Wisselen van school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Fuddey, 6 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zit erg in dubio momenteel. Qua onderwijs ben ik heel tevreden over de school waar mijn dochter nu zit, er zijn echter ook minpunten die me meer en meer op gaan vallen. Er vertrekken steeds meer leerlingen, deels vanwege verhuizingen (nieuwbouwwijk wordt nu opgeleverd, dus zodoende vertrekken er een aantal tegelijk), deels omdat ze bewust voor een andere school kiezen. De vertrekkende mensen zijn stuk voor stuk juist de ouders met wie ik een klik voel. De overblijvende ouders eigenlijk totaal geen klik mee... Ten tijde van de aanmelding was de leerlingpopulatie een stuk diverser dan nu. Als ik een beetje chargeer is het nu meer en meer een 'white trash'-school aan het worden. Ouders zijn openlijk racistisch; er is bv een klasje op school met kinderen van het azc, ouders maken continu zeer racistische grappen over deze kinderen. Dat ze stinken, dat ze luizen hebben, dat ze leren hoe ze bomgordela moeten maken. Ik word daar intens verdrietig van. Mijn dochter pikt dit soort uitspraken ook op, ze praat ze na. 'Die kinderen komen uit het buitenland, ze stinken.'

De school ligt naast een supermarkt, dat resulteert in veel hangjeugd buiten achooltijden op het plein die helaas ook het plein vernielen. Er is geen sprake meer van een leuk plein; het klimtoestel is wegghaald ondat het volledig vernield was. Jongeren hebben van die zwachte tegels kapot gemaakt onder het duikelrek. Er staat 1 boom. De hekken rondom het trap-'veldje' worden bij elkaar gehouden door lelijke houten platen, anders valt het uit elkaar. Dit alles zou tijdelijk zijn, maar er is totaaal geen zicht op verbetering. De gemeente doet niks, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor onderhou van het gebouw ook niet. Ze zijn van mening dat door vandalisme er ook niks gedaan kan worden; ze hebben een punt... Maar ondertussen spelen mijn kleuter en peuter dus dagelijks op een super treurig, klein pleintje.

Ik heb sterk het vermoeden dat de school ergens de komende 5 jaar de deuren moet sluiten vanwege een te laag leerlingaantal.

De sfeer in de klas is prima, de juffen van mijn dochter zijn top, mijn dochter heeft het fijn op school; zij weet qua schoolplein bv ook niet beter natuurlijk.

Iets verder - ongeveer 2km van ons huis - zit een school met hetzelfde type onderwijs, maar met veel meer leerlingen en veel meer 'extra's'. Het schoolplein is bv prachtig, ze hebben een gedeeltelijk groen plein (met vijver en moestuin), ze hebben er klimtoestellen, glijbanen, schommels, bomen... School doet ook meer met de kinderen, ouderparticipatie ligt veel veel hoger dus ze kunnen ook echt regelmatig naar 't bos ofzo. Wij gaan hier sowieso kennismaken, sfeerproeven...

Maar ik voel me zo'n falende moeder; als we overstappen, betekent dat dat ik 1,5 jaar geleden de verkeerde keuze heb gemaakt. Dochter zal weer echt moeten wennen... Wat zijn jullie ervaringen met overstappen? Zouden jullie in ons geval overstappen?

2. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Ja, ik zou overstappen :) Zeker bijvoorbeeld na de zomervakantie.

Mijn dochter is begonnen in maart op een school en is overgestapt na de zomervakantie. Er startte een nieuwe school waar ik haar graag wilde hebben.

Ik heb er luchtig over gedaan. Ging super goed.

3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Wat jullie beslissing ook word,ik vind je geen falende moeder als je beslist om over te stappen omdat de situatie op school flink is veranderd.zelf zou ik eerst willen weten wat de school gaat doen aan het racisme. Helemaal omdat je kleuter het pestgedrag overneemt. Verder zou ik willen zien dat binnen een zeer korte tijd het schoolplein veilig is.en als daar vanuit school ( te ) weinig mee wordt gedaan,en de andere school is idd fijner dan zou ik wel overwegen om over te stappen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik zie het niet als dat je toen de verkeerde keuze hebt gemaakt; je hebt toen de keuze gemaakt die op dat moment op basis van wat je toen wist (en hoe de situatie toen was) het beste was. En nu is de keuze om te wisselen misschien wel de juiste. Niet wisselen is ook een keuze en als je niet wisselt terwijl wel wisselen beter voelt dan is juist blijven misschien wel de verkeerde keuze?

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoe eerder hoe beter. dus gewoon gaan. je gevoel zegt het toch? doen!

