Nee sorry geen ervaring met de handkolf. Maar helpt het niet om je boobs te masseren terwijl je onder de warme douche staat? Dan wil de melk vaak ook wel gaan lopen door de warmte. Nee erg lijkt het me niet, het moet er toch uit . Ik heb ook dat ik meer vloei als ik teveel heb gedaan, ik denk ook dat het daarmee te maken heeft. Twinny Helemaal niet erg als je een keer niet reageert op ons hoor. Fijn dat de eerste dag met Zoë goed gegaan was, geeft het je ook wat meer zelfvertrouwen? Hier liggen vader en zoon nog steeds op bed. Vannacht kwam Ruben vrij vaak, ik denk dat hij een beetje last heeft van zijn darmpjes. Gevolg is dat ik nu keikapot ben en dat Marc lekker slaapt. Ach ik laat hem maar, nog een half uurtje denk ik want dan moet Tygo echt uitgelaten worden en zover kan ik nog niet lopen. En Ruben is eindelijk ook helemaal stil. Ik had hem om half 9 weer in zijn bedje gelegd en ik hoorde hem steeds eh-en en bewegen. Nu is het rustig en hoor ik alleen de klok. Heerlijk! En buiten schijnt de zon en de temp is lekker! Ik hoop dat ik deze goede bui (ondanks het slaapgebrek van vannacht) vasthou! Liefs, Tanya
Nog niet bijgelezen maar wil hier vast op reageren. Jammer dat je gestopt bent. Het ging zo goed. Als je onder een warme douche gaat staan dan kan je je borsten vrij makkelijk leeg masseren. Verder heb ik de handmatige kolf van Avent. Ik ben er zeer tevreden over. Maar als je toch stopt met borstvoeding, is het dan niet makkelijker om bij de thuiszorg een kolf te huren. Want het is zonde om hem aan te schaffen puur voor de paar dagen/weken.
Als het kolven goed gaat en ik er geen pijn bij krijg, kan het best zijn dat ik een paar voedingen zo ga geven. Dus een deel afgekolfde melk en een deel flesvoeding... vandaar toch zelf de aanschaf van een eigen kolf.
Goed, nog even een ego bericht en dan ga ik straks de tijd nemen om bij te lezen en te reageren. Demelza heeft gisteren fantastisch geslapen. Ze heeft er echt wat aan, dat profosorisch (schrijf je dat zo?) inbakeren. Dus ik heb het cb niet meer gebeld voor tips, ik geloof het wel even allemaal. Ze slaapt nu goed en gaat het weer lastiger dan kan ik altijd nog bellen. Verder is de spruw niet meer te vinden in haar mondje. Ik moet wel de medicijnen blijven geven. Ik heb haar ook alweer aangelegd i.p.v. kolven en geven. En dat gaat super. Geen pijn meer, ze hapt goed aan, en ik krijg zulke mooie glimlachjes van haar... meer als met het flesje. Dus blijkbaar doet het lichamelijke contact ze echt wel wat!
Dan heb je er een goede kolf aan, als je een makkelijk toeschietreflex hebt. Anders is electrisch misschien fijner. Ik kolf nu al een tijdje alle voedingen en geef dat via het flesje. Met kolven deed het bij mij geen pijn. Let op: bij de kolf zit een bepaald onderdeel, een sterretje. Deze plopt weleens uit de kolf. Heel irritant. Je krijgt wel een aantal reservesterretjes in de verpakking, maar het is niet het meest fijne onderdeel. Ik had ze vorige week gemaild om het probleem te vertellen, had binnen een paar uur een reactie terug dat ze het onderdeel hebben vervangen voor een ander onderdeel. En de volgende dag had ik dat via de post binnen gekregen. Erg goede service. Dus dan weet je als je wat problemen ermee hebt dat je ze gewoon moet mailen!
