Juli 2007 mama's

Discussion in 'De mama's' started by Amle, Jun 26, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Irena

Irena Actief lid

Apr 15, 2007
    456
    0
    0
    Docent Engels (Voortgezet Onderwijs)
    Groningen
    Wauw Miep, je bent echt super-lief geweest voor hem. :confused: Ik had btw al veel eerder Jarno aan hem overgedragen; na die van 7:30. Jij was toen al zolang wakker en jij was net zo goed naar die trouwerij geweest. Jouw beurt om te slapen! Maar goed, iedereen is anders en je hebt nu iig wat 'munitie' om hem voor de voeten te gooien. Dus als jij nu verwacht dat het nu zijn beurt is, heb je helemaal gelijk! Zet hem meid. :D

Hmmm, ik heb nooit zachtjes gedaan. Maar goed, ik had dan ook heel lang nog Eriks hulp nodig om haar te kunnen verschonen en aanleggen. (Daarna bleef hij vaak uit solidariteit erbij zitten, lezen in de Ouders van Nu, of hij ging opruimen in huis. Lief no? 8) ). Pas sinds een week of twee doe ik wel eens een nachtvoeding helemaal zelluf of stuur ik hem na het verschonen vast weer naar bed.
    Maar dat je man minstens ff wakker wordt bij de nachtvoeding vind ik sowieso wel logisch, hij mag toch wel weten dat zijn kindje ook 's nachts gewoon door de ouders verzorgd moet worden, de kaboutertjes doen dat niet! :evil:

Good job, wat een werklust! Op zolder slapen klinkt idd eigenlijk best leuk! ;) Net kamperen, zeker als je een flink schuin dak hebt. Als kind sliep ik de laatste jaren, voordat ik het huis uitging op m'n 18e, op de vliering wegens ruimtegebrek thuis (4 kids+ma+pa in klein huurhuisje); twas koud in de winter, maar erg cosy!
    BTW, ik moet me idd ook wel eens inhouden om niet te gaan verbeteren als Erik met Tica bezig is. Soms best leerzaam, dan blijkt wel eens dat zijn manier veel beter werkt!

Even op OK drukken.

2. Irena

Irena Actief lid

Apr 15, 2007
    456
    0
    0
    Groningen
    Veel plezier bij oma! Hier gaat Tica dan gewoon lekker in de draagdoek; plop en stil ;). Als we geen hete soep ofzo eten ook gewoon als we nog moeten eten, gaat best! Tegen het kruimelen gaan dan de 'gordijntjes' van de draagdoek dicht (die schouderbanden kun je heel dicht op elkaar schuiven terwijl Tiekje dan nog genoeg lucht heeft). De draagdoek gaat ook altijd mee naar bezoek, als ze dan gaat huilen is dit tot nu toe altijd de oplossing geweest.

Niva, balen van die spruw! Hier gaat het maar niet echt weg... ik moet nog meer paranoia worden met de hygiëne denk ik. :(

Evelien, die Nuon is afschuwelijk! Hang in there! En vraag gewoon of Jerry kan nemen als je het prettiger vindt om de prikjes donderdag samen te 'tackelen'.

3. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Goed idee, Raven is eindelijk gewend aan de draagdoek (of ik heb eindelijk door hoe dat werkt ;) ) en wordt er ook lekker rustig in als ze huilt. Draagdoek gaat dus voortaan ook mee op bezoek (nog een ding meer om mee te nemen op de volksverhuizing als we op bezoek gaan)

4. Irena

Irena Actief lid

Apr 15, 2007
    456
    0
    0
    Groningen
    Um, ik spreek al jaren heel veel Engels, dus nu ook tegen Tiekje... Het is niet ècht meertalig opvoeden, want Engels is niet mijn moedertaal hoor. Ik ben gewoon zo gewend aan die taal; ik ben er sinds de basisschool gewoon verslaafd aan en sprak het vóór de brugklas al erg goed. Heb het later (natuurlijk) gestudeerd en ik er geef nu les in op de middelbare school. :rolleyes: Ik ben ook nog zo'n docent die geen NL spreekt in de les en van de leerlingen hetzelfde verwacht :evil: Het lijkt me wel tof als Tica net als ik al heel jong vloeiend een vreemde taal kan spreken.

