Tanya: Niet dat ik me echt schuldig voel (schuldig is gewoon niet het goede woord), maar ik vind het gewoon zo sneu voor jou en nog een paar dat jullie zo lang moeten wachten..... (en met zoveel 'gedonder') Ik gun iedereen VANDAAG hun ukkie! Ga maar lekker even liggen Tanya! Groetjes Miep
hallo lieve leuke dames.... als het mag breek ik hier toch maar even in sorry ik lees (LEEF) al een paar weken stiekempjes met jullie mee... omdat ik het zo boeiend vind hoe jullie met elkaar omgaan echt petje af.... De eigenlijke reden dat ik nu wel reageer en voor die tijd nooit is de volgende.... Ik lees dat er hier best een aantal meiden zijn die na de bevalling te maken hebben met kraamtranen onzekerheden angst twijfel en alle andere emoties die je maar kan bedenken.. en eigenlijk wil ik jullie alleen maar een klein hartje onder de riem steken: Het feit dat jullie deze gevoelens(emoties) hebben maakt dat jullie allemaal stuk voor stuk een supermamma zijn...! Ik ben zeven jaar geleden bevallen van mijn eerste zoon en na een aantal dagen verloor ik ook echt mezelf in twijfel angst geluk wanhoop enz enz ik was zo gelukkig dat ik er eng van werd zeg maar.. Nou sorry als jullie mij nu een inbreker vinden maar moest het even kwijt... nogmaals vind jullie kanjers
Zo, goedemiddag alweer! Ik heb wat bijgeslapen. Zo stom, dan kan ik 's nachts niet slapen en word ik na achten 's ochtends zo moe dat ik als een blok in slaap val! Grappig trouwens, mijn dwarsliggertje kruipt als ik in bed lig (eigenlijk 'zit', tegen 3 kussens) extra naar boven, zodat haar hoofd echt vlak onder mijn hart ligt. Echt heel gezellig, net of je je baby al op je buik hebt liggen. Dan kan ik echt haar rugje en haar bolletje aaien, kleine tapspelletjes met haar handjes spelen. Zo heerlijk Maar dan wil ik haar ook altijd zooo graag 'echt' in mijn armen houden . En Erik is dan gewoon stikjaloers, want die kan ook wel haar koppie aaien en dr handjes een reactie ontlokken, maar het is toch anders voor hem. Wéér zo'n leuk woord! Eef, nogmaals gefeliciteerd met Guiletta Demelza! Het is een heel mooi meisje! Ik zag de foto's op je site, vond eigenlijk ook die foto van dat je nog ligt te wachten op je kindje erg interessant. Zo van: "Ah, zo ziet zo'n 'tentje' bij een KS eruit." (Ben zelf voor de 25e ingepland.) Wauw, dat je al na 5 dagen weer online bent. Ik stel me telkens voor dat ik straks wel een week 'uit de lucht' zal zijn, maar misschien is dat te negatief dus, want je bent niet de enige die al snel weer terug was. Loltsje82/Miep: Maf idee dat jij zo gaat bevallen. Je zwangerschap is bijna voorbij en dan ga je de volgende fase in... Lijkt me spannend en ontzagwekkend tegelijk. Sorry, ben soms wat 'filosofisch' (zoals Erik dat noemt) Anyway!! Nog veel succes!! Alle dames die overtijd zijn: ik vind het knap hoe jullie je telkens weer door wéér een dag heen werken, want ik merk dat ik het nu al eigenlijk niet meer leuk vind (dikke buik, kwalen, niet slapen) en dan ben ik net 39 weken! Dus petje af... BabyBjörn: ik hoop zooo dat ik die kan gebruiken! Mijn polsen zijn altijd te slap geweest om lang iets te duwen of vast te houden (zoals een kinderwagen ), maar mijn rug is op zich best sterk, dus ik hoop het wel. Anders kan ik Kindje nooit in mijn eentje lange einden ergens mee naartoe nemen (stad in, park). Of is bij de BabyBjörn de zwaarste druk niet op je rug zoals ik nu denk? Een draagdoek ziet er meer gezellig uit dan dat ik denk dat ik die voor vervoer kan gebruiken. Je baby hangt vaak op één heup, dus het lijkt mij dat het gewicht dan ongelijk verdeeld is. Of kan je ruggegraat wel loodrecht op je bekken blijven met zo'n ding (balans is voor mij altijd erg belangrijk). Borstvoedende keizersnede-mama's: wanneer en hoe zijn jullie hiermee begonnen? Gewoon hup zo snel mogelijk aanleggen? Of eerst nog eens goed nadenken over hoe dat nou precies moest ("Wat zei die mevrouw van de cursus nou?", kindje borst laten verkennen, stukje bij beetje dus? Want door die KS heb je toch al 'vertraging' en ik ben bang dat dat problemen gaat geven Misschien is het makkelijker als je een ruggeprik krijgt, dan ben je namelijk zelf alerter. Oh, nu zie ik net een nieuwe naam... Hallo dwazie! Nou, dat vinden met name de bevallen dames vast fijn om te horen. Hart onder de riem is altijd fijn. Ik ben zelf erg nerveus over die beruchte kraamtranen (word sowieso makkelijk depressief), maar ja, ik hoop dat dit in ieder geval weer over gaat... OK, ik ga maar eens douchen... Sterkte iedereen!
