Iedereen nog een gelukkig nieuw jaar toegewenst! Ik hoop dat iedereen een fijne jaarwisseling heeft gehad! Ik heb het nieuwe jaar ingeluid met Hello Kitty champagne! (alcoholvrij, en de volgende ochtend alsnog met koppijn wakker worden he! Denk dat om 2 uur naar bed gaan ook gewoon even teveel van het goede was) Vriend heeft vandaag heel stoer een duik genomen in de zee, hij wilde fris het nieuwe jaar ingaan. Ben ik even blij dat ik een geweldig excuus had om vooral niet de zee in te duiken . Zes maandjes, het klinkt zo ver weg, en toch zo kort. Heb alleen in dat?
GELUKKIG NIEUWJAAR ALLEMAAL!!!! En zoals de meeste al hebben gezegd, wordt een heel speciaal jaar voor ons allen (1e, 2e, 3e, 4e beeb). Nieuwsgierig vraagje: gaan jullie borstvoeding geven of fles? Reden? Ik heb bij de eerste 4 maanden borstvoeding gegeven met de laatste twee maanden flesjes met gekolfde melk tussendoor. Gaf hem dan s'ochtends, s'middags en s'avonds de borst en rest fles met gekolfde melk. Ben nu eenmaal niet zo'n type dat overal open en bloot borstvoeding gaat zitten geven dus vond dit wel een mooie combi. Daarna over naar de fles.
@Bd, hier ook BV. Heb de eerste iets van 11 maanden, de 2de 9 maanden. Bij allebei de heren ook na een maand of 5/6 eens per dag een fles KV. Toch een extra boost omdat de BV wat terugnam en ik 1 BV vervangen voor FV wel oke vond. Geeft je een beetje een break Verder altijd prima verlopen. Bij de 2de ook gekolfd omdat ik toen werkte, bij de eerst was ik 1,5 jaar fulltime mama. (nog in buitenland waar geen opvang is voor kindjes tot 2 jaar). Ga wel VOOR de bevalling vast een extra tube bepanthen kopen, die eerste dikke week BV geven, auwwwww.... zoooooo gevoelig altijd, ga deze keer preventief Bepanthen smeren. En dan heb ik er nog 1, thuis of zk bevallen? Hier 2x thuis tot nu toe en hopelijk deze 3de dus ook. Heb 2 erg snelle en erg makkelijke bevallingen achter de rug, dus vind het wel spannend, hopelijk komt de vk op tijd Wat is jullie plan?
En voor de ex kolvers, ik had van een vriendin de PISA kolf (pump in style advanced) geleend. Fijn ding, maakt wel behoorlijk wat geluid. Wat is jullie ervaring? Omdat ik nu tijdens slaapdiensten behoorlijk wat moet gaan kolven zit ik er toch over na te denken er zelf 1 aan te schaffen...
Ik heb er nog niet 100% voor gekozen, maar ik denk dat ik wel borstvoeding ga geven. Ik heb zelf geen ervaring tussen borstvoeding of flesvoeding. Borstvoeding lijkt mij het meest ideaal voor mijn kindje (is precies wat kindje nodig heeft, altijd op voorraad enz enz. Misschien denk ik iets te ideaal, maar in dat geval kom ik de nadelen, die ik zelf nog niet heb bedacht, wel tegen in de praktijk), mocht het niet lukken met de borstvoeding, dan kunnen we nog altijd overstappen naar andere voeding, maar wil het toch graag eerst zo proberen. Verder heb ik in feite wat betreft de bevalling weinig keuze. Op medische indicatie in het ziekenhuis. Mocht ik het wel voor het zeggen hebben, zou ik waarschijnlijk alsnog in het ziekenhuis zijn bevallen. Ik woon in een flat, mijn slaapkamer grenst aan de gallerij, dus denk dat ik me niet op m'n gemak zou voelen, in de wetenschap dat buren en alles voorbij lopen terwijl ik lig te puffen.
@borstvoeding. Ik heb m'n eerste kindje 5 maanden bv gegeven. Toen ben ik ziek geworden en liep de bv zo terug dat ik moest bijvoeden met kv. Daarna wilde ze de borst niet meer Ook deze keer wil ik weer bv geven. Hopelijk krijg ik een crèche in de buurt van werk. Want dan hoef ik niet te kolven. Ik heb wel een kolf en een aantal keer gebruikt. Maar was zo blij dat ik 2x per werkdag naar de opvang kon om te voeden. Dat is wettelijk bepaald, dus het mag gewoon. Je krijgt 2 uur per werkdag om je kindje te voeden. En deze uren moeten gewoon uitbetaald worden. Tof he! Inderdaad bepanthen kopen! Dat is zulk goed spul!! Fijne avond meiden.
ik wil ook proberen om borstvoeding te geven lijkt me wel mooi. weet nog niet of ik thuis of ziekenhuis wil bevallen mijn man wil het liefst in ziekenhuis mocht er wat zijn dan ben je er ook al. lijkt me ook wel lekker om thuis hoef je niet meer weg zeg maar.