Goed, ik ga reageren. Maar ik begin niet waar ik gebleven was, want dan ben ik echt spuit 11. Ik begin wel op pagina 12. Als ik dus dingen oversla... excuse me! Oww... nee, ik begin toch op pagina 10 want ik weet me een opmerking te herinneren waar ik toch echt op wil reageren... Ik las wat dingen over mensen met pinken in de mond van hun kleintje. Vergeet niet dat je altijd gisten op je vingers hebt waarmee je dus spruw kan veroorzaken. Het is hier al vaker gezegd, til niet te zwaar aan die speen/tepel verwarring. Meerderen moeders hier merken er helemaal niets van. Wissel het dus goed af, speen en je tepel.
Sorry dat ik een half antwoord invoer... ik had even problemen met mijn pc en ik wilde het niet kwijtraken wat ik had getypt. Scrolllock stond opeens aan ofzo
Hoop dat het nu weer wat beter met je gaat. Heb je je vent al op zijn donder gegeven . Leuk dat ie wil motorrijden (ik ook!) maar overleg het even.... Zit jij daar met een huilende baby, hoofdpijn en onzekerheid. Ik begrijp je precies. Hou vol meissie en je bent een topmoeder!
@ Kar... je schreef dat je nog niet boos bent geweest op Alex. Maar dat je een hekel aan jezelf hebt. Heb je enig idee waar het vandaan komt? Dat het weer terug is en erger dan voor de zwangerschap? Kan je het een plaatsje geven? Kan je het benoemen? Ik kan wel 1000 x zeggen dat het niet nodig is, dat je een kanjer bent, maar je zal waarschijnlijk 'yeah right' denken. Je hebt het nu eenmaal in je kop gezet en waarschijnlijk is er veel voor nodig om dat eruit te krijgen. Maar ik ben dus benieuwd waar het vandaan komt. Is het omdat je niet 'verliefd' op Sverre bent? Maar lieverd, ik denk dat alle mama's hier op zijn tijd verliefd en niet verliefd zijn. Denk je nou echt dat ik zondag verliefd op Demelza was. Om heel eerlijk te zijn... ik wilde niet meer. Wilde haar zo weggeven. Mama zijn was niet voor mij weggelegd vond ik. En soms huilt ze zo erg dat ik bijna bang ben dat ik haar iets aan ga doen, ik kon vroeger vrij driftig zijn. Volgens mij hoort het bij het moeder zijn. We zitten gewoon in een achtbaan qua gevoel. En dan nog bomvol hormonen, een lichaam wat nog niet werkt zoals vroeger... vol onzekerheden... Ik denk echt dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Go with the flow en zie waar je uitkomt... Bespreek het wel met Alex zodat hij het in de gaten houdt en aan de bel kan trekken als het echt 'mis' gaat. Volgens mij kan je alles wel met hem bespreken en kent hij jou door en door. (nu ga ik eerst thee drinken met mijn moeder voor ik weer verder ga!)
Ik was gisteren helemaal bijgelezen en had een uitgebreid antwoord geschreven, slaat de computer vast :x . Nu dus maar poging 2. Ik las dat veel meiden onzeker zijn en dat er nog al wat tranen komen. Heel goed dat dit forum er is, want zo herken je dingen van elkaar en weet je tenminste dat jij niet abnormaal bent. Dus lekker met al die egoberichten blijven komen zeg ik. Ik las ook wat bekentenissen wat betreft de zwangerschap/bevalling. Heel goed dat jullie dit durven toe te geven. Dat is de eerste stap; you go girls! Gelukkig kwam ik alweer wat goede berichten tegen: baby's die lekker (door)slapen, moeders die beter in hun vel zitten, enz. Helaas ook een paar die dachten dat het (veel) beter ging, maar nu toch weer een dipje hebben. Hang in there! Na de borstonsteking gaat het hier wel aardig goed. Ben alleen zooooo moe nu. Ik ga vandaag dus heel bewust rustig aan doen. Vraagje: Wij waren gisteren op het cb om Mick even te wegen en in 1 week is hij 200 gram aangekomen. Volgens die vrouw daar is dat echt te veel. We mogen hem dus niet meer zoveel eten geven. Zoveel kreeg hij helemaal niet, alleen als hij honger heeft (ik ga mijn kind toch geen honger laten leiden ). Is dat nou echt te veel? Mick heeft nog niet echt regelmaat. Wij voeden als hij komt (of ben ik nu heel fout bezig?). Soms is dat na 3 uur, soms na 4, 's nachts vaak 4-5 u. Maar overdag heeft ie ook wel eens na 2 uur weer echt honger. Aandacht, speen, water, pink; niets helpt dan behalve een nieuwe fles. Wel maken we de flessen aan met meer water dat ie niet zo heel veel voeding binnenkrijgt. Vandaag zit meneer standaard om de 5u (mooie score dacht ik), maar dat kan zo weer veranderen ben ik bang. Om een lang verhaal kort te maken: Mick heeft dagen van 7, maar ook van 6 flessen en vandaag lijkt ie op 5 flessen af te kunnen. Hoe weet je nou wat je moet geven zodat je je kind niet overvoed, maar hem ook niet te kort doet?
