Juist groot of klein leeftijdsverschil?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door baby90, 25 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als de tweede geboren wordt, dan zit er 3 jaar en een paar maanden tussen. Het liefst hadden we er 1, max 2 jaar verschil gewild, maar we hebben bewust gewacht met de tweede, omdat we in een hectische periode zaten, zowel prive als op werk. We zaten ook dicht tegen een burnout aan, dus zou niet heel slim zijn geweest.
    Ben er nu ook wel blij mee, de oudste is met heel veel dingen al zelfstandig en hij is ook heel bewust ervan dat er een baby in mama buik zit. Het scheelt heel veel en ook leuk om te zien dat zl er ook zo mee bezig is:).

2. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.925
    514
    113
    Vrouw
    Zaakvoerder 'Het geitenwollen sokje'
    Mol (België)
    Hier zit er 13 maanden tussen de eerste en de tweede. Nu bezig voor een derde. Ik ben niet aan de anticonceptie gegaan na de bevalling dus het kan nu even snel gaan als de vorige keer (of sneller :p). De eerste jaren zullen wel zwaar worden tot ze allemaal naar school gaan (In Belgie is dat al op 2,5 jaar), maar als ze ouder zijn hebben ze wel heel veel aan elkaar.

3. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hier 1,5 jaar en 3 jaar verschil. Voor mij heeft meer verschil echt de voorkeur. Het is meer ontspannen en ik vind het daardoor makkelijker een goede/leuke moeder voor mijn kinderen te zijn. Of kinderen met elkaar spelen ligt aan veel meer dan alleen het leeftijdsverschil.

4. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ik heb nog geen kinderen, maar heb wel ervaring door mijn zusjes en schoonfamilie.

Ik verschil met mijn zusjes 3 en 9 jaar. Op deze manier heb je veel aan elkaar doordat mijn zusjes mij veel vragen kunnen stellen over dingen in het leven. Ik heb meer levenservaring. Vroeger leerden ze ook veel doordat ik de dingen al wist.

Mijne vriend heeft 1 broer en daar zit minder dan 2 jaar verschil tussen. Het stukje levenservaring bij mijn zusjes hebben hun niet. Daarentegen als ze naar de kroeg gaan zitten ze vaak bij elkaar met de vriendengroepen. Hun delen dat weer samen, heb ik niet met mijn zusjes. Hoe het vroeger ging bij hun weet ik niet.
    Mijn vriend wil de kids graag ook kort op elkaar, dus ga ervanuit dat hij het als prettig heeft ervaren

5. Fatou

Fatou Actief lid

29 nov 2009
    189
    0
    16
    werkt 32 uur p/w in de zorg
    Leiden
    We hebben heel bewust even een adempauze genomen na de geboorte van ons zoontje (nu 4). Zwanger worden ging niet vanzelf en de eerste maanden waren heftig met veel huilen & gezondheidsproblemen. Dat we een 2e kindje zouden willen, mocht het ons gegeven zijn, wisten we wel maar we wisten niet zo goed wanneer. Eerst wilde ik wachten, toen was manlief degene die afremde maar afgelopen jaar ben ik toch (uiteraard in overleg) gestopt met de pil. Mijn leeftijd (bijna 34) speelde daar zeker ook in mee. Ons zoontje kijkt erg uit naar een broertje of zusje en doet regelmatig voorspellingen maar helaas zijn mijn cycli nog erg onregelmatig... We hopen iig dit jaar op een positieve test :) Dan is ons zoontje 5 of misschien al 6. We zullen zien. *fingers crossed*

6. Lievekind

Lievekind Bekend lid

15 mrt 2015
    933
    128
    43
    Vrouw
    Wij wilden heel graag snel op elkaar zwanger raken, het liefs 2 Kids binnen 1,5 jaar.. mn zoontje is van oktober 2014, inmiddels zijn we een jaar bezig.. helaas gaat het niet vanzelf.. we moeten het maar doen met wat we krijgen hè? ;)

7. Miek22

Miek22 Actief lid

29 sep 2011
    325
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Hier de eerste 2 dicht op elkaar, als we het over konden doen hadden we langer gewacht. De oudste kon nog niet eens lopen toen de jongste geboren is. Willen graag nog een derde en daar gaan we nu serieus voor. Bewust gewacht tot de jongste 2 is zodat hij meer zal snappen en al kan als er eventueel een baby bij komt. De oudste kunnen overigens wel heel goed met elkaar overweg :)

8. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Hier schelen onze kleintjes 21 maanden (bewust), had 17 maanden kunnen zijn als er geen miskramen tussen zaten.

Jongste is nu 6 mnd en wil het nog even een paar maanden aankijken (evt overstap qua werk). Onze zoon is echt super rustig in vergelijking tot onze peuterdochter, waardoor ik nu al vaak denk aan een 3e. Maar voor nu blijft het bij dromen.

9. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Tussen nr 1 en 2 3,5 jaar ong. Heel misschien komt er nog n nummer 3 maar dan wel over 5 jaar pas! Echt niet minder ertussen

10. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    2 jaar verschil hadden we perfect gevonden, maar helaas gaat dat niet meer lukken. Maar we hebben ons al bedacht dat het eigenlijk niks uit maakt en beide voor en nadelen heeft! We zijn al heel gelukkig als een tweede ons daadwerkelijk lukt :)

11. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Zo is het helemaal Whoopie! Hoop voor je dat t snel zover is!

12. beautifulboys

beautifulboys Niet meer actief

wij hebben altijd gezegd ongeveer 2 jaar ertussen zal erg leuk zijn. toen ons eerste zoontje geboren werd bleek dit geen makkelijk kindje en had de volle 100% onze aandacht nodig. en nu hij bijna 3 is zijn we nog steeds zoekende hoe we hem het beste kunnen begeleiden.

toen ons zoontje iets ouder als een jaar was werd ik zwanger van een 2de kindje ( onverwachts ) .

iets na 2de verjaardag werd 2de zoontje geboren. natuurlijk waren we heel blij en is hij welkom. maar we ervaren het als zwaar in combinatie met onze andere zoon.

gelukkig zijn ze allebei gezond maar iets meer leeftijdsverschil maakt het de eerste jaren gemakkelijker. wel moet ik toegeven dat het voor later wel leuk is dat het leeftijdsvershil niet groot is.

13. SheDevil

SheDevil Fanatiek lid

13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Als ik nu zwanger zou raken dan scheelt de volgende straks 8jr met mijn dochtertje. Niet bewust voor gekozen, maar tis niet anders... Ze is iig heel blij om grote zus te worden en het lijkt mij wel fijn omdat zij al zo lkkr zelfstandig is. Aan de andere kant is het wel weer een terug slag in je vrijheid maargoed, je krijgt er zoiets moois voor terug hè

14. MissMarijke

MissMarijke Bekend lid

21 nov 2015
    637
    1
    18
    Fryslan
    Toen onze dochter 6 maanden was kwam al snel de wens voor een 2e. Helaas heeft het tot nu toe niet mogen zijn. Voordeel is wel mocht t dit jaar toch gaan lukken, gaat mijn dochter naar school en hebben we alle tijd en aandacht voor de baby.

Deel Deze Pagina