Juffen op het forum?

Discussie in 'De lounge' gestart door amaranta, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Voor alle juffies die morgen weer aan het werk mogen na onze heerlijke lange vakantie, Succes!

    pfff ik kijk er tegenop, gelijk weer zo'n lange dag!
     
  2. Miepie80

    Miepie80 VIP lid

    6 mei 2007
    8.101
    3
    0
    Dank je Natasja, jij ook veel succes. Wij beginnen heel rustig aan; morgen alleen een vergadering en borrel. Leerlingen komen alleen hun boeken en rooster halen. Dinsdag wel gelijk weer vol aan de bak...

    Werk ze allemaal morgen!
     
  3. lies32

    lies32 Bekend lid

    26 jan 2007
    636
    0
    0
    Amsterdam
    ik vind dat er op dit moment te veel op ons bord ligt. Bij ons op school heb je vrij veel leerlingen (25-30) waarvan zeker 10 NT-2 'ers, een aantal kinderen die vroeger op het speciaal onderwijs had gezeten en een paar kinderen met gedragsproblemen. Verder geen RT'er, maar een intern begeleider. Ik vind het erg moeilijk om alle leerlingen op een goede manier te begeleiden.
    Ikzelf zou denk ik liever betere arbeidsomstandigheden hebben (een klassenassistente bijvoorbeeld lijkt me heerlijk) dan meer salaris, al zou ik het geld best kunnen gebruiken, hoor.
     
  4. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Betere arbeidsomstandigheden en een loon wat gelijkwaardig is aan het bedrijfsleven. Ik vind dat niet veeleisend. :)
     
  5. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Dat is ook precies wat ik bedoelde. Het is een ontzettend moeilijke taak om alle kinderen die extra hulp of aandacht nodig hebben goed te begeleiden. Ontzettend frustrerend als je dit wel wilt, maar op school gewoon de mogelijkheden niet hebt om dat te doen. Ik ben van mening dat als het inclusief onderwijs van start gaat, iedere school in het basisonderwijs een gediplomeerde RT-er zou moeten hebben.
     
  6. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik heb trouwens een literatuurstudie gedaan naar het inclusief onderwijs en daar een artikel over geschreven voor mijn studie. Erg informatief. Diverse besturen van basisscholen hebben deze al gebruikt.

    Mochten jullie interesse hebben, dan mag je me pb-en.
     
  7. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    en kleinere klassen en klasse-assistenten. En inderdaad ook proffesionals die de vragen van de leerkrachten iedere dag kunnen beantwoorden en die extra begeleiding bieden aan de zorgleerlingen.
     
  8. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik ga morgen weer beginnen en ik heb er helemaal zin in!

    Wat dat salaris betreft: Ik vind het ronduit belachelijk dat je na het volgen van een opleiding tot IB'er en RT' er je geen salarisverhoging krijgt (als je die taken dan ook echt uitvoert).

    Maar goed, ik doe dit omdat ik het leuk vind, meer geld zou leuk zijn, maar ik zou nooit voor meer geld iets anders gaan doen.

    Ik maak me meer druk om de bureaucratie in het onderwijs, dat je een kind wat gewoon NIET tot lezen komt na 2 jaar groep 3 niet kan verwijzen naar het SBO.
    En dat je moet vechten voor een lgf om het vervolgens niet te krijgen.

    En waar ik me helemaal druk om maak is dat ze er in Den Haag vanuit gaan dat professors geen dyslectische kinderen kunnen krijgen en dat 'zwarten' allemaal domme kinderen maken.
    Een beetj zwart/wit gesteld maar het is natuurlijk belachelijk dat het gewicht van een leerling bepaald wordt door zijn afkomst en niet door zijn/haar prestaties.

    Linda
     
  9. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Oh, veel geld komt op de verkeerde plekken terecht hoor.

    Vorig schooljaar kregen we de eerste lichting LWOO leerlingen, 25 in totaal. Deze leerlingen namen dus ook extra geld mee de school in. Oplossing van het management. Onze TL klassen werden kleiner gem. zo'n 22 leerlingen per klas en ik zat in mijn praktijk lokaal met 32 KB en BB leerlingen waarvan dan ongeveer 6 een LWOO indicatie hadden. :confused:

    Ik bedoel echt niet te zeggen dat een opleiding niet gewaardeerd hoeft te worden, maar ik vind het onredelijk dat dit opgehangen wordt aan HBO of WO. Ik heb 2 HBO-opleidingen en als ik les geef aan BB-leerlingen, wat heb ik dan aan een WO-diploma? Juist van collega's uit de 2e fase hoor ik vaak dat ze het werk met BB-leerlingen nooit aan zouden kunnen. terwijl ik dus ook les heb gegeven aan de 2e fase en er bewust voor gekozen heb om voor het VMBO te gaan. Niet omdat mijn diploma dat dicteerd, maar omdat ik daar meer uitdaging in zag.

    Het leraren tekort LIJKT dan in de bovenbouw het grootst, maar haal alle onbevoegden eens uit het VMBO, denk dat je dan een heel ander plaatje krijgt. Bij ons in de sectie zitten maar 2 docenten met een bevoegdheid en ik ben de enige die echt direct uit het onderwijs komt, verder komt iedereen uit onze techniek-sectie uit het bedrijfsleven en met alle goede bedoelingen ten spijt, je merkt gewoon dan deze mensen de didactiek missen die juist in het VMBO zo hard nodig is.
     
  10. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Mooi gesproken Linda! Helemaal gelijk.
     
