Mentale ontwikkeling De ontwikkeling van de handjes van je kleintje Onze handen gebruiken we de hele dag door. Eigenlijk kun je het zien als een stuk gereedschap wat we steeds beter leren te gebruiken. Als je baby geboren wordt weet hij nog niet eens van het bestaan van zijn handen af. Als hij groter is tekent hij er de mooiste tekeningen mee. We hebben de ontwikkeling voor je op een rijtje gezet. 2 maanden: Hé! Een hand! Als je kindje het sprongetje van 8 weken na de uitgerekende datum maakt, ontdekt hij zijn handjes en voetjes. Hij kijkt naar die dingen die aan zijn lichaam zitten... en je ziet hoe hij dit super interessant vindt. Ook jouw handen boeien hem. Sommige babys kunnen nu al een speeltje vastklemmen in een hand. Daar heeft hij natuurlijk wel jouw hulp bij nodig! 3 maanden: Het begin van het pakken Als je baby het sprongetje van 12 weken na de uitgerekende datum heeft genomen, is hij instaat iets vast te pakken. Het echte goede gerichte pakken begint hij nu onder de knie te krijgen. Om dit volledig en goed te kunnen doen moet hij eerst nog het volgende sprongetje maken! Help je baby altijd met het leren pakken. Geef hem iets aan zodat het niet al te moeilijk voor hem is, maar ook niet al te makkelijk. En als het lukt geef je hem natuurlijk honderden complimentjes! Voor de rest van de tekst klik: http://www.oeiikgroei.nl/babytijdinfo.asp?id=299
Wietske, jammer dat Quinty van slag was en jij ziek op vakantie. Dus je mag altijd nog naar 210 gaan in de fles? O dat stelt me weer gerust! Leuk dat jullie een ander huis hebben gezen, ik hoop dat het wt wordt! Berichtjes: ik lees de ene keer wat sneller dan de andere keer, en het kan best zijn dat ik eens iets mis. De ene keer reageer ik (vind ik dan toch) erg uitgebreid en de andere keer wat minder. Ligt er maar net aan hoe het is, of ik veel tijd en zin heb... Maar bewust sla ik niks over! Als ik dat doe dan is het per ongeluk! Beebie, sorry, geen tips over zwemluiers... Jekkia, klinkt goed die beursgids. Wanneer is die beurs ook al weer en waar, en hoe kom je aan die gids. Ik ben normaal niet zo'n beurstiepje, maar deze lijkt me eigenlijk best wel leuk! *edit: ik lees het al in Utrecht in november...* Tweety, wat oed zeg van Iris, ze heeft goed geslapen en lekker gedronken.Was een goede tip dus van het CB. Tanya, wat zielig van Ruben dat hij pijn had. Ik kan me voorstellen dat je hem dan helemaal checkt! Naam, tja ik hoorde mijn neefje van 4 over zijn klasgenootje Jeroen. En ik dacht toen, ach wat leuk, zo'n klein mannetje wat Jeroen heet. En mijn vriend vond het ook meteen leuk! Twinny, beterschap meid! Miep, ik van in herhaling met mijn veel sterkte, maar ik weet niet zo goed wat ik anders moet zeggen.
Ik moest nog een bestelling doen bij de Eci en mijn vriend kon niks kiezen, dus ik heb maar oei ik groei besteld. En nu stoppen we ermee. 3 jaar lid geweest en een stapel boeken liggen die we nog moeten lezen... weer een bezuiniging doorgevoerd! Zo heb ik ook nog 2 abonnementen op tijdschriften opgezegd waaronder de Reizen. Ik vind het een geweldig blad, maar voorlopig hebben we geen reisinspiratie meer nodig. Als de spaarrekenig het toelaat wordt onze volgende reis met Jeroen naar Canada! In een campertje rondtouren. Maar dat zal waarschijnlijk nog wel 1,5 jaar duren... En het is nu al weer 1,5 jaar geleden sinds onze laatste reis... (6 weken Nieuw-Zeeland, héérlijk) Och als we het geld zouden hebben, had ik al weer geboekt! Maar ja, niet zeuren, want ik ben heel blij en gelukkig met ons mannetje, daar kan geen enkele reis aan tippen! Jeroen sliep vanacht weer toto 6.30 uur zonder tussendoor wakker geweest te zijn, heerlijk! 8)
Feitjes tijd: Vroeggeborenen halen de vertraagde hersenontwikkeling veel sneller in wanneer ze moedermelk krijgen in plaats van kunstmelk. Dit hebben Amerikaanse onderzoekers bij 37 te vroeg geboren baby's aangetoond. Zij noteerden bij deze baby's de reactie van de hersenstam op geluiden. Ze deden dat één keer kort na de geboorte en opnieuw een maand later. De tweede meting toonde aan dat baby's die met moedermelk gevoed waren de achterstand duidelijk beter ingehaald hadden. De onderzoekers denken dat dit succes vermoedelijk toe te schrijven is aan de meervoudig onverzadigde vetzuren in de moedermelk.
