Vooraf betalen voor kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AnneThamar, 22 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Hallo allemaal

Ik heb me aangemeld voor kraamzorg,
    krijg ik net een brief binnen of ik binnen 30 dagen 150 euro wil betalen. Dit is dan je eigen wettelijke bijdrage.

Maar ik heb verder niets van ze gehoord, alleen dit.
    Ik ken verder ook niemand die ook vooraf moest betalen.
    Is dit gewoon?

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Huh? Dat vind ik erg vreemd. Hun weten toch nog niet hoeveel uur kraamzorg jij zou willen afnemen of dat je daadwerkelijk nodig zal hebben?

Als ik jou was dan zou ik even met hun bellen.
    Ik heb tijdens mijn intake gesprek aangegeven graag het minimale aantal uren te willen (24uur) maar de intake mevrouw heeft wel 49 uur opgeschreven, mocht het toch nodig zijn.

Ik kan namelijk wel van 49uur naar 24uur, maar andersom niet. Dit vind ik ook volkomen logisch ivm inplannen van de kraamverzorgers.
    Mocht ik uiteindelijk alsnog die 24u willen na de bevalling, dan hoef ik maar een telefoontje te plegen en dan wordt het aangepast.

Erg vreemd hoor, die rekening!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Beetje raar lijkt me....je weet immers nooit precies hoeveel uren KV je gaat afnemen?

Ik zou even bellen of die brief wel klopt.

4. AnneThamar

Ok, dan lag die reactie iig niet aan mij ;)

Ik heb net mijn moeder gebeld, haar hulp (van de thuiszorg..) is begin dit jaar bevallen en moest dat ook. Zelfde kraamzorgcentrum. Ik zit er ook niet echt op te wachten moet ik zeggen. Stel ik pas mijn verzekering aan dan krijg ik het weer terug.
    Vind het lastig en heb liever een rekening achteraf.

Bedankt iig, ik ga zo even bellen!

5. AnneThamar

Nou degene die daar over gaat is er niet.

Heb nu een mail gestuurd met de vraag waarom er zo gewerkt wordt en dat ik het niet zo fijn vind om nu al te betalen, vooral ook omdat ik nog niemand gesproken of gezien heb van die organisatie.

Blijf het vreemd vinden.
    Ze zijn wel op de hoogte van mijn vz, want ze geven aan dat ik de eerste 24 uur geen eigen bijdrage hoef te betalen, en dat klopt.
    Maar wat als ik mijn vz aanpas, naar een hoger aanvullend pakket.
    Dan hoef ik niets te betalen, aangezien je dan alles vergoed krijgt. (En ik hopelijk pas volgend jaar beval...)

Nou ja...

6. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand vooraf al moest betalen. Je weet immers ook helemaal niet hoe het gaat lopen, hoeveel uur kraamzorg je nodig hebt en of je uberhaupt wel kraamzorg nodig hebt (als je bijv. langere tijd in het ziekenhuis zou moeten verblijven). Wat een vreemde actie. Niet echt klantvriendelijk. Zeker ook omdat je verder nog niets van ze hebt gehoord. Zijn ze ook nog niet langsgeweest voor een gesprek?

7. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik weet wel dat ik eerst een rekening krijgt van de kraamzorg en dat als je extra verzekerd bent de rekening bij je zorgverzekering kan indienen en dat je het dan op je rekening teruggestort krijgt.
    ik zou iig niet betalen voor ik ook echt de kraamzorg gehad heb.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier moesten we bij beide kinderen de geindiceerde uren vooraf betalen (de eigen bijdrage dan) was is 2009 al dus ik vind het niet raar eigenlijk.

hier was het trowens 93 euro voor 24 uur en de uren die ik al in he ziekenhuis had gekregen kreeg ik weer terug een week na de kraam week

9. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Een beetje heel erg vreemde gang van zaken.
    Helemaal als er nog geen intake heeft plaatsgevonden of wat dan ook.
    Je hebt nog niets met elkaar besproken, maar je moet toch al betalen?
    Voor zorg die nog niet geleverd is?? Das echt raar.
    Ik zou toch nog eens weer contact opnemen met diegene die er over gaat. Zou toch duidelijkheid willen hebben.

Succes!

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Vind het eerlijk gezegd ook vreemd.. Je weet toch ook niet hoe de bevalling gaat lopen en wanneer jullie evt. naar huis kunnen? Lenn moest een week blijven dus zouden uiteindelijk maar 1 dag kraamhulp krijgen.> uiteindelijk is het 3 dagen geworden, maar dat zou een gedoe geven.. Moeten ze terugstorten etc.
    Vreemd..

