Mijn zoon van bijna 4 heeft het er al eens eerder gevraagd maar zonet kwam hij er weer mee. ' mama heb jij ook een pielemuis?' Ik zei van niet, dat alleen jongens een pielemuis hebben, waarop ik dus de vraag kreeg of hij even mocht kijken wat ik dan had Ik heb maar gewoon even gezegd dat ik dat niet fijn vind maar stond toch ook een beetje met mijn mond vol tanden. Hoe gaan jullie hiermee om? Ik wil hem best uitleggen wat het verschil is maar hoe noemen jullie het down under eigenlijk? Ik wil er ook geen taboe o.i.d van maken, ik bedoel, het hoort er nou eenmaal bij Hij weet bijvoorbeeld ook dat mama borsten heeft en hij niet.
Tja..hier gelukkig iets makkelijker. Dochter en ik hebben natuurlijk hetzelfde en als ze samen in bad gaat met de jongste zien ze bij elkaar het verschil. Ik zou het hem wel gewoon laten zien. Een plaatje zou ik dan juist meer raar vinden dat gewoon die van jezelf.
Ziet je kind je nooit naakt dan? Ik zou niet stante pede mijn broek omlaag trekken middenin de woonkamer, maar gewoon uitleggen dat jongens een plasser en meisjes een voorbips/gaatje hebben.
Hier zien ze het natuurlijk bij elkaar, vrijwel dagelijks in bad. Wij hebben ze uitgelegd dat jongens en meisjes verschillende lichamen hebben. Tot nu toe was dat genoeg informatie. Mijn dochters vroegen ook waarom ik borsten heb en zij niet, en waarom papa haren krijgt op zijn gezicht en broertje niet. Dat hebben we uitgelegd ( dat krijgen jullie ook als je groot bent). Tzt zullen we het uitgebreider vertellen.
Tot nu toe ben ik er vrij open over. Ongesteld zijn en een kind in de wc erbij is nog zoiets. Ik heb het maar benoemd en verteld dat ik het uitleg als ze groter is. maar wat als je dan in een winkel naar de wc moet en je kind keihard roept 'mama je bent ongesteld he?'. Dat is best genant ;S Ik zou niet mijn broek naar beneden trekken. Ik zou zeggen dat het een plekje is voor jezelf en dat je het niet fijn vind om dat nu te laten zien. Je zou in kunnen gaan op de andere verschillen tussen meisjes en jongens (jurk/broek, lang haar/kort haar etc.). Ik noem het trouwens een plasser.
hier wordt het gewoon een vagina genoemd en een pietje ( omdat ze piemel nog niet goed kan onthouden) ik vind al die namen niet nodig, gewoon hoe het beestje heet. verder leggen we zoiets gewoon uit als we toevallig naakt zijn in de badkamer als ze erom vragen. niet krampachtig over doen, dan wordt het iets vreemds
Hier hebben jongens een jongensplasser en meisjes een meisjesplasser. Ik zou het allemaal niet te ingewikkeld maken. Laat kinderen maar lekker lang kind zijn.
Ik noem het ook een plasser(tje). En mijn zoon staat weleens met mij onder de douche, dus dat heeft ie weleens gezien. Douchen jullie niet samen? Ik kan me voorstellen dat je niet direct je broek naar beneden trekt, maar in een situatie waarin het 'normaal' is dat je bloot bent zou ik me er niet ongemakkelijk bij voelen.
Jawel hij ziet me weleens naakt, vind ik ook niks om me voor te schamen. We gaan ook vaker zwemmen en dan staat hij 9 van de 10 keer bij mij in het kleedhokje. Hier hebben ze geen gezinshokjes. Daarom was ik denk ik ook even verast door zijn directe vraag. Ik dacht dat hij zich dat allang al een keer bekeken had We gaan toevallig dadelijk ook richting zwembad. Ik denk dat ik dus straks even geïnspecteerd ga worden Ik vind een jongensplasser en een meisjesplasser eigenlijk best een goede! Thanx! Over dat ongesteld zijn, hier ook een keer toen zoonlief binnen kwam. Hij zei 'he mama, doe jij ook een luier om' Ik heb het daar maar even op gehouden
Mijn zoon ziet mij regelmatig naakt. Als we omkleden in het zwembad en thuis onder de douche. Geen issue dus. We noemen een penis nu piemel, omdat ik penis nog wel een erg 'zwaar' woord vindt. Hetzelfde voor vagina. Tot nu toe is dat een meisjesplasser. De volwassen woorden komen nog wel een keer.