@ Twinny, dat ademen... brrrr, doodeng vind ik dat. Dan vraag ik vaak aan Jerry 'doet ze het nog wel'. Want als het aan mij ligt sta ik gelijk naast haar bed, maar ja... dan is het niet gek dat ze onrustig slaapt. Maar goed, dat komt me dus bekend voor. Hoe is je eerste dag alleen gegaan? Over het invriezen van mijn melk. Ik doe het dus in gewone diepvrieszakjes. Ik zet op het zakje van wanneer het is, hoeveel ml en ik gooi het bekertje leeg in zo'n zakje en dat gaat de vriezer in. En ook jij schreef dat je jezelf wat aan kan doen. Is het anders sinds de geboorte van Zoë, of eigenlijk hetzelfde als voorheen? tomenjerry, wat is het fijn om jouw nuchtere advies als 'ervaren' mama te lezen. dat doet me goed! La Lex: oef... ik denk dat ik die mensen gewoon voor de deur had laten staan. Zo van 'het komt nu niet uit'. Vreselijk he, zulke verjaardagen. Nog gefeliciteerd met je vent! Kirby: heb jij ooit verteld over je vorige zwangerschap? Het staat me even niet meer bij. Jekkia: je hebt gelijk over die luier verwisselen gisteren. Maar ik vond het op dat moment zo erg. Ik wenste dat ze uren ging slapen, maar ik wist dat ze een vieze broek had. En heb haar toen echt met die vieze broek in bed gelegd. Voelde me zo rot... Irena: ben je inmiddels al naar buiten geweest? Ik was binnen 1 week na mijn keizersnede al heel even de stad in, maar ik kwam mezelf gelijk weer tegen, dat was echt teveel. Maar loop eens een rondje door de buurt. Daar knap je van op. En dat in een hol zitten met je jong... dat klinkt bekend. Bij mij moeten ook nog steeds niet teveel mensen aan Demelza zitten. Lexi... *proest* Van een luchtalarm lekkende boobs. Huilt Elin dan zo hard dat ze door jouw borsten vergeleken wordt met een luchtalarm (en nu voer ik het eerst weer even in voor ik straks weer alles kwijt ben)
Ik heb ook geen idee... Je laat je kind inderdaad geen honger lijden. En als het allemaal opgedronken wordt, lijkt me dat hij het nodig heeft. Toch? Sverre laat vaak wat staan in de fles, dus hij drinkt tot hij verzadigd is. Ik denk wel dat ik ook commentaar zal krijgen komende week. Sverre ontwikkelt me toch een onderkin! Ik vraag me ook af of ze bij BV-gevende moeders ook zo streng zouden zijn? Dat kun je toch ook niet sturen, hoeveel voeding je dan geeft?