Verder spreken mijn ouders Papiamentu tegen haar, het is hun moedertaal. Ze gaat daar straks twee dagen per week heen, dus hopelijk pikt ze er echt wat van op! :D Mijn ouders vinden het heerlijk dat het van mij 'mag', want met mij vroeger durfden ze niet uit angst voor taalachterstand. Ze durven ook nu pas toe te geven hoe erg ze dat vonden. Zo zielig, in het begin was het voor ze net of ze alleen met een masker op met hun kind mochten praten... :cry: Natuurlijk wende het wel, maar dit vinden ze dus heerlijk.

5. Irena

Irena Actief lid

Apr 15, 2007
    456
    0
    0
    Groningen
    Oh, die draagdoek is zaaaalig! En zo gezellig! Erik gebruikt hem nu altijd op de avonden dat hij naar zijn werk is geweest, dan kan hij mooi quality-time inhalen. ;)
    Ik heb toen eentje op maat en mijn stijl laten maken dus het staat ook nog leuk, ga er graag mee op stap.

Oh, Tica wordt wakker en heeft zo te horen berehonger. Ze eet nog steeds maar 5 keer per dag, heerlijk, zo fijn dat Tica me die rust gunt. En iemand vroeg of mijn boobs dan niet tussendoor op knappen staan: nee dus, mijn lijf is hier al aan gewend denk ik. :D Maar ik voel me dan dus wel verplicht om zodra Tica wil eten haar op haar wenken te bedienen: return the favour weet je wel... :oops:

OK, tot later!

6. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Ivo spreekt Nederlands tegen haar, ik veel Limburgs en Engels (had een penvriendinnetje uit Engeland toen ik 10 was, kregen op de 4e klas van lagere school ook al Engelse les en ik heb later ook een tijdje in de buurt van Cambridge gewoond).
    De vriend van mijn moeder spreekt Duits tegen haar (limburgs is soms ook net duits) en mijn moeder ook weer Limburgs.

Lijkt mij ook tof als Raven straks deze talen "vloeiend" kan spreken. Daarbij gaan we ook regelmatig naar Frankrijk, misschien wordt zij straks wel zo'n kind dat 4 talen kan spreken :D net als mama (ahum, muv Frans daar is mama niet zo'n ster in) ;)

7. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    Wij spreken allebei vloeiend Nederlands, Engels en Frans maar gaan ons meisje toch maar in het Nederlands opvoeden. Vind het anders veel te verwarrend, in mijn klas zat een meisje en haar ma sprak er Nederlands tegen en haar pa Frans dus ze kende van elke taal wel wat, maar niks erg goed. Bovendien krijgen ze vanaf hun negende franse les hier dusja...

8. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    Jekkia, slaapt Raven nog steeds na elke voeding?

9. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Handig weetje via de site van oma weet raad:

Babypoep

Vieze rompertjes, vieze slabbertjes, shirtjes etc.... Niet te lang laten liggen en even uurtje voorweken in een sopje met soda, dan gewoon bij de was in machine. Geen vlekkenmiddel kan er tegenop en kost bijna niets.
    - Marieke

Laat de babypoep een vlek achter na het wassen op de romper. Leg hem in de zon. De vlek verdwijnt als sneeuw voor de zon.
    - Bianca

10. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    Helpen hoor die tips, als het hier voorvalt, dan week ik het ook altijd gewoon in water, daarna in de wasmachine (meestal zijn alle vlekken er dan uit) en als er ev nog een vlekje overblijft, dan in de zon laten drogen en ze verdwijnt!