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik vind je helemaal geen falende moeder! Je zegt dat je eerst de sfeer wil proeven. Doe dat nog even om zeker te zijn. En als je dan niet iets tegen komt dat je flink tegenstaat klinkt overstappen als een heel goed plan :)

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Klinkt vreselijk! Ik zou ook zsm overstappen, als het kan nog voor de zomervakantie dan kunnen ze nog een paar maanden wennen. Voortschrijdend inzicht, meegaan met ontwikkelingen - niks om je voor te schamen.

8. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Als dit mijn school was, dan wisselde ik van school. Wat een asociaal gedrag om anderen zo te behandelen, terwijl die kinderen hun land ontvlucht zijn.

Zou per direct wisselen, in kleuterklassen stromen er vaak genoeg kinderen in dus het valt nu nauwelijks op.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De juf heeft die opvattingen bij mijn dochter heel goed aangepakt, door er gewoon over te praten. Ze zorgen ook dat de azc-kinderen wat meer samen doen met de reguliere klassen, dat was eerder heel afzonderlijk van elkaar. Dat werkt goed, maar ik blijf van ouders op het plein racistische dingen horen, ik denk niet dat school dat echt kan veranderen. Deze school trekt vanwege een verleden een bepaald publiek, daardoor is de diversiteit zo teruggelopen...

Ik heb best veel informatie over het plein, contact hierover met de directeur, en hij zit ook met z'n handen in het haar. We proberen met ouders de drukmop te voeren bij de gemeente en het bedrijf dat onderhoud zou moeten plegen, maar dit is zeer frustrerend. Je merkt aan alles dat die partijen ervan uitgaan dat deze school een aflopende zaak is; geen incentive om er geld in te gaan steken...

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bedankt voor alle reacties!

Ik voel me falen omdat we 1,5 jaar geleden voor deze school kozen, mijn oudste er nu gewend is, en ik nu alles weer ga omgooien voor haar. Maar eerlijk is eerlijk; zij nog 7 jaar op deze school en mijn jongste ook nog 8... dat vind ik vele malen erger voelen dan nu die switch gaan maken.

Ik voel me wel verantwoordelijk voor de school. Ik zit in de MR, mijn man in de OV, maar ook juist daardoor zien wij kanten van school waarop we afknappen... Het gesprek met de directeur hierover zal me zwaar vallen.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou me wel eerst verdiepen in de school waar je heen wilt. Soms is het maar schone schijn... Die moestuin zit je kind maar 1x p week hooguit , maar het staat of valt toch met de sfeer in de klas en de kwaliteit van de leraren. Eerst goed sfeer gaan proeven en kritische vragen stellen. Het gras lijkt altijd groener bij de buren.
    Wij waren gaan kijken bij een school met een prachtig nieuw kooklokaal, waarbij de directeur uitgebreid stilstond. Ja leuk, maar in de klassen en in de schoolgids zagen we allerlei zaken die ons geen goed gevoel gaven. Het is een leuk extraatje natuurlijk, maar het is niet waar het om draait.

Maar wat je ook doet, falen is het pas echt als je niet durft te wisselen en je kind 8 jaar op een school laat zitten waar je je eigenlijk niet goed bij voelt.

12. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Wij stonden hier 4 jaar geleden ook voor. Onze dochter zat toen in groep 2 en we waren op zich helemaal niet ontevreden over de school. Maar er was een ontwikkeling voor het komende schooljaar waar we niet achter stonden. Daarbij was onze zoon toen pas een jaar en hadden we op dat moment nog 11 jaar basisschool voor de boeg. De school waar onze dochter op zat was krimpend en we hadden niet het vertrouwen dat we het daar nog 11 jaar konden volhouden. Wij vonden het ook geen makkelijke beslissing. Waren ook betrokken bij school (ik zat in de OR). We hebben nog een gesprek met de directrice gehad maar zij kon onze zorgen toch niet wegnemen. En dus zijn we bij een andere school gaan kijken. Dit voelde goed en we hebben besloten om met ingang van het nieuwe schooljaar van school te wisselen. Onze dochter zou naar groep 3 gaan, dus dat was ook een goed moment voor zo'n overgang. Een groep 3 wordt toch al vaak samengesteld uit meerdere groepen 1/2 en ze was dan iets minder opvallend het nieuwe kindje.

Ik begrijp dat jouw dochter volgend jaar naar groep 2 gaat? Ook bij kleuters komen er natuurlijk regelmatig nieuwe kinderen in de klas. Dan is het ook helemaal niet raar om een nieuw kindje in de klas te zijn. Daarbij zijn kleuters meestal ook nog heel flexibel in vriendjes maken. Als je zo erg twijfelt, zou ik nu de keuze maken en niet nog een paar jaar afwachten waarbij je op een later moment, als ze in een hogere groep zit en veel meer gesetteld is met vriendinnetjes enzo, mogelijk alsnog gedwongen wordt om de keuze te maken.

