I know! Het bed is bezorgd thuis, dus als het zover is dan mag het! Maar stiekem hoop ik dat uk nog 'even' 3 weekjes wacht! [-o< Ik heb afgesproken op 07-07-'07 te bevallen! 8) Nee, ik wil nog even genieten van alles in huis als het klaar en schoon is! Nog een paar keer in bad zonder weëen. Gewoon ff genieten! Nog ff naar Groningen voor een rondje bezoekjes, nog de laatste (en dat zijn er vrij veel) dingen kopen die beeb nodig heeft... Beentjes gaan aan elkaar hier! Jij hebt je laatste lesdag gehad toch? Ook lekker!
ja beebie heb kaartje zelf gemaakt, scheelt 150 euro en we kunnen ons geld wel beter gebruiken en vindt het zelf net zo leuk
Goed, het verhaal van gisteren. Moedermelk wordt aangemaakt door 2 hormonen. Prolactine en ocytocine. Het werkt op vraag en aanbod. Hoe vaker je aanlegt, des te meer melk je maakt. In het begin moet het nog op gang komen. Leg je kindje daarom zo'n 12 keer per dag aan. Want in de baarmoeder kan het 24 uur per dag slokjes nemen. En de darmen moeten ook nog rijpen en aan de melk wennen. Dus steeds kleine beetjes is beter. In het begin heb je echt 'druppeltjes' melk. Dus nog geen enorme hoeveelheden. Als je je kindje aanlegt dan heb je 3 houdingen. De Madonna houding, dus gewoon op je armen, net zoals je de fles geeft. Je kan liggen op je zij en je kindje ook op zijn/haar zij. Of de rugbyhouding. Dat is vooral geschikt voor mensen die een keizersnede hebben gehad of mensen met grotere boobs. Anders verdwijnt je kindje onder je boob en heb je bijna geen contact met je kindje. Waar moet je op letten... de meeste dingen gaan mis bij het aanleggen. Het aanhappen mag geen pijn doen. Ook niet een beetje. Het enige wat kort pijn kan en mag doen dat is het toeschietreflex. Dus het eerste moment van het doorstromen van het melk. Zorg dat je baby goed gesteund dicht tegen je aan licht. Met hoofd en lijfje in 1 lijn en met het neusje bij de tepel. De baby zoekt de borst en doet de mond open. Vaak kun je zien hoe ze het tongetje uitsteekt. Pas als het mondje goed open gaat trek je baby met de billetjes dichter tegen je aan. Ze houdt haar hoofdje iets naar achteren (nooit het hoofdje naar voren duwen, dat wekt weerstand op. Desnoods iets aan de schouders naar voren halen) Kinnetje tegen de borst, het neusje vrij en het is een prettig gevoel. Eerst zuigt de baby snel. Je voelt het tongetje snel tegen je tepel aantikken, hierdoor krijgen je hersenen het signaal om melk te gaan aanmaken, dus je voorraad blijft aangevuld. Na een poosje gaat ze rustig drinken. Je hoort haar slikken. Soms stroomt de melk zo hard dat ze loslaat. Geen probleem, gewoon opnieuw beginnen. Als voeden pijn doet, haal haar van de borst af. Doe dat door met je pink in haar mondhoek het vacuum te verbreken. ---- In het begin voeden aan 2 borsten. Eerst 10 minuten aan de een, daarna aan de ander. De keer erop met de borst beginnen waarbij je geëindigd bent. Bij het eerste kindje heb je meestal op dag 3 stuwing. Dit kan een paar dagen aanhouden. Kolf op die dagen je borsten eventueel af. Want je borst staat strak gespannen, je kleintje heeft dorst en een vochtig mondje van het slijm. Die kan dan nooit goed aanhappen. Je kan de pijn/druk verzachten met warme lappen, door je borsten onder de warme douche te masseren of door ze voorover in een bak warm water wat leeg te masseren. Het aanleggen... het is belangrijk dat het oortje, de schouder en de heupen op 1 lijn liggen. Dus niet het hoofdje gedraaid. Probeer het zelf maar, met je hoofd opzij drink je minder lekker. Je slokdarm is gedraaid en daardoor is het slikken moeilijker! Tepelkloven komt vaak door verkeerd aanleggen. Blijf niet aanmodderen als het