11. Lexi73

Lexi73 Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    2,180
    0
    0
    Docent
    Zeeland
    We kunnen natuurlijk ook met alle juli-mama's mailen naar HvN? Of zou dat juist averechts werken...? Ik ben anders best bereid ze een mailtje te doen voor je hoor, Eef! Dan maar een externe rel, doe ik ook best aan mee ;)

12. Lexi73

Lexi73 Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    2,180
    0
    0
    Docent
    Zeeland
    Niet meertalig, maar wil haar al wel vroeg met Engels in aanraking krijgen zodat ze net als ik een beetje meertalig wordt. En zodat ze met haar Engelse peetoom (godfather) kan praten ;)

13. sonya one love

sonya one love Niet meer actief

ja hier...ze word nederland sen surinaams geleerd...is meer dat ik dat wil dan de papa hoor ;)
    maar ik vind het voor haar later wel mooi dat ze de taal van papa ook weet en zeker omdat ze minimaal 1 keer per jaar op vakantie gaat in suriname.
    en voor de mama is dat ook meteen handig, leert ze de taal ook een beetje :)

14. Irena

Irena Actief lid

Apr 15, 2007
    456
    0
    0
    Groningen
    Goh, wat leuk al die verschillende talen. :) Sonya, is ook bij ons één van de redenen dat ik graag wil dat ze ook wat Papiamentu leert. We willen toch zo nu en dan voor familiebezoek naar de Antillen en het is veel leuker als ze de speelkameraadjes daar kan verstaan.

BTW: uit onderzoek is gebleken dat kindjes in principe goed meerdere talen tegelijk kunnen leren. Moet het wel op de juiste manier gebeuren, met name door in het begin 'één taal per persoon' te doen. De mooiste versie daarvan is als in contact met het kindje de papa altijd de ene taal en de mama de andere taal gebruikt. Het geinige is dat kindjes dan eerst niet doorhebben dat ze twee talen leren, alleen dat ze tegen papa andere woorden gebruiken dan tegen mama. ;)
    In dat opzicht moet ik dus eigenlijk kiezen of ik Engels of NL tegen Tica spreek, en doen mijn ouders het goed door heel consequent alleen Papiamentu tegen haar te spreken. Want zoals Kirby zegt, als je pech hebt leren ze geen van beide echt goed. Kan wel aan heel veel factoren liggen, bijvoorbeeld dat de talen teveel door elkaar aangeboden worden thuis, of dat er weinig gericht mee gedaan wordt (dus weinig taalspelletjes/liedjes zingen/boekjes lezen etc). Dat laatste is sowieso erg belangrijk voor de taalontwikkeling. Ik heb er zo'n zin om te kletsen en boekjes te lezen enzo met Tica! Nu komt het een beetje van één kant, want ze eht en uht alleen nog, maar als je haar nadoet of er een soort gesprekje van maakt doet ze leuk mee! Voorbeeld:

"Zo, wat een vieze luier!"
    "Eh!"
    "Nounou, is je broek ook vies?"
    "Uh?"
    "Ja, echt! Die is heel vies!"
    "Uh!"
    Lachen! :)

15. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Heb hier soms ook hele gesprekken met raven :p

16. Lexi73

Lexi73 Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    2,180
    0
    0
    Docent
    Zeeland
    Hier ook! Na ja met Elin dan ;) En zij ook met zichzelf of met haar speeltje dat langs de wieg hangt of met de boxspiraal.

17. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Niva: Hoe heeft je mannetje het ervan afgebracht met de zeskamp? Dit was zeker in de Westerein? En vond Devin het ook leuk om papa aan te moedigen? Oh heeft Jekkia ook al gevraagd.
    Wat balen dat Devin spruw heeft man! Hopelijk zijn jullie er zo snel mogelijk weer vanaf.

Tweety: Oh wat heb je lekker geshopt! En helemaal heerlijk als je thuiskomt en je mannetje heeft van alles gedaan. En ook nog een ontbijtje op bed gehad! Heeerlijk, wat een verwennerij.

Twinny: Veel plezier bij oma!