Onze dochter zit inmiddels in groep 6 en ook onze zoon zit op school en we hebben nog geen moment spijt gehad van onze keuze. Ik denk ook dat wij ons drukker hebben gemaakt over wat de impact op onze dochter zou gaan zijn dan wat die impact daadwerkelijk was.

Wel vonden wij dat we ons eerst echt goed moesten informeren en ook zeker moesten zijn van onze keuze als we gingen switchen (voor zover je daar vooraf ooit zeker over kunt zijn) aangezien je zoiets niet nog een keer wil gaan doen natuurlijk. Dan wordt het denk ik wel lastig voor je kind. We hebben niet gedacht dat we hadden gefaald in onze eerste keuze voor een school. Op dat moment (gemaakt toen ze drie was) was die keuze goed, maar een paar jaar later waren er gewoon dingen veranderd die we toen nog niet konden voorzien en daardoor hebben we ervoor gekozen om te wisselen van school.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    We gaan zeker heel kritisch naar andere scholen kijken, het gaat ook niet specifiek om bv die moestuin, maar echt een combinatie van allerlei dingen die wij toch erg belangrijk vinden in de basis.

Op die andere school hebben ze ook combi-klassen 1/2, dus instromen is dan inderdaad niet gek. En ik denk dat dochter overal wel kan wennen, ze zal het zeker spannend vinden, maar normale spanning...

We gaan kennismakingsgesprekken regelen nu, nadenken, daarna denk ik een gesprek met de juf van mijn dochter en de directeur.

14. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik zou ook kijken of je eventueel kunt spreken met mensen die al zijn overgestapt, hoe zij het hebben ervaren. Dan weet je ook beter of de inhoudelijke dingen goed zijn geregeld. Misschien kan de directeur van de 'andere' school jouw e-mailadres aan hen geven zodat ze contact met jou op kunnen nemen?

Verder begrijp ik je gevoel heel goed en denk ik dat hoe vroeger in je schooltijd je een overstap maakt, hoe beter. Liever nu overstappen dan nog jaren twijfelen. Wel jammer dat het door omstandigheden búiten je school nodig is, als de leerkrachten en de directeur wél prettig zijn.

15. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik vind het een hele kwalijke zaak dat die kinderen nu al zo over de vluchtelingen praten en dat het school nog niet gelukt is dit uit te bannen. Nu weet ik wel dat kinderen vaak hun ouders napraten en ik zou het ook vreselijk vinden als mijn dochter/zoon met zulke uitspraken thuis zou komen maar dit zijn wel de volwassenen van de toekomst. Als zij nu al als kind zo geleerd wordt te denken wordt dat misschien alleen maar erger naarmate ze ouder worden. Ik zou dus zeker verder kijken en ik kan uit ervaring zeggen dar kinderen vaak flexibeler zijn dan wij denken. Ik had ook buikpijn bij het idee van school wisselen terwijl de kinderen dat heel vlot hebben opgepakt en zelf aangeven niet meer terug te willen naar hun oude school.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Zoals je het nu schrift zou ik overstappen, de ouders geven een slecht voorbeeld en ik zou niet willen dat mijn kindje daar zou spelen of met die ouders mee op schoolreisje /boswandeling of ander uitstapje gaan.

Aangeven dat het niet bij de school ligt maar aan de samenstelling en dat je dan toch kiest voor je kind.succes met je keuze.

17. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Je bent geen falende moeder, je bent een goede, zorgzame en oplettende moeder! Ik zou serieus mijn kind niet 1 dag langer op een school laten verblijven waar ze op die manier over andere kindjes praten! Wat enorm walgelijk, echt... En jouw kindje neemt dat over (begrijpelijk), je zou pas een falende moeder zijn als je dat ziet en daar niets mee zou doen. Ik vind het echt schrijnend en denk dat je een hele goede keuze zou maken door over te stappen.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Van wat ik nu lees zeg ik: zeker overstappen!
    Maar dat is voor mij makkelijk praten natuurlijk. Maar die hele mentaliteit vind ik schokkend.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Razendsnel wisselen gaan we sowieso niet doen, ik wil echt even de tijd nemen om de goede keuze te maken. Maar we gaan nu wel afspraken regelen. Ik denk dat wisselen per volgend schooljaar, jongste dan ook meteen wisselen van psz.

20. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Een keuze voor een basisschool hoeft toch ook niet een keuze voor 8 jaar te zijn? Je kijkt naar je kindje als het 3 jaar oud is en maakt dan een keuze. Je kindje gaat groeien en verandert, dus 3 jaar later hoeft diezelfde school niet meer bij je kindje te passen. Dan verander je dus van school, lijkt mij logisch, want je handelt in het belang van je kind.
    Al wissel je 4x van school... Als dat het beste is voor je kindje, dan is dat toch prima?

Deel Deze Pagina