Ervaringen en tips kraamfeestje?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door misa, 1 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Omdat wij de vorige keer wekenlang (lees 15 weken!) behoorlijk veel bezoek hebben gehad, zit ik te denken om deze keer een kraamfeestje te organiseren. Ik vond het echt te veel al die weken en hoop het zo een groot deel samen te kunnen voegen. (we hebben een grote familie, ladingen vrienden, lading buren..)

Mijn idee is dit: Alle mensen in de naaste omgeving als ouders, broers, zussen en vrienden mogen komen wanneer ze willen (uiteraard na een telefoontje). Maar op het geboortekaartje wil ik dan de datum en tijd van het feestje zetten, zodat iedereen kan komen die wil komen. De naasten lichten we vooraf in dat ze gewoon welkom zijn net als de vorige keer, maar natuurlijk óók welkom zijn op het kraamfeestje mochten ze dat willen. OF de naasten krijgen een kaartje zonder kraamfeest datum (net als de vorige keer) en alleen de overigen krijgen een uitnodiging voor het kraamfeestje.

Nu vind mijn man het hele idee van een kraamfeestje nog niets. Hij vind het ondankbaar.. ?? Ergens snap ik het wel, maar eigenlijk ook niet. Hij heeft het ook niet als zo druk ervaren die weken, maar ik wel.
    Vinden jullie het ook ondankbaar?

En hebben jullie nog tips voor een kraamfeestje?

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hoi niks ondankbaar aan hoor. Bij mijn oudste heb ik negen maanden!! kraamvisite gehad. Ik was er zooooooooo klaar mee. Bij de tweede wilde ik dus ook een kraamfeest en dat was zo'n enorm succes. Ik ben nu zwanger van de derde en straks dus weer een kraamfeest. Heel veel leuke reacties gehad. Het grote voordeel is dat je als gezin rustig kan wennen aan de nieuwe baby en ook bij ons mochten de naaste familie uiteraard wel in de kraamweek komen. Wij hebben een zaal gehuurd 2 weken na de geboorte. Wel heb ik 2 vriendinnen gevraagd of zij voor de hapjes en drankjes konden zorgen. Zo konden wij ook echt genieten van het feest en was het voor mij wat rustiger. We hadden van te voren ladingen beschuit gesmeerd, hapjes gefrituurd en wat nootjes en dergelijke op tafel gezet. Wat ik ook een groot voordeel vond is dat oudtante zus en zo die je nooit ziet, niet ongemakkelijk bij je op visite komt en je dan niet weet waar je dan met elkaar over moet praten. Nee die ziet weer een ander nichtje en klets daar dan geszellig mee, ideaal!!

3. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik ken alleen de kant van bezoek zijnde (en het verhaal uiteraard van de mama van die baby) ik vond het verschrikkelijk.
    Het was voor mij bij een collega, zijzelf hebben het ook verschrikkelijk gevonden en zouden het ook nooit meer doen.

Zijzelf niet omdat ze niet met iedereen hebben kunnen praten en veel mensen zijn daarna toch nog op een soort van kraamvisite geweest om te kunnen kletsen met de papa en mama en om de baby te bewonderen.

Wij als gasten, ik heb de baby welgeteld 3 seconde gezien, en mijn collega hebben we ook amper gesproken.
    Dus wij gingen weg na het kraamfeest en ik wist eigenlijk nog steeds niet hoe de beeb eruit zag en hoe het met de hele familie nu ging wisten we ook niet.

Wij kiezen er voor om de eerste 1 a 2 weken echt alleen de naasten om ons heen te hebben en dan kan de rest komen, en dan zien we wel. Als ik na ca 10 weken weer ga werken zal het zo wie zo voor mensen lastiger worden om op kraamvisite te komen.

4. Tulli

Tulli Niet meer actief

Wij hebben bij ons zoontje 9w na zijn geboorte een kraamfeest gehouden en gaan dat nu weer doen +/-8w. n.d. geboorte.

Hier word het echt heel positief gezien, mensen spreken nog over het kraamfeest van onze zoon. Tijd die we aanhouden is 14:30-18:00. Locatie ook een zaal.
    Mensen die je niet zo vaak ziet, maar toch graag de kleine willen zien, weten meteeen duidelijk wanneer ze kunnen komen.
    De mensen die je nu ook dagelijks of met regelmaat ziet zoals familie/hechte vrienden die komen toch wel naar je huisadres...maar die komen anders ook over de vloer bij je.

