Meiden, mag ik jullie wat vragen? Kennen jullie de combinatietest? Dit is een test waarbij word gekeken of je een verhoogde kans hebt op een kindje met het syndroom van down. Omdat ik bijna 30 wordt zou ik graag deze test wel doen, maar veel mensen die ik ken raden me het af. Wat vinden jullie? KIS!
Ik heb er ook heel goed over nagedacht bij mijn vorige zwangerschap. We wilden het eerst wel doen, maar hebben er toch vanaf gezien. Het is maar een kansberekening. Dadelijk zit je in de stress voor niets. Echt veel duidelijkheid komt er niet uit. Bij de 20 weken echo, checken ze ook alles.
@Loel: dankjewel voor je antwoord. Misschien heb je ook wel gelijk. We hebben geen verhoogd risico zegt de VK dus het is niet nodig. Zal er nog eens over nadenken wat we nou moeten doen.
Je moet gewoon naar je eigen gevoel luisteren. Wil je het wel, dan doe je het wel. Iedereen heeft z`n eigen mening. Die van jou is het belangrijkst. O, hoor net dat we weg moeten. Tot latersss
Dat zegt mijn mannetje net ook, dus ik ga er nog eens goed over nadenken en woensdag bij de echo praktijk me laten informeren. Veel plezier met wat jullie gaan doen!
Kga morgen voor een intake naar de verloskundige en ga ook die vraag krijgen over die combinatietest. Ik ga het niet doen heb hier ergens gelezen op het forum dat er iemand een nekplooimeting heeft laten doen die negatief uitviel. Later heeft ze toch een gezond kind gekregen. Moet er niet aan denken om zo in de stress te zitten. Maargoed ieder zijn eigen mening natuurlijk
Dit is echt heel persoonlijk! Wat je jezelf af moet vragen is wat je zou doen met de uitslag. Dus wat doe je als het downsyndroom aangetroffen wordt. Veel mensen zouden het weg laten helen, terwijl ik dat bv weer helemaal niet zou kunnen en het gewoon welkom zou zijn. Als de kans hoog is kun je ervoor kiezen een punctie te doen en dat heeft wel weer als gevolg dat er ene iets grotere kans is op een miskraam. Maar er zijn gewoon een hoop mensen die niet zouden kunnen leven met een syndroomkindje... Wij kiezen er dit keer wel bewust voor. De eerste keer met Sam heb ik het ook niet gedaan. Maar wij hebben na de bevalling een week lang in stress gezeten, omdat ze sam verdacht hadden van het downsyndroom en ik kan je vertellen dat dat de zwartste week is uit mijn leven, aangezien je zoveel onzekerheid hebt. Ik zou het nu dus liever van te voren weten, zodat we de eerste week toch gewoon kunnen genieten. Let wel ze halen 8 van de 10 downsyndroomkindjes met de test eruit. Betekent dus dat er nog altijd een kleine kans is op down zonder dat het anagetoond wordt. Al met al is dit zooooooooooooo persoonlijk en moet je gewoon met je mannetje goed bespreken wat jullie willen en wat je zou doen met een uitslag van down... Succes met kiezen!
@pooh69: dankjewel voor je verhaal! super zo uitgebreid. hoezo verdachten ze sam ervan eigenlijk? of wil je dat niet vertellen?
Ik heb vorig jaar ook de combinatietest laten doen, had bloed laten prikken en alleen aan de hand van deze uitslag kwam dat ik een kans van 1 op 15 had op een kindje met het syndroom van down. Mij werd aangeraden om een vlokkentest te laten doen en niet meer te wachten op de nekplooimeting. Heb toen een vlokkentest laten doen en dan zit je 2 weken in spanning, ik wist voor mezelf dat ik het kindje niet weg zou laten halen. Er was gelukkig niets aan de hand dus de combinatietest is echt niet super betrouwbaar hoor! Sommige mensen zouden absoluut niet een kindje met het syndroom van down willen hebben maar hebben ze dan wel eens nagedacht over het risico met een bevalling? een paar minuutjes zuurstofgebrek en je hebt ook een gehandicapt kindje, dat kindje doe je dan toch ook niet weg? Met de 20 weken echo kunnen ze volgens mij ook genoeg zien en soms hebben kindjes met het syndroom van down ook een hartafwijking, mocht je dan te horen krijgen dat het niet met het leven verenigbaar is kun je dan ook altijd nog een keuze maken. Zal morgen ook met de gynaecoloog bespreken of ik nu weer een combinatietest laat doen of niet, wacht in ieder geval wel de nekplooimeting af maar ik zal een kindje niet weg laten halen maar dan weet je wel gelijk in het begin of het goed is of niet. Wel moeilijk want de vorige keer kreeg ik een vals alarm door deze test. Nog maar eens goed over nadenken of we het wel of niet laten doen.
Wij doen de combinatietest ook niet (en ik word ook bijna 30 ), reden is je vaak hoort dat er een redelijke kans wordt afgegeven dat je kindje syndroom van down heeft, maar dat achteraf blijkt dat het kindje geen down heeft. Dan zit je de hele zwangerschap in de stress, dat is ook niet echt bevordelijk. Daarnaast laten wij het niet weghalen als het om downsyndroom gaat. Dat kindje is net zo welkom als ieder ander kindje. Dus voor ons heeft het geen meerwaarde om het te weten. Maar wat hier al gezegd is: de keuze blijft persoonlijk, je moet doen waar jij je het beste bij voelt.
