Mijn reacties op praten zoontje (2,5)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mar14, 11 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Dag iedereen,

Ik heb een hele stomme vraag, misschien dat sommigen denken: mens, waar maak je je druk om! Maar zit er toch mee, dus vraag het hier gewoon. Mijn oudste zoontje is nu ruim 2,5 en begint steeds meer te praten. Hij heeft lang achtergelopen hiermee (met 2 jaar zei hij alleen nog maar papa, mama en broertje), maar inmiddels zegt hij (mede dankzij psz en logopedie) zinnetjes van 2 a 3 woorden. Supertrots op hem! Om zijn taalontwikkeling te bespoedingen benoem ik zo veel mogelijk, ook wat hij op dat moment doet.
    Maar ik vraag me toch af en toe af hoe je moet reageren op iets wat hij zegt. Als hij bijvoorbeeld op zijn loopfiets fietst en hij zegt 'fietsen!', zeg je dan: 'ja, je fietst!' of 'Ja, je bent aan het fietsen!'. Ik weet dus niet wanneer je het enkelvoudige werkwoord gebruikt of 'aan het + hele werkwoord'. Hebben jullie een idee?
    Ook vraag ik me af hoe je hem zover kan krijgen dat hij op een gegeven moment (heeft de tijd hoor) de woordjes 'mag' (bijv.: mag ik drinken?) en 'wil' (bijv.: mama, wil je de bal hoog gooien?' in een zin gaat gebruiken. Hoe doen jullie dat?
    Stom he! Ben een beetje een perfectionist hierin. Wil het zo graag goed doen voor mijn zoontje. Maar ga dus heel erg twijfelen aan hoe ik iets moet zeggen. Hoe zeggen jullie dit soort dingen tegen je kind? En twijfelen jullie ook af en toe weleens hierover? Je hoort en leest overal dat taal bij een kind vanzelf komt aanwaaien en dat je er niks speciaals voor hoeft te doen, maar omdat hij zoontje zo laat was hiermee let ik op bijna elk woord dat ik zeg. Wil het zo graag goed doen. Dus vandaar mijn vraag!:)

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb een cursus gevolgd bij Kentalis over dit onderwerp dus ik denk dat ik je wel wat tips kan geven. Mocht je meer tips willen, het boek "praten doe je met z'n tweeën" lijkt mij perfect voor jou :).

Wat ik heb geleerd is dat je je zinnen en aantal woorden aanpast op de woordenschat van je kind. Bij het voorbeeld van het fietsen is "ja je fietst" dus voldoende omdat je kind in 2/3 woordzinnen spreekt

Wat betreft het vragen, als hij bijvoorbeeld "drinken" zegt als hij drinken wil, dan hoef je daar niet gelijk op in te gaan. Je kunt dan herhalen wat hij zegt en vervolgens wachten. Dan is de kans groot dat hij eerst weer "drinken" zegt. Jij kunt dan zeggen "oooh jij wilt drinken?". Je kind zal dan ja zeggen. Dan kun je het voor hem vragen: "mama, mag ik drinken?" In theorie zou hij dit dan na een aantal keer kunnen oppikken.

Wat het meest belangrijk is, is "kijken, wachten, luisteren". Je kijkt naar je kind, geeft evt een reactie zonder gelijk te doen wat hij zegt of vraagt en wacht, je wacht heel veel. Uiteraard luister je ook goed naar wat je kind zegt. En dit hoef je natuurlijk niet de hele dag door te doen, lukt mij ook niet en ik heb een dochter die vooralsnog niet kan praten, maar je kunt wel je momenten kiezen.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou er niet zo enorm op letten; de ene keer zegt hij;'fietsen!' en op basis van de situatie reageer jij dan met 'ja, je fietst! wat ga je snel!', andere keer met 'oooh lekker fietsen! fijn he?', weer een andere keer 'wil je fietsen? waar gaan we naartoe?' of 'ja, pak je fiets maar!' Etc etc; juist die variatie is goed :)

Qua dingen als 'mag ik wat te drinken?' Etc zou ik vooral zelf dat soort dingen zeggen, dus bv met hem spelen en dan iets vragen. Dit soort dingen gaat hij echt vanzelf wel oppikken.

Mijn jongste was ook laat, met 2 zei ze eigenlijk niks, alleen geluidswoordjes (nnnn voor slapen, mmm-mmm voor wandelen, slurpgeluidje voor drinken). Nu bijna 3 en ze kletst je de oren van je hoofd ;)

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Wij oefenen nu ook erg met netjes vragen dus dan zeggen we het voor mama deur open. Dan zegt zij vaak oprn dan herhalen wij weer mama deur open soms doet ze t wel soms niet maar gewoon blijven oefenen niet de hele dag hoor dan word je echt gek maar wel regelmatig. Bij logopedie proberen ze haar ook zo te triggeren tot vragen

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.009
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik benhet niet eens met de uitspraak dat taal bij een kind vanzelf aan komt waaien. Dat is ook zeker niet iets dat ik 'overal' hoor en lees. In tegendeel juist! Ik hoor en lees overal het belang van bijvoorbeeld voorlezen en veel praten met je kind. Een taalrijke omgeving bieden doet echt heel veel hoor!

Voor eigenlijk alles wat je kind leert, is het handig om nèt iets boven hun kunnen te gaan zitten. Je wilt dat wat je kind al kan steeds een beetje verder oprekken / uitbreiden. Bij taal moet je er rekening mee houden dat de kind passief meer kan dan actief. Dus je kind begrijpt meer woorden en langere zinnen, dan hij zelf gebruikt. Ik zou dus niet alleen uitgaan van wat je kind zelf zegt. Zijn passieve taalgebruik ligt daar net boven.
    Bijvoorbeeld: je kind zegt alleen "drinken" of "pietje drinken" als hij wil aangeven dat hij wil drinken. Maar als jij vraagt "Wil je wat te drinken?" snapt hij prima wat je bedoelt en kan antwoorden. Ook al gebruikt hij zelf lossen woorden en zinnen van 2 of 3 woorden, hij snapt jouw zin van vijf woorden ook prima. Houd jouw taalgebruik dus altijd net iets boven dat van hem. Dat is waar je naartoe wilt dat hij zelf gaat gebruiken.

Marchella vindt dit leuk.
  6. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Dank voor jullie reacties! Ik ga jullie tips zeker ter harte nemen.

Deel Deze Pagina