** juli/augustus 2014 mama's**

Discussie in 'De mama's' gestart door mamavanjuul, 14 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Ook weer even een berichtje van deze kant. Lees wel mee maar niet echt tijd om te reageren.

- Bevallingsverhaal:
    Ik werd met 41+3 ingeleid moest mij om 7 uur melden in het ziekenhuis daar werd eerst gekeken hoeveel cm ik had. Ik had 2 cm maar mijn baarmoedermond lag nog te ver naar achter vandaar dat ik eerst gel ingebracht kreeg hier reageerde ik gelijk op. Kreeg gelijk wat lichte weeën. Om 11 uur kreeg ik weeën om de 3 minuten die ik al weg moest zuchten om 12 uur werd ik weer aan de ctg gelegd. Om 12.15 braken mijn vliezen kreeg toen gelijk pers weeën om 13 uur mocht ik persen en om 13.13 was hij er. Heb niet geschreeuwd alleen wat gekreund en het bed fijn geknepen. ;) Heb het echt even moeten verwerken want het ging zo snel ineens. Heb ook behoorlijke last gehad van na weeën.

- Ongesteld
    Hier nog niets te bekennen. Heb wel al 2 dagen wat ongi krampen dus denk dat het er wel aan zit te komen. Dat heb ik dus echt niet gemist:)

- Schema
    Hier is het vaak de ene dag 08-12-16-20-02 en de volgende dag is het dan 06-10-14-18-00-04

2. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Wie had er voor mij nu kortingscodes van center parcs? Ik weet nog dat iemand ze aanbood...

We willen een weekje boeken. Levi zijn eerste vakantie!!!

Iemand trouwens ook de ouders van nu voordeelpas aangeschaft? Mij leek het wel handig alle kortingen op parken en kleding etc.... Lees ik op radar allemaal verhalen dat je er niks aan hebt en er bijna niet vanaf komt...nouja we zullen zien...maar de pas is wel betaald maar komt pas over een maand dan binnen... Wilde hem gebruiken voor CP maar we eillen nu al boeken dus heb ik nu meer aan een kortingscode.

3. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Zo wat rustig hier ja ;) hadden jullie allemaal last van huilende kinderen? Yinthe kon niet poepen dus had ik een beetje olijfolie door haar fles gedaan gisteren... Huilen!!! Van 7 tot 1vannacht . Vorige keer deed het wonderen! Helaas haha

Fijn corina dat je je weer wat beter voelt !

Mi, ben je ook gebeld door ouders van nu? Dan krijg je ook nog een kortingsbon thuis gestuurd!

4. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.122
    294
    83
    Ik zal straks eens kijken of ik nog wat heb mi87. Heb ook de voordeelpas maar nog weinig gebruikt. Is ook maar een half jaar geldig.

S wordt wakker

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik heb hem voor 15 maanden. Klopt ik ben gebeld al weken terug en nog steeds niks in de bus... Ik zou ook een bewijs krijgen voor het ophalen van de etos box... Dat zou allemaal tegelijk komen maar wanneer???

Heb ze al n mail gestuurd...

6. sneeuwklokje22

Ohja? Ik ben vorige week gebeld en heb 2 dagen daarna de kortingscoupon gekregen. Gek ja!
    Ik heb net gebeld met cb. Moet Yinthe weer standaard 1 geven met meer johannesbroodpitmeel geen ar meer door verstopping. Eerst 5 keer 10 min haar anus masseren haha

7. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Levi heeft sinds we nestle gebruiken ook keiharde keutels. Echt enorme klompen. Zo sneu! Hij is de hele dag aan het persen en loopt dan rood aan. Ook kwam twee uur na de voeding nog steeds melk omhoog lopen. Dus ik heb maar hero gehaald voor krampjes en spugen en hij doet het er voor nu goed op. Heb al weer een mooie macflurry gezien en er loopt niks meer uit na de voeding.

Hij is net in bad geweest, fles gehad en hij ligt me een partij te snurken nu!!! Hahaha!