Ik heb er zelf ook ooit eens een topic over geopend omdat ik niet zo goed wist hoe ik zou gaan noemen. We zijn uiteindelijk beland op spleet. Ongesteld zijn had ik eens uitgelegd als "bloed uit de spleet". En natuurlijk riep ze dat de dag erna ook vrolijk op een openbaar toilet: "mama bloed uitte pleet?"... Grinnik in het hokje naast me
Ik verbaas me dan weer over het woord vagina. Dat is namelijk in mijn ogen weer een heel ander deel dan hetgeen waar de plas uitkomt. Zo zie je maar hoe persoonlijk het is!
inderdaad. Vagina is iets anders als je 'plasser' . Vagina hebben we hier nog maar niet besproken. Maar de kinderen vinden zelf al bijv. dat poep niet uit hun billen komt. Billen zijn die twee dingen aan de zijkanten van je poepgaatje. En poep komt uit dat gaatje. Zover zijn zie hier iig in anatomie
Wat dat betreft heb ik het makkelijk, T heeft laatst een anatomisch lesje gehad van M . Hij stond vol interesse haar vagina te bekijken (ze wilde zelf ook weten hoe zij eruit zag en waar dan de baby's uitkomen, dus zij zat ook te kijken met een spiegeltje). Dat zou ik bij mezelf niet snel doen (weet eigenlijk niet goed waarom niet hoor, want ik zie daar niets seksueels aan, maar goed). De kinderen zien ons wel bloot dus op zich ziet hij wel dat ik er anders uit zie. Mijn borsten vindt hij de laatste tijd ook heel interessant. Drinkt S nog uit jouw borsten? Gaat de baby uit jouw borsten drinken? Mag ik kijken? Dat mag trouwens wel. Tenzij we op een terras zitten oid Misschien is het een idee om een boekje te halen in de bieb. Ik heb ooit voor M (bang voor bloed) een kartonnen boekje gekocht over je lijf. Heel erg leuk (ook met bloot jongetje en meisje). 'Van top tot teen. Lijfboek voor peuters' van Dagmar Geisler.
Hier piemel en vagina (klopt misschien anatomisch niet helemaal, maar ik vind het wel het mooiste woord). We zijn ooit begonnen met kutje, maar dat klinkt toch te pervers uit de mond van een peuter/kleuter. Zo noemde mijn moeder het wel altijd trouwens.
Goh, met bijna 4 jaar pas? Mijn kids wisten dit al rond 2 jaar denk ik. Bij dochter noemen we het haar plasser en bij zoon zijn piemel. Meisjes hebben een plasser en een vagina en jongens hebben een piemel.
Sowieso klinkt het raar in combinatie met een peuter vind ik Naar goed.. Beestje moet een naampje hebben he. Hier heet het gewoon plasser en piemel trouwens.
Wij hebben nu afgesproken dat we het gewoon meisjesplasser noemen, vond dat wel een goede benaming. Voor mijn gevoel voelt penis of vagina inderdaad nog wat 'zwaar' aan. Salapio: toch handig zo'n grote zus Hier eigenlijk vrij weinig interesse in borsten maar dat is 'dagelijkse kost' bij het aankleden dus waarschijnlijk niet interessant ofzo haha. Scheelt misschien ook dat ik geen baby aan de borst heb Cygnet: hier was eigenlijk de piemel van papa het meest interessante tot voor kort. Oudste snapte ook niet zo goed waarom die van hem zo'n stuk kleiner was We hebben hem uitgelegd dat die van hem ook nog wel groeit
Hahaha.. hier vaak nog dolkomische momenten... Dochter (3): K (broer) heeft een piemel, ikke niet. Papa wel... en heeeeele grote! (papa enorm blij) Of samen op de wc gaan.. zoon staan en dochter zitten! (Vind ik niet zo'n stralend idee ) Zoon maakt zich meer zorgen om die rare haartjes dan om de grote geloof ik! Wel grappig hoe blij die knulletjes al vroeg zijn met hun 'dingetje'... goed speelgoed geloof ik!
Mijn dochter zit ook vaak wijdbeens voor de spiegel zichzelf te inspecteren. Ze weet dat er 2 gaatjes zijn, 1 voor plas en 1 waar (helaas voor haar, vindt ze, pas later ) de baby's uit komen. Borsten vindt ze ook geweldig, wil ze ook graag hebben (en voelen liever niet). Piemels kent ze natuurlijk wel van dr neefjes en op de psz. Maar laatst wilde ze toch echt mee met papa naar de wc, want 'ik wil je piemel zien'. Dat vindt hij niet zo leuk, maar ja. Ook de tampon in je bil heb ik wel een naar mn hoofd gekregen in een openbaar toilet. En laatst heb ik dr ook maar uitgelegd hoe het nou zit met de 'waarom heb je bloedplas?'. Ojaaaaa, nou snap ik het. Maar volgens mij is het nog niet helemaal geland.