Elma en Bas, gefeliciteerd met Brennan! Miep, heeeel veel succes vandaag! Spannend.. Over een x aantal uren heb jij ook je minimiep in handen..! Dwazie, wat lief, bedankt! Tanya, wat balen dat het weer een valse start was.. Ik (en nog wat anderen) weet niet helemaal hoe je je voelt, maar ik kan me mijn frustratie van vorige week nog erg goed herinneren. Zwangeren: ik heb het juist andersom, dat ik het gevoel heb er hier niet helemaal meer bij te horen omdat ik al een kindje heb.. Raar he? Vandaag mijn eerste dag zonder kraamhulp! Gaat heel goed. Alleen heeft meneer besloten een totaal ander ritme aan te houden. Hij heeft de laatste keer al na 2 uur weer gegeten.. Zou hij dan nu al een regeldag hebben?! Ik word er erg onzeker van merk ik. Ik word trouwens ook een beetje paniekerig als ik lees dat zoveel babies krampjes hebben.. Al is het niet gezegd dat Sverre dat ook krijgt natuurlijk. Tranen moet ik nog wel bedwingen. Ik herken veel van Twinny dat je het gevoel hebt dat het niet binnen komt ofzo. Ik zit ook veel te veel in mijn hoofd. Als ik Sverre vast heb voel ik me echt wel gelukkig en 'moeder'. Maar ik denk de hele tijd 'wat als het nou niet leuker wordt dan nu?' 'Is dit het nou?' 'Ben ik wel gelukkig genoeg?' Pfff... Ik ga zo maar proberen te rusten. Hopelijk slaapt Sverre nog eventjes.
\ Vinden ze vast niet, ik in ieder geval niet. Ben er zelf ook pas een weekje bij hier en dat ging ook prima!
miep, wat spannend zeg! nu je vliezen gebroken zijn.... hou ons op de hoogte en ik hou mijn gsm in de gaten!!! Veel sterkte. handdoek lijkt me een goed idee! Ik kon het met grote verbanden opvangen... moest ik wel om de 2 uur verschonen.... Ukkie komt nu heel snel! Bij mij gingen ze pas actie ondernemen vanaf 24 uur gebroken vliezen. Jeroen is uiteindelijk 31 uur na de gebroken vliezen geboren. Tan, jij ook heel veel sterkte! Ik gun het je zo! Ik ga nu weer voeden, hopelijk doet Jeroen daarna weer een tukkie, want hij is nu steeds wakker...
De babybjorn active is idd die over de hele rug loopt vandaar dat ik die ook gekocht heb zijn nieuw alleen giga duur dus mp is een uitkomst hoop ook dat die goed gaat bevallen heb 1 x eva erin gehad maar das niks meer zo'n groot kindje ging ook nog maar net ze mogen er tot 18 maand in en ze was toen 17 maand en 11.5 kilo erg zwaar om dan nog te tillen in een zak. maar zo'n babybag is ideaal omdat kindje kan liggen voor direct na de geboorte maar zoals die over je rug loopt lijkt mij pijnlijk daarom wil ik die dus niet hebben. this dan in feite alleen maar voor de 1e 6 weken. Tanya volgens mij moeten wij even flink streng zijn tegen beeb neemt nu al een loopje met ons door eigenwijs te blijven zitten. ik ga ook nog voor de 20e maar vindt disndag nu toch aardig dichtbij komen en daarmee de inleiding. pffff helllup kom nou beeeb.