Alyssa: ik doe Levi altijd op de commode leggen, luier open en dan masseer ik met twee vingers onder de navel in ronde bewegingen met de klok mee. Dan krijg ik Levi vaak wel zover dat het los komt.
    Ik heb de kortingscode via de mail van ze gekregen maar nog steeds niks gehad via de post en daar hebben ze ook niet op geantwoord.

Daarna als hij schoon is vind hij het heerlijk om even op de blote kont te liggen. Dan kraait ie het uit en trappeld wild met de benen en zit hij te schudden met zijn kontje hahaha even lekker geen warme broeiende luier maar lekker lucht! Is echt grappig om te zien!

8. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    MI, hier ook al de coupon via de mail gekregen voor de ouderbox, zat ook maar iets van twee dagen tussen ofzo voordat ik die kreeg...heb je al een reactie op je mail gehad?

Bevallingsverhaal:
    Doe wel even een ingekorte versie, heb toendertijd in het andere topic uitgebreid geschreven, maar dat was wel een heel lang verhaal :D
    Op 18 juli moest ik mij om 7 uur 's ochtends melden om ingeleid te worden, en om 8 uur ofzo ging ik aan de weeënopwekkers. De dag ervoor was ik getoucheerd en bleek dat ik al 3 cm ontsluiting had, en vanwege extreem vocht vasthouden en een stijgende bloeddruk, is er besloten dat ik met 38 weken ingeleid zou worden. In eerste instantie vond ik het nog wel mee vallen de weeën, alleen kreeg ik last van rugweeën en dat was echt een hel. Om half 11 ofzo zat ik pas op 4 cm, dus heb ik om pijnstilling gevraagd. Een ruggenprik wilde ik echt niet, dus werd een pompje, maar die mocht pas vanaf 7 cm...dus heb nog even doorgebikkeld ;) Ik heb eigenlijk na half 11 niet meer op de klok gekeken, maar wel gezien dat ik om kwart voor drie mijn zus een berichtje heb gestuurd dat ik bijna mocht gaan persen maar dat de weeën nog wat sterker moesten worden. Dus in ruim vier uurtjes van 4 naar 10 cm gegaan (dat verklaard achteraf de helse pijn haha). Het persen zelf vond ik qua pijn eigenlijk heel erg meevallen, heb anderhalf uur geperst. Maar de kleine kreeg het een beetje moeilijk na een uur, dus had ook nog max een half uur...en toen hebben ze hem met de vacuumpomp gehaald. Weet alleen nog die grote naald die ineens voorbij m'n neus kwam en dat ik zei: wat gaan jullie met die naald doen?!! Verdoven dus :D M. had het alleen een beetje moeilijk met ademen, dus is het echt van hop op m'm borst, navelstreng knippen en toen wegwezen met hem om zijn ademhaling goed te krijgen :( Gelukkig ging dat redelijk snel weer goed, heb hem toen nog heel kort in m'n armen gehad voor een foto en toen is hij weer meegenomen naar de afd neo. Weet wel dat ik het hechten echt verschrikkelijk vond!!! Hier werd ook af en toe gehecht op plekken die niet verdoofd waren, mijn hemel :$ Uiteindelijk is onze kleine man om 17.09 geboren, dus heb er een werkdag aan gehad :D Wel een rot tijd erna gehad, maar goed, dat hebben we ook overleefd :)

Bah, sinds zondag ongesteld geworden, best wel even wennen! Gelukkig niet heel extreem ofzo, gewoon zoals ik het altijd was :) Tampons durf ik alleen nog niet aan, wacht ik wel mee tot volgende maand. Ook gelijk zondag weer aan de pil gegaan, nou maar hopen dat er niet weer extra kilo's aankomen door de pil ineens :$ Want moet er nog steeds 7 kwijt...schiet niet op!!

Hoe staan de kilo's bij jullie er voor?

