben verteld!

20. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Juf van mijn dochter is zwanger. Ze heeft eerst in het weekend een brief gestuurd aan de ouders, met het verzoek het nog niet aan het kind te vertellen. Maandag heeft ze het aan de klas vertelt. Mijn dochter is nu overbezorgd voor juf en zegt steeds dat ze voorzichtig moet doen! De kinderen reageerden trouwens allemaal erg leuk, voor zover ik het meegekregen heb.

Deel Deze Pagina