Irena: Ik vind het wel leuk dat je af en toe wat filosofisch wordt..ik heb zelf die neiging ook heel erg (probeer dat hier op het forum altijd een beetje in te houden, aangezien de meeste meiden hier zo 'nuchter'zijn ) Maar van mij mag je hoor..filosofeer er maar een eind op los lekker dat je net nog eventjes hebt kunnen slapen. We hebben geluk denk ik dat we geen hittegolf hebben, anders was je waarschijnlijk om 8 uur je bed niet meer ingedoken omdat het dan al te warm zou worden, dus geniet er lekker van. (kan over een week wel veel warmer zijn en misschien is je beep er dan nog steeds niet..) Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met haar hoofdje op je hartje..Ligt jouw kindje dan ook niet met d'r hoofdje naar beneden? Ik weet dat ie niet in gedaalt is, maar hij ligt dus echt compleet andersom? En over die spieren en gewrichten enzo..Daar maak ik me ook vaak zorgen om. Ik heb fybromyalgie (o.a.) Dit wordt wel eens weke-delen-reuma genoemd. Heb dus ook veel last van gewrichten, aanhechtingen etc. Ik heb daardoor erg lang getwijfeld of ik wel of niet fysiek een kindje aan zou kunnen..maar ik kan nu alles gewoon nog en met een beetje hulp van mijn man en met wat handige gadgets moeten we een heel eind komen toch? Ik denk dat die draagzakken een uitkomst zijn trouwens.. Dwazie: Gefeliciteerd met je zwangerschap! En nee hoor je bent geen inbreker, ik vind het grappig om er achter te komen dat er toch af en toe andere forumers zijn die helemaal niet in juli zijn uitgerekend ofzo, die toch af en toe meelezen hier. Of zelfs succes en sterkte enzo komen wensen. ik vind dat hardstikke lief juist! En ik denk dat het inderdaad voor de new-born-mama's best heeeeeel fijn kan zijn om van iemand te horen die hetzelfde heeft meegemaakt, dat ze niet raar of gek of slecht of wat dan ook zijn. Ik kreeg vanochtend van mijn zus een uitgebreide email. Zij is vorig jaar juli bevallen. En in die mail wilde ze me veel geluk wensen met de laatste spannende momenten, maar vooral ook op mijn hart drukken hoe ik naar mijn eigen gevoel moet luisteren, moet vertrouwen op mijn eigen intuitie en mijn grenzen moet proberen te bewaken. Juist omdat zij vorig jaar zo duidelijk heeft meegemaakt hoe iedereen voor haar bepaalde .. Ik vond dat zoo lief van d'r...En ze vertelde daarin ook dat de eerste weekjes best moeilijk zijn en dat je je heeeel vaak af vraagt "is dit het nou? moet ik nu gelukkig zijn"enzo. Ik vond het heerlijk dat ze dat aan me verteld heeft, omdat zij die ervaring heeft en ik dus nu al weet dat ik niet gek of raar ben als me dat straks overkomt.. Wat ik dus eigenlijk wilkde zeggen : Dwazie, het is lief van je dat je hier een hartje onder de riem komt steken!
Daar ben ik weer. Ik zit in het zonnetje in de tuin met de laptop op schoot. Makkelijk hoor.... Eerst een vraag voor La Lex of andere laptop gebruikers... hoe krijg ik hier het nummerieke blok aan om bijvoorbeeld de e met puntjes te kunnen gebruiken? Goed... waar was ik? De vraag van Tan over weeeeeeen (zie je, ik mis de e met puntjes ) Tan, ik deed de timing van de wee steeds verkeerd. Je moet de piek van de wee meten. Dus niet als het licht begint. De piek moet een volle minuut duren. Dus van de piek tot waar de piek wegzakt 1 minuut. Vanaf het wegzakken tot het begin van de piek max. 3 minuten. En ja... het is nooit exact 1 minuut of 3 minuten. Maar het merendeel moet wel zo zijn. Dus echt even een tijdje bijhouden en niet van 4 of 5 weetjes uitgaan. Bij de voorweeen was ukkie druk tussen de weeen, maar bij het echte werk... geen idee, je bent veel te blij dat de piek eraf is dus je let er niet eens op. Tenminste... ik niet. Het onsluiten gebeurt bij iedereen op een andere manier. De eerste 4 cm gaan langzaam en moeizaam, maar daarna gaat het hard en dan volgen ze zeker snel op elkaar. Dit is wat ik heb horen zeggen. Ben na 1 beebje nog geen echte ervaringsdeskundige vind ik. Dus volg je gevoel Tan! Miep... zijn de weeen al op gang? Zo ja, dan kan het weleens de uitgerekende datum worden. Zo nee, dan kan het ook nog weleens na vannacht worden. Maar... hoe dan ook... je ukkie komt eraan! Is ukkie ingedaald? Dan raak je echt niet al je vruchtwater kwijt. En het lijkt veel, maar geloof wat de deskundigen schrijven, je verliest echt niet alle liters. Ben weer even weg... zo terug! Kus