En zijn jullie kleintjes (degene die wat ouder zijn) ook wat meer geprikkeld? Ik merk echt bij M. dat hij sinds zijn 8 weken sprongetje weer sneller geprikkeld is...en dan krijgt hij donderdag nog z'n prikjes ook :(

We zijn trouwens nu helemaal overgestapt op de Hero comfort gemend met de extra. Merk alleen niet dat hij nu wat langer verzadigd is haha. Wel had hij eerst best wel last van pukkeltjes, en dat is nu bijna helemaal weg! Vraag me af of dat van de Etos h.a. of de Nutriton is geweest dat hij daar last van had. Of zijn er meer die er last van hebben (gehad)?

9. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Levi had ook veel puistjes en nu bijna helemaal verdwenen. Ze zeiden dat het hormonen zijn van mij die ook in de bv zitten. Als je bijvoorbeeld ongesteld gaat worden dan komt er ook weer meer in de melk waardoor de baby weer meer puistjes krijgt. Hij krijgt nu sinds het weekend volledig kv. Bij mij komt er niet veel meer uit. Heb nog 1x gekolft vanwege harde plekken. Daarna niet meer. Meteen lekker wijntje gehaald afgelopen weekend ;)

10. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    Ohh lekker doe je goed!! En kon je nog een beetje tegen de alcohol of lag je gelijk om? :p

Ik geef al een hele tijd geen bv meer, dus lijkt me sterk dat het daar van kwam :( Heb het idee dat het van de Nutriton kwam, want voordat we daarmee startte, had hij nergens last van :) Ik heb ook nooit veel hoeven te kolven om de bv te stoppen, achteraf wel jammer, want had net een nieuwe kolf en flessenwarmer gekocht waar ik nu niks meer mee doe :( Toch maar eens op marktplaats zetten!

Gister eens alle foto's verzameld van de afgelopen tijd, van vriend zijn telefoon, mijn telefoon en de camera...zitten nu op zo'n kleine 300 foto's van onze kleine man :D Maar als je dan bedenkt dat ik er zo'n 70 foto's over heb gedaan om zijn lachje vast te leggen, dan gaat het wel hard :D Maarrrr het lachje staat er op haha.

11. sneeuwklokje22

Bevalling

Donderdag 24 juli zaten we beneden nog even tv te kijken en toen zijn we om half 1 naar boven gegaan. Ik ging naar de wc en wou op bed liggen, toen ik net lag voelde ik ineens allemaal warm water stromen! Ik schrok enorm (was toen 37.4) en zei tegen m'n vriend " volgens mij zijn mijn vliezen gebroken" hij stond ineens rap naast bed :D
    Ik ben naar de wc gegaan en het stroomde eruit! Ik stond onder controle in het martiniziekenhuis in Groningen omdat ik reuma in mij rug heb. Ik heb gebeld om 01:10 en ze zeiden dat ik eerst mocht gaan slapen, mocht ik krampen krijgen dan mocht ik weer bellen. Ik weet nog dat ik niet uit mijn woorden kwam, ik was totaal overdonderd! Ik ben op bed gaan liggen en er kwamen vrij snel krampen, ben samen met mijn vriend naar beneden gegaan en heb een kopje thee gedronken.
    Toen heb ik besloten om om 02:15 te bellen dat ik krampen had. Ik mocht komen dus snel tas pakken opladers mee eten mee. Om 03:00 waren we in het ziekenhuis en toen kreeg ik ineens het besef dat het inmiddels 25 juli was. De dag waarop mijn vader jarig is en zijn vader. Ik hoopte dat ik zou bevallen op deze dag! Aangekomen in het ziekenhuis lag ik aan een ctg scan om te kijken wat voor activiteit er was. Minimaal dus haha. Ik moest weer naar huis omdat er geen plek was, er werd gezegd dat als er deze hele dag (25 juli ) niks gebeurd dan werd ik zaterdag ochtend om 7 uur ingeleid. De hele vrijdag kreeg ik steeds meer krampen, heb savonds lekker patat gegeten en heb geprobeerd om om 22:00 op bed te gaan, vanaf toen kreeg ik echt weeën, ik hield het bij en ze kwamen om de 5 à 6 minuten. Verloskamers gebeld rond 00:00 en ik mocht rond 02:00 die kant op gaan. We waren er uiteindelijk om 02:30 en toen werd gekeken hoe ver ik was. 3 cm! Ik kreeg een infuus en er werden weeënopwekkers in gegooid. Ze heeft hem gelijk hoger gezet en elk half uur kwam er extra bij. Nou dat merkte ik, ik kreeg been weeën, buikweeeen en rug weeën. Wist af en toe niet waar ik het zoeken moest! Om 09:30 heb ik gebeld dat ik het niet volhield en dat mijn laatste slaap woensdag nacht was. Ik wou een ruggenprik. Ze keek hoever ik was en ik had 4 cm. Pffff ik was kapot. Ik moest even wachten tot er plek was. Om half 12 werd ik opgehaald, ik ben die 2 uur echt even kwijt, zoveel pijn gehad toen! Om 11:15werd ik naar boven gereden en toen ze eraan kwam gingen ze nog even kijken hoever ik was. 8 cm! In amper 2 uur tijd heb ik er 4 cm bijgekregen! Vanaf toen kreeg ik persweeen. Ik werd weer naar beneden gebracht en had 10 cm!om 11:45 mocht ik gaan persen. Soms wist ik niet wat ik deed en ben maar gewoon gaan drukken, op den duur zei ik tegen mijn vriend, volgens mij heb ik gepoept! Ja zei hij haha dat rook ik al :D er werd een katheter ingebracht om mijn blaas te legen... Brrrrr. Na een tijd zei ze ik moet toch even knippen want dit word hem zo niet. Ik voelde niks van de knip, alleen opluchting! Ik heb 1000.000 keer gevraagd of ze het kind er niet op een andere manier uit konden krijgen omdat ik bekaf was.. 1 keer heb ik geroepen dat ze het wel mochten laten zitten. Ik voelde het hoofdje eruit komen, wat een pijn! Iemand zei ooit tegen mij dat het voelde als je met je vingers in je mond je lippen horizontaal trekt. Het brandde als een gek! Om 14:06 is ze geboren. Na 1,5 uur werd ik gehecht met 3 verdovingen, maar het deed zo'n pijn hè!

