Wat ook kan helpen is een warme kruik (zo'n rubberen) tegen je borst houden voor en tijdens het kolven. En toen ik de eerste dagen stuwing had heb ik veel witte kool gebruikt, verlicht ook wat
Kriss, lief kindje heb je! Leuk dat je alweer lekker naar buiten bent geweest met Iris. Lma, sterkte met het kolven... Kun je hem niet op een hele lage stand zetten ofzo? En inderdaad, hannesen met kompressen, hopelijk helpt dat. En hopelijk niet ook nog een borstontsteking... Hou vol! Niva, juist! Gewoon lekker wrijven en insmeren. Je bent niet zweverig hoor. Ik denk ook dat voor je beebje aanraken en strelen enzo super belangrijk is. Ze zaten eerst 9 maanden veilig in een warm lichaam en opeens zijn ze 'koud en alleen'. Dus is strelen/vasthouden lekker veilig en vertrouwd. En op den duur denk ik ook dat veel geknuffelde kindjes bijvoorbeeld een beter zelfbeeld èn lichaamsbesef hebben. Altijd mooi meegenomen!
Bedankt voor je reactie! Het is dus niet zo dat ik een paar keer 's avonds over geslagen heb met voeden. Daarom vond ik het dus ook zo vreemd dat ik er niks uit kon kolven. Als ik Jarno even later aan de borst legde (omdat ie vaak 's avonds om de 2 uren wil) kwam er volgens mij wel gewoon melk uit. Weet dus niet hoeveel. Mijn borsten voelden ook 'leeg' aan, ze waren helemaal niet hard ofzo. Nou ja, ik zie wel, misschien was het eenmalig dat het kolven niet lukte.....
Ben bang dat ik daar dan weer zo van ga zweten... en dan is het overal nat in plaat van plaatselijke kleine rondjes
Elin drinkt ook hier en daar een flesje erbij hoor. Ik heb een fles van Difrax (zo'n kromme fles) en daar drinkt ze prima uit. Maar water vond zij ook niet lekker. Kan je mss beter de boel een beetje aanlengen in plaats van alleen maar water geven?
een vriendin van mij doet altijd een paar drupjes tokotolien op het kussen, dat schijnt enorm goed te helpen!
Hoop voor je dat je geen borstontsteking hebt, wel knap dat je met pijnlijke tepels toch zoveel hebt kunnen kolven (kun je hem niet op een lagere zuigkracht zetten?) wat borstvoeding op je tepels smeren en ze laten opdrogen voordat je je borst weer opbergt. Wilt ook helpen, die tip kreeg ik van mijn moeder, oma en ziekenhuis... een zoogcompress die is volgelopen kun je ook in de diepvries doen, die kun je gebruiken om je borsten te verkoelen als ze warm aanvoelen tip van mijn moeder, wat borstvoeding invriezen in ijsklontjesvorm. en ik gebruik een tepelhoedje van medala zo is borstvoeding minder pijnlijk en kan ze de tepel makkelijker oppakken nivaje zou wat lavendelolie op het matrasje kunnen smeren, dat houdt de muggen op een afstand A) Kunnen we zomaar af en toe een flesje geven ipv een boob? Raven krijgt ongeveer 2x per dag borstvoeding via een flesje, zo kan haar papa (en soms bezoek) haar ook voeden. B) Kolf ik dan op de momenten dat ik normaal de boob zou geven? Of kolf ik gewoon als het mij uitkomt ofzo? (ivm melkproductie bedoel ik..ik wil de volgende ronde wel weer gewoon boob kunnen geven) ik kolf of na de voeding of op momenten dat ik voeding zou geven en zij de fles krijgt C) Wat kan dat zijn met dat flesje? (ze heeft toch echt de speen voor de allerkleinsten er op) aan water moeten ze wennen. Raven verslikte zich ook de eerste keren dat ze slappe venkelthee kreeg (heeft een iets zoete smaak net als borstvoedng). nu vind ze het wel lekker Ik gebruik nu trouwens de natusan zoogcompressen en die werken veel beter dan die van de appie of etos. ze lekken veel minder en ze zijn minder zichtbaar als je een strakker shirt aan hebt. Heeft iemand ervaring met Lilypads? Eef jij had die toch? Brrr, vanavond naar de kerk (als ze maar niet te vele jezus dit en god zus gaan vertellen of vragen)voor de voorlichtingsavond over doopsel. zondag wordt Raven gedoopt. Nu maar hopen dat het weer mee zit, willen gaan erna bbq&
Ik dacht eens even op het gemak bij te lezen want meneer lag nog zo heerlijk te slapen. Je raad het al zeker? Wakker... Zo schiet het niet op. Even snel dan: Ik kom net terug van het bureautje en hij doet het perfect alles is goed! Alleen moeten we het gewicht goed in de gaten blijven houden. Maar dat is makkelijk want we hebben zelf een weegschaal! Ik vond het een hele lieve arts die alles erg netjes en rustig deed. Ze vertelde ook precies wat ze deed. Ik vond helemaal niet vervelend. Nou dan ga ik maar weer schone luer aan doen en voeden. Misschien dat ik daarna nog even kom om op jullie te reageren.