5. Iris 2

Iris 2 Actief lid

18 okt 2010
    128
    0
    0
    Wat goed dat jij dit geplaatst hebt! Ik stond zelf namelijk op het punt de zelfde vraag te stellen. Ik zie het helemaal niet zitten al die mensen de hele tijd in huis (behalve naaste familie dan). Ik zou veel liever in alle rust even van de baby genieten en dan wanneer het ons uitkomt in één keer iedereen ontvangen. Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen.. Ik ga het volgen..;)

6. misa

misa Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!

@mamabri: fijn dat je zegt dat je het niet ondankbaar vind. Vind ik ook niet.. ;) Jullie hebben ook lang bezoek gehad zeg... Pff!
    Een zaaltje vinden we eigenlijk wel heel drastisch.. Ik moet in mei/juni bevallen, dus we zouden de tuin kunnen 'overdekken' en het binnen en buiten houden, zodat we genoeg ruimte hebben. Ook een aantal praattafels erbij, dat scheelt ook vaak veel ruimte. Ik zou mijn moeder ook vragen te helpen met de hapjes, maar ik zou ook veel zelfservice doen. Dat is heel gebruikelijk bij ons thuis.

@Annemiek: wat vervelend dat de ervaring niet positief was van het kraamfeest. Ik zou er waarschijnlijk voor kiezen om het feestje voor mensen te doen, die niet al te belangrijk voor ons zijn. Dus naaste familie en vrienden niet.
    Maar mijn ervaring van de wekenlange bezoekjes vond ik ook niet heel fijn, dus tja, hoe veel 'erger' kan het..! ;)

@Tulli: hebben jullie het kraamfeest dan voor alle mensen gehouden, dus ook de naaste familie en vrienden?
    Zoals ik zei: een zaaltje lijkt me te veel van het goede eigenlijk.. Dan wordt het me iets te feestachtig... ;)

@Iris: hoe is jouw idee hierover dan? Vind je het een ondankbaar iets, zo'n kraamfeest? Zoals mijn man er een beetje naar kijkt?
    Hoe zou jij het invullen dan?

Ik heb net ff goed met man mijn erover gehad en heel duidelijk aangegevn dat hij wel steeds kan zeggen dat hij het feestje liever niet wil, maar ik zie het bezoek wekenlang niet zitten. Dat ik dan wel wil dat hij mee denkt hoe we het anders kunnen doen. Ik hoop (en denk) dat hij wel bijdraait hoor..! Maar ik wil graag dat hij het ook echt ziet zitten. Al twijfel ik zelf ook een beetje.. ;)

7. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Je hebt helemaal gelijk

Ik ben vorig jaar ook op een kraamfeest geweest.
    Mijn neef en vrouw hadden toen een tweeling gehad wat niet helemaal lekker ging, er konden dus niet eens mensen op kraamvisite komen.
    Toen het allemaal beter ging hebben ze ook een kraamfeest gehouden, ik zeg ideaal.
    Je geeft een leuk feest en wordt overladen met cadeautjes :) voor de kleine dan he
    Neem aan dat je ouders toch wel snappen dat ze buiten het kraamfeest om ook welkom zijn :)

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ook onze naaste familie is voor het kraamfeest uitgenodigd. En inderdaad een tuinfeest kan hartstikke goed in mei/juni. Ik heb het feest begin april gehouden en nu weer. Het voordeel van een zaaltje is wel dat je ook de rommel niet thuis hebt.... Maar in ons dorp is een klein kerkje dat leegstaat en voor deze doeleinden verhuurd wordt, zit dus keuken alles bij in echt super.