Lang verhaal, het vervolg komt later

12. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Noelke, showen dat lachje!!!!

13. sneeuwklokje22

Vervolg:
    Na het hechten mocht ik gaan douchen, heeeeerlijk! Ik kon m'n armen niet meer omhoog doen, alleen maar voor me uit staren en zitten onder de douche. Toen ben ik op mijn bed gaan liggen en hebben we iedereen gebeld. Ontzettend mooi moment.
    Ik werd samen met Yinthe gebracht naar onze kamer. Met ons 3en heerlijk genoten en toen kwamen onze ouders. Iedereen was zo trots! We moesten een nacht blijven omdat mijn vliezen langdurig gebroken waren. Toen de visite wegging mocht ik voor het eerst een fles geven. Wat een mooi moment moest zijn werd voor mij gigantisch schrikken. Ze stikte in de fles, ik hield haar omhoog en ze stopte met ademen. Ze werd helemaal slap en ik sprong met mijn 20 hechtingen van bed af. Ik schreeuwde op de gang dat het niet goed ging, verpleging kwam er aan en kneep haar heel hard in haar voeten. Toen huilde ze godzijdank en hebben ze haar meegenomen. Ik moet maar even gaan slapen zeiden ze. Zaterdag avond om 23:30 ben ik in slaap gevallen. Om half 6 werd ik gewekt dat Yinthe zich veel verslikt en koorts heeft. Ze werd meegenomen naar de afdeling neonatologie voor onderzoek, na een uur werd ik opgehaald en mocht ik naar haar toe. Daar lag ze, aan een monitor, infuusje in haar hoofd, sonde in en borstplakkers. Ze vertelden ons dat er ruggenmerg afgenomen is en hersenvocht. Ze kreeg per direct paracetamol en 2 soorten antibiotica . Toen we vroegen war ze had werd er gezegd dat ze een infectie heeft opgelopen door langdurig gebroken vliezen. We vroegen wat voor infectie en ze vertelden dat ze dachten aan een hersenvliesontsteking. Spontaan begon ik gigantisch te huilen. Na 2 dagen knapte ze plots op! Er was geen sprake meer van een hersenvliesontsteking. Wat wel weten ze nu nog niet.
    Ze werd alleen geel maar ze begon weer te drinken en werd wat meer wakker. Na 6 dagen mochten we gelukkig naar huis. Ik vond het verschrikkom te zien, ook de andere baby's die er lagen. Elke dag geef ik d'r een dikke knuffel en besef me hoe blij ik ben dat ze gezond is

