ik denk dat ik toch maar deltaloyd doe. Ziet er het voordeligst uit. Heb ff gebeld en er zit toch een kraampakket in. Wij hebben het al aan iedereen verteld we konden het niet voor ons houden hihi. We gaan er gewoon maar vanuit dat het goed gaat.
Ik ga het zo ook op mijn werk vertellen. Dan hebben mensen misschien meer begrip voor waarom ik misschien niet zo snel ben en waarom ik steeds naar de wc moet.
ja dat is natuurlijk wel zo ja, Ik heb donderdag een sollicitatie gesprek, moet nog even met mijn vriend overleggen of ik dan ga vertellen dat ik zwanger ben. In principe hoeft dat niet.
NIET DOEN! Voor werkgevers zijn zwangere vrouwen een drama; als je het niet zegt heb je een kans je te bewijzen. Als je het wel zegt en er is iemand die even goed (of bijna even goed) is als jij, nemen ze die aan. Je bent nog pril zwanger dus als ze later boos zijn dat je het niet gezegd hebt, kun je zeggen dat je het nog niet wist. Succes op je gesprek!
Hallo dames, Ik zit een beetje met een dilemma.. Ik ben net bij de ha geweest en bloeddruk is iets laag maar niet dramatisch, hb gehalte is goed, 7,5 geloof ik. Met haar overlegt over mijn klachten enzo. Ze vind dat ik het rustiger aan moet doen. En voorlopig niet of minder moet werken. Ook vond ze het niet verstandig om voorlopig die 45 minuten heen en 45 minuten terug te fietsen naar het werk. Ze vind dat ik voor mijn kindje en mezelf moet kiezen. Maar nu is het volgende. Ik werk via een uitzendbureau. Ze willen me volgens mij al weg hebben, zodra ik hun vertel dat ik hierna niet door wil werken gaan ze gelijk vervanging zoeken hebben ze al gezegd. Ik ben al 1 keer ziek geweest en ik mag maar 1 keer ziek zijn. Als ik mij nu ziek meld (heb vandaag een vrije dag aangevraagd, ze weten dat ik ziek ben maar via het uitzendbureau kan ik het zo regelen) dan kunnen hun mij hierna alleen een vast contract aanbieden. Dit doen ze niet, dat hebben ze al laten weten. Dus als ik mij ziek meld ben ik mijn baan kwijt. Ik kan niet bijvoorbeeld een week lang vrije dagen regelen want zoveel dagen heb ik niet meer. en kan ook niet onbetaald thuis zitten. Maar aan de andere kant, als ik hun deze maand vertel dat ik huismama wil worden (moet het deze maand uiterlijk gezegd hebben of ik verder wil na het zw-verlof of niet) dan ben ik daarna alsnog mijn baan kwijt. Wat moet ik nou doen? Ik vind het zo moeilijk! Liefs
Tinkerbell, het uitzendbureau zet je veel te veel onder druk. Je zou eens langs een rechtswinkel of zo (als je geen lid bent van een vakbond) moeten gaan: je hoeft helemaal nog niet te zeggen of je na je verlof wil blijven werken. Je bent nl nog helemaal niet verplicht te zeggen dat je zwanger bent. Het hangt ook van je fase uitzendwerk af: bij fase a kom je bij ziekmelden meteen bij het uwv, hoe het in de andere fases zit weet ik niet maar je staat steeds sterker. Laat je goed informeren! Voor iedereen: wees voorzichtig! Ook al mag je baas je graag en doe je je werk goed, een zwangere vrouw is nu eenmaal een kostenpost en met name voor kleinere bedrijven (of zeer commerciele zoals uitzendbureaus) moeilijk te dragen! Bekijk het eens vanuit de werkgever: die moet kosten maken voor jouw vervanging, iemand werven en inwerken en dan ook nog het risico dat je vaker ziek wordt en misschien na de tijd niet terugkomt. En iemand voor vervanging vinden is moeilijker dan voor langere tijd. Ik heb ergens gelezen (volgens mij op de site van szw) dat je een zwangere niet mag ontslaan. Laat je informeren! Succes voor iedereen!
Oh, sorry Tink, ging er even aan voorbij dat je rust moet nemen: kun je op een andere manier naar je werk en kan je vriend zorgen dat je thuis minder hoeft te doen? Je lichaam en je kleintje zijn belangrijker dan wat dan ook! Succes meid!
Tinkerbell waarom moet je dat uiterlijk deze maand vertellen? Wat een onzin. Je mag ook pas tijdens je zwangerschapsverlof vertellen dat je wil stoppen met werken hoor! Je bent pas verplicht om je werkgever te vertellen dat je zwanger bent 3 weken voor je met verlof gaat! Voordeel van de ziektewet ingaan is wel dat je nog een gedeelte betaald krijgt zolang je ziek bent. Als je ontslagen wordt moet je eerst ww aanvragen.
Je mag een zwangere niet ontslaan maar voor een flexwerker/uitzendkracht geld dit niet. Ook kan je tijdelijke contract wel aflopen. Een zwangere vrouw is helemaal geen kostenpost want alle kosten ivm zwangerschapsverlof/ziekte door zwangerschap kunnen ze declareren bij de regering!
