Hoi allemaal, Ik ben Eva, 25 jaar, nieuw hier op het forum. Met mijn vriend ga ik een IVF + ICSI met PGD traject in. Ikzelf ben drager van een erfelijke afwijking, mijn vriend is verminderd vruchtbaar. Naar vermoeden zal ik in het voorjaar van 2016 starten met de hele boel. Zijn er nog meer vrouwen die dan starten? Lijkt me leuk om in contact te komen en ervaringen te delen! Groetjes, Eva.
Hoi Eva, 16 december horen wij of wij in januari mogen gaan starten (ik moest eerst 6 kg afvallen, en dat ga ik halen). Mijn vriend heeft slecht zaad dus wij komen voor ICSI in aanmerking. Hij heeft al een zoontje (uit icsi) dus wij hopen op een brusje... In welk ziekenhuis zijn jullie onder behandeling? Wij in het Radboud. Groet Wen
Hoi Wen, Leuk dat je hebt gereageerd! En wat spannend dat je het 16 december hoort, ! Hopelijk gaat het lukken! Succes met afvallen. Knap van je, hoor! Wij zijn in Maastricht in behandeling. Maar komen uit Utrecht. Dus dat is best een gereis, . Maar dat hebben we over voor een klein wonder (waar we op hopen). Jij zou dan in januari gaan starten met de maand pil? Of al met de hormonen? Lijkt me leuk om in contact te blijven! Groetjes, Eva.
Hoi Wen en Eva, ik zou graag mee willen schrijven ook ik moest eerst afvallen, maar het lukt me niet. Ik moet ook 6 kilo afvallen. Ik vind het knap van je Wen. Hoe lang ben je al bezig met afvallen?
Hoi Popie, Gezellig dat je ook mee schrijft! 16 oktober hebben wij te horen gekregen dat wij voor ICSI in aanmerking komen, mits ik 6 kg afval. Dus daar heb ik 2 maanden voor gekregen. In eerste instantie hoefde we pas in januari terug te komen maar als de DBC al in december geopend kan worden scheelt het 2x ons eigen risico. Dus met een klein beetje aandringen is konden we 16 december al terugkomen. Ik heb het brood van het menu gehaald (eet nu shake's), het sporten (hardlopen en bootcamp) opgeschroefd naar minimaal 3x per week. Vanmorgen wel een kleine tegenvaller op de weegschaal, maar nog 2 kilo en al moet ik de laatste 2 weken mijn kaken op elkaar naaien, ik ga 16 december halen! Waar gaat het bij jouw mis met het afvallen? Misschien kunnen we elkaar hier ook ondersteunen??
Hoi Eva, Utrecht - Maastricht is inderdaad wel een heelstuk! Hebben jullie bewust voor Maastricht gekozen? Het was een beetje afhankelijk van het aantal aanmeldingen voor januari wat dan het exacte schema is. Hopelijk horen we daar 16 december meer over!
Hoi Wen ik zit in de zfde situatie als jij. ik moet binnen 2 weken ook 2 a 3 kilo afvallen. Het liefst wil ik iets meer afvallen. ik weet niet of het me gaat lukken. Ik wil zo graag beginnen, maar kreeg vandaag te horen dat ik echt moet afvallen. ik ben niet zo lang maar 1.58 en ik week 72 kilo dus moet echt wat van af. Ik ben blij als ik het haal ik heb ook mijn eet patroon aangepast helemaal geen koolhydraten voor mij. Ik zit ook bij diëtist ik eet in de middag alleen sla met iets er bij en in de avond 2 soorten groenten met vlees of vis
Ik meld me hier ook even, wil graag mee lezen. Ik hoop ook begin volgend jaar te starten met icsi, maar er is nog geen zekerheid (zie mijn topic...en toen kreeg je te horen dat)
Hoi Nicole welkom ik hoop dat we volgend jaar ook mogen/kunnen beginnen en dat 2016 ons jaar mag wordem
Hoi NicoleB, Welkom! Ik heb je topic even opgezocht, heftig verhaal hoor! Je verwacht veel maar zoiets natuurlijk niet...