Nog even een fotootje bijgevoegd van toen

14. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    Ach gossie :( wat ontzettend heftig! Ik vond een infuus in het handje al erg, maar in het hoofdje pff! Gelukkig dat ze zo snel opknapte, wel raar dat ze niet weten wat er nou was. Kan me voorstellen dat het voor jou traumatiserend is geweest, niet leuk zo'n einde van een bevalling :(

15. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ooo Alyssa, tranen in mijn ogen!! Jeetje...arm poppetje. En dan te bedenken dat het soms ook echt fout afloopt. Nu je zelf moeder bent komt alles veel meer binnen.

16. sneeuwklokje22

Absoluut. Ik denk er ook vaak aan terug, bij de hopelijk volgende zwangerschap wil ik ook echt niet meer zolang met gebroken vliezen lopen. In totaal dus 38 uur en 2:19 geperst stond in het verslag. Ze zou het wel lastig gehad hebben binnen hihi

17. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Pff Alyssa, kippenvel :( wat een vreselijke start..
    Maar gelukkig is ze er nog, gezond en wel.

18. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.122
    294
    83
    @bevallingsverhalen:
    Ik vind het erg leuk om te lezen. Die van mij was een eitje in vergelijking met die van jullie zeg. Respect.
    Ik ben gestript op 39.6. Had al een week of twee menstruatiepijn e.d De vk heeft gekeken en ik had al 1 cm en mn baarmoedermond was ook al half verweekt. Ze vroeg of ze mocht strippen. Dit mocht van mij. De rest van de dag ging het aardig. Had wel last van mn buik, maar verder eigenlijk weinig. Savonds nog gewoon naar een bruiloft geweest, want ja. De kleine was er nog niet. Zaterdag was al het gevoel weg. Ik baalde zo enorm, maar ja. Je doet er niets aan. Heel de zaterdag chill bij mn zus gezeten. Die hadden een zwembadje opstaan. (moet wel bekennen dat ik twee theelepeltjes wonderolie op heb die zaterdag). Sochtends zijn mijn man en ik zelfs nog naar den bosch geweest. Even shoppen. Die nacht werd ik om twee uur wakker. Niets aan de hand. Baalde dus echt enorm. Kon wel janken. Om half vier moest ik naar de wc en wat denk je? Mijn slijmprop lag in de wc. Ik helemaal blij, ook al wist ik dat het nog wel even kon duren voor het begon. Om kwart voor vier moest ik weer naar de wc en toen verloor ik wat vruchtwater. Om vier uur zijn de weeen begonnen. Om kwart voor zes de vk gebeld. Ze kwamen al gelijk om de 3 a 4 minuten en duurde een minuut tot anderhalf. De vk was er rond half 7 geloof ik. Ze heeft gekeken en ze zou rond 9 uur terug komen. Ik had op dat moment vier cm. Dus al best netjes. Toen ze weg was ging ik even onder de douche, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Ik wilde er gelijk onderuit. De weeen werden steeds heftiger en ik kreeg echt persdrang. De vk had gezegd dat we moesten bellen als ik het gevoel kreeg dat ik moest poepen. Nou dat hebben we dus gedaan. De vk zei; het zal wel niets zijn, maar ik kom toch wel even kijken. Om tien voor 8 was ze der en ze heeft weer gekeken. En ja hoor. 10 hele cm. Ze kon het niet geloven en ik ook niet. Ze belde gauw de kv en ze ging alle spullen klaarzetten. Om 10 over 8 mocht ik beginnen met persen en vijf kwartier later lag ze op mn borst. Wel lang geperst, maar daar heb ik totaal geen last van gehad.
    Ik vond het echt een geweldige bevalling en alleen 1 hechting deed zeer. De andere heb ik niet eens gevoeld. Oh, ik vond die placenta ook niet fijn. Maar qua pijn op een schaal van 1 tot 10? Geen idee. Minder dan een vijf in ieder geval. Ik weet niet wat ik had, waarom ik weinig pijn had. Ik heb ook geen naweeen gehad.
    Het enige waar ik last van had was van de snelheid. Net wat Ukkie al zei. De snelheid moest ik ook verwerken. Heb daar echt veel over gepraat met iedereen. Voelde me ook zo rot naar andere toe die er uren over gedaan hebben en ik maar vijf uur. En dan zegt de vk doodleuk: de 2e gaat nog sneller…. Zucht. Al met al kijk ik op een hele mooie bevalling terug. Een hele fijne bevalling.
    Bekijk bijlage 418334