Lex, ik heb het deze week nog nagevraagd bij de arts en dat is echt een fabeltje hoor dat je niet ongesteld hoort te worden! Er zijn vrouwen die totaal niet ongesteld worden zolang ze bv geven maar er zijn er ook die een bijna normale cyclus hebben. Op het borstvoedingsforum is er een volledig topic over. Ze kunnen wel iets lastiger zijn rond je menstruatie omdat je hormonenhuishouding weer veranderd en dit ook je melk ietsje kan veranderen. Maar maak je dus geen zorgen, je hebt geen CRAP boobs en melk! Als je doorzet valt alles na je menstruatie wel weer in z'n plooi.
Is leuk he die kleine meiden in hun jurkjes, afgelopen zaterdag ook nog een paar jurkjes voor mijn kleine meid gekocht, ik had er een paar in maatje 56 maar die zijn al op het kleinst dus nog een paar bijgehaald in maat 62 en die passen perfect of zijn net ietsje te groot. Heb nog een nieuwe foto van haar geplaatst met een van haar nieuwe jurkjes.
200 gram per week is teveel? Wahaa... hebben ze hier helemaal niet gezegd en Ana-Lucia is gemiddeld al 350-400 gram per week bijgekomen. Ff rekenen, gister woog ze 5030 gram, dus 2330 gram bijgekomen in zes weken en vier dagen. Mij hebben ze gezegd gewoon zo verder te doen, dat mijn kleine meis het uitstekend doet. Ik vind het erg vervelend dat iedereen wat anders te horen krijgt...
Mja, hier alleszins niet. Trouwens ik snap het helemaal niet dat ze niet tevreden waren dat Mick 200 gram was aangekomen in een week. Ik lees overal dat beebz tussen de 120 en 210 gram per week MOETEN aankomen. Dus dan zit Mick daar toch goed...
Dankjewel Jody! We hebben het er al over gehad hoor, dat hij zo weggegaan is zonder te overleggen. Maar hij zei: Ik zou het nog zeggen maar wist niet waar je was. Terwijl ik voor huis de planten aan het water geven was en Jarno bij me had in de kinderwagen.... Ach, zulke smoesjes gebruikt ie wel vaker. Het is alweer klaar. (Ik ben trouwens 3 dagen geleden ook weer voor het eerst een blokje op de motor weggeweest, half uurtje ofzo hoor. Wat was dat heeeerlijk!) Ik snap het niet, als ik 's avonds wil kolven komt er echt niks uit mijn borsten. Met moeite 5 cc. Ik meende ook dat binnen een paar uurtjes (2 of 3) er weer genoeg melk aangemaakt is, maar waarom komt het er dan niet uit? Groetjes Miep[/quote] Omdat niet iedereen kan kolven... kolven moet je bovendien leren, je borsten moeten eraan wennen dat ze melk moeten geven aan een machine of aan een potje zonder dat er een beeb aan zuigt en wat je kolft zegt niks over hoeveel melk je hebt...
Heb Raven net in bed gelegd met een trappelzak aan (zo'n slaapzakje met rits en armopeningen). Ze schopt de hele tijd haar lakentje van d'r af (maakt niet uit hoe strak ik haar ook indek) Gebruikt er nog iemand anders al zo'n trappelzak? Ik vraag me opeens af of het nu al mag. Want ze kan zich nu wel wat makkelijker draaien. Straks komt ze nog op haar buik terecht en kan ze niet meer ademen (hoewel ze heeft wel al goeie nekspieren, ben gewoon ff aan het stressen )
Niva, ik vond de temperatuur heel eng, boven was het bij ons zo'n 28 graden en beneden 25. Ben dus de hele nacht benede gebleven met Ana-Lucia...
Meiden bedankt voor de tips m.b.t. het kolven en de pijn verlichten. Kom net bij de dokter vandaan en heb dus zeker een borstontsteking, in beide borsten . Heb nu een kuur meegekregen voor een week; 3 per dag. Ben er gelijk mee begonnen. De ontsteking is ontstaan door het geven van borstvoeding met kloven... waarschijnlijk een infectie bijgekomen. Doordat kolven nu ook nog zo pijnlijk is, hoef ik alleen de druk eraf te kolven en dan kijken hoeveel het is en of dat bruikbaar is om Brennan mee te voeden. Jekkia: een trappelzak gebruiken wij niet. Ik vraag me inderdaad ook af of dat nu al mag? Maar aan de andere kant; als ze daardoor wel goed slaapt.. Nog een vraagje over flesvoeding: Brennan krijgt 120 cc. water met 4 schepjes. De ene keer gaat dit op, de andere keer laat hij zo 40 cc. staan. Maar hij lijkt dan wel voldaan, hij valt in slaap. Is het dan gewoon voldoende wat hij binnen krijgt? (Ik kan het zelf bijna niet controleren; de laatste keer dat Brennan gewogen is, is 2 weken terug... en ik hoef over 3 weken pas naar het CB. Ik ga binnenkort wel zo ff bij het CB langs om te wegen; ben toch wel heel erg nieuwsgierig...!)