gebeurd. Zoek hulp. Borstontsteking begint vaak als een warme rode plek op de borst. Wat harder dan het andere stuk. Niet stoppen met borstvoeding geven. Vaak komt het doordat het neusje te dicht op de borst zit en daardoor wat melkklieren afknelt. Dus let daarop. Masseer de melk uit die plek naar de tepel of kolf de borst goed leeg. Maar laat hem niet vol. De melk is gewoon geschikt voor je kindje. Het kan iets zouter zijn, maar er zit geen push of iets in. Je hebt 24 uur de kans om de plek weg te krijgen, zo niet, ga dan naar de huisarts, dan krijg je een antibiotica die te gebruiken is in combinatie met borstvoeding. Regeldag... op 10 dagen, 6 weken en op 3 maanden krijg je een regeldag. Je kind krijgt meer honger en wil meer drinken. Dus gaat huilen. Leg je kind vaker aan. Want het is het vraag en aanbod patroon. Geef toe aan die dagen. Leg je kindje aan, zorg dat het hormoon oxytocine meer melk gaat aanmaken, dan is het vaak binnen een dag gedaan en gaat je kind weer met grote slokken drinken. Voormelk en achtermelk. Voormelk is lichter verteerbaar dan achtermelk. Dus als de borstvoeding op gang is gekomen dan biedt je eerst 1 borst aan, laat die leegdrinken. Als je kindje stopt met drinken, biedt dan je andere borst aan. Je weet immers niet of ukkie is gestopt met drinken omdat je borst leeg was of omdat ukkie vol is. Dus je biedt je tweede borst aan. Volgende voeding begin je met de borst die je als 2e hebt aangeboden. Tot 3 maanden geef je vitamine K. Een paar druppels in de mond. Je kraamhulp vertelt je dit allemaal. Er is nog een 'discussie' over vitamine D. Sommigen geven dit ook mee. Maar als je genoeg buiten komt dan maak je deze vitamine genoeg aan en krijgt je ukkie dat ook. Verder kan je geen borstontsteking krijgen door kou op de borst. Er zijn kraamhulpen die dit beweren, maar dat is onzin. Je kan gewoon gekruid blijven eten als je dat nu ook doet. Je hoeft het niet te minderen. Want wat je nu eet dat krijgt je kindje ook binnen. Dus de darmkrampen worden daar echt niet erger van. Want hoe doen ze dat anders in de landen waar ze altijd gekruid eten. Afgekolfde melk. In de koelkast is het achterin 4 dagen houdbaar. In het vriesvakje van de koelkast geloof ik 10 dagen (weet het niet zeker, ik vraag het even na) en in de vrieskist 3 maanden. Een flesje afgekolfde melk pas na 4 tot 6 weken geven. Pas als de borstvoeding en het aanhappen goed gaat. Want voor het zuigen aan de fles is een andere techniek nodig, het tongetje moet verder in de mond. Dus ook de speen tegen de zuigbehoefte geef je pas na die tijd! Als je de eerste keer afgekolfde melk geeft, laat vaders het dan doen. Ga zelf weg. Want anders ruikt ukkie jou, hoort jou. Dus waarom een flesje nemen als de melkfabriek in de buurt is. En anders raak je zelf gefrustreerd als het niet gaat. Je pakt het kindje dan over en gaat alsnog de borst geven. Oefen dus met het flesje voordat je gaat werken omdat het even wennen is. Volgens mij heb ik alles zo. Ik mail het verhaal ook even naar de persoon die gisteren de cursus gaf. Mocht ik dan wat vergeten zijn dan roep ik het alsnog een keertje. Hoop dat jullie er wat mee kunnen.
nee hoor beebie nog steeds rustig was ff op de boodschap en koffieleuten bij me ma, ik daar op de comp iedereen preite was ik Remy kan moelijk tegen mezelf aan lullen he hahaha
Goed bezig Eef! Ik heb het hele verhaal gekopiëerd en Chris print het ff voor me uit. Leesvoer! Nice! Zijn alle dames die 2 dagen terug een Bleh gevoel hadden daar weer helemaal overheen? Bij de weg... hoe heet ze ook alweer die commentaar had op het plaatsen van foto's is niet meer hier geweest he?! Gek... we waren zo lief voor haar...