Een van de eerste foto`s. Mezelf even weg geknipt.

19. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.122
    294
    83
    Nu even op de rest reageren.

@MI87: Moet je de pas opzeggen dan? Ik dacht dat dit automatisch ging. Dan mag ik ook wel eens kijken zeg. Duurt wel erg lang zeg voor je dat bewijs krijg. Vragen ze gelijk of je ergens lid op wilt worden of hebben ze dat bij jou niet gevraagd? Oh, wat een goede tip zeg. Gelukkig heeft S. er nu nog geen last van, maar ik ga het onthouden. Heerlijk vinden ze dat he in hun blote kont liggen. Haha, en genoten van je wijntje? Lekker dat je weinig last heb gehad van je borsten.

@Alyssa: Oh, heftig zeg anus masseren. Maar als het helpt. Erg sneu zeg dat ze er zo`n last van heeft.
    Wat een heftige bevalling zeg. En zo vreselijk lang. Haha, moest wel even lachen dat je haar wilde laten zitten. En heb het net even gedaan, mn vingers in mn mond en getrokken. Ja, daar lijkt het eigenlijk wel een beetje op. Alleen vind ik dit nog zeerder doen. Ik heb ook gepoept. Schijnen meer vrouwen te doen. Oh wat heftig zeg dat je kleintje zich verslikte. En dan dat infuus in haar hoofdje. Heb er een traantje om gelaten. Zo sneu zeg. Moet er niet aan denken zeg. Waarom in haar hoofdje als ik vragen mag? Ja, dat zou ik ook echt niet meer doen. Geef dat goed aan de volgende keer. En dan ook nog eens 2 uur persen. Man wat heeft jou kleintje het moeilijk gehad.
    Ben erg blij dat het nu zo goed gaat met jullie.

@noelle85: Rugweeen zijn zeker niet leuk. Heb ik niet eens verteld in mn verhaal wat voor weeen. Foutje haha. Ik had ook rugweeen. Begon met buik, toen rug, toen benen en daarna weer rug. Benen zijn het beroerdst. Daar kun je weinig tegen doen. Oei, vervelend zeg dat het hechten zo zeer deed. Hoeveel hechtingen had je? En balen van die rot tijd erna. Wel een lekkere kraamweek gehad? Geen idee hoe het staat met de kilo`s. Ik pas steeds meer broeken J.
    Hier hetzelfde. S. is nu ook acht weken en ze is wat sneller aangebrand. Vooral als ze der slaap niet kan pakken. Ze lacht ook iets minder, maar komt vast wel goed. Oh balen zeg dat hij overmorgen zn prikjes krijgt. Wat voor kolf heb je? En wat voor flessenwarmer? Ja, dat is zeker balen zeg.

20. sneeuwklokje22

Wauw dat klinkt als een fantastische bevalling! Wat een mooi meisje zeg! Ja als het zo snel gaat lijkt het mij ook heel moeilijk allemaal bij te houden. Dus jij zou zo nog wel een stuk of 4 willen :D (mits dit mogelijk is natuurlijk)

Deel Deze Pagina