Ja speel een beetje vals, in de hoop dat beeb denk dat ze pas in juli mag komen, als ze dan eerder komt is het niet zo erg. En zag jou hier, dacht gelijk bekend terrein, haha. Hoop voor je dat je geen blaasontsteking hebt.
Zo net een doos van zolder gehaald met Levi zijn kleding tot maat 68 ( rest staat nog op zolder ) De unisex kleertjes eruit gehaald en de rest even op de foto gezet He nu nog maat 74+80+86 en tig dekentjes, slaapzakken etc maar dat zoek ik van het weekend wel uit. Een hele klus nog
Ola allemaal! Hier vanmiddag naar de psych geweest, en zit nu enorm te twijfelen wat te doen! Ik weet het echt niet meer! Ik zal even mijn bericht plaatsen die ik net in de lounge heb neergezet: Hoi allemaal! Ik ben vanmiddag bij de psych geweest. Vanaf september zit ik in een depressie. Het leek beter te gaan, tot vorigeweek woensdag! Kreeg weer last van extreme paniek en angst. Nu ben ik afgelopen vrijdag bij de acute dienst geweest omdat er nu gewoon iets aan gedaan moet worden. Opties waren: - gesprekken met een psycholoog met oefeningen of - anti depressiva Degene die ik bij de acute dienst sprak was zeker niet voor medicijnen, mits het niet anders kon natuurlijk. Vandaag moest ik bij een psychiater komen. Aardige vrouw die behoorlijk wat weet op het gebied van moeder en kind! Nu begon ze nadat ik mijn verhaal had gedaan dus over bovenstaande 2 opties. De gesprekken met een psycholoog en de oefeningen die erbij komen kijken (juist de angst en paniek oproepen en er zo mee om leren gaan) leek haar zeker nu niet de juiste oplossing. Angst en paniek is net zo slecht tijdens de zwangerschap als eventuele medicijnen. Ze was dus voor de anti depressiva. Ik zou als een bijwerking kunnen hebben dat ik juist de eerste paar weken nog angstiger zou zijn als dat ik nu heb. Daarvoor zou ik oxazepam mogen slikken (kalmeringsmiddel). Nu zit ik niet meer in het 1e trimester van de zwangerschap, het kindje hoeft nu alleen nog maar te groeien. Tijdens de 1e 3 maanden van de zwangerschap zou je dit middel dus niet mogen slikken. Maargoed, ik ben 22,5 week zwanger dus dat geld nu niet! Verder las ik op internet dat pasgeborene de volgende symptomen kunnen hebben: Informeer uw arts indien u Sertraline Actavis in de laatste 3 maanden van de zwangerschap gebruikt, daar de pasgeborene symptomen kan vertonen na de geboorte. Deze symptomen treden gewoonlijk op tijdens de eerste 24 uur na de geboorte. Dit kunnen zijn niet kunnen slapen of voedingsproblemen, ademhalingsmoeilijkheden, een blauwige huid of te warm of te koud zijn, ziek zijn, veel huilen, stijve of slappe spieren, futloosheid, trillingen, zenuwen of aanvallen. Als uw baby na de geboorte één van deze symptomen vertoont, neem dan onmiddellijk contact op met uw arts, hij/zij kan u advies geven. Nu zit ik serieus na te denken over wat ik wil. Ik weet het gewoonweg niet! Ik voel me nu alsof ik mijn kindje ga vergiftigen. Manlief heeft het natuurlijk liever ook niet dat ik hieraan begin, maar hij zegt dat hij achter me staat als ik het overweeg wel te doen. Ik maak me voornamelijk zorgen dat ons kindje er iets aan over zal houden. Ben helemaal niet bekend met anti depressiva en ben bang dat ik juist nog angstiger ga worden. Ik heb trouwens niet constant last van de angst en paniekaanvallen. Met tijd en wijlen heb echt een aanval. Heb er nu in september 1 hele heftige gehad, en vorigeweek ook een heftige. In de tussenperiode heb ik zijn ups en downs gehad. in december dacht ik er weer aardig bovenop te zijn, maar dat duurde helaas maar 6/7 weken, en daarna zakte ik weer dieper de put in. Dat heeft 3 weken geduurd voor het hoogtepunt. Sinds ik vorigeweek bij de acute dienst ben geweest voel ik me tamelijk rustig, ben vrolijk en kan lachen. Heb voornamelijk het gevoel gekregen dat er eindelijk iets gaat gebeuren, en dat geeft echt een stukje rust. Nu heb ik het gevoel dat ik moet kiezen uit de volgende 2 dingen: 1. beginnen met anti depressiva waardoor ik mezelf beter ga voelen, niet in een postnatale depressie terecht kom na de bevalling, maar de medicijnen kunnen het kindje aantasten en wie weet wat het kindje er aan over zal houden. 2. Niet beginnen met anti depressiva, een (tot zover ze nu kunnen zien) gezond kindje op de wereld zetten, na de bevalling waarschijnlijk in een postnatale depressie terecht komen en alweer niet van mijn kraamperiode kunnen genieten. Ik weet echt niet wat ik moet doen! De AD die ik moet gaan slikken heet Sertraline. De eerste week moet ik 25 mg gaan slikken, en daarna over op 50 mg. Heeft er iemand ervaring met deze AD? Hoe voelde jij je tijdens de eerste paar weken? Heeft het je goed geholpen? Maar het belangrijkste: Hoe deed je kindje het de eerste 24 uur? Ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden!