Je werkgever maakt geen kosten als je ziek bent door zwangerschap. Deze krijgt hij namelijk vergoed. Het is niet het uitzendbureau die dat wilt weten maar het bedrijf zelf. En ik kan wel zeggen dat ik dat niet weet voorlopig, maar dan zeggen ze ook dat ik om een andere reden kan vertrekken. Het uitzendbureau zelf is heel fijn! Ze doen er alles aan om het zo makkelijk en goed mogelijk te maken enzo. Mijn vriend kan mij niet elke dag weg brengen. dit omdat hij zelf door heel nederland werkt en als hij vertrekt dan sta ik een uur buiten te wachten voor er iemand aanwezig is op het werk. Thuis hoef ik van hem al niks te doen. Dus ook dat helpt niet. Dat maakt de situatie allemaal zo moeilijk.
Ja en dit is precies de reden waarom ik twijfel. Ik wil mijn baan niet kwijt, maar dat gaat zowiezo een keer gebeuren. Dat hebben ze al aangegeven. Via de ziektewet kan ik makkelijker een uitkering aanvragen als het langzaam beter gaat. Ook kom ik niet voor de verrassing te staan dat ik ineens kan vertrekken zeg maar. Als ik wel hier blijf gaat dat wel gebeuren en moet ik vervolgens alles nog in orde maken om ene uitkering aan te vragen. Ook moet ik waarschijnlijk naar de fisio ivm bekkenklachten. Dit gaat het dus allemaal nog moeilijker maken.
deetje-- bedankt, denk inderdaad dat ik maar niets zeg. Tinkerbell-- zo als je het uitlegt en ik het begrijp, willen ze denk je dus van je af. Het is inderdaad zo dat je niet ontslagen mag worden als je zwanger bent. Het beste lijkt mij het als je daar wat informatie over opzoekt. Als alle voorwaarden kloppen bij jouw situatie, is het dus noodzakelijk wel te melden op je werk en bij het uitzendbureau. Dan mag je dus neit meer ontslagen worden en kun je rustig je rust nemen. Succes!
Je krijgt als werkgever wel de loonkosten van de zwangere tijdens haar verlof terug, maar niet de kosten voor werven en inwerken van de vervanging. En uitzendbureaus rekenen daar aardig wat voor. En kosten voor ziekzijn krijg je als werkgever niet terug tenzij je daar een verzekering voor hebt. Mijn vriend heeft een klein bedrijf met toevallig net een zwangere werknemer en dat is wel degelijk een kostenpost. Bovendien was deze werknemer heel erg goed en nu maar afwachten hoe goed de vervanging is. Mijn vriend zal de komende tijd zelf veel harder moeten werken. Vind ik weer erg jammer want heb zo'n behoefte aan lekker samen op de bank...
ze hoeven mij niet te ontslaan vanwege de zwangerschap. als ik mij namelijk een 2e keer ziekmeld dan mogen ze mij allleen nog maar aannemen hierna met een vast contract. Dit doen ze niet. Dus dat is al een reden om mij, zonder pardon, op straat te zetten.
@ Sarah - Goed meid! Gefeliciteerd! @ Tink - www.juridischloket.nl Hier vind je vast alles wat je zoekt. Je kunt ze ook een mail sturen, dan krijg je gratis advies! Werkt goed, heb ik ook al een paar keer gebruik van gemaakt!
Ik heb het net aan mijn manager verteld en die reageerde echt super enthousiast. Haha, hij heeft vnl mannen in zijn team dus dit is voor hem ook compleet nieuw. Hij heeft zelfs mijn uitgerekende datum in zijn agenda gezet We hebben afgesproken dat we pas regelen dat ik voor minder uren terug kom zodra ik ben bevallen. We zitten in een behoorlijk reorganiserend bedrijf, dus dit leek hem handiger. Hoe doen jullie dit?
@Sucre fijn dat je zo'n mooie echo had en om te horen dat ik hoogstwaarschijnlijk een teken van leven zal horen over twee weken wordt het allemaal wat werkelijker
w.b. verlof, bedrijven worden gewoon betaald om een ander in te huren voor jou hoor! als we ons nu allemaal schuldig gingen voelen voor onze werkgever dan worden er nog minder kinderen geboren...dan zijn er in de toekomst nog minder werknemers en dat is helemaal niet best.......voor de hele economie niet kijk maar naar de komende vergrijzing....
Hallo allemaal, Bedankt voor de lieve reacties die ik allemaal gekregen heb. Ik heb vandaag een hele drukke dag gehad om van alles te regelen en er zijn nog een aantal dingen die ik moet regelen. Ik ben nu echt uitgevloerd om het zo maar te zeggen, ben zo vreselijk moe nu en de emoties staan zeer hoog. Maar ja heb wel heel veel kracht om door te gaan en kreeg alleen maar positieve reacties dat ik de goede keuze heb gemaakt door hem uit huis te zetten. Heb zelfs de verloskundige gesproken en die vond het laag dat hij zomaar zei dat ik het weg moest laten halen. Nou hij bekijkt het maar ik ga er voor alleen met de steun die ik heb. Die van de gemeente zei meteen al dat hij geen enkel recht heeft omdat hij het kind niet erkend heeft. Hij heeft zelf z'n glazen ingegooid met z'n leugens nu moet ie maar op de blaren zitten. Ben nu spijkerhard voor hem, had ie mijn leven maar niet kapot moeten maken met zijn schulden. Verder voel ik me wel rustig, maar ja wel steeds heel erg emotioneel. Ik ga er vanavond ook lekker vroeg in, heb namelijk maar 5 uurtjes geslapen en dat is niet lang. Ik ga nu maar lekker eten maken en straks de meiden op bed. Voor de nieuwe zwangeren hartelijk welkom. Ik heb ook een aantal echo's voorbij zien komen, van harte met jullie mooie echo's. Ik heb zelf zaterdag de echo en dat is voor mij toch wel een emotionele aangelegenheid.