Wat overigens ook een pluspunt is, is dat een kraamfeest voordeliger is, aangezien je maar 1 keer drinken en hapjes hoeft te doen. Ik ben namelijk van het type dat als mensen komen 's avonds, ik chips e.d. op tafel neerzet, nou tel uit 9 mnd lang!! Dure grap. Ik raad je wel aan om vriendinnen te vragen (of 2 jongere nichtjes zoiets) om de drankjes te doen. Zo heb jij tijd om met de gasten te praten. Hoop dat je man overstag gaat. Mijn man vond het ook niets, maar onze dochter is na de kraamweek thuis, opgenomen in het ziekenhuis, dus was heel hectisch. Wij waren echt blij dat we geen visite hoefde te ontvangen, vandaar nu weer een kraamfeest is ook mijn man nu goed bevallen en wij kregen echt leuke reacties van de mensen.

9. Alita

Alita Niet meer actief

Wij zijn ook op zo`n feest geweest en ik vondt het tegenvallen....het gaat helemaal niet over het kind en de ouders...je kunt helemaal niet even praten over de bevalling..het is eigenlijk een behoorlijk afstandelijk feest....en dat vindt ik jammer..

Maar dat is mijn ervaring he....

10. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Deze keer gaan wij ook een kraamfeest geven, dus ik lees ook mee:).
    Vorige keer mijn hele verlof 2 á 3 visites per dag gehad (ook eigen schuld natuurlijk) maar pfff dat nooit meer!

Ik ben zelf 3x op een kraamfeest geweest en ik vond het wel een heel goed idee. Het is vooral fijn voor jezelf en de kleine natuurlijk als je een kraamfeest geeft, dat is toch het belangrijkste?

Wij gaan als het goed is een feestzaal huren.
    Nu alleen nog de datum bekijken. Toch lastig om dat van tevoren al vast te zetten, aangezien je niet weet wanneer je gaat bevallen.
    Wij zitten te denken aan 4 weken na de uitgerekende datum.

11. Miertje84

Miertje84 Bekend lid

6 nov 2011
    776
    1
    16
    Utrecht
    Wat een goed idee zeg, zo'n kraamfeest! Ik ben heel blij dat dit topic geopent is!

Ik ga even brainstormen en is kijken wat mijn vriend er van vindt!

Gelukkig heb ik nog ff om er over na te denken. Haha!

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.806
    4.191
    113
    wij hebben het bij de eerste gedaan en dit keer weer. wij versturen 125 geboortekaartje, stel je voor dat al is het maar de helft daarvan op kraamvisite komt pfff.... wij hebben aparte uitnodigingen voor het kraamfeest laten drukken en die sturen we mee met het geboortekaartje. uiteraard komen ouders, broers en zussen en hele goede vrienden eerder langs. Het kraamfeest houden we 5 weken na de uitgerekende in een gehuurde zaal. Voor de kinderen zijn er twee dames om te knutselen en te sminken, voor de catering heb ik drie vriendinnen gevraagt zodat wij alleen met de gasten bezig kunnen zijn. Tja ik kan me voorstellen dat gasten het minder leuk vinden maar ik wil niet een half jaar met kraamvisite zitten. En ze hoeven niet te komen hoor!

13. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor de reacties!
    Een zaaltje klinkt wel makkelijk, maar mijn man vind dat helemaal niets. Maar goed de troep thuis vind ik ook niet zo'n punt, mijn moeder wil me vast helpen!

Het feest gaat mij ook meer om de mensen die niet (zo) dicht bij ons staan. Dus als het voor hen wat onpersoonlijker is, is dat dan jammer. Ik zie de meesten praktisch nooit... :)

Wij gaan bij een kraamfeest pas de datum (ongeveer 4 weken na de bevalling) plannen.

14. sjak

sjak Niet meer actief

Ik wil ook absoluut een kraamfeest! Ik zit namelijk ook niet te wachten op hordes mensen wekenlang over de vloer... Zelf ben ik al op menig
    Babyborrel (zoals wij het noemen) geweest en ik vind het super, maar ik wil dan ook absoluut geen bevallingsverhalen horen en meestal ga ik op kraamvisite uit beleefdheid!
    Andermans baby's vind ik nl. Niks aan (erg hè?) en een kraamfeest is dan ook meestal erg gezellig.
    Wij willen het ook zo'n vijf weken na geboorte doen en dat zal juli worden, hopelijk in de tuin.