Belliebel. Lastig. Ik heb ook die therapie gehad. Het is idd de bedoelding dat je dan dingen doet die je eigenlijk niet meer kan/durft, zodat je gaat zien dat het ook goed kan gaan en waardoor het steeds makkelijker wordt. Medicijnen ben ik zelf niet zo'n voorstander van als je zwanger bent, tenzij je idd niet anders kan. Zou iig een gesprek met een gyn ofzo willen hebben om daarmee de risico's etc door te spreken voor je iets gaat slikken
Kaatje, ik heb vandaag hetzelfde gedaan! Maar dan andersom zeg maar. Ik heb alle "stomme" kleertjes en rompers aan de crèche gegeven, de leuke dingen geef ik aan vrienden met babymeisjes. Moet ook nog 68 - 86, doe ik dit weekend wel.
ow ja creche is daar idd ook nog een goede voor. Kwam net wat rompertjes en truitjes met vlekjes tegen dus die heb ik weg gegooid. Alles tot 86 heb ik nu uitgezocht. Nog wel wat neutrale dingen er uit kunnen halen en een stoer spijkerjackje ( kan ook prima voor een meid toch ) . Van het weekend dan alleen nog even de doos met kleedjes ( box, wagen, ledikant etc ) uitzoeken, en waarschijnlijk kom ik nog wel meer tegen waarvan ik niet wist dat ik het nog had haha
MNM ik heb gister al de 20 weken echo gehad Het was helemaal goed! Dus vandaar de moeheid wat er nu uitkomt Belliebel eigenlijk zouden we zo´n luikje in onze buik moeten hebben om ff te gluren Ik ben ook zo benieuwd hoe onze kleine vent eruit ziet! Zou hij een lichte tint hebben of toch iets donkerder Ach ja we zien het vanzelf wel toch BB10 wat fijn dat het nog steeds en meisje is en dat alles goed was! Marlous lijkt mij een goede klik tussen jullie. Zij blij jij blij = iedereen blij MamaChantal succes morgen!