Ik ga ik ziekenhuis bevallen. Met eerste ook. Was wel fijn want uiteindelijk is kleine met vacuümpomp gehaald, dus blij dat we al daar waren. Geeft me persoonlijk fijner gevoel. Ik had nogal opstartproblemen met bv; kleine leek wel een piranha hele stukken uit de borst gehapt. Daarbij ook erg hongerig dus werkte niet lekker. Na een week was ik kapot en wilde ik niet meer. Lactatiedeskundige laten komen en dat was een einder. Goed geleerd hoe aan te leggen en werkte super goed. Sindsdien geen probleem gehad met bv. Wil het nu dus weer proberen.
Ik heb bij de eerste een week of 8 bv gegeven en toen overgestapt. Wilde mijn lijf weer voor mezelf hebben. Nu ga ik ook weer proberen om bv te geven, kan altijd nog overstappen als het nodig is. En bevallen waarschijnlijk in het ziekenhuis. liever thuis, maar bij de eerste zijn we ook naar het ziekenhuis gemoeten (hoofdje schoot terug bij het voelen hoe ver ik was) en uiteindelijk was ik daar heel blij mee. Ik was behoorlijk ingescheurd (kindje in 1 wee naar buiten geduwd) en moest dus gehecht worden en al. Dat doen ze lieveer in het ziekenhuis. Dus als het thuis was geweest, moest ik alsnog naar het ziekenhuis toe gaan. Dus nu waarschijnlijk gelijk naar het ziekenhuis. Is me goed bevallen. Alleen als nadeel dat ik niet kon zien hoe het met de kleine ging bij de testjes...
@ Julia waar is dat Bepanthen voor dan? En vriendin van mij is nu aan het kolven maar gaat binnen een half jaar stoppen dus ik leen eerst die van haar en dan als het wat is koop ik een eigen ook electrisch maar stel het komt niet zit je met zon ding @ waar bevallen ik ga vor het zh ik won 3 hoog en heb geen zin dat als ik moet gaan dan nog stress te hebben hoe ik benede kom en hoe ik moet gaan ik ga al iets eerder haha
@Elionorah, fijn dat je dan gewoon tijdens je werk kan gaan voeden zeg. Hopelijk lukt dat deze keer ook. Ik weet dat het wettelijk bepaald is, maar lang niet altijd haalbaar. Als ik dat zou doen, zou ik veel tijd kwijt zijn qua reizen en er zouden collega's moeten komen werken tijdens die uren dat ik er niet ben. Is op mijn werk niet te doen. Wel zaten collega's al te grappen de beeb dan maar mee te nemen naar mijn werk... Ach, als het haalbaar zou zijn zou ik best een paar x tijdens een dienst naar het kdv gaan om te voeden, maar dat gaat hem niet worden, vandaar de kolf. Ging de vorige keer ook goed, al begon ik toen met werken bij deze nieuwe baan toen mijn jongste 7 maanden was, dus dat scheelde aanzienlijk qua hoeveelheid kolfmomenten per dag. We zien wel even hoe het nu gaat lopen allemaal. @Bd, wat knap van je dat je na die opstartproblemen die overigens erg pijnlijk klinken, toch hebt doorgezet. Bij onze vk praktijk zit ook 1 vk die ernaast ook lactatiekundige is. Erg handig. Zij deed toevallig ook mijn laatste bevalling. Echt fijn om zo iemand dan nog over de vloer te hebben net na de geboorte. Ookal had ik natuurlijk 11 maanden bv ervaring, het is toch weer nieuw en altijd fijn dat iemand meteen even meespiekt of de baby goed aanhapt etc. Scheelt zoveel pijn en trammelant! @The cat, Bepanthen is fijn tegen beginnende kloofjes op de tepels bijv. Het verzacht een beetje. Ik heb nooit erge kloven gehad, maar het is gewoon ontzettend gevoelig (bij mij dan) die eerste 1,5 week, omdat je tepels het niet gewend zijn tig keer per dag een zuigende baby eraan te hebben. Ik ging soms echt door het plafond van de pijn. Nu wist ik dat nog van de eerste, dus ben gelukkig doorgegaan, maar men!!!!!!! Dit geldt trouwens niet voor alle vrouwen hoor. Maar goed, vandaar deze keer preventief Bepanthen. He, zullen we het lijstje een beetje updaten. Het is leuk om al deze ervaringen en wensen te lezen, en ik weet niet hoe het met jullie geheugen staat gesteld, maar ik kan het echt niet van iedereen onthouden, terwijl ik dat wel graag zou willen. Ik doe een gooi, vullen jullie hem aan? Als we hem dan eens in de paar blz. even copieren, zien we uiteindelijk ook meteen wie nou de actieve schrijfsters zijn hier Komt ie: (uitgerekende data chronologisch, naam, leeftijd, hoeveelste kind, thuis of ZH bevallen, FV of BV) Uitgerekende data: 17 juli 2011 - Julia6 (32) - 3de kindje - thuis - BV Afspraken: 06 dec. - VK echo Vlindertjes: Inger1979 Blike1987 Mmm