Ah, nog één dus! Bij mij noemde de ARBO het ook al fybromyalgie, maar aangezien bij mij pas überhaupt twee jaar geleden is vastgesteld dat ik me niet aanstel en er echt wat is, noemt mijn eigen huisarts het liever nog 'gewoon' hypermobiel, totdat ze zeker is dat ik alle symptomen van FM heb. Goh, ik herken wel wat je zegt, ik heb ook lang getwijfeld over kinderen. Zou ik alleen de zwangerschap al fysiek wel aankunnen? Uiteindelijk is het allemaal heel zwaar geweest, fysiek en mentaal. Hoe is dat voor jou? Net als bij jou heeft de aanwezigheid van een hele lieve man en het besef dat er hele handige dingen te koop zijn tegenwoordig uiteindeljk de balans doen doorslaan. Ik denk dat we het maar stapje voor stapje moeten bekijken niet? Maar ik vind het toch eng, want het is zo'n onzekere factor! Misschien kunnen we zo nu en dan tips en ervaringen uitwisselen? BTW, ben je nu zwanger van de 1e, dat had ik nog niet zo door... Ik wel in ieder geval, dus ik ben ècht een noob. Enne, filosofisch word ik wel vaker, vaak juist doordat veel mensen zo nuchter zijn. Dan denk ik vaak, ja maar er zit méér achter! En het komt ook door de zwangerschap. Ik heb nu zoveel geleerd over mijn eigen grenzen en heb toch heel wat wilskracht moeten oproepen om de maanden door te komen --> daar word ik alleen maar nog filosofischer van! Eh ja dus, Kindje ligt he-le-maal verkeerd. Ze heeft haar hoofd onder mijn hart, haar kont op mijn rechterheup, één been houdt ze vóór zodat ze op haar voetje kan sabbelen. Als ze daarmee trapt komt er dus een bobbel in mijn rechterzij. Ook handjes fladderen altijd naar mijn rechterzij of tegen mijn middenrif aan. Haar andere beentje bungelt wat in mijn bekken, daarmee trapt ze voornamelijk tegen mijn staartbotje Ze is absoluut niet ingedaald en kan nog best wat op en neer schuiven. Van dwars naar stuit, that is... Geen haar op dr koppie die eraan denkt om met het hoofd naar beneden te gaan Bij mij in de familie hebben we meer van die dwarsliggers gehad, ikzelf lag ook heel lang zo, twee weken voor de bevalling draaide ik nog naar een 'normale stuit'. En toen is mijn ma dus toch vaginaal bevallen. Ikzelf zag dat niet zo zitten, dus tenzij Kindje opeens tòch gaat koppeltje duikelen, wordt het een KS, of ze nu stuitert of dwars is.
Hé Niva, ik kijk in je fotoalbum en zie dat we (bijna) dezelfde kinderwagen hebben! Wij konden onze Quinny 4-wieler gratis krijgen, maar hij is veels te log voor mij. Dus we hebben ook een Quinny Zap 3-wieler, lekker lichtgewicht, voor de korte eindjes.
Hallo allemaal, Ik breek na Dwazie ook maar eens even in hier. Vanaf mijn zwangerschapsverlof-30 juni- lees ik al dagelijks mee met jullie. Dat ik nooit heb gereageerd komt omdat ik weet dat ik het niet lang vol houd om te blijven reageren op een forum. Dus bij deze wil ik alvast melden dat ik nadat ons Kindje geboren is ik hier vast niet vaak meer te vinden zal zijn. Het is echt ontzettend leuk en gezellig om te lezen hoe andere aanstaande moeders hun dagen doorkomen. Volgens mij is het bij sommigen net zo erg als bij mij. Ik heb me -vooral de afgelopen week- stierlijk verveeld. Mijn man is aan het werk, mijn familie zit in Friesland, ja ik ben ook een Fries en bijna alle vrienden zijn nu op vakantie gegaan of gaan het komend weekend. Kortom, ik zit overdag voornamelijk alleen thuis. En heb mijn stapel van 6 boeken al uit, alles is klaar en ik wacht maar. Daarom is het zo leuk om jullie verhalen te lezen.