@ Belliebel: in mijn vorige zwangerschap heb ik behoorlijke psychische problemen gekregen. Uiteindelijk heb ik die zonder medicijnen 'overleefd'. Na de geboorte van mijn dochter ging het gelukkig goed en volgde niet automatisch ook een postnatale depressie. Ik heb er toen voor gekozen het zonder medicijnen te willen doen, omdat antidepressiva gewoon heel heftig zijn, (ook als je niet zwanger bent). Vroeger heb ik ze wel gebruikt, maar ik zou het liever niet meer willen. Nu zit ik weer in dezelfde situatie en loop dus ook weer tegen de vraag aan hoe ik de komende vier maanden door ga komen. Ik wil liever echt geen medicijnen, zolang dat niet per se hoeft. Er zijn ook andere therapiemogelijkheden dan deze. Misschien is er een andere optie om door de komende maanden heen te komen? Eventueel kun je dan na de geboorte alsnog overstappen op medicatie (afhankelijk van je borstvoedingswens). Sterkte met kiezen in ieder geval. Het is niet makkelijk. Groetjes, Esther
Kan idd ook heel hormoongevoelig zijn hoor. Bij Levi is het hier toen echt los gekomen. Durfde op het end niet eens meer boodschappen te doen. Daarna is het heel lang rustig geweest. En was nog geen 5 weken zwanger van Milou en het begon weer. Merkte ook duidelijk vererging rond mijn eisprong en menstruatie. Gelukkig heb ik het afgelopen jaar heel veel aan de therapie vande ggz gehad en kan ik het deze zwangerschap allemaal zelf onder controle houden. Anti depri's zijn vaak idd erg heftig. Kreeg anderhalf jaar geleden 20 mg. Slikte ze een dag en zakte toen door mijn benen. Had gewoon totaal geen controle meer over mijn lijf. Is toen verlaagd naar 10 mg,maar was door die pillen echt mezelf niet meer. Gevoelens werden afgevlakt etc dus ben ik er mee gestopt
Nouja, das ook nog zoiets. Ben ik dan straks met AD wel mezelf. Ik wil niet zo'n afgematte doos worden die van voor niet weet dat ze van achter nog leeft! Nouja zo erg zal het niet wezen! Maargoed, ik ga morgen eerst de VK bellen met de vraag of ik een gyn kan spreken, en de dokter bellen om te vragen of hij me b12 en schildklierwaardes wilt checken. Was een tip van iemand hier op ZP! Nouja, kan geen kwaad lijkt me om dat te laten doen.
Mogge, Brakke nacht gehad. Veel wakker door banden en bekkenpijn Vandaag gelukkig maar 4 uurtjes werken en dan weekend
Ook goeiemorgen, hier ook brakke nacht, heel lang wakker gelegen zonder echt duidelijke reden en toen werd Noor ook nog 's om 5.45 uur wakker!!! Doet ze anders nooit.. Zit dus al 3 uur beneden tv te kijken, heb niet de puf er echt wat van te maken vandaag geloof ik. Juudvriend gaat vandaag met haar naar de dietentuin en moeders gaat bankhangen...
Goeiemorgen! Welkom Claudia! Ik ken je verhaal nog wel van mei-mama's was daar altijd een meelezer! haha MamaChantal, denk aan je vandaag! Belliebel, lastige keuze!
hallo! Hier ook 2 vroege vogels... gaaaaap Mamachantal: heeeel veel succes vandaag! Kan best zijn hoor dat je mannetje zich er voor schaamt of het moeilijk vind, is ook niet niks! Bellie: wat moeilijk!!! Ik kan je 1 advies geven; ga eens kijken in het alternatieve circuit! Acupunctuur kan heel goed helpen als je een goede hebt, eventueel met homeopatische middelen! Als dat niet werkt kun je altijd nog AD gaan slikken. *knuf*
BB10: gefeliciteerd met de goede 20 weken echo! MamaChantal: Ik wil jullie vandaag heel veel succes en sterkte wensen! Ik hoop keihard mee dat de uitslag positief is! Bellie: Lastig.. Maar ik weet wel dat je niet teveel af moet gaan op eventuele bijwerkingen.. Vaak voorkomend betekend 1 op de 100.. dus ja.. Van zoeken op internet naar gebruikers ervaringen krijg je spontaan een angststoornis, geloof me.. Mensen klagen liever als dat ze positieve dingen vertellen dus pas daarmee op lieverd! Waar je rekening mee moet houden is dat je humeur vlak kan worden. Dus niet echt kunnen genieten maar ook geen verdriet of angst. Dit is erg lastig maar nogmaals het KAN, moet niet! Vergeten of ik het al eens heb gevraagd maar heb je je schildklier weleens laten controleren??
Morge, Hier redelijk geslapen alleen begon manlief rond 4 uur licht te snurken dus dat was wat minder. Maar goed hij is zelf omgedraaid en toen kon ik ook weer slapen. De jongens vanmorgen naar school en de psz gebracht verkleed en al. ze hadden er veel zin in en de jongste was in de auto al aan het dansen. hihi Voor diegene die een dikke knuffel kunnen gebruiken hier is hij dan van mij.