Weet je wat ik denk? Dat er in NL relatief meer kinderen met afwijkingen geboren worden omdat we relatief veel streng gelovige mensen hebben die dat soort tests en echo's toch niet willen/doen - zelfde mensen als die hun kinderen niet laten inenten en daarmee dus ook een gevaar zijn voor andere kinderen. Dus dan kan je nog zoveel tests invoeren maar dat aantal wordt dan toch niet minder.
this weer rustiger, schimmel ook voel me weer stukkie beter dus we kuieren rustig door. verder weinig te vertellen groetjes
Nou, mijn buik bleef wel altijd lang, hoor...zag altijd na de bevalling eruit alsof ik nog 6 maanden zwanger ben...en met elke zwangerschap duurde het langer eer dat ie weg was. Maar voor de rest , benen, heupen enz...daar heb ik gelukkig nooit problemen mee gehad.
(JEEEJJJJ) ik heb net wel ijs op. moest tenslotte weer mijn antibiotica innemen, what better excuse...?
OW... wat ik vergeten was te zeggen... als je gehele borstvoeding geeft, dan kost dit je zo'n 600 tot 1000 kcal per dag! Dus... let op dat je dat ook goed aanvult. Want te weinig eten zorgt dat je borstvoeding achteruit loopt. Ook de pil kan borstvoeding terug doen lopen. Je kan wel aan de pil, maar geef het aan bij de huisarts, dan krijg je een lichte pil. Verder is echt lijnen geen goed idee als je borstvoeding geeft. Want als je streng lijnt dan breek je het vet af naar afvalstoffen, dit komt weer in je melk. Dus lijnen is uit de boze. Op een gezonde manier op je voeding letten mag wel (denk aan calorieën tellen, weight watchers en idd, sonja bakker).
nee lekker puh, er leest een bekende mee en wil het lekker geheim houden, verder moet kaartje na de geboorte nog aangepast worden tot het origineel
Niet waar... Nederland is zo ongeveer het enige land waar je thuis mag bevallen. Mede dankzij de vele gezonde kinderen. Raar eigenlijk...
Haha, jij wil nog 3 weken wachten, Eve wil juist 3 weken eerder..... Mijn laatste lesdag zit er inderdaad op...Mijn collega kijkt mijn toetsen van 5 VWO na en het proefwerk voor Gymnasium 2 is vervallen..., dus volgende week nog 3 proefwerken nakijken en dan gooi ik echt alle rotzooi van school in een grote doos en kijk er pas volgend jaar weer in, HAHA
Vond het eigenlijk wel prettig om het verhaal te typen voor jullie, over de borstvoeding. Zo blijft het voor mezelf ook helder en zo blijft er altijd meer hangen. Hmmm, moet ik geen ijs gaan halen?
Ja, maar het zijn relatief kleine afwijkingen, zoals een hazelipje. En in beieren zijn ze natuurlijk ook streng katholiek. Maar enfin, dat is wat ik ooit gehoord/gelezen heb. Misschien is er ook nog wel een heel andere reden voor. Feit is wel dat ze in andere landen veel vaker een echo geven dan hier. Maar ja, in DUitsland is het ook niet gebruikelijk om thuis te bevallen, dus als ik daar vertel dat al mijn kinderen thuis zijn geboren zitten ze me altijd vol ongeloof aan te kijken.
ow ja, nog iets over moedermelk: de kleur van moedermelk varieert van doorzichtig tot blauw, groen, wit, grijs en zelfs roze. De kleur van de melk zegt niets over de voedingswaarde. Dit komt dus door wat je zelf eet. Bij bietjes wordt het wat rozig, andijvie groen... en ik denk als je smurfen eet dat het dan blauw wordt