Jekkia: Wij gaan junior Fries leren, op school zal ie Nederlands leren en bij oma en opa leert ie Russisch. (mijn vriend is ook een Rus) Wow, Ivo werkt 18 uren per dag? Dat is wel heeel veel! Dan komt ze zorg voor Raven helemaal voor jou rekening dus. Jeetje, dat ie dat volhoudt, dan heeft ie nog maar een paar uurtjes per dag over om te slapen.
    Bedankt voor de babypoep tips! Ik heb hier 'vlekkenzeep', ooit eens op een braderie gekocht. Het is echt wonderspul, op de vieze vlek smeren, in laten werken (uurtje) en dan in de wasmachine en weg is de vlek. Laatst zat er een blauwe streep van een pen op een t-shirtje van Jarno. Dat spul erop, in laten werken en uitspoelen en weg was de streep.
    Nog nooit van gehoord dat het restantje van de vlek in de zon verdwijnt. Ga ik eens proberen!

Eveline: Echt te gek voor woorden, die k*tNUON! Ik snap niet dat dit allemaal zo kan.... Je moet echt actie gaan ondernemen (ben je ook al van plan lees ik), dit kan zo echt niet meer. Jullie zijn de dupe van hun nalatigheid! En wat Lexi zegt, ik wil ook best een mail sturen naar HvN hoor!

Irena/Jekkia/Lexi: Oh geweldig, zo'n 'gesprekje' met jullie meisjes! En het wordt straks alleen maar mooier.

Groetjes Miep

18. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Nu nog even over mezelf: Gisteren overdag heb ik 2 uurtjes geslapen. Heeeerlijk! Papa zou op bed gaan, maar ik zei dat ik op bed wilde. Toen is hij (zonder tegenspreken) beneden bij Jarno gebleven. Jarno heeft ook geslapen dus kon papa ook nog even op de bank slapen. Zelf heb ik 2 uurtjes op bed geslapen, wat was ik daar aan toe zeg!
    's Avonds zijn we bij opa en oma geweest. Vannacht had Jarno krampjes (nog niet eerder gehad) dus ik heb w.s. iets gehad wat die krampjes heeft veroorzaakt. Gelukkig was papa afgelopen nacht zo aardig om er steeds af te gaan als Jarno kreunde van de pijn. Jarno heeft nu vannacht om de 3-3,5 uren voeding gehad, dus was ik ook steeds wakker, maar ik kon lekker op bed blijven liggen. Heeeerlijk!
    We hebben het nog niet uitgebreid gehad over 'verwachtingen' etc. Maar heb hem al wel duidelijk gemaakt dat ik degene ben die de komende dagen uit mag slapen als Jarno steeds zo vroeg wakker is. Dat vond hij wel goed. Ik denk dat ie zich toch wel een heel klein beetje schuldig voelde en daarom nu niet tegenspreekt. hihihi.
    Gelukkig voor mij heeft papa de komende week late diensten, dus kan hij 's nachts Jarno verschonen en kan ie er 's ochtends ook wel af als Jarno wakker is (kan ik uitslapen). Als papa vroege dienst heeft of nachtdienst doe ik 's nachts en ook overdag alles zelf namelijk.

Zo eerst weer genoeg over mezelf!

Groetjes Miep

19. Irena

Irena Actief lid

Apr 15, 2007
    456
    0
    0
    Groningen
    Hi Lexi! Ik heb de Harry Potter uit! :whistle: Ik heb nog wel op- en aanmerkingen. Je was benieuwd wat ik ervan vond?

20. Irena

Irena Actief lid

Apr 15, 2007
    456
    0
    0
    Groningen
    Miep, fijn dat je wat meer rust hebt. Heel goed dat je gewoon zei dat jij nu wilt slapen en rusten. Dat je man niet tegenspreekt laat zien dat hij ook wel weet dat je op zich iets heel normaals van hem vraagt: taakverdeling! Nu doorzetten, het is mooi dat je man nu niet tegenstribbelt, maar ga het niet teveel als een gunst van zijn kant zien! Het is gewoon fijn dat je er misschien niet zo'n strijd van hoeft te maken.

Share This Page