Laten we het hopen Popie! Wen1977 ja precies zoals je zegt. Dat we eenmaal doorhadden dat het via natuurlijke manier niet ging lukken, ben ik me gaan verdiepen in de soorten behandelingen. Zei meteen oké iui tot daar aan toe, de andere begin ik niet aan! Na de eerste uitslag van vriend kwam het dus even hard binnen dat iui waarschijnlijk af viel. Na veel met vriendin met 2 kinds via icsi te hebben gesproken me er bij neergelegd dat toch icsi zou worden naar ons idee. En vervolgens kregen we te horen dat waarschijnlijk ook niet kan Kwam echt als donderslag bij heldere hemel!! Maar goed, een gevoel in mij zegt dat icsi wel een optie is. Nu ego van vriend afwachten van volgende week, helaas pas de 28ste de uitslag daarvan.
Hoi Nicole, Voor mijn is het de eerste keer (überhaupt een vruchtbaarheidstraject, maar wij komen zonder voortraject of nog langer proberen meteen voor icsi in aanmerking omdat mijn vriend met zijn ex jaren in een traject heeft gezeten en uiteindelijk via icsi 1 kleine is geboren. Mijn vriend heeft slecht en traag zaad). Overal waar je leest is het wachten wachten wachten. En dat is het ook echt. Hoe zwaar het ook is paar probeer daar rustig onder te blijven, als het bij mij me even aanvlieg neem ik een paar druppels neuraston (de tuinen). Gewoon om weer even rustig te worden, want die stress is ook niet goed. Ik ben een denker en merk dat mijn vriend meer berusting heeft, maar dat komt zegt hij zelf omdat hij het hele traject al kent. Wij zitten al op het wachtbankje vanaf augustus (= moment vanaf maken van een afspraak) en kunnen eigenlijk pas beginnen januari of februari (is even afhankelijk van het aantal aanmeldingen). Liefs Wen
Hoi dames! @ Popie: Welkom op de topic! Vervelend voor je dat het niet lukt om af te vallen! Het zijn ook best kilo's die je kwijt moet in korte tijd. Gaat het inmiddels al beter? Ik ben verpleegkundige dus hier een tip, . Probeer ook een eetpatroon te ontwikkelen dat je vol kan houden. En koolhydraten zijn niet persé slecht. Ze stillen namelijk wel je hongergevoel. Ik heb het dan vooral over de vezels, bijvoorbeeld in volkoren producten. Niet de suikers, die kun je beter wel vermijden. Ik ben heel benieuwd hoe het je nu vergaat! @ NicoleB: Ook welkom op de topic! Wat een heftig verhaal met tegenslagen, joh! Hoe ga je daar mee om? Hopelijk is ICSI een optie. Bedoel je 28 december de uitslag? Hopelijk positief nieuws. Waarom zou ICSI geen optie zijn? Ook voor mij is het de allereerste keer. Mijn vriend en ik zijn ook zonder geschiedenis van proberen begonnen. Hij is namelijk verminderd vruchtbaar en ik ben drager van een erfelijke aandoening. @ Wen: We moesten naar Maastricht omdat dat de enige plek is waar ze de expertise hebben voor deze erfelijke aandoening. We wilden ook liever hier in Utrecht. Maar we hebben er alles voor over. Het is inderdaad wachten, wachten, wachten. Ik wacht in spanning op de officiële goedkeuring van de genetische kant. Gynaecologisch ben ik al goedgekeurd. Ben benieuwd wanneer jullie kunnen starten. Inderdaad een beetje loslaten, go with the flow. En wat mij erg helpt is actief dingen doen die goed en gezond voor me zijn, zoals sporten (ook hardlopen en bootcamp), gezond eten, niet meer drinken, enz. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie manieren om om te gaan met het spannende wachten? Ik hoor graag van jullie!