Komt ie: (uitgerekende data chronologisch, naam, leeftijd, hoeveelste kind, thuis of ZH bevallen, FV of BV) Uitgerekende data: 17 juli 2011 - Julia6 (32) - 3de kindje - thuis - BV 30 juli 2011 - hellepelle (31) -2de kindje - ziekenhuis - BV Afspraken: 06 dec. - VK echo 11jan. - VK echo Vlindertjes: Inger1979 Blike1987 Mmm
Uitgerekende data: 17 juli 2011 - Julia6 (32) - 3de kindje - thuis - BV 28 juli 2011 - BD81 (29) - 2e kindje - ziekenhuis - BV 30 juli 2011 - hellepelle (31) -2de kindje - ziekenhuis - BV Afspraken: 06 dec. - VK echo 11jan. - VK echo 12 jan - nekplooimeting + controle gyn (misselijkheid)
Zit nu ineens te bedenken dat het ook best handig is als we namen bij de afspraken zetten hahaha Enne Julia... ik neem aan dat je 6 januari bedoelt ipv december Uitgerekende data: 17 juli 2011 - Julia6 (32) - 3de kindje - thuis - BV 28 juli 2011 - BD81 (29) - 2e kindje - ziekenhuis - BV 30 juli 2011 - hellepelle (31) -2de kindje - ziekenhuis - BV Afspraken: 06 jan - Julia6 - VK echo 11jan. - Hellepelle - VK echo 12 jan - BD81 - nekplooimeting + controle gyn (misselijkheid)
Uitgerekende data: 14juli 2011 - The Cat (27) - 1e kindje - ziekenhuis - BV 17 juli 2011 - Julia6 (32) - 3de kindje - thuis - BV 28 juli 2011 - BD81 (29) - 2e kindje - ziekenhuis - BV 30 juli 2011 - hellepelle (31) -2de kindje - ziekenhuis - BV Afspraken: 06 jan - Julia6 - VK echo 11jan. - Hellepelle - VK echo 12 jan - BD81 - nekplooimeting + controle gyn (misselijkheid) 13 jan- The Cat - vk echo (hartje luisteren) 11 feb - The Cat - pretecho geslachtsbepaling
Haha, namen.....best wel handig ja! 8) En ja... , ik bedoelde inderdaad januari oeps! Tis maar goed dat ik na mijn vorige berichtje een dutje heb gedaan.. was wel nodig!
Uitgerekende data: 9 juli 2011- meid[28] -2e kindje - ziekhuis-flesje 14juli 2011 - The Cat (27) - 1e kindje - ziekenhuis - Bv 17 juli 2011 - Julia6 (32) - 3de kindje - thuis - BV 28 juli 2011 - BD81 (29) - 2e kindje - ziekenhuis - BV 30 juli 2011 - hellepelle (31) -2de kindje - ziekenhuis - BV Afspraken: 06 jan - Julia6 - VK echo 10 jan- meid- vk controle 11jan. - Hellepelle - VK echo 12 jan - BD81 - nekplooimeting + controle gyn (misselijkheid) 13 jan- The Cat - vk echo (hartje luisteren) 11 feb - The Cat - pretecho geslachtsbepaling
nou ik heb die van mij even bijgezet...oeps ging alleen niet zo goed bij het dik gedrukte zie ik nu... ik heb bij ons zoontje flesvoeding gegeven, reden..... weet ik eigenlijk niet, voel niet zoveel voor borstvoeding. en ben van plan nu ook weer de fles te geven. vond het eigenlijk ook wel heerlijk makkelijk, je weet prezies hoeveel voeding hij heeft gehad, je man of iemand anders kan hem ook voeden. en je voed niet op aanvraag maar rond bepaalde tijden met het grote voordeel dat ie met 6 wk van 7 tot 7 sliep....mmmm heerlijk! bij mijn zoontje had ik mediche indicatie voor ziekenhuis, veel te hoge bloeddruk. achter af maar goed ook, zijn hartslag viel weg tijdens het persen en moest dus snel met vacuum geboren worden. tot nu toe is mijn bloeddruk goed, dus hopen dat ie zo blijft. maar denk dat we zo ie zo naar zk gaan, ik heb het daar wel goed gehad, je bent in goede handen en word lekker verwent! vandaag even bij de prenatal geweest, we hebben een eerste pakje voor de baby gekocht, wat schattig dat kleine spul weer... en even ideeen opgedaan voor de baby kamer, we hebben een behang boom gezien, zo leuk! alleen nu nog maken....[kopen is veeeeel ste duur]. en nog wat nieuwe dingentjes voor op de stoere jongens kamer van ons zoontje.
Hmm het lukt me maar niet om me toe te voegen via m'n mobiel. Kan iemand aub mijn info erbij zetten? 30 juli 2011 - Elionorah (29) -2de kindje - ziekenhuis - BV 20 jan- Elionorah - vk echo (hartje luisteren) Thanks!