Hoi Lies, ik ben zelf zeer tevreden met de opleidingen die via Fontys werden verzorgd. Het niveau was pittig, maar daardoor heb ik wel een hoop opgestoken. Ik heb een opleiding Speciaal Onderwijs en RT gedaan. Maar ja, alles is natuurlijk wel veranderd in de masteropleidingen....dus of het nog hetzelfde is durf ik je niet te zeggen.
Overigens vond ik het dus, in tegen stelling tot wat ze bij de fontys zeggen, het wel moeilijk te combineren met een fulltime baan. Dat is een van de redenen dat ik nu nog niet klaar ben.
Even een vraagje dames, Ik werk nu vanaf 2001 als juf, maar heb niet het gevoel dat ik dit wil blijven doen tot mijn pensioen ... ben aan het denken om thuis iets van bijles of huiswerkbegeleiding te doen over een aantal jaren. Hoe staan jullie er tegenover ? Willen jullie dit werk altijd blijven doen ? Daar ben ik benieuwd naar ! Groetjes, Nikki F
Ik werk vanaf 1997 en ik vind het nog steeds erg leuk. Ik heb wel al veel verschillende groepen gehad. (1/2, 5, 7, 8 ) Voorlopig blijf ik dus ook lekker voor de klas staan. Ik heb (nog) geen ambities om andere taken te gaan vervullen binnen of buiten het onderwijs. Kortom, ik ben gewoon perfectly happy als juffie! (.. oh ja, en ik kan ook niks anders.. ) Tja, die moeten er ook zijn toch? Woensdag weer beginnen en ik heb er zin in. Wel even anders, ik heb 10 jaar fulltime gewerkt en altijd mijn eigen klas gehad, dit jaar voor het eerst een duobaan, spannend!
O, ik had daar geen moeite mee. De opdrachten/ toetsingen waren wel veel werk, maar ik had het geluk dat ik het prima kon combineren met mijn werk. Dat scheelde natuurlijk wel. Ik zit sinds 2001 ook in het onderwijs. De eerste jaren heb ik een eigen groep gehad in het SBO. Maar ik werd daar verschrikkelijk gefrustreerd van, omdat ik door de vele niet-lesgebonden taken (vergaderingen, besprekingen, bouwoverleggen, planningen, administratie, etc) niet toekwam aan het goed managen van mijn klas. Soms had ik in 2 weken tijd maar 1 middag om na te kijken. Probeer dan maar eens wat op te zetten voor een leerling die wel wat extra's kan gebruiken of materiaal te maken of te verzamelen om je lessen een stuk leuker te maken. Ik wilde bij wijze van spreken naar buiten om slakken te verzamelen (om ze mee te nemen naar de klas) in plaats van iets over wormen te leren uit vanaf een plaatje. Ik had zoveel ideeen, maar tijd te kort om ze uit te kunnen voeren. Ik voelde me een 'uitvoerder' en kon mijn creativiteit niet kwijt. Dus na een paar jaar had ik het wel gezien. Maar ja, het onderwijs zelf vind ik superleuk! Dus toen ben ik naast mijn werk gaan studeren. Nu ben ik RT-er en helemaal happy met mijn baan. Misschien begin ik in de toekomst wel mijn eigen RT-praktijk, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.
Ik ben helemaal happy als juf, wil ook echt niets anders. Ik wil me wel verder specialiseren. Kanjertrainingen vind ik leuk. Maar dit jaar eerst maar eens de effectieve instructie onder de knie krijgen. RT lijkt me ook heel leuk (en praktisch kan je ook dingen vanuit het huis gaan doen), maar dat duurt 2 jaar en is best zwaar, dus dat moet even in de ijskast tot ik uit de luiers ben! Linda
Tja ik had vorig jaar én een nieuwe baan én een PITTIGE klas én een bruiloft die ik moest voorbereiden én een schoonvader die op sterven lag én..... teveel om op te noemen. Het 1e jaar van de RT ging redelijk makkelijk maar werkte toen nog in de vervanging en had geen eigen klas. Ik kon het me vorig jaar echt niet permiteren om even de klas uit te gaan. Zelfs naar de wc gaan was al link... kunje nagaan...
Ik denk overigens niet dat ik mn hele leven voor de klas blijf. Ik zie nu ook bij mij op het werk van die 'oude druiven' die zijn blijven hangen in de jaren -40 en dat is echt zielig voor die kinderen.
blijf voorlopig zeker nog een juf, heb het er helemaal naar mijn zin. voordeel met kinderen zometeen zijn toch ook de werktijden en de vele vakanties. Het valt mewel vies tegen nu weer werken na 6 weken vrij te zijn. Maar hoef nog maar 15 weken tot mijn verlof, en daarna ouderschapsverlof tot de zomervakantie, best een fijne baan. Ga wel mijn schatjes missen.
Nu moet je niet alle vooroordelen gaan bevestigen Het kost me al zoveel moeite om mensen ervan te overtuigen dat die vakanties dubbel en dwars verdiend zijn
Hahaha! Weet je wat ik zeg als mensen zeggen dat ik een luizenleven door de vele vakanties? "Ja, daar heb ik voor gekozen, had jij ook kunnen doen!" Gelijk uitge eh praat zeg maar, heb je er nooit meer last van! Linda
hahahaha maar dat zegt ze ook niet toch? We verdienen het zeker! hahaha al die kiddies. Ik merkte gister weer hoeveel ze eigenlijk van je willen, al lopend door de aula, in de gang, in de klas.
Ja, het bevalt mij op dit moment nog wel allemaal hoor. Vooral het werken met de kinderen vind ik geweldig. Alle taken die ernaast komen vind ik minder, vooral omdat ik dit jaar veel te veel taken heb en bijna niets kan laten vallen omdat de meeste taken gerelateerd zijn aan groep 8 ... puf ... ze gaan nu bekijken hoe ze me dat kunnen compenseren ... ben benieuwd ! Groetjes, Nikki F
ach, de ene dag denk ik makkie, de vooroordelen zijn waar, maar zo rond decmeber denk ik, heb de vakantie verdiend. Ligt echt aan collega's en groep, afgelopen jaar heel zwaar gehad, 35 ll in groep 8, dit jaar "makkie" maar 25 ll en 7. Zie gelijk het zonnetje 8) Zeg ook altijd tegen andere dat ze er voor hadden kunnen kiezen 8) , haha.
Hier nog een juf! Bovenbouw VMBO, zorg&welzijn aan BB,KB en LWOO. Nu met verlof tot januari........ Heb heel bewust voor deze doelgroep gekozen, lesgeven zelf bevalt prima. Maar alles wat er nog bij komt kijken aan niet-lesgebonden taken.. Bij mij op school zijn ze kampioen vergaderen en formulieren verzinnen en nieuwe werkgroepen waar later niets meer mee gedaan wordt enz... Herkenbaar? Ik mis mijn mentorklas nu wel, kan ze nu niet zelf begeleiden naar het examen, alleen de laatste maanden nog straks... Groetjes Lenneke
Bij ons ook. Vergaderen valt nog mee, maar overleg zus en overleg zo en werkgroep dit en dat. Elke week is er wel wat.