he meiden, Mag ik ook met jullie mee schrijven? Ik zal even kort mijn geschiedenis vertellen. Sinds mei lopen we in de MMM, na alle onderzoeken is PCOS bij mij geconstateerd. Bij mijn vriend was destijds 2x semen analyse gedaan waar ook niet echt een super uitslag kwam echter werd hier nooit echt aandacht aan besteed. Aan onze kant ook dom om niet door te vragen, maar je wordt zo overrompeld dat je het wel voor waar aanneemt. zij zijn immers de artsen. Sindsdien gestart met Clomid, hier had de 50mg geen effect en de 100mg ook niet. Vorige ronde met de 150mg eindelijk een ei en helemaal blij. We werden naar huis gestuurd met nog 3 rondes 150mg. Op eigen initiatief heb ik gister een telefonisch consult aangevraagd om te bespreken wat de vervolgstappen zijn mede ivm verzekering 2016. Ik loop in het UMC Utrecht en nadeel daar is dat het een academisch zkh is waardoor je steeds andere gyn's te spreken krijgt. Degene die me gister belde vertelde doodleuk dat ze niet begreep dat haar collega's mij aan clomid hebben gezet. Ze zei dat met de kwaliteit van het zaad van mijn vriend we op deze manier niet zwanger zullen worden. Ik vroeg haar ook waarom deze beslissing gemaakt is, waarop ze doodleuk antwoordde: 'dat weet ik niet, maar denk dat dit de minst belastende behandeling is en dat ze op een wonder hoopte' WTF (!) Verder zei ze dat het zaad van mijn vriend zo slecht was dat het niet voor IUI in aanmerking komt dus volgens haar enkel IVF ICSI mogelijk is. Ik heb na het gesprek de afsprakenbureau opgebeld voor een beleidsafspraak maar kan pas 29 december terecht. Kortom onwijs boos en teleurgesteld in het ziekenhuis!
@ Help85: Welkom op dit topic! Wat een vervelend verhaal, zeg! Jij PCOS, je vriend verminderd vruchtbaar. Erg verwarrend voor jullie, lijkt me. Hoe ziet het er dan nu uit voor jullie? Of hoor je dat pas op de beleidsafspraak? Lijkt me veel stress geven. Probeer je ook te ontspannen, ook al is dat waarschijnlijk heel lastig. Cortisol is de vijand van je vruchtbaarheid, . Sterkte in ieder geval!
@Eva90: Ik heb geen idee hoe het er nu voor ons uit ziet. Ik hoop dat we de 29e een arts krijgen die op het dossier voorbereid is en dat we dan duidelijkheid krijgen. Ik zie dat ze op 17 december een voorlichtingsavond houden waar je zonder inschrijving naar toe kan gaan, dus denk dat we dat in ieder geval vast doen. @iedereen: Doen jullie ook nog wat met de verzekering voor 2016 gezien de IVF/ICSI pogingen. Bij ons wordt 3 pogingen uit basis vergoed, maar is dat voldoende?
Dat hoop ik ook voor je, Help. En zo'n informatiebijeenkomst is nooit weg! Zou ik zeker heen gaan. Kun je ook nog vragen stellen en meer aan de weet komen. Mijn verzekering vergoed 3 pogingen vanuit de basis. Aanvullend kan ik me er niet extra voor verzekeren. Dus wij gaan voor die 3 pogingen. Ik moet er namelijk ook nog PGD bij doen en dat kost nog iets van 10.000 extra. Dat is niet uit eigen zak op te hoesten. Maar wellicht dat we nog wel voor een poging 4 of 5 uit eigen portemonnee zouden gaan met ICSI zonder PGD.
@ Wen1977 ja ons geduld wordt in de mmm flink op de proef gesteld, wij hebben verder ook geen voortraject gehad. Dat vindt ik het nog spannender maken allemaal. Ik hoop voor jullie dat jullie snel te horen krijgen wanneer je mag beginnen. @ Eva90 Ja tot nu toe zit het niet echt mee, hoop ook snel duidijkheid te krijgen over een plan. Hoe ik daar me om ga? Ik probeer er zo min mogelijk aan te denken, al moet ik eerlijk zeggen dat dat vaak erg lastig is. Ik ga snel zelf al allerlei dingen bedenken... Ja 9 dec heeft vriend ego, en 28 dec afspraak met uroloog om ego te bespreken, helaas zit daar tussen dus wel bijna 20 dagen, vast ivm feestdagen. En waarom geen icsi volgens gyn, volgens mij omdat er dus te weinig/ geen genoeg goed vooruit bewegende zaadjes waren volgens mij, was me ook niet geheel duidelijk. En eerlijk gezegd stond ik ook met me mond vol tanden dat we dit te horen kregen. Weet iemand het minimum aantal voor icsi? @ Help85 jeetje zeg wat een aanfluiting dat ziekenhuis, ik zo ook goed boos en teleurgesteld zijn! Ik bregeep dat in alle basis verzekering 3 pogingen zitten, maar ik begreep 3 pogingen van punctie, dus niet 3 x terug plaatsen. Anders is het niet nodig om zoveel mogelijk van goede kwaliteit eitjes te kweken toch?