@ Niva: over je bevalling en de verwerking ervan. Heb je het voor jezelf al goed op papier gezet? Doe dat... met alle kleine details erbij. Dat is een vorm van verwerken. En tijdens het afsluitende gesprek straks met 6 weken, bespreek het dan met de vk of gyn. Dan kan je alles een plek geven, antwoord krijgen op vragen etc. Wie weet kijk je dan straks heel anders tegen een 2e zwangerschap/bevalling aan. Over je vraag of ik mijn bevalling als heftig heb ervaren.... ehm... het was er niet 1 volgens het boekje, leuk vond ik het niet, maar om eerlijk te zijn vond ik het minder erg dan al die dagen voorweeën en de 9 maanden zwangerschap. @ Sonya, fijn dat het weer wat beter met je gaat. En stoer, zo'n papa dag. Dat doe je goed. Nu alvast wat leren loslaten. Dan kan je ook echt van je leven als Sonya genieten en niet alleen als mama. Hoop dat ik dat strakjes ook durf... @ Lexi: je kan je kolf altijd meenemen en je handtas mee naar de plee nemen en even kolven als de druk te hoog wordt. Smijt je de melk gewoon door de plee. Ik zou het dus wel doen, maar dat komt omdat ik 's nachts ook tussendoor 'moet' kolven, ook als Demelza blijft slapen. Want bij mij gaan ze na 3,5 uur toch echt lekken. Als ik me dan omdraai in mijn slaap en op mijn zij ga liggen, dan is de druk op de zijkant van mijn boob zo groot dat ie spontaan leegloopt. En de ander doet dan mee. En zo heb ik dus gelijk weer een stinkend en nat bed. @ Irena, fijn dat je gistermorgen zo'n topmorgen hebt gehad. Ik hoop dat het de hele dag zo is gegaan. En fijn dat je even goed hebt kunnen praten met Erik's moeder en dat ze je zo goed hielp! Weer een pagina bij... ik voer het weer eerst even in....
Alex en ik hebben afgesproken dat we het tot eind september geven. Als ik dan nog zo ben als nu ga ik waarschijnlijk weer aan de antidepressiva. Ik kan het op dit moment gewoon niet goed uit elkaar houden; ben gewoon als de dood dat ik depressief word maar voel tegelijkertijd ook dat het anders is. Het is meer (om met psychologen-termen te spreken) de aanpassing aan een life-event. Daar heb ik altijd nogal moeite mee.. En dit is nogal een heftig life-changing event natuurlijk... Ik merk wel dat ik ook een soort spijt heb dat ik gestopt ben met de BV. Nu voel ik me soms erg overbodig. En dat contact waar je het over had, dat mis ik ook wel. Maar tegelijkertijd weet ik dat ik een goede keuze heb gemaakt. En Sverre doet het zo goed.
Heb Sverre net in zijn bedje gelegd. Beneden in de wagen bleef hij huilen - ik denk dat hij moeite heeft in slaap te komen. Maar nu ligt hij dus boven te huilen. Ik geef het nog maar eventjes..
Volgens mij moet je jezelf niets van het CB aantrekken. Je kindje is een uniek kindje. Die volgt niet netjes het lijntje van de groeicurve. Heeft misschien nu een groeispurt en staat straks weer stil. Als je het nou de volgende 2 keren weer hebt dat het zo hard gaat, ja dan zou je er misschien iets aan kunnen doen. En vraag dan gelijk aan het CB WAT je eraan kunt doen. Want dit is natuurlijk half advies. Maar maak jezelf er niet te druk om. Sommige kinderen zijn nou eenmaal klein en dun, anderen groot en dik. Anderen weer klein en dik... zoveel soorten... zoveel verschillen...
Lieverd, fijn dat je het zo goed met Alex hebt besproken. Geef het idd. de tijd. Het is gewoon heel wat... Enne... dat contact... ga eens met Sverre douchen. Of leg hem gewoon even lekker bij je op je blote borst. Want dat vinden jullie vast fijn, dan maar zonder erbij te drinken/eten
Heb ik ook hoor hier... maar dan met voeden, terwijl madam een flesje bv van 120cc uitdrinkt in 10 minuten, duren haar voedingen anders altijd ruim een uur, dus ik ben minimum zes uur per dag bezig met voeden, meestal zelfs acht of negen uur. Mannetje geeft geen enkele voeding, ze heeft nog maar een flesje gekolfde melk gehad en dat was afgelopen zaterdag toen ik niet thuis was...
Helpt wel heel goed hoor dat de hele dag aan de borst hangen... heb ook twee dagen gewoon in bed gebleven met Ana-Lucia en zodra ze maar een kik gaf, legde ik haar aan de borst. Doet wonderen. Veel succes ermee!