Ik word bijna 32 en ga de combinatietest ook niet doen. Ik krijg wel rond de 20 weken nog een echo en daar kunnen ze ook wel heel veel op zien. Ik wacht het allemaal wel af. Tot nu toe heb ik er een goed gevoel bij en merk het wel van hoe of wat.
Thanx meiden voor jullie antwoorden. Ik riep bij de VK ook al idd bij de bevalling kan je kindje ook zuurstof gebrek hebben en idd dan hou je het ook, voor mij is het zowiezo geen kwestie van wel of niet houden, het is ons kindje en dat willen we houden, hoe dan ook.
Ik vind jullie keuzes knap om je kindje te houden mocht het het down syndroom hebben. Wij zouden het dan dus wel weg laten halen, maar nogmaals, t is iedereen zn eigen keuze. Ik vind jullie dapper! Voor ons dus wel een nekplooimeting over 2 weken en de daarbij behorende kansberekening........ Over 3 nachtjes de echo, spannend! Misschien toch 2? Hebben jullie ook steeds dat je van alles voelt in je baarmoeder? Ik heb dat al sinds ik zwanger ben. Dan weer links, dan weer rechts. Vandaar dat ik zelf ook steeds denk dat er 2 zitten, heb echt om en om gevoel aan beide kanten. Nou ja, we zien t wel woensdag
hoi, wij laten ook een combinatietest doen, wij hebben al 1 zorgkindje en willen deze test laten doen, mocht het zo zijn dan is dat aan ons te beslissen hoe wij verder willen gaan. ik vind dit een erg persoonlijke beslissing en wat voor mij goed voelt hoef niet voor een ander zo te zijn. iedereen heeft zijn eigen redenen. we moeten niet vergeten dat het voor een ander makkelijk oordelen is en dan het wel zo is en dat het jouw gezin is. mocht een test negatief uitvallen dan komen er veel emotionelen gesprekken en zullen er hoe dan ook moeilijke beslissingen gemaakt moeten worden. wat ik erg belangrijk vind is dat we elkaar daarin respecteren. hoe dan ook liefs daisy
Hee dames... Ben ff niet zo actief geweest. Ik ben de laatste tijd erg moe en heb het erg druk gehad op mijn werk... toetsweken hakken er altijd in! Van het weekend was mijn zoontje ook nog ziek... maar die knapt gelukkig per uur op! Combinatietest... goh daar had ik nog niet eens over nagedacht... dat weet ik nog niet... lastig, moet morgen naar de vk. Maar ik weet ook niet helemaal hoe de regels hier zijn en wat ik hier aan onderzoeken kan/mag/moet verwachten, dus dat zien we dan morgen wel. Ik vind wel dat het ieders eigen beslissing is, en dat de ene keuze niet beter is dan de andere. @ Daffie - vraag mensen om je niet op de hoogte te houden van wat je ex allemaal uitvreet! Je hebt nu niets meer met hem te maken, en dat kun je fijn zo houden! Dan hoef je ook niet te weten wat hij allemaal doet, en doet het je ook geen pijn! Ik had ook zo'n ex, en een stel vrienden dat dacht dat ik er blij van werd om te weten dat hij al 4 vriendinnen had gehad voor de scheiding was uitgesproken. (binnen 6 mnd overigens en met 2 ervan heeft hij een tijd samengewoond... de 4e is ie nu nog bij...) Ik heb toen gevraagd of mijn vrienden me niet meer over hem wilde vertellen. Die ene die dat niet wilde, die heb ik gevraagd me niet meer te bellen. Daarna werd mijn leven in ieder geval een stuk rustiger.
Ja tuurlijk wel! Hij was met de pomp gekomen en had daardoor erg opgetrokken oortjes. Hij had ene hartruisje (door te vroeg geboren) en hij heeft aan elke voet teentje 2 en 3 iets verder aan elkaar zitten. Dit zou er allemaal op kunnen duiden, maar hoeft niet...Gelukkig was de bloedtest goed en heeft hij geen down. Ik heb ook altijd geroepen dat ik het niet weg zou kunnen halen en dat doe ik nog steeds. Alleen had ik me nooit zo verdiept in de afwijkingen die kindjes met down kunnen hebben. Ze moeten bijna allemaal vlak na de geboorte geopereerd worden aan een hartafwijking. En zo zijn er heel veel gezondheidsproblemen die bij down voorkomen. Hier hebben we ons in de eerste week bij sam in verdiept en vandaar dat we ons toen erge zorgen maakten! Ik snap ook heel goed als mensen het om deze risico's wel zouden laten weghalen. Want de levenskwaliteit van downkindjes kan daardoor veel lager zijn. Maar wat ik niet zo goed begrijp is dat er tegenwoordig veel mensen zijn die het laten weghalen omdat down niet in hun perfecte mooie leventje past. Het zou daar dan in misstaan... Mja zo blijft het nog steeds super persoonlijk... Iedereen succes met kiezen!
Je hebt er wel gelijk in. Denk dat het ook verstandig is dat ik niet meer weet wat hij allemaal doet. Ik ben dan wel zwanger van hem, maar wil niks meer met hem te maken hebben. Ik vind het wel een goede tip. Wil ook niet meer pijn hebben als dat ik al gehad heb. Ik wil heel graag genieten van de kleine in mijn buik juist en zeker nadat ik het gisteren gezien heb ( zie de foto's). Ik ben zo trots op de kleine, heb er nu al zin in. Ik moet vooruit en dat ga ik zeker doen. Ik moet gewoon geen stress meer hebben, dat is niet goed. Ik heb zoiets van hij doet maar waar ie zin in heeft zolang ik het maar niet weet in elk geval. Ik ga lekker genieten in elk geval.