@ Irena: (heel verhaal over fybro, dus andere forumers: lees hier maar effe overheen) Ik ga even niet quoten want anders wordt het zo'n uber lang bericht haha, maar ik wil wel even reageren op je bericht. dat van die kidnerwagen: ik baal ook ontzettend van het ding, ik vind hem ook niet (meer) mooi en hij is veel te zwaar en groot voor me..maar goed, we hebben gewoon geen geld (meer) voor een andere dus we doen het eerst met deze en zien wel hoe het loopt. Ik heb in elk geval twee leuke draagzakken, dus wellicht dat ons kleintje daar van houdt 9ik hoop het ik hoop het ik hoop het) Die fybromyalgie is bij mij twee jaar geleden 'officieel"vastgesteld door de reumatologe. Mijn moeder heeft het ook (in een andere mate trouwens) dus ik had al wel zo'n vermoeden. Na jaren van onderzoeken e.d. is dit dus uiteindelijk de utkomst/diagnose. Ik kan er eigenlijk nog weinig mee, omdat het nog niet echt een geaccepteerde 'aandoening'ofzo is. Voor mezelf heb ik een bewijs dat ik niet gek was, maar ik heb het bijv niet aan mijn werkgever kunnen vertellen omdat ik daar niks mee opschiet (wordt niet erkend) Daar hebben we wel troubles door gehad, want toen vriendje hierheen verhuisde kon hij geen werk vinden..Ik kan maar 25 uur werken (hooguit 30 maar dan lukt t niet meer) maar we konden geen aanvullende (tijdelijke) uitkering ofzo krijgen omdat mijn 'aandoening'niet erkend is en ik dus gewoon maar 40 uur zou moeten gaan werken...Tja...dan raak je al snel financieel in de shit. gelukkig zijn we dara helemala uitgekomen toen vriendje wel een baan heeft gevonden. Maar zo komen mensen dus wel in de problemen. Ook de omgeving begrijpt het niet hoor. Men kent het niet dus bestaat het niet. Toch is het een medisch erkende aandoening, welke valt onder reumatologie. helaas weten ze er gewoon nog te weinig van af om er iets mee te kunnen. Ik twijfel dan ook aan 'fybromyalgie op zich..Ik zie het eerder als een verzamelnaam voor allerlei symptomen die uiteindelijk elders horen..(denk aan : auto-imuum ziekte oid) Maar nu dwaal ik af..dit gaat niet meer over de zwangerschap Tijdens de zwangerschap heb ik er gelukkig niet extra last van gehad, daar was ik wel heel erg bang voor! Ik ben alleen erg bang voor straks..dat ik de baby niet kan houden ofzo..Maar goed, we staan er inderdaad niet alleen voor.. Wel boeiend dat jij hetzelfde beleefd..Voor mij is het ook de eerste zwangerschap... Zo te lezen heb jij het wel extra zwaar gehad tijdens de zwangerschap..Komt dat door je 'hypermobiliteit"? (wat wordt dáár trouwens onder verstaan?) Je keus vwb de keizersnee begrijp ik wel trouwens.. (misschien moeten we anders even via pb contacten? ik weet niet of dit voor de andere meiden ook vervelend is..)
Net heeft mijn vader me ook een enorm hart onder de riem gestoken. Zo lief.. Dat het moedergevoel en het geluk moeten groeien, dat hij dat ook bij mijn moeder had gezien vroeger. En dat het soms voor de moeder langer duurt dan voor de vader, omdat zij die zorg (voeden etc) erbij heeft. Ik ga nu nog even proberen te rusten, Sverre slaapt nog! Hopelijk nog eventjes, kan ik even bijtanken van mijn huilbui van net.
Ik denk trouwens dat ik de komende tijd even (nog) minder online zal zijn hier. Ik merk dat ik door verhalen van anderen - vreemd genoeg - nog minder op mijn gevoel af ga. En dat moet ik nu wel even doen.. Het ligt dus niet aan jullie! Ik heb alleen weer een onzekere periode en dan moet ik me even afsluiten van ervaringen van anderen, of die nou heel positief of juist negatief zijn. 't lijkt een beetje op de eerste periode zwangerschap, toen ik zo bang was een miskraam te krijgen en alleen maar enge dingen begon te lezen... Hopelijk ben ik er snel weer meer. KNUFFEL voor iedereen die nog moet bevallen en een KUS voor iedereen die al mama is!
Oh wat enorm lief van je pa. Ik denk ook echt dat het zo is hoor Kar....Ik bedacht me gister ook ineens dat het 'zware werk"er na de bevalling nog niet op zit, maar gewoon doorgata dan. terwijl ik heel de tijd uitkijk naar het moment dat IK het even niet meer hoef te dragen maar dat mn vent het over kan nemen..En toen ineens besefte ik me, dat dat dan nog niet kan. Ik blijf degene met de Boobs ..Dus helemaal overdragen voor een weekje kan helemaal niet Neem je tijd, en laat alles gewoon eventjes voor wat het is..Misschien helpt het als je inderdaad met jezelf afspreekt dat je nu nog even heel plastisch niks hoeft te voelen enzo..Gewoon je verwachtingen naar beneden halen..