15. misa

misa Niet meer actief

Hihi...! Ik vind andermans baby's wel leuk (wel minder sinds ik er zelf eentje heb...!). Maar de mensen die dicht bij me staan zie ik buiten een kraamfeest ook wel.
    Ik denk er heel sterk over om alleen de mensen uit te nodigen op het kraamfeestje die ik zo'n beetje nooit of bijna nooit zie. Anders wordt het wel erg veel en de rest zie ik zo ook wel.
    Ik denk dat we er een los kaartje met uitnodiging bij in de kaart doen en dat we het daarop geen kraamfeestje noemen, maar meer iets als wil je komen kraamschudden, dan nodigen we je uit op.... tussen.... uur. Dan hebben anderen geen gevoel een geweldig feest te missen. Maar goed, ik zal ze er ook over vertellen (vrienden en broers en zussen), dan weten ze dat er een middag is voor verdere fam en kennissen.

16. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

wij hebben er ook over gedacht, maar mijn man wilde het niet, kwam ook omdat zijn vrienden en familie over het algemeen ver weg wonen en vond hij niet leuk ze echt te spreken.
    Wij hebben de tussenoplossing gedaan.
    wij zijn lid van de carnavalsvereniging, de raad van elf, vrouwengroep (waar we lid van zijn) bestuur en dan nog mensen apart van de vereniging kwamen langs.
    we hebben op zondagmiddag een kraamfeest voor deze groep gegeven, het was echt megadruk, totaal man of 45! En bij ons thuis....was supergezellig en hierdoor hadden we minder zo bezoek!
    gr brenda

17. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Hier niet zo'n positieve ervaring met het geven van een kraamfeestje helaas...

Ik had er zelf heel veel zin in, maar op een of andere manier deden de meeste mensen alles om er onder uit te komen. De meest domme smoesjes kwamen voorbij -terwijl ik expres al twee feestjes gaf op verschillende data- en uiteindelijk is alsnog de helft apart een keertje langs geweest. De andere helft kwam gewoon niet meer en die hebben dochterlief later pas in real life gezien. Per feestje waren er geloof ik wel 6 man ofzo, viel me echt tegen want ik had ruim 50 man uitgenodigd. Dus hier was het vooral een hoop moeite voor niks, helaas. Geen tips dus, ik hoop dat het bij jou beter gaat straks!

18. Tulli

Tulli Niet meer actief

Ja op het geboortekaartje hebben we staan "visite vinden we fijn maar mag het op een kraamfeest zijn" En dan met datum, tijd, locatie
    Dat feestachtige...valt opzich wel mee, omdat het echt maar n paar uurtjes is, ik zie het meer als een gezellige borrel met lekker hapjes en een rustig achtergrond muziekje.
    Maar zoals ik al zei, de mensen die je nu regelmatig over de vloer krijgt, weten dat ze eerder welkom zijn. Alle andere komen gewoon op het feest.
    Thuis is voor ons geen optie, we hebben het over zo'n 100+ aan mensen.

19. misa

misa Niet meer actief

@Brenda: zo'n tussenoplossing is er niet voor ons. Maar fijn dat dat goed werkte voor jullie!

@Amaryllis: Wat vervelend dat jullie ervaring zo is. Als er bij ons mensen zijn die niet willen of kunnen komen, dan vind ik dat helemaal niet erg! Ik geef mijn mailadres erbij zodat ze kunnen mailen als ze komen. Als ik mails krijg dat ze graag een andere keer komen, dan ga ik zeker laten weten dat we echt zoveel mogelijk op één dag willen. Ik vind zo her en der iemand die een ander moment komt niet erg, en anders hou ik de boot gewoon af ofzo... ;)
    Maar goed, ik zou dus denk ik alleen de verdere familie, kennissen en buren op het kraamfeestje uitnodigen. Ook zou ik het geen feestje noemen op het kaartje, om het niet te groots te maken.

20. misa

misa Niet meer actief

@Tulli: wij komen dan ook wel richting de 80 mensen.. Maar ik denk dat sowieso niet iedereen komt en dat ik de naaste familie en vrienden en bewust niet op uitnodig. En ik denk dat ik de collega's ook maar niet tegelijk uitnodig, want dan wordt het echt te veel voor thuis. :)

Nu nog mijn man zover krijgen...! Of hij moet met een ander geweldig idee komen, want wekenlang bezoek van mensen die je bijna nooit ziet... neee, gaan we niet doen!

Deel Deze Pagina