Hier moeten de juffen het doen met een met liefde geplukt bosje bloemen (paardebloemen, klaprozen, dat soort dingen), af en toe een tekening, een mooie kastanje in de herfst etc... en dat krijgen ze dan zomaar van dochter. Ik doe niet aan espressomachines
Op de school waar mijn dochter eerst zat kwamen ouders met enorme bossen bloemen aan, grote Rituals pakketten enz. Ik wist niet wat ik zag. Daar staat je kind dan met je pakje Scholiertjes (koekjes) en een tekening. Maar goed, het jaar daarna heb ik ook niet zo groot uitgepakt, doe normaal, ik ga geen 25 Euro uitgeven aan een cadeautje voor juffendag. Prima als je ze allemaal een Euro laat inleveren en ze kopen er met de klas een cadeau van, maar met zulke dure cadeaus aan komen zetten vind ik overdreven en overbodig.
Kijk ik doe er ook niet aan mee hoor. Hier geef ik dingen door en kinderen mogen een tekening/knutsel geven maar dat zal het wel zijn. Vorig jaar heeft de juf een doos chocolaatjes gekregen die ik eigenlijk gekregen had voor mijn verjaardag maar niemand hier die ze eigenlijk eet. Dan de juf er maar blij mee gemaakt in plaats van ze weg te gooien.
Zo heb ik het dit jaar gedaan. Ben klassen ouder van de jongste en heb toen samen met alle ouders een uitgebreide lunch gemaakt voor de juf, iedereen heeft toen per kind 50 cent gegeven en daar hebben we een leuk dienblad voor gekocht, verse broodjes afgebakken, beleg er bij gedaan, verse sinaasappelsap en bij de action een thee mok met van die thee zakjes er in, stukje fruit, ontbijtkoek etc etc. Heb toen een leuke grote kaart gekocht en alle kindjes die zelf hun naam konden schrijven hun naam er op laten zetten en dat zo ingepakt en kado gedaan. Zo heeft de juf iets waar ze echt iets aan heeft, iedereen betaald net zoveel en ook de kindjes die het niet kunnen/wilde betalen stonden er ook gewoon op, dus gewoon een kado uit naam van de klas. De juf was enorm blij en heeft gesmuld
Die moeder met die espressomachine, bizar gewoon Ik geef mijn vriendinnen niet eens een cadeau van 80 euro voor hun verjaardag. Hoe bedenkt zo iemand zich dat nou. Nou, ik laat mijn kinderen tzt wel een mooie knutsel maken en dan is het wel goed. Aan de reacties van juffen hier te lezen valt dat uiteindelijk toch het beste in de smaak.
De juffen en meesters vieren bij ons op school niet tegelijkertijd feest/hun verjaardag. Maar op verschillende dagen in verschillende maanden. Aidens juffen vieren volgende week woensdag hun verjaardag. Dan gaan ze spelletjes doen, mogen ze verkleed naar school en gaan ze allerlei lekkers eten. Je mag een cadeautje mee nemen. Sommigen houden het bij een bloemetje/roos, weer anderen maken een tekening. En dan zijn er die nogal over-the-top doen(vind ik). Ik houd het bij door Aiden met porseleinstiften zelf beschilderde mokken voor beide juffen. Vorig jaar had hij voor zijn juffen zo'n sneeuwschudbol gemaakt. Wat ik niet wist vorig jaar is dat veel ouders bij het wisselen van het schooljaar (voor de zomervakantie) ook nog eens de juffen gaan trakteren op allerlei (afscheids)cadeaus. Stond Aiden daar met lege handen.....Dus dit jaar maakt hij daarvoor gewoon een tekening met een lintje erom. Ik blijf niet bezig.....
Vonden wij dus ook En het is weer eens wat anders en ik kan mij ook voorstellen dat als een juf 10 verschillende beschilderde bloempotjes nou ook niet zo snel in het raam kozijn zal zetten Ondanks dat het natuurlijk prachtig is leek het ons dit jaar gewoon leuk om eens anders dan anders te doen maar dan weer niet over de top.
Is ook echt altijd heel leuk. En ze doen dan echt van alles, van knutselen voor de allerkleinste ( of de grote die het ook nog leuk vinden tot aan dansen in de gymzaal. Meestal hangen ze er nog een thema aan vast en passen daar de spelletjes op aan. Kinderen mogen dan ook verkleed komen en het is altijd een enorme drukke bedoeling maar het is zo leuk. Ik kom ook ieder jaar weer met heel veel plezier helpen als hulp ouder
Ik merk het al, wij hebben het goed voor elkaar. Dochter neemt een briefje mee met het verzoek om een bedrag in te leveren bij de juf van een andere klas. Op die manier kan je geven wat je wilt, in een envelopje en afleveren maar. Die juf koopt dan ook het cadeau. Op de dag zelf neemt dochter nog een tekening mee. Laatste schooldag een doosje chocolade met een tekening o.i.d. Denk dat iedereen daar max 5 euro per juf aan uitgeeft.
Wij vieren ook meester/juffendag op de school waar ik werk. Bovenbouw op 1 dag en onderbouw op een andere dag. Leerkrachten vieren dan hun "verjaardag". Kinderen mogen zelfgemaakte cadeautjes meenemen voor de juf/meester. Bijvoorbeeld een tekening of knutselwerkje. Is geen verplichting. Schoolafspraak: Geen cadeau's uit de winkel voor de juf/meester! Onderbouw gaat dan altijd naar een speeltuin (lopend) in de buurt. Leerkrachten leggen EIGEN geld bij elkaar en kopen van te voren drinken, bekers en iets lekkers. Bovenbouw gaat op de fiets naar een grotere speeltuin in dorp verderop. Ook dan leggen leerkrachten EIGEN geld in voor drinken/ iets lekkers. Bovenbouw doet ergens op de dag ook Levend Stratego of een ander groot spel in de speeltuin. Met slecht weer is er een regenprogramma in school, 3 dagen VOOR de geplande meester/juffendag communiceren we naar ouders of we regenprogramma of speeltuin gaan doen. Daarna wijken we daar niet meer van af. Regenprogramma: Zweeds loopspel. Verschillende spelletjes en activiteiten in verschillende lokalen en ruimtes. Kinderen lopen rond in groepjes. Activiteiten hangen aan waslijn in de aula. Groepje pakt een kaartje met een activiteit, gaat daar naar toe en wanneer de activiteit klaar is hangt het groepje het kaartje weer terug aan de lijn zodat andere groepjes het weer kunnen pakken. Daarna met het groepje een nieuwe activiteit kiezen die op dat moment beschkbaar aan de lijn hangt. Veel activiteiten (of meerdere groepjes bij 1 activiteit) is dan wel nodig! Denk aan: puzzelen, kleuren, kleien, Schooltv kijken, sjoelen, blik gooien, stoelendans, dansen met Just Dance etc. Bovenbouw heeft voor dit regenprogramma meer uitdagende activiteiten, de onderbouw meer speelse activiteiten.
Ik vind dit nu te bizar voor woorden, maar heb zelf als een kind een paar jaar in het buitenland op de basisschool gezeten. En nu ik daar aan terugdenk kan ik niet begrijpen wat sommigen bezielt. De juf kreeg echt belachelijk grote kado's voor haar verjaardag: bonnen voor dagjes weg, complete theeservies, parfums enz en dat per kind. En aan het einde van het schooljaar werd door de klas geld ingezameld voor 'herinneringskado': een horloge, dure armband oid.. Ik ben dus heel blij dat we hier juffen blij mogen maken met een bloemetje en een mooie tekening 😉