juistheid termijnecho + nekplooimeting

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Goldengirl, 3 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goldengirl

3 mrt 2008
    38
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste verloskundige,

29 februari jl. had ik mijn termijnecho. Volgens de berekening uitgaande van de eerste dag van mijn laatste menstruatie was ik op dat moment 10 weken en 3 dagen zwanger. Uit de termijnecho blijkt echter 11 weken en 1 dag.
    De eerste dag van mijn menstruatie was 20 (of 21 december). De gemiddelde cyclusduur ongeveer 26 dagen (soms ook 2 tot 3 dagen korter).

Mijn vraag is nu of de termijnecho wel klopt. De grootte van de foetus was 4,32 cm en uitgaande daarvan kwam de echoscopist uit op een duur van 11 weken en 1 dag. Kan het niet zo zijn dat de foetus groter is dan het gemiddelde?

Bij deze echo is ook een nekplooi gemeten van 1,8 mm. Is dat nog wel een goede waarde als blijkt dat de zwangerschapsduur toch 10 weken en 3 dagen bedraagt?
    Doorgaans wordt de nekplooi toch altijd gemeten tussen 11 en 14 weken?
    En varieert de grootte van de nekplooi naar gelang van de zwangerschapsduur?

De echo zag er trouwens prima uit.

Ik heb trouwens niet willen kiezen voor een combinatietest. Ik ben bang voor een negatieve uitkomst en wil sowieso niet voor een vlokkentest of vruchtwaterpunctie kiezen.

Ja, ik hoop dat U mij enigszins gerust kan stellen.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Goldengirl,

geen zorgen maken hoor. De echo klopt wel, want als jij een cyclus hebt die een paar dagen korter is dan normaal, dan ben je ook een paar dagen verder zwanger en dan klopt de echo heel behoorlijk. Door de kortere cyclus hebben ze je uitgerekende datum ook aangepast. Ook een nekplooi van 1,8 mm past hierbij, dus al met al klopt het wel. Ga er maar vanuit dat je nu echt 11 weken en 4 dagen zwanger bent!

Groetjes Brigitte

3. Goldengirl

3 mrt 2008
    38
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo Brigitte,

Dank je wel voor het snelle antwoord en de geruststelling.

Groetjes Goldengirl

Deel Deze Pagina