Baby's reageren al vroeg anders op papa Uit onderzoek blijkt dat baby's die zes weken oud zijn al duidelijk weten wíe eraan komt: papa of mama. Er bestaat zelfs onderzoek waaruit blijkt dat kleintjes van drie weken dat al weten. Bijna altijd is de reactie van de baby de volgende. Komt mama eraan dan wordt de hummel rustig. Maar komt vader dichterbij dan wordt hij opgewonden en actief.
Kleur bekennen Uit onderzoek blijkt dat de meeste kleine meisjes al heel snel een grote voorkeur krijgen voor de kleur 'roze'. Hoe rozer hoe beter. De meeste kleine jongetjes daarentegen vallen op 'groen'. En dit blijft zo voor jaren! De voorkeuren blijken overigens het sterkst bij sociaal ingestelde dreumesen en peuters.
Wist je dat babyjongetjes hebben meer slaap nodig dan babymeisjes. Maar rond zes maanden draait dat om. Vanaf die leeftijd hebben meisjes meer slaap nodig en dat blijft zo de rest van hun leven.
Wist je dat.... een kleintje, heel vroeger, de rammelaar niet alleen kreeg om te spélen? Rammelaars hadden toen ook nog een heel andere functie. Moeders gebruikten ze om op de kleertjes van hun kind te spelden. Doordat de belletjes in de rammelaar voortdurend rinkelden als het kleintje bewoog, kon moeder horen waar haar spruit naar toe kuierde.
Wist je dat.....De 'oudste' knuffel werd gevonden in een kindergrafje in Oxyrhynchus, in Egypte. Het was een popje gemaakt van lompen. Het is vermoedelijk zo'n 300 jaar vóór Christus gemaakt. Nu is het te zien in het British Museum.
De laatste: www.babygebaren.com. Wist je dat babys al van 6 of 7 maanden in staat zijn om gebaren te leren, en dat ze deze vanaf een maand of 9 ook echt kunnen gebruiken? Het gebruik van babygebaren heeft alleen maar voordelen voor je kindje en voor jou. Zo kan het: De band tussen jou en je kind verrijken. De gesproken taalontwikkeling van je kind versnellen. Het IQ van je kind verhogen. De interesse van je kind voor boeken stimuleren. De manier van interactie tussen jou en je kind veranderen. Driftbuien voorkomen. Je baby sterker maken door eerder ( 6-8 maanden) te kunnen communiceren, door gevoelens, behoeften en wensen uit te kunnen drukken. De intellectuele ontwikkeling van je kind stimuleren. Frustratie beperken, zowel bij jou als bij je kind. Het zelfvertrouwen van je kind ontwikkelen. Ook kun je je opgeven voor een gratis kennismaking seminar (misschien een idee om een groeps seminar te doen als meeting?
Sow, bijna heel de pagina voor mezelf opgeeist Laat jullie nu even met rust. Ik ga Raven voeden, Ivo zo wakker maken (die moet vannacht weer werken) en dan eten koken zodat het menneke met volle maag tevreden naar zijn werk kan C Y later aligator
Lieve meiden, Ik wil jullie ontzettend bedanken voor de afgelopen maanden waarin ik ontzettend heb genoten van jullie verhalen, de gezelligheid, de goede tips & adviezen, jullie medeleven enz. enz. Voor mij is het nu echter niet meer haalbaar om nog actief te forummen. En om nou alleen maar ego berichten te posten of 1 x in de 3 weken daar voel ik me niet meer goed bij. Nogmaals ontzettend bedankt voor alles. Jullie zijn kanjers! Liefs
landa....wat jammer, maar ik denk dat ik ook bijna afscheid moet gaan nemen mij is het ook te moeilijk om alles bij te houden ik krijg de tijd er gewoon niet vfoor. ook ik vind het heeeel erg jammer. ik probeer nog even mijn best te doen.
Landa.. wat jammer! Maar ik heb je nummer dus misschien mag ik je af en toe nog sms-en? Heel veel geluk met je gezinnetje, geef Bente een dikke kus van mij! *Liefs*
Landa Jammer dat je ons gaat verlaten meid! Hou je ons nog af en toe op de hoogte? Zwemluiers Ik ben vanmiddag in de stad geweest (helaas geen nappies meer Lexi) en ik heb zwemluiers meegenomen van de Kruidvat, maat smal (die zijn vanaf 6 kilo, die van de Etos vanaf 7 kilo, had daar ook gekeken). Wij gebruiken nu pampers newborn maat 2, ik zal eens kijken of dat veel verschil maakt met elkaar (mits jullie dat willen weten natuurlijk). Maar wij doen er sowieso een zwembroekje overheen. Die hebben we al liggen, hadden we gekregen van iemand. Wij vinden het patroontje wat op die luiers staat niet zo leuk namelijk. Ga nu Ruben even voeden, tis er weer tijd voor Liefs, Tanya