  11. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Linda, ik kan je idd zeggen dat ook hoogopgeleiden kinderen in BB hebben hoor. Die doen echt niet allemaal VWO. Maar idd, in Zoetermeer denken ze vaak anders over dingen dan de mensen in het veld.
     
  12. Azeb

    Azeb Fanatiek lid

    8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Een gediplomeerde RT-er lijkt me toch wel het minste!
    Die hebben wij wel, maar het is er maar eentje, die ook nog een dag voor de klas staat en op meer dan 300 leerlingen is het echt niet genoeg!
    Ik heb dertig kinderen in de klas en vind het ook erg moeilijk om iedereen alles te geven wat ie nodig heeft. Een klassenassistente lijkt mij ook heerlijk.
    Meer beloning ben ik zeker niet tegen, maar dat neemt de werkdruk niet weg helaas.
    Kleinere klassen, daar teken ik voor!
     
  13. Miepie80

    Miepie80 VIP lid

    6 mei 2007
    8.101
    3
    0
    Wat mij opvalt is dat er vaak gedacht wordt dat leerlingen op het VWO 'makkelijk' zijn. Ik heb zelf een mentorklas (31 leerlingen) waarvan er 2 ADHD hebben, 3 autistisch zijn en 5 onderpresteerders (echt heel moeilijk te motiveren), en nog 2 die bij de psychiater lopen met andere problemen. Eén van die leerlingen heeft een rugzakje, de rest niet.

    Het is dus zeker niet zo dat alle 'probleemleerlingen' op het VMBO zitten, wij zijn een heel kleine VWO school en dat trekt toch ook veel leerlingen die extra aandacht nodig hebben...
     
  14. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Miepie, ik wil zeker niet beweren dat de probleemleerlingen alleen in het VMBO zitten, maar ik heb een mentorklas van 30 en daar zijn 3 leerlingen zonder problemen, de andere 27 hebben ADHD, PDD-NOS, leerachterstanden, LWOO-indicatie, andere gedragsproblemen. Ik heb 15 leerlingen met een dossier zo dik als een Harry Potter boek, 2 met een RENN4-indicatie, 2 die bij het RIAGG lopen, een met zelfmoord neigingen. Nou ja, dan heb ik het denk ik wel gehad. En dan stoppen ze al deze kinderen samen in een technieklokaal ... vorig jaar hebben de zagen in het plafond gestaan en ging 2 jongens elkaar met hamers te lijf. Ik spring er dan echt niet tussen hoor, jij wel?

    Oh wat hebben we toch een mooi beroep hè dames :) maar ik mag graag even zeuren.
     
  15. Miepie80

    Miepie80 VIP lid

    6 mei 2007
    8.101
    3
    0
    Loekie, was zeker niet als aanval bedoeld en ik ben er ook van overtuigd dat er zeker meer moeilijke leerlingen rondlopen op het VMBO. Heb bewondering voor je, met zo'n klas!
    Maar ik merk dat ik heel vaak de opmerking krijg dat dat wel lekker makkelijk is, het VWO, met allemaal slimme, leergierige leerlingen... ehm, nee dus, lang niet allemaal!
     
  16. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou ik heb 10x liever een 3 VMBO dan een 3 VWO klas hoor :) ik zei al eerder dat ik heel bewust voor het VMBO gekozen heb, ik heb ook lesgegeven in de 2e fase, maar dat is het toch niet voor mij. Misschien ook wel omdat er toen nauwelijks leeftijdsverschil was tussen mij en de leerlingen.
     
  17. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Ik hoop binnenkort mijn RT opleiding af te ronden. Ik ga er overigens voorlopig niks mee doen. Bij ons school zijn er nu toevallig 3 mensen die deze opleiding gelijktijdig hebben afgerond (aan het afronden zijn).
     
  18. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    @ Miepie, ik denk dat je die opmerking een beetje verkeerd intrepreteerd.

    Wij bedoelen dat het gewicht van het kind, dus het geld wat je ervoor krijgt, niet gerelateerd is aan het kind, maar aan de ouders. Je zou als VWO'er met ADHD ook recht moeten hebben op extra hulp, maar helaas werkt dat dus niet zo in de portomonee van de overheid.

    Linda
     
  19. lies32

    lies32 Bekend lid

    26 jan 2007
    636
    0
    0
    Amsterdam
    ik wil even zeggen dat ik het erg leuk en interessant vind om te lezen wat jullie allemaal te zeggen hebben. Ik praat toch voornamelijk over onderwijs met mijn collega's en dan heb je het toch vooral over onze school en onze specifieke problemen.

    Verder las ik dat een aantal van jullie een post HBO-opleiding hebben gevolgd. Ik zit er ook over te denken om nog een opleiding te volgen. Welke opleidingen hebben jullie gevolgd en wat zijn de aanraders?
    Ik heb wel de pech dat mijn vriend net vorig jaar ook weer is gaan studeren....ik moet waarschijnlijk wel even mijn beurt afwachten
     
  20. Marieke21

    Marieke21 Bekend lid

    1 sep 2006
    959
    0
    0
    Nog even over een klassenassistent: vaak kunnen scholen deze niet betalen. Wij hebben daar een hele handige oplossing voor: een stagiaire onderwijsassistent. Net zo handig en goedkoop. Natuurlijk moet je het wel een beetje treffen maar over het algemeen heb ik het nog goed getroffen. Ik zou niet meer zonder kunnen! :)
     

Deel Deze Pagina