11. AnneThamar

Dat is precies mijn bezwaar Roeltje.
    Heb nu een mail gestuurd en hoop morgen reactie te krijgen, anders bel ik gewoon nog een keertje!

@Amfy, jij kent het dus ook, vond jij het toendertijd helemaal niet vreemd?

@Serafijntje: nee verder niets gehoord, alleen bevestiging van aanmelding met de tekst dat ze in de 7e zwangerschapsmaand contact opnemen voor een intake.
    Maar dat is nu pas, dus dat moet nog gebeuren.

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee ik kan het wel begrijpen tegenwoordig zijn er veel mensen die het of niet kunnen betalen of gewoon niet betalen.

en tja met deze voorwaarde weet je zeker dat je de eigenbijdrage ontvangt zonder veel problemen die je krijgt bij mensen die niet betalen.

13. AnneThamar

Ja das ook weer waar. Goed punt, als ze het zo uitleggen...
    Nou ja wanneer ze snel contact opnemen vind ik weer wat anders, maar ga niet zomaar 150 euro betalen aan een organisatie die ik niet ken.

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Nee, hier wordt het naderhand berekend aan de hand van de uren die je ook daadwerkelijk hebt afgenomen. Dan krijg je een acceptgiro thuis. Wel heb ik meteen moeten tekenen hiervoor, dat ze het (tegen die tijd) af mogen schrijven, maar ze zei aan de telefoon direct dat dat pas na je kraamtijd gebeurd.

Heel apart, ik zou er even over bellen!

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat raar! Ik heb ook pas gewoon na de kraamweek hoeven betalen...Zou er ook niet mee akkoord gaan, maar ja, dan moet je nog wel de mogelijkheid hebben ergens anders kraamzorg te krijgen

16. AnneThamar

Ja das ook nog eens zo ja.
    Morgen ook maar eens contact opnemen met een andere organisatie, gewoon voor de zekerheid.

17. riniti

riniti Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.589
    0
    36
    Roze wolk :-)
    eerlijk gezegd vind ik dit erg vreemd, voor hetzelfde geldt gebeurd er iets waardoor je toch geen gebruik maakt van de kraamzorg... en dan heb je al betaald! erg apart, heb dit bij mijn vorige zwangerschap ook niet gehad en dat is maar goed ook want ik heb uiteindelijk meer kraamzorg gehad als wat van tevoren is vastgesteld, zodat we gewoon achteraf alles in 1 keer konden betalen! ik zou even bellen of het niet gewoon achteraf kan omdat je hier ook nog nooit van hebt gehoord! trouwens als ze daar moeilijk over doen zou ik persoonlijk naar een ander gaan, vind het gewoon een beetje onbeschoft! je schrijft dat je verder ook nog niks van ze gehoord hebt, ik ben net zover als jou in de zwangerschap maar heb al gesprek en al gehad en niks betaald! succes in ieder geval

groetjes riniti

18. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Toevallig las in ook zoiets toen ik aan het zoeken was voor kraamzorg. Had er toen al een raar gevoel bij. Uiteindelijk door de vakantieperiode even niet aan gedacht en na de vakantie weer verder gaan zoeken. Zie ik toch staan dat ze failliet zijn.
    Je zal maar betaald hebben. 'Dag geld'

Zou proberen te regelen dat je gewoon achteraf betaald.
    Je weet nu inderdaad niet hoeveel uur je gaat afnemen.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik begrijp het niet. Het klopt dat er mensen zijn die hun rekeningen niet betalen. Maar er zijn ook bedrijven die failliet gaan. Ik vind het zeer klantonvriendelijk om je klanten te "vragen" om dat risico te kopen. (Vaak lijkt het meer op dwingen dan op vragen.) Wij betalen in ieder geval nooit iets vooraf. Soms wordt er een beetje tegengesparteld, maar als we dan zeggen dat we in dat geval wel op zoek gaan naar een plek waar we niet vooraf hoeven te betalen, is er altijd wat te regelen.

Ik zou het dus gewoon niet doen. Desnoods op zoek naar een ander kraamzorgbureau dat niet vraagt vooraf te betalen.

20. AnneThamar

Mijn man zei gisteren ook al: dat doen we niet.
    Dan maar op zoek naar een ander.
    Hij zei gisteren idd ook wat Riniti zegt: straks gebeurd er iets waardoor je toch geen kraamzorg nodig hebt...

Tupp; das ook een goed punt ja, straks ben je je geld kwijt. He bah nou wil ik t helemaal niet meer :p
    Ga zometeen even bellen, heb nog geen reactie op mn mail. Hopelijk krijg ik iemand anders aan de telefoon dan gisteren ;)

Deel Deze Pagina